SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número43Modos de fazer história da educação: pensando a operação historiográfica em temas regionaisLições de coisas e ensino das ciências na França no fim do século 19: contribuição a uma história da cultura índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


História da Educação

versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

DUARTE, Antonio Valdir Monteiro. Orphanato Municipal de Belém: greeting, education and instruction to girls (1893-1911). Hist. Educ. [online]. 2014, vol.18, n.43, pp.163-182. ISSN 2236-3459.  http://dx.doi.org/10.1590/S2236-34592014000200010.

This article examines the educational practices applied to hundreds of girls who lived in asylum status during the administration of Antonio José de Lemos (1897-1911), in a period marked by major political, economic and social transformations in the capital of Pará. In order to understand, the educational practices at boarding school, the study revealed that, even with a philanthropic nature, at least in its beginning, regulations, programs and textbooks were similar to those established for other public schools. However, it became evident that the subjects involving practical skills like arts and crafts, needlework and household gifts, had priority and occupied much of the time of grassroots orphans.

Palavras-chave : orphan girls; educational practices; Orphanato Municipal de Belém.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons