Acessibilidade / Reportar erro

A ABORDAGEM DO PLURALISMO DE PROCESSOS E DA EVO-DEVO EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA EVOLUTIVA E ZOOLOGIA DE VERTEBRADOS

THE TREATMENT OF PROCESS PLURALISM AND EVO-DEVO IN EVOLUTIONARY BIOLOGY AND VERTEBRATE ZOOLOGY TEXTBOOKS

Resumos

Este artigo relata os resultados de uma análise de conteúdo comparativa de três livros didáticos de biologia evolutiva e três livros didáticos de zoologia de vertebrados, muito adotados nos cursos de formação superior de biologia de diversas universidades de países de línguas latinas e anglosaxônicas. Usando técnicas de análise de conteúdo, realizamos uma análise documental quali-quantitativa dos livros, com o objetivo de investigar a abordagem e recontextualização de conteúdos relativos à biologia evolutiva do desenvolvimento (evo-devo) e ao pluralismo de processos. Os nossos achados indicam que, nos livros de ambas as disciplinas, a recontextualização dos conteúdos vinculados ao pluralismo de processos ainda está em fase inicial, ainda que num estágio mais avançado nos livros de biologia evolutiva. Quanto aos conteúdos de evo-devo, a recontextualização já teve lugar de modo mais extensivo, particularmente nos livros de zoologia de vertebrados. Estes resultados mostram diferenças na construção do discurso pedagógico relacionadas com a estrutura do conhecimento acadêmico e os alvos da pesquisa nestas duas disciplinas.

Ensino de evolução; Ensino superior; Livros didáticos; Pluralismo de processos; Evo-devo.


This paper reports the results of a comparative content analysis of three evolutionary biology and three vertebrate zoology textbooks, widely adopted in higher education biology courses in many universities of Latin and Anglo-Saxon countries. Using techniques of content analysis, we performed a quali-quantitative documentary analysis of the textbooks, aiming at investigating the treatment and recontextualization of contents related to evolutionary developmental biology (evo-devo) and process pluralism. Our findings indicate that the recontextualization of contents associated with process pluralism is still in an initial phase in textbooks of both disciplines, even though in a more advanced stage in evolutionary biology textbooks. Regarding evo-devo contents, recontextualization has already taken place in a more extensive manner, particularly in vertebrate zoology textbooks. These results show differences in the construction of pedagogical discourse related to the structure of academic knowledge and the research targets in these disciplines.

Evolution teaching; Higher education; Textbooks; Process pluralism; Evo-devo.


Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

Charbel N. El-Hani agradece ao CNPq por bolsa de produtividade em pesquisa nível 1-C (n. 301259/2010-0) e à Fapesb e ao CNPq por financiamentos de projetos de pesquisa. Wellington Bittencourt dos Santos agradece à Fapesb pelo financiamento do projeto de pesquisa que derivou o presente artigo.

