SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.5 issue11Estrutura, contexto e estratégia na etnografia musicalTransformações da sensibilidade musical contemporânea author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Horizontes Antropológicos

Print version ISSN 0104-7183On-line version ISSN 1806-9983

Horiz. antropol. vol.5 no.11 Porto Alegre Oct. 1999

http://dx.doi.org/10.1590/S0104-71831999000200003 

Artigos

Ser hombre o ser mujer a través de la música: una encuesta a jóvenes de Barcelona*

Josep Martí1 

1Consejo Superior de Investigaciones Científicas – España

RESUMEN

Este artigo trata da problemática da relação entre gênero e música. Sabemos que a música como meio de comunicação contribui também para a construção social da realidade; se nos interessamos pela música como fenômeno sócio-cultural, então o aspecto de gênero constitui uma dimensão que não pode ser ignorada. Ao longo deste artigo, apresentarei alguns dados relativos a uma pesquisa tipo survey realizada com jovens barcelonenses durante o outono de 1995. Entre os diferentes objetivos da pesquisa buscava-se obter informações sobre o significado e funções da música na sociedade catalã, com algumas questões orientadas para tratar do papel que desempenha a música nas relações de gênero. Concretamente, os resultados da amostra nos aportam dados sobre o uso da música como estratégia de identidade de gênero, assim como sobre as funções que pode exercer a música como expressão e ao mesmo tempo recurso de manutenção das relações de gênero, que em nossa sociedade caracterizam-se pela sua natureza assimétrica.

ABSTRACT

This article is centered around the issue of gender and music. Music, as a means of communication, also contributes to the social construction of reality. If we are interested in music as a sociocultural phenomenon, the issue of gender constitutes a special dimension which cannot be ignored. Throughout this article, I give some results of an inquiry carried out on young people of Barcelona in autumn of 1995. Among the different objectives of this inquiry was to obtain information about meaning and functions of music in Catalan society. Some of the questions dealt with the role played by music in gender relations. Concretely, the results of this inquiry provide us information about the use of music as strategy of gender identity as well about functions music can play in a society which is characterized by the asymmetrical nature of gender relations; i.e. music as expression and at the same time as resource of maintenance of specific gender relations.

Key words: Barcelona; gender; music; youth

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

REFERENCES

1 BAYTON, M. Feminist musical practice: problems and contradictions. In: BENNETT, T. et al. (Ed.). Rock and popular music: politics, policies, institutions. London: Routledge, 1993. p. 177-192. [ Links ]

2 BOWERS, J. Feministische Forschung in der amerikanischen Musikwissenschaft. In: HOFFMANN, F.; RIEGER, E. (Ed.). Von der Spielfrau zur Perfomance-Künstlerin. Auf der Suche nach einer Musikgeschichte der Frauen. Kassel: Furore, 1992. p. 20-39. [ Links ]

3 BRUSATTI, O. Nationalismus und Ideologie in der Musik. Tutzing: Schneider, 1978. [ Links ]

4 COHEN, A. Two dimensional man: an essay on the anthropology of power and symbolism in complex society. London: Routledge & Kegan Paul, 1974. [ Links ]

5 DELGADO, M. De la muerte de un Dios. Barcelona: Nexos, 1986. [ Links ]

6 DIEGO, E. de. El andrógino sexuado. Madrid: Visor, 1992. [ Links ]

7 GILDEMEISTER, R. Neuere Beiträge zur Entstehung des “weiblichen Sozialcharakters”. Soziale Welt, v. 39, n. 4, p. 486-503, 1988. [ Links ]

8 HEY, B. Die Entwicklung des “gender”-Konzepts vor dem Hintergrund poststrukturalistischen Denkens. L’Homme: Zeitschrift für Feministische Geschichtswissenschaft, v. 5, n. 1, p. 7-27, 1994. [ Links ]

9 KAHL-GORTAN, K. Frauen und Musik. Kofra, n. 44, p. 3-18, 1989. [ Links ]

10 LAQUEUR, T. La construcción del sexo: cuerpo y género desde los griegos hasta Freud. Madrid: Cátedra, 1994. [ Links ]

11 MEAD, M. Diferencias sexuales: ¿innatas, aprendidas o de situación? Ethnica, n. 10, p. 75-84, 1975. [ Links ]

12 MULVANEY, B. M. Gender differences in communication: an intercultural experience. 1995. Disponible en: <http://cpsr.org/cpsr/gender/mulvaney.txt>. Acceso en: 2 dic. 1998. [ Links ]

13 PLUMMER, K. La diversidad sexual: una perspectiva sociológica. In: NIETO, J. A. (Ed.). La sexualidad en la sociedad contemporánea: lecturas antropológicas. Madrid: Fundación Universidad-Empresa, 1991. p. 151-193. [ Links ]

14 SHEPHERD, J. Music as social text. Cambridge: Polity Press, 1991. [ Links ]

15 WALSER, R. Running with the Devil: power, gender, and madness in heavy metal music. Hanover: Wesleyan University Press, 1993. [ Links ]

*Este artículo se basa en la comunicación Música y género entre los jóvenes barceloneses presentada en el II Congreso de la Sociedad Ibérica de Etnomusicología que se organizó en Valladolid, España, en 1996.

Creative Commons License Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 3.0 Unported.