Acessibilidade / Reportar erro

Narrativas para a gestão de mudanças: um estudo de caso na indústria vidreira

Narrative approaches to change management: a case study in the glass industry

Resumos

Este artigo propõe um modelo para análise do emprego de narrativas na gestão de mudanças, descrevendo os passos a serem seguidos e listando os padrões de histórias que podem auxiliar na gestão das transformações necessárias. O modelo é aplicado no estudo de caso da criação de uma empresa, a Viton Equipamentos para a Indústria Vidreira, do Grupo Wheaton Brasil, coletando as narrativas do gestor, classificando-as e analisando-as à luz do modelo proposto. Conclui-se que gerentes e outros contadores de histórias atuam como mediadores da informação, narrando histórias que transmitem a informação certa no momento oportuno, com efeitos transformadores positivos para a organização, produzindo mudanças cognitivas necessárias, transmitindo valores, cultura e auxiliando na percepção da realidade.

Aprendizagem organizacional; Gestão do conhecimento; Gestão de mudanças; Narrativas organizacionais


This paper proposes a framework for an analysis of the use of storytelling in change management, describing the steps to follow and listing the patterns of stories that may help to manage the needed transformations. The model is applied in a case study involving the creation of a company, "Viton Equipamentos para a Indústria Vidreira" in the Wheaton Brasil Group, capturing manager narratives, classifying and analyzing them, and comparing them with the proposed model. It concludes that managers and other storytellers act as information mediators, telling stories that transmit the right information at the right time, with positive transformational effects for the organization, producing the necessary cognitive changes, transmitting values, culture and helping with the perception of reality.

Organizational learning; Knowledge management; Change management; Organizational storytelling


