Acessibilidade / Reportar erro

Educational system, income inequality and growth: the median voter's decision

Abstracts

I analyze a long run educational policy as a mechanism to close the income gap among low, median and high-income families. If the choice is made endogenous by the use of the median voter theorem, the results are as follow: i) public education system guarantees income convergence, however the income growth rate of the median voter is smaller; ii) the combination public and private (hybrid) educational system allows faster income growth rate, but income inequality is almost the natural outcome. The ending result is that the combination public and private system will prevail, since the income growth rate of the median voter is higher in this system. This might explain the persistence and differences of income inequality among the economies.

education; income inequality; growth


O objetivo deste artigo é analisar a utilização da política educacional no longo prazo como mecanismo para a redução da desigualdade de renda entre famílias de renda baixa, mediana e alta. Se a decisão sobre a política for endogeneizada, de acordo com o teorema do eleitor mediano, os resultados são os seguintes: i) o sistema educacional público para todos, apesar de garantir convergência de renda, produz uma menor taxa de crescimento da renda do eleitor mediano; ii) a combinação público-privado (sistema educacional híbrido) permite uma maior taxa de crescimento da renda do eleitor mediano, no entanto a desigualdade de renda é inerente a este sistema. Como resultado final, o eleitor mediano irá escolher o sistema público-privado, pois o crescimento da sua renda é maior, o que pode explicar a persistência e as diferenças na desigualdade de renda das economias.

educação; desigualdade de renda; crescimento


Educational system, income inequality and growth: the median voter's decision

Joilson Dias

Professor at the Universidade Estadual de Maringá

ABSTRACT

I analyze a long run educational policy as a mechanism to close the income gap among low, median and high-income families. If the choice is made endogenous by the use of the median voter theorem, the results are as follow: i) public education system guarantees income convergence, however the income growth rate of the median voter is smaller; ii) the combination public and private (hybrid) educational system allows faster income growth rate, but income inequality is almost the natural outcome. The ending result is that the combination public and private system will prevail, since the income growth rate of the median voter is higher in this system. This might explain the persistence and differences of income inequality among the economies.

Key words: education, income inequality, growth

JEL Classification

H52, I28, O5

RESUMO

O objetivo deste artigo é analisar a utilização da política educacional no longo prazo como mecanismo para a redução da desigualdade de renda entre famílias de renda baixa, mediana e alta. Se a decisão sobre a política for endogeneizada, de acordo com o teorema do eleitor mediano, os resultados são os seguintes: i) o sistema educacional público para todos, apesar de garantir convergência de renda, produz uma menor taxa de crescimento da renda do eleitor mediano; ii) a combinação público-privado (sistema educacional híbrido) permite uma maior taxa de crescimento da renda do eleitor mediano, no entanto a desigualdade de renda é inerente a este sistema. Como resultado final, o eleitor mediano irá escolher o sistema público-privado, pois o crescimento da sua renda é maior, o que pode explicar a persistência e as diferenças na desigualdade de renda das economias.

Palavras-chave: educação, desigualdade de renda, crescimento.

Full text available only in PDF format.

Texto completo disponível apenas em PDF.

(Recebido em outubro de 2003. Aceito para publicação em janeiro de 2005).

I would like thank the very helpful suggestions made by Luís Eduardo Afonso and Maria Helena Ambrosio Dias, and the financial support provided by CNPq.

