SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número48Contribuições da medicina antroposófica à integralidade na educação médica: uma aproximação hermenêuticaO estágio curricular como práxis pedagógica: representações sociais acerca da criança com deficiência físico-motora entre estudantes de Fisioterapia índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Interface - Comunicação, Saúde, Educação

versão On-line ISSN 1807-5762

Resumo

LIMA, Carina Camilo; GUZMAN, Soemis Martinez; BENEDETTO, Maria Auxiliadora Craice De  e  GALLIAN, Dante Marcello Claramonte. Humanities and humanization in healthcare: the literature as a humanizing element for health science undergraduates. Interface (Botucatu) [online]. 2014, vol.18, n.48, pp.139-150. ISSN 1807-5762.  http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622013.0708.

This paper presents the results from a research project in which the main objective was to ascertain the benefits of including the Humanities Laboratory (LabHum) of the Center for History and Philosophy of Health Sciences (CeHFi), Federal University of São Paulo (Unifesp) as an elective discipline for promoting humanization in the context of medical and nursing students. The course focused on reflections from reading classics from the  literature. Qualitative methods based on hermeneutic phenomenology were used. The results pointed towards the idea that literature enables deflagration of “interpellative experiences”, i.e. moments of self-reflection that are capable of touching and educating to the point at which changes to vision and attitudes are incorporated naturally into the daily routine, so as to promote humanization.

Palavras-chave : Literature; Humanization; Health education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )