SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28 issue2Breast self examination: identification of factors that influency the practiceEpidemiology: instrument the nurse's work process? author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Revista da Escola de Enfermagem da USP

Print version ISSN 0080-6234On-line version ISSN 1980-220X

Rev. esc. enferm. USP vol.28 no.2 São Paulo Aug. 1994

http://dx.doi.org/10.1590/0080-6234199402800200227 

ARTIGOS ORIGINAIS

VANTAGENS DO ENSINO NO LABORATÓRIO DE ENFERMAGEM

The advantages of the nursing laboratory teaching

Maria Romana Friedlander* 

* Enfermeira. Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem da Escola Paulista de Medicina.

RESUMO

Revendo a literatura, a autora descreve algumas vantagens do ensino das habilidades perceptivo-motoras (ou psicomotoras) no laboratório de enfermagem como treinamento anterior ao estágio em campo clínico. Os argumentos utilizados são de ordem ética (levantando a questão do erro cometido pelo aluno no cliente), de natureza psicológica, apontando os conflitos do aluno, do cliente e do professor, aspectos relacionados ao custo-benefício desse treinamento preliminar e de ordem pedagógica. Estes últimos aspectos apoiam-se nas teorias da aprendizagem perceptivo-motora que confirmam a importância do ensino no laboratório de enfermagem.

Palavras-Chave: Educação em enfermagem; Ensino

ABSTRACT

Reviewing the literatur, the author describes some advantages of the psychomotor skill teaching at nursing laboratory as a previous training to the clinical service setting. The arguments herein presented are related, first to the ethics (questioning the mistakes mader by the trainee on the patient); second, to the psychological nature by pointing out the trainee, the patient and the teacher's conflicts, as well as aspects on the cost-benefit obtained with this preliminary training; and third, to the pedagogy. These last mentioned aspects are supported on the psychomotor learning theories which confirm the importance of a nursing laboratory.

Key words: Nursing education; Teaching

Texto disponível apenas em PDF

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

ARBUÉS-MOREIRA, M.T.; FRIEDLANDER, M.R. A eficácia da cinta de video en la demonstracion de un procedimento de enfermería. Aceito para publicação na Rev Enferm., 1992,/no prelo/ [ Links ]

BALDWIN, D. et al. Performance of psychomotor skills: a comparison of two teaching strategies. J.Nurs.Educ, v.30, n.8. p. 367-70. 1991. [ Links ]

BELL, M.L. Learning a complex nursing skill: student anxiety and the effect of preclinical skill evaluation. J.Nurs.Educ, v.30, n.5, p. 222-6, 1991, [ Links ]

BLENNER, J.L. Researcher for a day: a simulation game. Nurse Educ., v. 16, n.2, p. 32-5, 1981. [ Links ]

BODY, S. et al. Teaching injection technique: study of instrucional methods. A.A.R.N. Neydett, v.30, n.9, p.7-8, 1993. [ Links ]

BUTTERFIELD, S.H. In defense of the demonstration room. Int.Nurs.Rev., v.30, n.1, p. 15-20, 1983. [ Links ]

CORCORAN, S. Should a service retting be used as a learning laboratory? An ethical question. Nurs.Outlook , v.25, n.11, p.771-6, 1977. [ Links ]

ELLIOTT, R. et al. Psychomotor skill acquisicion. Can.Nurse, v.78, n.3, p. 25-7, 1982. [ Links ]

FRIEDLANDER, M.R. O ensino dos procedimentos básicos de enfermagem: comparação entre dois métodos de instrução. São Paulo, 1984. 142p. Tese(Doutorado)- Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo. [ Links ]

FRIEDLANDER, M.R.; SOARES, J.M.S. A aprendizagem auto-dirigida no laboratorio de enfermagem/Apresentado no 45 Congresso Brasileiro de Enfermagem. Recife, 1993-b./ [ Links ]

FRIEDLANDER, M.R.; LUACUTE, J. O uso de roteiro auto-instrucionais no laboratorio de enfermagem. São Paulo. 1993c /mimeografado/. [ Links ]

GOMEZ, G.E.; GOMEZ, E.A. Learning of psychomotor skills: laboratory versus patients care setting. J.Nurs.Educ, v.26, n.1, p.20-4, 1987. [ Links ]

GOTHLER, A.M. Critical insues in nursing education: the clinical laboratory. J.N.Y.S.N.A. , v.16. n.3. p.51-5, 1985. [ Links ]

HALLAL, J.C., WELSH, M.D. Using the competency laboratory to learn psychomotor skills. Nurse Educ,v.9. n.1, p. 34-8, 1984. [ Links ]

HAYASHIDA, M. Laboratório de enfermagem: histórico organizacional e funcional de urna unidade universitária. Ribeirão Preto, 1992. 119p. Dissertação (Mestrado)-Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto. Universidade de São Paulo. [ Links ]

HEGSTAD, L.N.; ZSOHAR, H.A. Study of the cost-effectiveness of providing psychomotor proctive in teaching intravenous infusion techniques. J.Nurs.Educ. ,v.25, n.1, p. 10-4, 1986. [ Links ]

HODSON. K.E. et al. Integration of computerized assessment screens into psychomotor skill modules at o School of Nursing. Comput.Nurs. , v 6, n.3. p. 103-7. 1988. [ Links ]

INFANTE, M.S. Toward effective and efficient use of the clinical laboratory. Nurse Educ. v 6, n.1, p.16-9. 1981. [ Links ]

INFANTE, M.S. The clinical laboratory in nursing education. New York, Association Press. 1985. [ Links ]

McDONALD, G.F. The simulated clinical laboratory. Nurs.Outlook, v.35. n.6. p 290-2. 1987. [ Links ]

MEGEL, M.E. et al. Nursing students performance: administering injection in laboratory and clinical area. J.Nurs.Educ..v 26, n.7, p.288-93, 1987. [ Links ]

NASCIMENTO, E.M.F.; CANÇADO, M.L.B. O uso de um sistema artesanalmente construído para o ensino prático da punção e infusão intravenoso. /Apresentado no 43 Congresso Brasileiro de Enfermagem, Curitiba, 1991./ [ Links ]

PAGANA, K.D. Stresses and threats reported by baccalaureate students in relation to an inicial clinical experience. J.Nurs.Educ. ,v.27, n.9. p.418-24, 1988. [ Links ]

TAYLOR, J.A.; CLEVELAND, P.J. Effective use of the learning laboratory. J.Nurs.Edu.,, v.23, n.1. p.32-4, 1984. [ Links ]

Creative Commons License  This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.