Acessibilidade / Reportar erro

O USO ESPONTÂNEO DE ANALOGIAS POR PROFESSORES DE BIOLOGIA: OBSERVAÇÕES DA PRÁTICA PEDAGÓGICA1 1 Apoio parcial CAPES

THE SPONTANEOUS USE OF ANALOGIES BY BIOLOGY TEACHERS: OBSERVATIONS OF PEDAGOGICAL PRACTICE

Resumos

Este artigo é fruto de uma dissertação de mestrado onde evidenciamos o uso de analogias e metáforas de forma espontânea por professores de Biologia no Ensino Médio. Contrariamente à nossa expectativa inicial, baseada na forte presença das coleções didáticas na prática pedagógica dos professores em geral, em nossas observações evidenciamos que poucas das analogias utilizadas coincidem com aquelas presentes nas coleções didáticas adotadas pelas professoras sujeitos da pesquisa. Detectamos outras fontes de onde podem proceder as analogias utilizadas pelos docentes que são apresentadas e discutidas neste texto. Além disso discutimos os resultados referentes a incorporação das analogias ao planejamento pessoal das professoras sujeitos dessa pesquisa.

formação inicial de professores; prática de ensino de física; saberes docentes.


This study comes from a Master's dissertation which tries to make evidencies of the use of analogies and metaphors on a spontaneous way by high school biology teachers. Opposite to one's starting expectation based on the strong presence of didactic collections on the didactic practice of teachers in a general way, in the observations one evidenced that few of the used analogies are the same as the ones present in the didactic collections adopted by the teachers that were subject of the research. One detected another sources from which can come the analogies that are presented and discussed in this text. Besides it, one discusses the results refering to the incorporation of analogies in the personal planning of the referred teachers.

pre-service teacher education; physics teaching methods courses; teacher knowledge.


Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

  • CURTIS, R. V.; REIGELUTH, C. M. (1984). 'The use of analogies in written text'. In: Instructional Science, 13, pp.99-117.
  • DAGHER, Z. (1994). 'Does the use of analogies contribute to conceptual change?' In: Science Education, 78(6), pp.601-614.
  • DAGHER, Z. (1995). 'Analysis of analogies used by science teachers'. In: Journal of Research in Science Teaching, 32(3), pp.259-270.
  • DUIT, R. (1991). 'On the role of analogies and metaphors in learning science'. In: Science Education, 75(6), pp.649-672.
  • GLYNN, Shawn M.; LAW, Michael; GIBSON, Nicole; HAWKINS, Charles H. (1998). 'Teaching science with analogies: a resource for teachers and texbooks authors'. Disponível em: <http://curry.edschool.virginia.edu/go/clic/nrrc/scin_ir7.html>
  • HARRISON, Allan G.; TREAGUST, David F. (1994). 'Science Analogies: avoid misconceptions with this sistematic approch'. In: The Science Teacher, 61, pp.40-43.
  • IDING, Marie K. (1997). 'How analogies foster learning from science texts.' In: Instructional Science, 25, pp.233-253.
  • OGBORN, Jon; MARTINS, Isabel. (1996). 'Metaphorical understandings and scientific ideas'. In: Int. J. Sci. Educ., 18(6), pp.631-652.
  • TERRAZZAN, E. A.; AMORIM, M. A. L.; PIMENTEL, N. L.; FELTRIN, C.; DIAS, D. S.; FERRAZ, D. F.; SILVA, L. L.; POZZER, L. L.; GIRALDI, P. M. (2000). 'Analogias no ensino de ciências: resultados e perspectivas'. In: Anais do III Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, Porto Alegre/BRA.
  • THIELE, R.; TREAGUST, D. F. (1994). 'An interpretative examination of high school chemistry techers' analogical explanations'. In:, Journal of Research in Science Teaching 31(3), 227- 242.
  • THIELE, R.; TREAGUST, D. F. (1995). 'Analogies in chemistry textbooks'. In: International Journal of Science Education, 17(6), pp.783-795.
  • TIERNEY, D. S. (1988). 'How teachers explain things: metaphoric representantion of social studiesconcepts.' In: Annual Meeting of the American Educational Research Association.
  • TREAGUST, D. F.; DUIT, R. JOSLIN, P.; LINDAUER, I. (1992). 'Science teachers use of analogies: observations from classroom practice'. In:. Int. J. Sci. Educ, 14(4), pp.413-422.
  • VENVILLE, G. J.; TREAGUST, D. F. (1996). 'The role of analogies in promoting conceptual change in biology'. In:, Instructional Science 24, pp.295-320.
  • WILBERS, J.; DUIT, R. (2001). 'On the micro-structure of analogical reasoning: the case of understanding chaotic systems'. In: BEHRENDT, H. et al. Research in Science Education- Past, Present and Future. Netherlands: Kluwer Academic Publisher. pp. 205-210.
  • 1
    Apoio parcial CAPES

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    Dez 2002
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais Av. Antonio Carlos, 6627, CEP 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, Tel.: (55 31) 3409-5338, Fax: (55 31) 3409-5337 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: ensaio@fae.ufmg.br