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Dementia & Neuropsychologia

Print version ISSN 1980-5764

Dement. neuropsychol. vol.4 no.3 São Paulo July/Sept. 2010

https://doi.org/10.1590/S1980-57642010DN40300015 

Original Articles

Air traffic control activity increases attention capacity in air traffic controllers

Atividade de controle de tráfego aéreo aumenta a capacidade de atenção em controladores de vôo

Valdenilson Ribeiro Ribas1 

Hugo André de Lima Martins5 

Gutemberg Guerra Amorim6 

Renata de Melo Guerra Ribas7 

Cláudia Ângela Vilela de Almeida8 

Valéria Ribeiro Ribas9 

Carlos Augusto Carvalho de Vasconcelos10 

Murilo Duarte Costa Lima4 

Everton Botelho Sougey3 

Raul Manhães de Castro2 

1-10Neuropsychiatry and Behavioral Sciences, Federal University of Pernambuco (UFPE), Third Integrated Center for Air Defense and Air Traffic Control (CINDACTA III), Recife PE, Brazil. 1Doctor in Neuropsychiatry. 2Doctor in Experimental Pharmacology. 3Doctor Mental Health. 4Doctor in Medicine. 5Masters in Neurology. 6Masters in Neurology. 7Expert Sanitary Surveillance. 8Doctor Biological Science. Masters in Neuroscience. 9Masters in Neuropsychiatry. 10Doutor in Neuropsychiatry.


Abstract

Air traffic controllers simultaneously develop complex and multiple tasks in the course of their activities. In this context, concern is raised over the high level of attention needed by these professionals which can ultimately be affected by stress and fatigue.

Objectives:

The objective of this study was to assess attention level in air traffic controllers (ATCo).

Methods:

45 flight protection professionals were evaluated, comprising 30 ATCo, subdivided into ATCo with ten or more years in the profession (ATCo³10, n=15) and ATCo with less than ten years in the profession (ATCo <10, n=15) and 15 aeronautical information services operators (AIS), subdivided into AIS with ten years or more in the profession (AIS³10, n=8) and AIS with less than ten years in the profession (AIS <10, n=7), who were included as the control group. The digit symbol, d2 (the individual marks the letter d on a specific form containing 14 lines with 47 letters in each, maintaining focus on letter d followed by two dashes), forward digit span, backward digit span and PASAT (paced auditory serial addition test) attention tests were used. Kruskal-Wallis was used and data expressed as Median (Minimum and Maximum) with p<0.05.

Results:

The ATCo³10 presented greater focus of attention, sustained attention, mental manipulation and resistance to interference capacity compared to the AIS³10. Comparison of ATCo³10 to the AIS<10 showed they presented only greater resistance to interference, and when compared to the ATCo<10 presented lower focus.

Conclusions:

The air traffic control activity after ten years may be associated with a high level of attention.

Key words: air traffic controller; aeronautical information services; attention

Resumo

Os controladores de tráfego aéreo (CTA) desenvolvem em suas atividades tarefas complexas e múltiplas simultaneamente. Nesse contexto, surge a preocupação com a necessidade de um maior nível de atenção desses profissionais que pode ser afetada pelo estresse e fadiga.

Objetivos:

O objetivo deste trabalho foi avaliar o nível de atenção em controladores de tráfego aéreo (CTA).

Métodos:

Foram avaliados 45 profissionais de proteção ao vôo, sendo 30 CTA, subdivididos em CTA com dez ou mais anos na profissão (CTA³10, n=15) e CTA com menos de dez anos na profissão (CTA<10, n=15) e 15 operadores de serviços de informações aeronáuticas (AIS), subdivididos em AIS com dez anos ou mais na profissão (AIS³10, n=8) e AIS com menos de dez anos na profissão (AIS<10, n=7). Foram utilizados os testes de atenção digit symbol, d2 (o indivíduo deve marcar a letra d em um formulário específico, contendo 14 linhas com 47 letras cada, mantendo sempre o foco na letra d que aparece acompanhada de dois traços), span de dígitos em ordem direta e inversa e teste de dependência auditiva para adição em série (PASAT). Foi utilizado o Kruskal-Wallis e os dados expressos em mediana (mínimo e máximo), p<0,05.

Resultados:

Os CTA³10 apresentaram maior foco de atenção, manutenção do foco, capacidade de manipulação mental e resistência à interferência, quando comparados aos AIS³10, mas quando comparados aos AIS<10 apresentaram somente maior resistência à interferência e quando comparados aos CTA<10, menor foco.

Conclusões:

A atividade de controle de tráfego aéreo após dez anos pode apresentar um alto nível de atenção.

Palavras-chave: controlador de tráfego aéreo; serviços de informações aeronáuticas; atenção

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

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1Disclosure: The authors report no conflicts of interest.

Received: April 17, 2010; Accepted: August 05, 2010

Valdenilson Ribeiro Ribas - Avenida Armindo Moura, 581 / Quadra D-Bloco 2/ Apto. 201-51130-180 Recife PE-Brazil. E-mail:ribaspsy@ufpe.br

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