SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.33 issue4Physics and painting: dimensions of a relation and its potential for teaching physicsThe effect of formative assessment in Brazilian university physics courses author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Revista Brasileira de Ensino de Física

Print version ISSN 1806-1117

Abstract

FIGUEIRA, Jalves S.. Movimento browniano: uma proposta do uso das novas tecnologias no ensino de física. Rev. Bras. Ensino Fís. [online]. 2011, vol.33, n.4, pp. 4314-4314. ISSN 1806-1117.  http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172011000400015.

A partir de uma breve descrição do movimento browniano analisamos dois vídeos encontrados na rede. Com o software de analise de vídeos e modelagem Tracker é determinado o deslocamento quadrático medio das partículas brownianas. Das medidas, determina-se o número de Avogadro e discute-se os resultados encontrados. Ao longo do trabalho são utilizados vídeos de partículas brownianas em suspensao na água e softwares livres, ambos disponíveis na web.

Keywords : Einstein; tecnologias da educação; movimento browniano; Boltzmann; análise de vídeos; tracker.

        · abstract in English     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf epdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License