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A model for pediatric and neuropsychological screening assessment of children with learning disabilities

MODELO DE TRIAGEM NEUROPSICOLÓGICA E PEDIÁTRICA PARA ESCOLARES COM DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM

ABSTRACT

Objectives:

The high frequency of learning difficulties, attention disorders or developmental delay in children in the early years of schooling has resulted in a greater demand for pediatric services. Such services generally include assessments covering various specialties, are lengthy and often inaccessible to families due to prohibitively high cost. This paper presents an economically efficient model of interdisciplinary diagnosis.

Methods:

A group of 109 Brazilian students from public schools aged between 5 and 14 years old, referred by teachers for a history of learning disabilities, behavioral changes or language problems, was evaluated at the NANI (Nucleo de Atendimento Neuropsicologico Infantil). Assessments were performed simultaneously during a single day's attendance and comprised clinical-genetic examination, behavioral assessment and neuropsychological screening, specially developed for the process. The multiaxial system of DSM-IV was adopted for diagnostic description.

Results:

The results revealed heterogeneity in diagnoses which included specific learning disorders (25.7%), mild intellectual disabilities (17.43%), as well as suspected dysmorphic features (11.93%). Logistic regression showed good sensitivity of neuropsychological screening in the detection of predictive factors for specific developmental disorders, while working memory (p=0.05) and language (p=0.02) problems were found to be higher risk.

Conclusions:

The model adopted proved to be useful for defining the diagnosis of several conditions in infancy, and can be incorporated into specialized clinics such as psychiatric or developmental pediatric services.

Key words:
neuropsychological screening; interdisciplinary assessment; children; primary care; DSM-IV

RESUMO

Objetivos:

A alta frequência de dificuldades de aprendizagem, distúrbios atencionais ou atraso no desenvolvimento cognitivo, em crianças nos primeiros anos de escolaridade, vem acarretando grande demanda por serviços de saúde. Tais serviços em geral abrangem avaliações em diversas especialidades, realizadas em períodos de tempo prolongados, frequentemente de pouca acessibilidade para as famílias devido ao alto custo. Neste trabalho apresenta-se um modelo de diagnóstico interdisciplinar economicamente viável.

Métodos:

Foram avaliados os dados de um grupo de 109 alunos da rede pública de ensino entre 5 e 14 anos de idade, encaminhadas ao NANI (Nucleo de Atendimento Neuropsicológico Infantil) pelas professoras por apresentarem história de dificuldades de aprendizagem, alterações comportamentais ou problemas de linguagem oral. As avaliações foram realizadas conjuntamente em um único dia de atendimento e abrangeram exame clínico-genético, avaliação comportamental e uma triagem neuropsicológica qualitativa, especialmente desenvolvida para o processo. Adotou-se o sistema multiaxial do DSM-IV na descrição diagnóstica.

Resultados:

Os resultados revelaram uma heterogeneidade de diagnósticos, incluindo transtornos específicos de aprendizagem (25,7%), deficiência intelectual leve (17,43%) e presença de dismorfias a esclarecer (11,93%). Análises de regressão logística evidenciaram boa sensibilidade da triagem neuropsicológica na detecção de fatores preditivos para transtornos específicos do desenvolvimento, sendo que problemas de memória operacional (p=0,05) e de linguagem (p=0.02) se evidenciaram como de maior risco.

Conclusões:

O modelo adotado mostrou-se útil, assim, na delimitação diagnóstica de queixas de diversas condições na infância, podendo ser incorporado em clínicas especializadas tais como psiquiátricas ou pediátricas.

Palavras-chave:
rastreio neuropsicológico; interdisciplinaridade; crianças; serviços de saúde; DSM-IV

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Publication Dates

  • Publication in this collection
    Jan-Mar 2012

History

  • Received
    23 Aug 2011
  • Accepted
    09 Jan 2012
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