Acessibilidade / Reportar erro

Obras de arte, pontos de encontro, rastros de redes

Works of art, meeting points, traces of networks

Resumos

Evocando conceitos de Bourriaud (2006, 2007), Salles (2006, 2010) e Latour (2005, 2008), este artigo busca promover um enfoque relacional sobre o trabalho artístico. De acordo com essa abordagem, a obra não estaria contida em um objeto ou processo singular, nem dependeria unicamente do gesto criador do artista, mas existiria sempre em desenvolvimento, distribuída por uma rede-de-atores que inclui outras pessoas, objetos e processos. Procurarei destacar esse modo de existência chamando atenção para a maneira como a Fonte (1917), de Marcel Duchamp, estabelece um projeto expositivo. Presumindo as várias negociações (criativas e institucionais) por trás dessa obra, interessa-me demonstrar como as práticas curatoriais podem desempenhar uma função preponderante na topografia das redes de criação, uma vez que criam as condições de publicidade que tornam o trabalho artístico apreensível.

redes; mídia; processos de criação; obras de arte; curadoria


Drawing from the work of Nicolas Bourriaud (2006, 2007), Cecília Salles (2006, 2010) and Bruno Latour (2005, 2008), this paper seeks to promote a relational approach about artistic work. According to this approach, a work is not embodied in a single object or process, nor does it depend solely on the artist's creative gesture, but instead develops continuously within a network of actors that includes other people, objects and processes. In this paper, I attempt to highlight this mode of existence by outlining how Marcel Duchamp's sculpture Fountain (1917) establishes its own exposition agenda. By assuming the manifold negotiations (creative and institutional) behind this author's work of art, I seek to demonstrate how curatorial practices can play a predominant role in the topography of creative networks, since they establish the conditions of publicity that render works of art apprehensible.

networks; media; creative processes; artworks; curatorship


  • AGAMBEN, G. What is an apparatus?. In: ______. "What is an apparatus?" and other essays. Tradução de David Kishik e Stefan Pedatella. Stanford: Stanford University, 2009, p. 01-24.
  • BISHOP, C. Antagonism and relational aesthetics. October Cambridge, n. 110, 2004.
  • BOURRIAUD, N. Estética relacional Tradução de Cecília Beceyro e Sérgio Delgado. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2006.
  • ______. Postproducción Tradução de Sílvio Mattoni. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2007.
  • CAMFIELD, W. Marcel Duchamp's fountain: its history and aesthetic in the context of 1917. In: KUENZLU, R; NAUMANN, F. Marcel Duchamp: Artist of the century Cambridge: MIT, 1989, p. 64-94.
  • DUCHAMP, M. The Richard Mutt case. The blind man, n. 2, maio 1917.
  • KOSUTH, J. Art after philosophy. In: STILES, K.; SELZ, P. Theories and documents of contemporary art: a sourcebook of artists' writings. Los Angeles: University of California, 1996, p. 841-846.
  • LATOUR, B. Reassembling the social: an introduction to actor-network-theory. Oxford: Oxford University, 2005
  • ______.A cautious Prometheus? A few steps toward a philosophy of design (with special attention to Peter Sloterdijk). In: NETWORKS OF DESIGN - PROCEEDINGS OF THE 2008 ANNUAL INTERNATIONAL CONFERENCE OF THE DESIGN HISTORY SOCIETY. 2008, Falmouth. Anais. Florida, Universal Publishers, 2009. p. 2-10.
  • ______; LOWE, A. The migration of the aura or how to explore the original through its fac similes. In: BARTSCHERER, T. Switching codes Chicago: University of Chicago, 2010.
  • SALLES, C. Redes da criação: construção da obra de arte. 2. ed. São Paulo: Editora Horizonte, 2006.
  • ______. Arquivos de criação: arte e curadoria. São Paulo: Editora Horizonte, 2010.
  • STALLABRASS, J. High art lite: british art in the 1990s. Reino Unido: Verso, 1999.
  • STORRIE, C. The Delirious Museum: a journey from the Louvre to Las Vegas. Nova York: Tauris e Co, 2006.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    29 Jul 2014
  • Data do Fascículo
    Jun 2014

Histórico

  • Recebido
    Abr 2013
  • Aceito
    Ago 2013
Programa de Estudos Pós-graduados em Comunicação e Semiótica - PUC-SP Rua Ministro Godoi, 969, 4º andar, sala 4A8, 05015-000 São Paulo/SP Brasil, Tel.: (55 11) 3670 8146 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: aidarprado@gmail.com