  • ACEMOGLU, D. Why technologies complement skills? Directed technical change and wage inequality. Quarterly Journal of Economics, v. 113, n. 4, p. 1055-1089, 1998.
  • BARRO, R. J.; LEE, J. W. Losers and winners in economic growth. Working Paper 4341, NBER, 1993.
  • BARROS, R. P.; LAM, D. Desigualdade de renda, desigualdade em educaçăo e escolaridade das crianças no Brasil. Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 23, n. 2, p. 191-218, 1993.
  • BENHABIB, J.; SPIEGEL, M. M. The role of human capital in economic development evidence from aggregate cross-country data. Journal of Monetary Economics, v. 34, n. 1, p. 143-173, 1994.
  • BLACK, D. The theory of commitees and elections. Cambridge: Cambridge University Press, 1958.
  • BOWEN, H. R. The interpretation of voting in the allocation of economic resources. Quarterly Journal of Economics, v. 58, n. 1, p. 27-48, 1943.
  • CHIANG, A. C. Elements of dynamic optimization. New York: McGraw-Hill, Inc., 1992.
  • DIAS, J. The quantum of knowledge theory. Revista Brasileira de Economia, v. 49, n. 1, p. 109-126, 1995.
  • _______. Crescimento econômico estocástico: a teoria do quantum de conhecimento. Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 26, n. 1, p. 27-54, 1996.
  • DIAS, J.; McDERMOTT, J. Aggregate threshod effects and the importance of human capital in economic development. SBE-XXV Encontro Brasileiro de Econometria, Porto Seguro, 2003.
  • DOWRICK, S. Technological catch up and diverging incomes: patterns of economic growth 1960-88. The Economic Journal, v. 102, n. 3, p. 600-610, 1992.
  • CHIANG, A. C. Dynamic optimization. New York: McGraw-Hill, 1992.
  • GLOMM, G.; RAVIKUMAR, B. Public versus private investment in human capital: endogenous growth and income inequality. Journal of Political Economy, v. 100, n. 4, p. 818-834, 1992.
  • HANUSHEK, E. A.; KIMKO, D. Schooling, labor-force quality, and the growth of nations. The American Economic Review, v. 90, n. 5, p. 1184-1208, 2000.
  • JALLADE, J. P. Educaçăo de primeiro grau e desigualdade de renda no Brasil: perspectivas a longo prazo. Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 8, n. 3, p. 561-598, 1978.
  • LAM, D.; LEVISON, D. O declínio na desigualdade da escolaridade no Brasil e seus efeitos na desigualdade de rendimentos. Revista de Econometria, v. 10, n. 2, p. 243-278, 1990.
  • LEVINE, R.; RENELT, D. A sensitivity analysis of cross-country growth regressions. The American Economic Review, v. 82, n. 4, p. 942-963, 1992.
  • LUCAS, R. On the mechanics of economic development. Journal of Monetary Economics, v. 22, n. 1, p. 3-42, 1988.
  • MANKIW, N. G.; ROMER, D.; WEIL, D. N. A contribution to the empirics of economic growth. The Quartely Journal of Economics, v. 107, n. 2, p. 407-437, 1992.
  • MILANOVIC, B. The median-voter hyphotesis, income inequality, and income redistribution: an empirical test with the required data. European Journal of Political Economy, v. 16, n. 3, p. 367-410, 2000.
  • PERSSON, T.; TABELLINI, G. Is inequality harmful for growth? The American Economic Review, v. 84, n. 3, p. 600-621, 1994.
  • REBELO, S. Long-run policy analysis and long-run growth. Journal of Political Economy, v. 96, n. 2, p. 500-521, 1991.
  • ROMER, P. Increasing returns and long-run growth. Journal of Political Economy, v. 94, n. 3, p. 1002-1037, 1986.
  • SOUZA, A. M. Educational policies: efficiency and equity issues. Revista Brasileira de Economia, v. 48, n. 4, p. 411-420, 1994.
  • SYLVESTER, K. Can education expenditure reduce income inequality? Economics of Education Review, v. 21, n. 1, p. 43-52, 2002.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    14 Sept 2009
  • Date of issue
    Mar 2005

History

  • Accepted
    Jan 2005
  • Received
    Oct 2003
Departamento de Economia; Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária da Universidade de São Paulo (FEA-USP) Av. Prof. Luciano Gualberto, 908 - FEA 01 - Cid. Universitária, CEP: 05508-010 - São Paulo/SP - Brasil, Tel.: (55 11) 3091-5803/5947 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: estudoseconomicos@usp.br