SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 issue3The education of teacher educators: perspectives of collaboration between undergraduate and graduate students in the Project Teletandem BrazilInfluence of the candidates' literacy history in the mobilization of literacy practices in the composition test of the university entrance examination author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Revista Brasileira de Linguística Aplicada

On-line version ISSN 1984-6398

Abstract

BONINI, Adair. Mídia / suporte e hipergênero: os gêneros textuais e suas relações. Rev. bras. linguist. apl. [online]. 2011, vol.11, n.3, pp.679-704. ISSN 1984-6398.  http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982011000300005.

Neste artigo, retomando trabalhos meus anteriores (BONINI, 2001, 2003, 2005, 2007), procuro discutir e propor alternativas para as distinções entre suporte, mídia e hipergênero, tendo em conta os conceitos de enunciado (BAKHTIN, 1953), discurso (FAIRCLOUGH, 2003) e gênero (dos estudos retóricos: BAZERMAN, 1994; SWALES, 1990; PARÉ; SMART, 1994). O artigo traz também uma proposta de quadro metodológico para a análise de gêneros, e uma aplicação do conceito de "relação genérica" em termos das mídias televisão e internet.

Keywords : Gênero textual; mídia; hipergênero; suporte de textos; discurso.

        · abstract in English     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License