  • ABMA, T.A. Learning by telling: storytelling workshops as an organizational learning intervention. London: Sage Publications, 2003.
  • BARRETO , A.A. A oferta e a demanda de informação: condições técnicas, econômicas e políticas. Ciência da Informação, v.28, n.2, p.167-173, 1999.
  • BELKIN , N.J. Information concepts for information Science. Journal of Documentation, v.34, n.1, p.55-85, 1978.
  • BLAIR, M. Renewable energy: how story can revitalize your organization. Quality and Participation, v.29, n.1, p.9-13, 2006.
  • BOJE, D.M. The storytelling organization: a study of story performance in an office-supply firm. Administrative Science Quarterly, v.36, n.1, p.106-126, 1991.
  • BROWN, J.S. et al Storytelling in organizations: why storytelling is transforming 21st century organizations and management. Berlington: Elsevier, 2005.
  • BRUSAMOLIN, V. Narrativas de histórias: um estudo preliminar na gestão de projetos de tecnologia da informação. Ciência da Informação, v.37, n.1, p.37-52, 2008.
  • CAMILLE, H. J.; WILLIAN, C.M. Organizational storytelling: it makes sense. Business Horizons, v.47, n.4, p.23-32, 2004.
  • CHOO, C.W. Information management for the intelligent organization: roles and implications for the information professions. In: DIGITAL LIBRARIES CONFERENCE, 1995. e-Procceedings.. Singapore. Available from: <http://choo.fis.utoronto.ca/fis/respub/dlc95.html>. Cited: 4 Feb. 2011.
  • CHOO, C.W. Information management for the intelligent organization Medford, NJ: Information Toda, 2000.
  • CHOO, C.W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a Informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Senac, 2003.
  • DAVENPORT, T.H. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998.
  • DENNING, S. The leaders guide to storytelling: mastering the art and disciplines of business narrative. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2005.
  • DENNING, S. Where you shouldn´t use a story: storytelling, passport to 21st century. [s.d.]. Available from: <http://www.creatingthe21stcentury.org/Intro9-where-not-to.html>. Cited: 23 Aug. 2010.
  • ECHEVERRÍA, R. Ontologia del lenguage Santiago, Chile: Dólmen Ediciones, 1997.
  • FARRADANE, J. The nature of information. Journal of Information Science, v.1, n.1, p.13-17, 1979.
  • GARGIULO, T.L. The strategic use of stories in organizational communication and learning. New York: M.E. Shape, 2005.
  • GARVIN, D.A. et al Aprender a Aprender. HSM Management, v.2, n.9, p.58-65, 1998.
  • GOLD, J. Learning and story-telling: the next stage in the journey for the learning organization. Journal of Workplace Learning, v.9, n.4, p.133-141, 1997.
  • GOMES, C.M.A. Feuerstein e a construção mediada do conhecimento Porto Alegre: Artmed, 2002.
  • HAGE, J.T. Organizational innovation and organizational change. Annual Review of Sociology, v.25, p.597-622, 1999.
  • IBM. Knowledge socialization project. 2010. Available from <http://www.research.ibm.com/knowsoc/index.html>. Cited: 23 Aug. 2010.
  • IZQUIERDO, I. Memória Porto Alegre: Artmed, 2002.
  • KAHAN, S.W. Bringing us back to life: Storytelling and the modern organization. Information Outlook, v.5, n.5, p.26, 2001.
  • LE COADIC, Y-F. A ciência da informação 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 2004.
  • LEWIN, K. Group decision and social change. In: Swanson, G.E.; Neweomb, T.M.; Hartley, E.L. Readings in social psychology. New York: Henry Holt, 1947. p.330-344.
  • LUFTMAN, J. et al Managing the information technology resource: leadership in the information age. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall, 2002. Chapter 10.
  • MAQUIÁVEL, N. O príncipe 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
  • MATURANA , H. Cognição, ciência e vida cotidiana Belo Horizonte: UFMG, 2001.
  • McCLOKEY, D.; KLAMEY, A.; SOLOW, R.M. The consequences of economic rhetoric Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
  • MINTZBERG, H. The nature of managerial work New York: Harper & Row, 1973.
  • MORESI, E.A.D. Inteligência organizacional: um referencial integrado. Ciência da Informação, v.30, n.2, p.35-46, 2001.
  • NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa Rio de Janeiro: Campus, 1997.
  • PARKIN, M. Tales for change: using storytelling to develop people and organizations. London: Kogan Page, 2004.
  • PESESCHKIAN, N. O mercador e o papagaio: histórias orientais como ferramentas em psicoterapia. 2. ed. Campinas: Papirus, 1999.
  • SANZ CASADO, E. Manual de estudios de usuarios Madri: Biblioteca del Libro, 1994.
  • SCHEIN, E. H. Organizational culture and leadership 3. ed. San Francisco, CA: John Willey, 2004.
  • SIMMONS, A. The story factor Cambridge: Basic Books, 2001.
  • STEIN, E.W. Organizational memory: review of concepts and recommendations for management. International Journal of Information Management, v.15, n.2, p.17-32, 1995.
  • SWAP, W. et al Using mentoring and storytelling to transfer knowledge in the workplace. Journal of Management Information Systems, v.18, n.1, p.95-114, 2001.
  • TERRA, J.C.C. Gestão do conhecimento: o grande desafio empresarial. 2. ed. São Paulo: Negócio Editora, 2001.
  • VARELA, A. Informação e autonomia: a mediação segundo Feuerstein. São Paulo: SENAC, 2007.
  • VIGOTSKI, L.S. A formação social da mente 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    04 Jul 2014
  • Data do Fascículo
    Abr 2011

Histórico

  • Recebido
    22 Jan 2011
  • Aceito
    28 Mar 2011
Pontifícia Universidade Católica de Campinas Núcleo de Editoração SBI - Campus II - Av. John Boyd Dunlop, s/n. - Prédio de Odontologia, Jd. Ipaussurama - 13059-900 - Campinas - SP, Tel.: +55 19 3343-6875 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: transinfo@puc-campinas.edu.br