SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 issue1Disentangling the influences of habitat structure and limnological predictors on stream fish communities of a coastal basin, southeastern Brazil author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Neotropical Ichthyology

Print version ISSN 1679-6225On-line version ISSN 1982-0224

Abstract

MANNA, Luisa Resende; REZENDE, Carla Ferreira  and  MAZZONI, Rosana. Habitat use by Astyanax taeniatus (Jenyns, 1842) (Characiformes: Characidae) in a coastal stream from Southeast Brazil. Neotrop. ichthyol. [online]. 2014, vol.12, n.1, pp.187-192. ISSN 1679-6225.  http://dx.doi.org/10.1590/S1679-62252014000100020.

O uso do micro-habitat por Astyanax taeniatus de riacho do estado do Rio de Janeiro foi investigado. Realizamos 12 h de observações subaquáticas em um trecho de 200 m do alto rio Roncador e quantificamos os seguintes descritores do micro-habitat: (i) velocidade da água, (ii) distância da margem, (iii) substrato, e (iv) profundidade da coluna d'água. A seletividade do micro-habitat foi analisada pela comparação do micro-habitat usado pelos peixes e o micro-habitat disponível na área de estudo, bem como pelo Índice de Eletividade de Ivlev aplicado aos dados de uso do micro-habitat. As diferenças no uso e disponibilidade dos diferentes descritores do micro-habitat revelaram um padrão não aleatório para a ocupação especial por A. taeniatus que foi seletivo para dois dentre quatro descritores analisados. Nossos registros indicaram que A. taeniatusestá associado à habitats com maior profundidade, baixa velocidade da água e substrato de areia e rocha.

Keywords : Snorkeling; Micro-habitat; Rain Forest; Non-stochastic use; Environmental resources.

        · abstract in English     · text in English     · English ( pdf )