Acessibilidade / Reportar erro

O efeito retroativo de um exame de seleção no ensino de inglês

Resumo

This paper is based on my master dissertation in which I investigated the washback effect of a university entrance exam on the teaching of the English language in four different high schools in Brasília. The methodology of the study, which focused on the practice of six English teachers, triangulates data from classroom observations, interviews with teachers and their responses to questionnaires, analyses of exam samples and the exam program. The results show that there is a slight washback effect on the course content and lesson planning, classroom materials and evaluation procedures. Evidence of washback effect is not found on either the language teaching approach or methodological procedures.

testing; washback effect; english teacing


testing; washback effect; english teacing

ARTIGOS

O efeito retroativo de um exame de seleção no ensino de inglês

Aline Ribeiro Pessôa

Universidade católica de Brasília

ABSTRACT

This paper is based on my master dissertation in which I investigated the washback effect of a university entrance exam on the teaching of the English language in four different high schools in Brasília. The methodology of the study, which focused on the practice of six English teachers, triangulates data from classroom observations, interviews with teachers and their responses to questionnaires, analyses of exam samples and the exam program. The results show that there is a slight washback effect on the course content and lesson planning, classroom materials and evaluation procedures. Evidence of washback effect is not found on either the language teaching approach or methodological procedures.

Keywords: testing, washback effect, english teacing.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

1 O termo "abordagem de ensino" é usado neste trabalho conforme proposto por Almeida Filho (2001) como um conjunto de idéias, crenças, pressupostos e teorias sobre língua, língua estrangeira, ensino e aprendizagem.

2 Os diretores das duas escolas particulares e de uma das escolas públicas não autorizaram gravações das aulas, nem mesmo em áudio, como era a intenção inicial. O diretor da outra escola pública autorizou a gravação, mas o professor não concordou.

3 As convenções utilizadas para as transcrições das entrevistas e para as descrições detalhadas das aulas observadas, parcialmente adaptadas de Marcuschi (1986), são as seguintes:

P1; P2; P3; P4; P5; P6 : professores-sujeitos identificados

P: pesquisadora

A: aluno não identificado

... : pausa curta

... ...: pausa longa

MAIÚSCULAxx: nome próprio

MAIÚSCULA: ênfase na fala

4 Hoje Uniceub, Centro Universitário de Brasília, instituição de ensino superior particular de Brasília.

5 Os excertos das respostas aos questionários correspondem aos originais e as falas dos entrevistados foram transcritas o mais fielmente possível.

6 Universidade Federal de Minas Gerais

  • ALDERSON, J. C. e WALL, D. (1993).'Does washback exist?'. Applied Linguistics, vol. 14, no. 2 Oxford University Press, p. 115-129.
  • _______. e HAMP-LYONS, L. (1996). 'TOEFL preparation courses: a study of washback.' Language Testing vol. 13 n. 3, p. 280-297.
  • ALMEIDA FILHO, J. C. P. de. (2001). 'O ensino de línguas no Brasil desde 1978. E agora?' Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 1, n. 1, p. 15-29.
  • BRASIL. Ministério da Educação. (1999). Lei n° 9.394, Lei de Diretrizes e Bases de 20 de dezembro de 1996. In BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio Brasília: Ministério da Educação, p. 39-57.
  • _______. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Parecer n.º 15 da Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional da Educação, Brasília. In BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio Brasília: Ministério da Educação, p. 59-118.
  • BROWN, H. D. (2001). Principles of language learning and teaching New Jersey: Prentice - Hall.
  • CHENG, L. (1999). 'Changing assessment: washback on teacher perceptions and actions.' Teaching and Teacher Education 15, Pergamon, p. 253-271.
  • DISTRITO FEDERAL, Secretaria de Educação. (2000) Currículo da educação básica das escolas públicas do Distrito Federal Brasília: SEC/GDF.
  • GIMENEZ, T. (1999). 'Concepções de linguagem e ensino na preparação de alunos para o vestibular.' Trabalhos em Lingüística Aplicada, 34, Campinas: Unicamp, 21-37, 1999, p.21-37.
  • HAMP-LYONS, L. (2000). 'Social, professional and individual responsibility in language testing.' System 28 (4), Pergamon, p.579-591:
  • HARMER, J. (1991). The practice of English language teaching London and New York: Longman.
  • HORWITZ, E. K. (1988). 'The beliefs about language learning of beginning university foreign language students.' The Modern Language Journal. vol. 72, n. 3, 1988, p. 283-94
  • _______. (1985). 'Using students' beliefs about language learning and teaching in the foreign language methods course.' Foreign Language Annuals Vol. 18, n.4, p. 333-40.
  • MARCUSCHI, L. A. ( 1986). Análise da conversação São Paulo: Editora Ática.
  • MESSICK, S. (1996). 'Validity and washback in language testing.' Language Testing, vol. 13 n. 3, p. 241-256.
  • PESSÔA, A. R. (2003). 'Exames vestibulares (PAS) e ensino de inglês: um estudo do efeito retroativo no Distrito Federal.' Anais do V Seminário de Língua Estrangeira - UFG. Goiânia: Gráfica e Editora Vieira, p. 67-74.
  • _______. (2002). O efeito retroativo do Programa de Avaliação Seriada da Universidade de Brasília no ensino de língua inglesa do Distrito Federal. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada) Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução, Universidade de Brasília, Brasília.
  • PRODROMOU, L. (1995). 'The backwash effect: from testing to teaching'. ELT Journal 49 / 1 Oxford University Press, p. 13-25.
  • SCARAMUCCI, M. V. R. (2002). 'Entrance examinations and TEFL in Brazil: a case study.' Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 2, n. 1, p. 61-81.
  • _______. (2000-2001). 'Propostas curriculares e exames vestibulares: potencializando o efeito retroativo benéfico da avaliação no ensino de LE (Inglês)'. Revista Contexturas, 5, APLIESP, p. 97-109.
  • _______. (1999). 'Vestibular e ensino de língua estrangeira (Inglês) em uma escola pública'. Trabalhos em Lingüística Aplicada, 34, Campinas: Unicamp, p. 7-20.
  • STERN, H. H. (1983). Fundamental concepts of language teaching Oxford: OUP.
  • UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. (sem data). Relatório final do PAS Brasília: CESPE/ UnB.
  • WALL, D. (2000). 'The impact of high-stakes testing on teaching and learning: can this be predicted or controlled?' System 28 (4), Pergamon, p. 499-509.
  • _______. e ALDERSON, J. C. (1992). 'Examining washback: the Sri Lankan impact study'. Working Paper Series 12, CRILE, Lancaster University.
  • WATANABE, Y. (1996). 'Does grammar translation come from the entrance examination? Preliminary findings from classroom-based research.' Language Testing vol. 13 n. 3, p. 318-333.
  • WIDDOWSON, H. G. (1984). Explorations in applied linguistics Oxford: OUP.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    16 Jan 2014
  • Data do Fascículo
    Dez 2004
UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) Unicamp/IEL/Setor de Publicações, Caixa Postal 6045, 13083-970 Campinas SP Brasil, Tel./Fax: (55 19) 3521-1527 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: spublic@iel.unicamp.br