SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número2Drummond e Stella: experiências poéticasAgrotóxico versus pesticida: notas de leitura sobre polêmica e amemória discursiva índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso

versão On-line ISSN 2176-4573

Resumo

FERREIRA, Dina Maria Martins  e  VASCONCELOS, Marco Antônio. Meme Discourse: (De)Memetizing Antifeminist Ideology. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso [online]. 2019, vol.14, n.2, pp.44-61.  Epub 15-Abr-2019. ISSN 2176-4573.  https://doi.org/10.1590/2176-457339504.

This work aims to discuss the need to think memes from the perspective of a critical visual literacy. More specifically, we seek to analyze how memes are used in social practices that somehow establish or maintain relations of gender domination and to explain how the idea of a critical visual literacy might be useful to oppose this kind of discourse production. This discussion is developed in the light of the concepts of multiliteracies, critical visual literacy, Critical Social Theory and the metafunctions of visual language.

Palavras-chave : Antifeminist memes; Ideology; Critical visual literacy.

        · resumo em Português     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )