Acessibilidade / Reportar erro

Sustainable Strategies and Export Performance: an analysis of companies in the gems and jewelry industry.

ABSTRACT

This study had the aim of analyzing the relation between the use of sustainable management strategies and the export performance in manufacturing companies of the gems and jewelry industry. Sustainable strategies were analyzed from the adaptation of the strategic model of the American Battelle Institute, introduced by Placet, Anderson and Fowler (2005), which addresses the interaction of economic, social and environmental aspects with the perspective of innovation, and impacts on the company and on the society. The export performance was analyzed based on the adaptation of the model of Papadopoulos and Martín (2010), which develops and tests a formative measure of the export performance, and identifies and quantifies the relative contribution of its consequences to the economic and strategic dimensions. The research is characterized as descriptive and quantitative, and was conducted through a survey. Therefore, it was highlighted that the sustainability dimensions are related to the export performance of companies in the gems and jewelry industry. Thus, it was suggested that sustainable business strategies can substantially contribute to the export performance, through the guidance towards economic, social and environmental results to the organization and its stakeholders.

Keywords:
Sustainable strategies; Export performance; Gems and jewelry industry

RESUMO

Este estudo teve como objetivo analisar a relação entre a adoção de estratégias de gestão sustentável e o desempenho exportador em empresas industriais do setor de gemas e joias. As estratégias sustentáveis foram analisadas a partir da adaptação do modelo estratégico do Instituto Americano Battelle, apresentado por Placet, Anderson e Fowler (2005), que aborda a interação dos aspectos econômico, social e ambiental com a perspectiva de inovação e reflexos na empresa e na sociedade. O desempenho exportador foi analisado com base na adaptação do modelo de Papadopoulos e Martín (2010), que desenvolve e testa uma medida formativa do desempenho exportador e identifica e quantifica a contribuição relativa das suas consequências nas dimensões econômica e estratégica. A pesquisa caracteriza-se como descritiva e quantitativa, e foi conduzida por meio de um survey. Sendo assim, evidenciou-se que as dimensões da sustentabilidade estão relacionadas com o desempenho exportador das empresas do setor de gemas e joias. Dessa forma, ficou sugerido que estratégias de negócios sustentáveis podem contribuir substancialmente para o desempenho exportador, por meio da orientação para resultados econômicos, sociais e ambientais à organização e a seus stakeholders.

Palavras-chave:
Estratégias sustentáveis; Desempenho exportador; Setor de gemas e joias

RESUMEN

El objetivo de este estudio es analizar la relación entre la adopción de estrategias de gestión sostenible y el rendimiento en el sector industrial de gemas y joyas. Las estrategias sostenibles fueron analizadas a partir de la adaptación del modelo estratégico del Instituto Americano Battelle, hecho por Placet, Anderson y Fowler (2005), que aborda la interacción económica, social y medioambiental, con la perspectiva de la innovación y los reflejos en la empresa y la sociedad. El desempeño de las exportaciones fue analizada en base a la adaptación del modelo de Papadopoulos y Martin ( 2010 ), que desarrolla y pone a prueba una medida formativa de las exportaciones e identifica y cuantifica la contribución relativa de sus consecuencias en el ámbito económico y estratégico. La búsqueda caracterizada como descriptiva y cuantitativa se llevó a cabo por medio de una encuesta. Era evidente que las dimensiones de la sostenibilidad están relacionados con el desempeño de las exportaciones de las empresas de piedras preciosas y joyas, lo que sugiere que las estrategias de negocio sostenibles pueden contribuir sustancialmente a los resultados de exportación, a través de los resultados orientados hacia el desarrollo económico, social y medioambiental de la organización y de sus grupos de interés.

Palabras clave:
Estrategias sostenibles; Desempeño exportador; Sector de gemas y joyas

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

REFERÊNCIAS

  • BELLINI, R.; WERNECK, D. Renovado por mais dois anos o programa de apoio às exportações de gemas, joias e bijuterias. IBGM Informa, Brasília, v. 19, n. 71, p. 8, abr./jun. 2012. Disponível em: <Disponível em: http://www.ibgm.com.br/site/admin/_upload/biblioteca/documento/120-ibgm_Inf71.pdf >. Acesso em: 20 ago. 2012.
    » http://www.ibgm.com.br/site/admin/_upload/biblioteca/documento/120-ibgm_Inf71.pdf
  • BOLETIM DE COMÉRCIO EXTERIOR. Rio de Janeiro: Funcex, v. 12, 2008.
  • CARROLL, A. Corporate social responsibility: evolution of a definitional construct. Business & Society, Thousand Oaks, v. 38, n. 3, p. 268-295, Sept. 1999.
  • CHRISTMANN, P.; TAYLOR, G. Globalization and the environment: determinants of firm self-regulation in China. Journal of International Business Studies, Basingstoke, v. 32, n. 3, p 438-458, 2001.
  • COOPER, D. R; SCHINDLER, P. S. Métodos de pesquisa em administração. 7. ed. Porto Alegre: Bookman, 2003.
  • DIAMANTOPOULOS, A.; KAKKOS, N. Managerial assessments of export performance: Conceptual framework and empirical illustration. Journal of International Marketing, Chicago, v. 15, n. 3, p. 1-31, Sept. 2007.
  • DUNNING, J. H. Explaining international production. London: Unwin Hyman, 1988.
  • DUNNING, J. H. The eclectic paradigm as an envelope for economic and business theories of MNE activity. International Business Review, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 163-190, Apr. 2000.
  • ELKINGTON, J. Cannibals with forks: the triple bottom line of 21st century business. Canada: NSP, 1998.
  • HART, S. L.; MILSTEIN, M. B. Criando valor sustentável. RAE Executivo, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 66-79, maio/jul. 2004.
  • HENRIQUES, H. S.; SOARES, M. M. (Coord.). Políticas e ações para a cadeia produtiva de gemas e jóias. Brasília: Brisa, 2005.
  • HRDLICKA, H. As boas práticas de gestão ambiental e a influência no desempenho exportador: um estudo sobre as grandes empresas exportadoras brasileiras. 2009. 269 f. Tese Doutorado em Administração)-Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Programa de Pós-Graduação em Administração, FEA/USP, São Paulo, 2009.
  • INSTITUTO BRASILEIRO DE GEMAS & METAIS PRECIOSOS - IBGM. O setor de gemas e joias no Brasil. 2010. Disponível em: <Disponível em: http://ibgm.com.br >. Acesso em: 10 out. 2010.
    » http://ibgm.com.br
  • JOHANSON, J.; VAHLNE, J. E. The mechanism of internationalization. International Marketing Review, Bradford, v. 7, n. 4, p. 11-24, 1990.
  • JOHANSON, J.; WIEDERSHEIM-PAUL, P. F. The internationalization of the firm: four swedish cases. Journal of Management Studies, Oxford, v. 12, n. 3, p. 305-323, Oct. 1975.
  • KATSIKEAS, C. S.; PIERCY, N.F.; LOANNIDIS, C. Determinants of export performance in a european context. European Journal of Marketing, Bradford, v. 30, n. 6, p. 6-35, 1996.
  • KLOTZLE, M. C.; THOME, C. C. Fatores associados ao desempenho exportador de micros, pequenas e médias empresas brasileiras. Revista de Administração, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 339-346, jul./ago./set. 2006.
  • LACY, P. et al. A new era of sustainability: CEO reflections on progress to date, challenges ahead and the impact of the journey toward a sustainable economy. United Nations Global, June 2010. Disponível em: <Disponível em: http://www.unglobalcompact.org/docs/news_events/8.1/UNGC_Accenture_CEO_Study_2010.pdf >. Acesso em: 15 abr. 2010.
    » http://www.unglobalcompact.org/docs/news_events/8.1/UNGC_Accenture_CEO_Study_2010.pdf
  • MOTA, R. B. Decisões estratégicas no processo de internacionalização de empresas: “forma de entrada” e “seleção de mercado”. In: ENCONTRO DE ESTUDOS EM ESTRATÉGIA -3Es, 3., 2007, São Paulo. Anais eletrônicos... Rio de Janeiro: ANPAD, 2007. Disponível em: < Disponível em: http://www.anpad.org.br/diversos/trabalhos/3Es/3es_2007/2007_3ES727.pdf >. Acesso em: 15 abr. 2010.
    » http://www.anpad.org.br/diversos/trabalhos/3Es/3es_2007/2007_3ES727.pdf
  • NAIDU, G. M.; PRASAD, V. K. Predictors of export strategy and performance in small - and medium-sized firms. Journal of Business Research, New York, v. 31, n. 2/3, p. 107-115, Oct./Nov. 1994.
  • PAPADOPOULOS, N. E; MARTÍN, O. M. Toward a model of the relationship between internationalization and export performance. International Business Review, [S.l.] v. 19, n. 4, p. 388-406, Aug. 2010.
  • PASQUALOTTO, C.; UGALDE, M. M. Adaptações de produto no processo de internacionalização de empresas gaúchas do setor moveleiro. Internext - Revista Eletrônica de Negócios Internacionais da ESPM, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 46-65, jul./dez. 2010. Disponível em: < Disponível em: http://internext.espm.br/index.php/internext/article/view/106/102 >. Acesso em: 12 jan. 2011.
    » http://internext.espm.br/index.php/internext/article/view/106/102
  • PENG, M. W.; PLEGGENKUHLE-MILES, E. G. Current debates in global strategy. International Journal of Management Reviews, Oxford, v. 11, n. 1, p. 51-68, Mar. 2009.
  • PLACET, M.; ANDERSON, R.; FOWLER, K. M. Strategies for sustainability. Research Technology Management, Washington, D.C., v. 48, n. 5, p. 32-41, 2005.
  • PUNNETT, B. J.; RICKS, D. A. International business. Boston, Mass.: PWS-Kent, 1994.
  • RUGMAN, A. M.,VERBEKE, A. A perspective on regional and global strategies of multinational enterprises. Journal of International Business Studies, Basingstoke, v. 35, n. 1, p. 3-18, Jan. 2004.
  • SCHALTEGGER, S.; SYNNESTVEDT, T. The link between ‘green’ and economic success: environmental management as the crucial trigger between environmental and economic performance. Journal of Environmental Management, London, v. 65, n. 4, p. 339-346, Aug. 2002.
  • SCHWARTZ, M.; CARROLL, A. Corporate social responsibility: a three-domain approach. Business Ethics Quarterly, Charlottesville, v. 13, n. 4, p. 503-530, Oct. 2003.
  • UNITED NATIONS. World Investment Report 2006: FDI from Developing and Transition Economies: Implications for Development. New York and Geneva, 2006. Disponível em: <Disponível em: http://www.unctad.org/en/docs/wir2006_en.pdf >. Acesso em: 10 dez. 2010.
    » http://www.unctad.org/en/docs/wir2006_en.pdf
  • ZOU, S.; TAYLOR, C. R.; OSLAND, G. E. The EXPERF scale: a cross-national generalized export performance measure. Journal of International Marketing, Chicago, v. 6, n. 3, p. 37-58, 1998.
  • 4
    PEvaluation process: Double Blind Review

Publication Dates

  • Publication in this collection
    Jan-Mar 2014

History

  • Received
    16 Oct 2012
  • Accepted
    12 Mar 2014
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado, Av. da Liberdade, 532, 01.502-001 , São Paulo, SP, Brasil , (+55 11) 3272-2340 , (+55 11) 3272-2302, (+55 11) 3272-2302 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: rbgn@fecap.br