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Estruturação e verbalização no conhecimento social

Structuration and verbalization in social knowledge

Resumos

Cento e quarenta crianças de 6 a 12 anos, de ambos os sexos, foram solicitadas a cumprir duas tarefas, baseadas no método de colocação de bonecos. Na primeira deveriam dispor um conjunto de 15 bonecos sobre uma folha de papel, e na segunda deviam tomar dois bonecos quaisquer supondo que mantivessem certo tipo de relação social e inventando o diálogo que pudessem estar travando. A análise dos resultados revela um processo psicogenético de estruturação do conhecimento social, e uma crescente antecipação das implicações do comportamento, acompanhada do aumento da complexidade do pensamento.


One hundred forty six-to-twelve year old children, of both sexes, were individually asked to perform two tasks, based on the doll-placement technique. The first task consisted in arranging a set of 15 dolls on a paper sheet, as they wanted. In the second one Subjects should take two dolls at wish, and suppose there was a given social relationship between them. Subjects should also invent a supposed conversation between the chosen dolls. Data analysis showed the existence of a psychogenetic process of structuration of social knowledge leading to the notion of social relationship, as well as a progressive anticipation of behavioral implications. It was also observed that social thinking becomes increasingly complex with age. Results were discussed in terms of Piaget's theory, and of Berger and Lukmann's propositions on the nature of social reality.


Estruturação e verbalização no conhecimento social* * Trabalho baseado em tese de Livre Docência defendida na ESALQ em 1983. Entregue para publicação: 11/11/86

Structuration and verbalization in social knowledge

M. Dulce B. Bergamin

Professora do Departamento de Economia Doméstica, ESALO/USP, Piracicaba-SP

RESUMO

Cento e quarenta crianças de 6 a 12 anos, de ambos os sexos, foram solicitadas a cumprir duas tarefas, baseadas no método de colocação de bonecos. Na primeira deveriam dispor um conjunto de 15 bonecos sobre uma folha de papel, e na segunda deviam tomar dois bonecos quaisquer supondo que mantivessem certo tipo de relação social e inventando o diálogo que pudessem estar travando. A análise dos resultados revela um processo psicogenético de estruturação do conhecimento social, e uma crescente antecipação das implicações do comportamento, acompanhada do aumento da complexidade do pensamento.

SUMMARY

One hundred forty six-to-twelve year old children, of both sexes, were individually asked to perform two tasks, based on the doll-placement technique. The first task consisted in arranging a set of 15 dolls on a paper sheet, as they wanted. In the second one Subjects should take two dolls at wish, and suppose there was a given social relationship between them. Subjects should also invent a supposed conversation between the chosen dolls. Data analysis showed the existence of a psychogenetic process of structuration of social knowledge leading to the notion of social relationship, as well as a progressive anticipation of behavioral implications. It was also observed that social thinking becomes increasingly complex with age. Results were discussed in terms of Piaget's theory, and of Berger and Lukmann's propositions on the nature of social reality.

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LITERATURA CITADA

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  • *
    Trabalho baseado em tese de Livre Docência defendida na ESALQ em 1983. Entregue para publicação: 11/11/86
  • Datas de Publicação

    • Publicação nesta coleção
      23 Ago 2010
    • Data do Fascículo
      1986
    Universidade de São Paulo, Escola Superior de Agricultura Av.Páduas Dias, 11, C.P 9 / Piracicaba - São Paulo, Brasil, tel. (019)3429-4486, (019)3429-4401 - Piracicaba - SP - Brazil
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