SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 issue2Building a sustainable university: a discussion based on a portuguese university caseThe scientific production on the expansion of higher education and its developments from the Reuni program: trends and gaps author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)

Print version ISSN 1414-4077On-line version ISSN 1982-5765

Abstract

CALDERON, Adolfo Ignacio  and  FRANCA, Carlos Marshal. Rankings acadêmicos na educação superior: tendências da literatura ibero-americana. Avaliação (Campinas) [online]. 2018, vol.23, n.2, pp.448-466. ISSN 1414-4077.  http://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772018000200010.

Apresenta-se o estado da questão sobre os rankings acadêmicos à luz da literatura ibero-americana. A partir de pesquisa bibliográfica, sistematizaram-se informações em duas categorias: estudos teóricos conceituais, referenciados nos paradigmas do conflito e do consenso, e estudos de referenciais empíricos, dividido em rankings globais, regionais e nacionais. Evidenciam-se, após 2010, predominância de estudos empíricos sobre a performatividade institucional e retração de estudos críticos ao ranqueamento.

Keywords : Academic rankings; Higher education; University rankings.

        · abstract in English     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )