Acessibilidade / Reportar erro

Monitoração ambiental no setor de biotecnologia: comportamento de busca e uso de informação em empresas de micro e pequeno portes de Minas Gerais

Environmental scanning in the biotechnology sector: behavior of search and use of information in small and medium-size companies of Minas Gerais

Resumos

Este artigo relata os resultados de uma pesquisa de Mestrado da Escola de Ciência da Informação da UFMG que teve como objetivo investigar o comportamento de busca e uso de informação sobre o ambiente organizacional externo, por parte dos gestores das empresas de micro e pequeno portes do segmento de biotecnologia de Belo Horizonte/Minas Gerais. Com esta pesquisa procurou-se responder às seguintes questões: se é fato que as organizações devem interagir com o ambiente externo para desenvolver e manter sua competitividade, qual é a importância do processo de busca e uso de informações externas? Sob que condições o uso das informações coletadas torna-se um redutor de incertezas para as organizações de micro e pequeno portes? Esta pesquisa foi desenvolvida utilizando-se da análise qualitativa, obtida com a realização de entrevistas com gestores de empresas de biotecnologia mais especificamente ligadas ao segmento de saúde humana da área de diagnóstico, na região de Belo Horizonte, Minas Gerais. Os resultados levam-nos a concluir que ambientes, cenários e pessoas diferentes têm necessidades, comportamentos, análises e usos de informações diferenciados. Não existe um padrão único de comportamento de busca e uso de informações externas, e a redução das incertezas independe da quantidade de informação coletada e ou mesmo processos estruturados. A redução da incerteza se concentra nos indivíduos e na sua capacidade pessoal de adicionar valor à “informação”, informação esta que poderá ser utilizada para responder a uma pergunta, resolver um problema, tomar uma decisão, negociar uma posição ou compreender uma situação.

monitoração ambiental; busca e uso da informação; micro e pequena empresa e biotecnologia


This article tells the results of a research of Mestrado of the School of Science of the Information of the UFMG that had as objective to investigate how the managers of small and medium-size biotechnology companies, in Belo Horizonte/Minas Gerais, search and use the information concerning the companies external environment. It answers the following research questions: assuming that organizations must interact with the external environment to develop and keep its competitiveness, what is the real importance of the process of search and use of external information? Under which conditions the use of the information gathered can reduce uncertainties for small and medium-size companies? This research uses qualitative analysis based on personal interviews with some managers of biotechnology companies, especifically those companies working in the field of human health diagnosis, located in the Belo Horizonte region. The results show that different environments, scenarios and people have different needs, behaviors and different analysis and uses of information. There is no standard behaviour on the search and use of external information. The reduction of uncertainties is neither dependent on the quantity of information gathered nor on the structured processes. The reduction of uncertainty is centered on the individuals and on their personal capacity to add value to the piece of information. This piece of information can be used to answer a question, to solve a problem, to make a decision, to negotiate a position or to comprehend a situation

evironmental scanning; information use and search; small and medium-size companie and biotechnology


  • AGUILAR, F.J. Scanning the business environment New York: Macnillan, 1967.
  • BARBOSA, R.R. Acesso e necessidade de informação de profissionais brasileiros: um estudo exploratório. Perspectiva em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.2, n.1, p.5-35, 2002.
  • CHOO, C.W. Information management for the intelligent organization: the art of scanning the environment. 2.ed. [S.l.] : ASIS, 1998a. (ASIS monograph series).
  • CHOO, C.W. Information management, knowledge management, and the information professional In: CHOO, C.W. Information management for the inteligent organization 1998b. Cap.9, p.257-278.
  • CHOO, C.W. Web work: Information seeking and knowledge work on the world Wide Web. Dordrecht: Kluwer, 2000.
  • CHOO, C.W. The knowing organization: how organizations use information to construct meaning, create knowledge and make decisions. Oxford University Press, 1998c.
  • CHOO, C.W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Senac, 2003.
  • CULNAN, M.J. The Dimensions of perceived acessibility to information: implications or the delivery of information systems and services. Journal of the American Society for Information Science, v.36, n.5, p.302-308, 1985.
  • DAVENPORT, T.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1998. 237p.
  • DILL, W.R. The impact of environment on organizational development. In: Concepts and issues in administrative behavior Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1962.
  • EISENBERG, M.; SCHAMBER, L. Relevance: the search for a definiton. In: ASIS ANNUAL MEETING HELD IN MEDFORD 51., Medford, 1998. Proceedings of. Learned Information, 1998. p.162-168.
  • GERSTBERGER, P.G.; ALLEN, T.J. Criteria used by research and development engineers in the selection of an information source. Journal of Applied Psychology, v.52, n.4, 272-279, 1968.
  • INSTITUTO MCKINSEY. Produtividade no Brasil: a chave do desenvolvimento acelerado. Rio de Janeiro: Campus, 1999.
  • KUHLTHAU, C.C. Seeking meaning: a process approach to library and information services. Norwood: Ablex, 1993.
  • MCGEE, J.; PRUSAK, L. Gerenciamento estratégico da informação: aumente a  competitividade e a eficiência de sua empresa utilizando a informação como uma  ferramenta  estratégica. Rio de Janeiro: Campus, 1994.
  • PORTER, M.E. Estratégia competitiva: técnicas para análise de indústrias e da concorrência. 7.ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997. 362p.
  • ROUSE, W.B.; ROUSE, S.H. Human information seeking and design of information systems. Information Processing and Management, v.20, v.1-2, p.129-138, 1984.
  • SAPIRO, A. A inteligência empresarial: a revolução da ação competitiva. Revista de Administração de Empresas, v.33, n.3, p.106-124, 1993.
  • SARACEVIC, T. Relevance: a review of and a framework for the thinking on the notion in information science. Journal of the American Society for Information Science, v.26, n.6, p.321-343, 1975.
  • TAYLOR, R.S. Value-added processes in information systems Norwood: Ablex, 1986.
  • WILSON, T.D. Onu ser studies and information needs. Journal of Documentation, v.37, n.1, p.3-15, 1981.
  • ZMUD, R.W. An empirical investigation of the dimensionality of the concept of information. Decision Sciences, v.9, n.2, p,187-195, 1978.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    12 Set 2014
  • Data do Fascículo
    Abr 2008

Histórico

  • Aceito
    31 Jul 2007
  • Recebido
    07 Maio 2007
Pontifícia Universidade Católica de Campinas Núcleo de Editoração SBI - Campus II - Av. John Boyd Dunlop, s/n. - Prédio de Odontologia, Jd. Ipaussurama - 13059-900 - Campinas - SP, Tel.: +55 19 3343-6875 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: transinfo@puc-campinas.edu.br