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Brazilian air traffic controllers exhibit excessive sleepiness

Controladores de tráfego aéreo brasileiros apresentam sonolência excessiva

Abstract

Excessive sleepiness (ES) is an increased tendency to initiate involuntary sleep for naps at inappropriate times.

Objective:

The objective of this study was to assess ES in air traffic controllers (ATCo).

Methods:

45 flight protection professionals were evaluated, comprising 30 ATCo, subdivided into ATCo with ten or more years in the profession (ATCo³10, n=15) and ATCo with less than ten years in the profession (ATCo<10, n=15) and 15 aeronautical information services operators (AIS), subdivided into AIS with ten years or more in the profession (AIS³10, n=8) and AIS with less than ten years in the profession (AIS<10, n=7), who were included as the control group. The Epworth Sleepiness Scale and Maintenance of Wakefulness Test were used for evaluating subjective and objective excessive sleepiness. Kruskal-Wallis was used for ES and Mann-Whitney for sleep latency (SL), collection time in minutes (mins), and expressed as Median (Minimum-Maximum), p<0.05.

Results:

ATCo³10 12 (6-14) mins and ATCo<10 10 (1-15) mins showed greater sleepiness compared to CONTROL1 7 (3-8) mins and CONTROL2 6 (4-6) mins, p=0.001*. A total of 77.27% of the ATCo and 16.67% of the AIS had an SL of less than 20 minutes. The ATCo presented an SL of 16.59 (3.25-40), lower than that of the AIS of 31.71 (10.63-40) mins, p<0.05*.

Conclusion:

Brazilian air traffic controllers exhibit excessive sleepiness.

Key words:
somnolence; sleep latency; air traffic controllers

Resumo

A sonolência excessiva (SE) é a uma tendência aumentada de se iniciar o sono por cochilos involuntários em momentos inapropriados.

Objetivo:

O objetivo deste trabalho foi avaliar SE em controladores de trafego aéreo (CTA).

Métodos:

Foram avaliados 45 profissionais de proteção ao voo, sendo 30 CTA, subdivididos em CTA com dez ou mais anos na profissão (CTA³10, n=15) e CTA com menos de dez anos na profissão (CTA<10, n=15) e 15 operadores de serviços de informações aeronáuticas (AIS), subdivididos em AIS com dez anos ou mais na profissão (AIS³10, n=8) e AIS com menos de dez anos na profissão (AIS<10, n=7). A Escala de Sonolência de Epworth e o Teste de Manutenção da Vigília foram empregados para avaliação subjetiva e objetiva de sonolência excessiva. Utilizou-se: Kruskal-Wallis para os dados de SE e Mann-Whitney para a latência de sono. Tempo coletado em minutos (mins). Todos os dados foram expressos em mediana (mínimo-máximo), p<0,05).

Resultados:

CTA³10 12 (6-14) mins e CTA<10 10 (1-15) mins apresentaram um aumento de sonolência, quando comparados ao CONTROLE1 7 (3-8) mins e ao CONTROLE2 6 (4-6) mins, p=0,001*. 77,27% dos CTA e 16,67% dos AIS apresentaram latência de sono abaixo de 20 minutos. Os CTA apresentaram uma latência de sono de 16,59 (3,25-40) mins abaixo dos AIS 31,71(10,63-40), p<0,05*.

Conclusão:

Controladores de tráfego aéreo apresentam sonolência excessiva.

Palavras-chave:
sonolência; latência de sono; controladores de tráfego aéreo

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  • 2
    Study conducted in the postgraduate degree in Neuropsychiatry and Behavioral Sciences, Federal University of Pernambuco (UFPE), Recife PE, Brazil

Publication Dates

  • Publication in this collection
    Jul-Sep 2011

History

  • Received
    04 May 2011
  • Accepted
    02 Aug 2011
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