SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número22Avaliação psicológica de crianças acompanhadas em programa de atenção multiprofissional à obesidadeAmor e paixão como facetas da educação: a relação entre escola e apropriação do saber índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Interface - Comunicação, Saúde, Educação

versão impressa ISSN 1414-3283versão On-line ISSN 1807-5762

Resumo

ABRANTES, Angelo Antonio  e  MARTINS, Lígia Márcia. Scientific knowledge production: the subject-object relationship and thought development. Interface (Botucatu) [online]. 2007, vol.11, n.22, pp.313-325. ISSN 1807-5762.  https://doi.org/10.1590/S1414-32832007000200010.

This paper discusses the process of scientific knowledge production as an expression of the subject-object relationship, analyzing the problem according to the historical dialectical materialist theory of knowledge. Pursuing the objective of showing that the practical interaction between the subject and the object only sets the bases of scientific knowledge production through theoretical mediation, we reiterate the importance of school teaching and the assimilation of historically systematized knowledge, pointing to the one-sidedness that characterizes the conceptions that overemphasize "practice" to the detriment of "theory".

Palavras-chave : Knowledge production; Praxis; School instruction.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons