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Use of memory strategies among younger and older adults: Results from objective and subjective measures

O uso de estratégias de memória entre jovens e idosos: resultados de medidas objetivas e subjetivas

Abstract

Memory plays a fundamental role in the identity of people and in human life, as it enables us to interpret our surroundings and make decisions. It is known that the aging process can be accompanied by cognitive decline in some memory sub systems. However, the use of memory strategies can help encoding and retrieval of new information.

Objective:

The aim of this study was to identify and compare, using objective and subjective measures, which recall strategies are used spontaneously by young and older adults.

Methods:

Twenty-six first-year college students, and thirty-three seniors enrolled at the Third Age University of the same campus, completed a visual memory test including 18 black and white pictures, memorized a short story, and completed an open question about memory strategies, a memory check list to indicate strategies used, and a memory self-efficacy scale. The Bousfield categorization measure was also calculated from the recall protocol.

Results:

Young adults demonstrated better performance than the older adults on the memory tasks, and were also more confident. Both groups reported using similar strategies.

Conclusion:

Young and older adults seem to tackle memory tasks in similar ways but young adults outperform seniors.

Key words:
memory; aging; youth; strategies.

Resumo

A memória tem um papel fundamental na identidade das pessoas e um papel vital na vida humana, pois nos permite interpretar o nosso meio e tomar decisões. É sabido que o processo de envelhecimento pode ser acompanhado pelo declínio cognitivo em alguns subsistemas de memória. No entanto, o uso de estratégias de memória pode auxiliar na codificação e recuperação de novas informações.

Objetivo:

Identificar e comparar, por meio de medidas objetivas e subjetivas, as estratégias de memória utilizadas de forma espontânea por jovens e idosos.

Métodos:

Vinte e seis estudantes universitários do primeiro ano e trinta e três idosos matriculados na Universidade Aberta à Terceira Idade completaram um teste de memória visual, incluindo 18 figuras em preto e branco, memorizaram uma história curta, completaram uma questão aberta sobre o uso de estratégias de memória, e selecionaram as estratégias que usaram dentre uma lista de possíveis estratégias, e preencheram uma medida de autoeficácia para memória. A medida de categorização de Bousfield foi calculada a partir do protocolo de recordação da lista de figuras.

Resultados:

Os jovens apresentaram desempenho melhor do que os idosos nas tarefas de memória, e mostraram-se mais confiantes. Os dois grupos relataram usar estratégias semelhantes.

Conclusão:

Os jovens e idosos parecem enfrentar as tarefas de memória de forma semelhante, no entanto, os jovens superam os adultos idosos no desempenho objetivo.

Palavras-chave:
memória; envelhecimento; jovens; estratégias.

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Publication Dates

  • Publication in this collection
    Apr-Jun 2011

History

  • Received
    31 Jan 2011
  • Accepted
    24 Apr 2011
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