  • ARTHUR, W. The emerging conceptual framework of evolutionary developmental biology. Nature, v. 415, p. 757- 764, 2002.
  • ARTHUR, W. Evolution: A developmental approach, Oxford: Wiley-Blackwell, 2011.
  • BALL, D. L.; FEIMAN-NEMSER, S. Using textbooks and teachers' guides: A dilemma for beginning teachers and teacher educators. Curriculum Inquiry, Malden, v. 18, n. 4, p. 401-423, 1988.
  • BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2000.
  • BELTRÁN, I. B.; RAMALHO, B. L.; SILVA, I. P.; CAMPOS, A. N. A seleção dos livros didáticos: Um saber necessário ao professor. O caso do ensino de Ciências. Revista Iberoamericana de Educación, São Carlos, 25/04/2003, disponível em: <http://www.rieoei.org/did_mat1.htm> Acesso em 17 maio 2013.
    » http://www.rieoei.org/did_mat1.htm
  • BOWLER, P. J. Evolution: The history of an idea (3a ed). Berkeley, CA: University of California Press, 2003
  • CAPONI, G. O darwinismo e seu outro: A teoria transformacional da evolução. Scientiae Studia, São Paulo, v. 3, p.233-242, 2005.
  • CAPONI, G. La segunda agenda darwiniana: contribución preliminar a una historia del programa adaptacionista. Cidade do México: Centro de Estudios Filosóficos y Sociales Vicente Lombardo Toledano, 2011.
  • CARROLL, S.B. Evo-devo and an expanding evolutionary synthesis: A genetic theory of morphological evolution. Cell, v. 134, p. 25-36, 2008.
  • CARROLL, S. B.; GRENIER, J. K.; WEATHERBEE, S. D. From DNA to diversity: molecular genetics and the evolution of animal design. Oxford: Blackwell, 2005.
  • DAVIDSON, E. H.; ERWIN, D. H. Gene regulatory networks and the evolution of animal body plans. Science, São Paulo, v. 311, p. 796-800, 2006.
  • DAWKINS, R. The greatest show on Earth: the evidence for evolution. New York, NY: Free Press, 2009.
  • DIGISI, L. L.; WILETT, J.B. What high school biology teachers say about their textbook use: a descriptive study. Journal of Research in Science Teaching, v. 32, n. 2, p. 123-142, 1995.
  • FREEMAN, S.; HERRON, J. C. Evolutionary analysis (4th Ed.). San Francisco, CA: Benjamin Cummings, 2007.
  • FUTUYMA, D. J. Evolution (2nd Ed.). Sunderland, MA: Sinauer, 2009.
  • GAYÁN, E.; GARCÍA, P. E. Como escoger un libro de texto? Desarrollo de un instrumento para evaluar los libros de texto de ciencias experimentales. Enseñanza de las Ciencias, Vigo, Número Extra, V Congresso, p. 249-250, 1997.
  • GOODWIN, B. É a biologia uma ciência histórica. In: ROSE, S.; APPIGNANESI, L. (Eds.), Para uma nova ciência. Lisboa, Gradiva, 1986, p. 65-81.
  • GOULD, S. J. The structure of evolutionary theory. Cambridge, MA: The Harvard University Press, 2002.
  • HICKMAN, C., JR., ROBERTS, L., KEEN, S., LARSON, A., I'ANSON, H., EISENHOUR, D. Integrated principles of zoology (14th Ed.), Boston, NJ: McGraw-Hill, 2007.
  • HILDEBRAND, M.; GOSLOW, G. Analysis of vertebrate structure (5ª. Ed). New York, NY: John Wiley & Sons. 1998.
  • HUI, C.; YUE, D. Niche construction and polymorphism maintenance in metapopulations. Ecological Research, v. 20, p. 115-119, 2005.
  • JABLONKA, E.; LAMB, M. J. Evolution in four dimensions: genetic, epigenetic, behavioral, and symbolic Variation in the history of life. Cambridge, MA: The MIT Press, 2006.
  • KARDONG, K.V. Vertebrates: comparative anatomy, function, evolution (5th ed.). Boston, NJ: McGraw-Hill, 2008.
  • KURATANI, S. Modularity, comparative embryology and evo-devo: developmental dissection of evolving body plans. Developmental Biology, v. 332, p. 61-69, 2009.
  • KUTSCHERA, U.; NIKLAS, K. J. The modern theory of biological evolution: an expanded synthesis. Naturwissenschaften, v. 91, p. 255-276, 2004.
  • LAUBICHLER, M.; MAIENSCHEIN, J. (Eds.) From embryology to evo-devo: a history of developmental evolution. Cambridge, MA: The MIT Press, 2007.
  • LEVINS, R.; LEWONTIN, R. The dialectical biologist. Cambridge-MA: Harvard University Press,1985.
  • LEWONTIN, R. The organism as the subject and object of evolution. Scientia, São Paulo, v. 118, p. 63-82, 1983.
  • LOVE, A. C. Evolutionary morphology and EvoDevo: hierarchy and novelty. Theory in Biosciences, v. 124, p. 317-333, 2006.
  • MAYNARD SMITH, J., BURIAN, R., KAUFFMAN, S., ALBERCH, P., CAMPBELL, J., GOODWIN, B., LANDE, R., RAUP, D.; WOLPERT, L. Developmental constraints and evolution: a perspective from the Mountain Lake Conference on Development and Evolution. The Quarterly Review of Biology, v. 60, n. 3, p. 265-287 s.d..
  • MEYER, D.; EL-HANI, C. N. Evolução: o sentido da biologia. São Paulo: UNESP, 2005.
  • MINELLI, A. The development of animal form: ontogeny, morphology, and evolution. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
  • MOODY, D.E. The paradox of the textbook. In: FISHER, K.M.; WANDERSEE, J.H.; MOODY, D. E. (Eds.), Mapping biology knowledge. Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2000, p. 167-184.
  • MÜLLER, G. Evo-devo: Extending the evolutionary synthesis. Nature Reviews Genetics, v. 8, p. 943949, 2007.
  • MÜLLER, G.; NEWMAN, S. A. (Eds.). Origination of organismal form. Cambridge, MA: The MIT Press, 2003.
  • ODLING-SMEE, F. J., LALAND, K. N; FELDMAN, M.W. Niche construction: The neglected process in evolution. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2003.
  • PIGLIUCCI, M.; KAPLAN, J. The fall and rise of Dr. Pangloss: Adaptationism and the Spandrels paper 20 years later. Trends in Ecology and Evolution, v. 15, n. 2, p. 66-70, 2000.
  • PIGLIUCCI, M.; MÜLLER, G. (Eds.) Evolution: the extended synthesis. Cambridge, MA: The MIT Press, 2010.
  • POUGH, F.H.; JANIS, C.M.; HEISER, J.B. A Vida dos Vertebrados. (4ª ed.). São Paulo, Atheneu Editora São Paulo, 2006.
  • RIDLEY, M. Evolução (3ª Ed.). Porto Alegre: Artmed, 2006.
  • ROBERT, J. S. Embryology, epigenesis, and evolution: taking development seriously. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
  • SEPULVEDA, C.; EL-HANI, C. N. Adaptacionismo versus exaptacionismo: O que este debate tem a dizer ao ensino de evolução? Ciência e Ambiente, Santa Maria,v. 36, p. 93-124, 2008.
  • SEPULVEDA, C., MEYER, D.; EL-HANI, C. N. Adaptacionismo. In: ABRANTES, P. (Org.). Filosofia da Biologia, Porto Alegre: ARTMED, 2011, p.162-192.
  • SOBER, E. The nature of selection: evolutionary theory in philosophical focus. Chicago, Il: The University of Chicago Press, 1993.
  • STEARNS, S.; HOEKSTRA, R. Evolution: an introduction (2nd Ed.). New York, NY: Oxford University Press, 2005.
  • SWALLA, B. J. Building divergent body plans with similar genetic pathways. Heredity, v. 97, p. 235243, 2006.
  • WAGNER, G. What is the promise of developmental evolution? Part I: Why is developmental biology necessary to explain evolutionary innovations. Journal of Experimental Zoology, v. 288, p. 95-98, 2000.
  • WRIGHT, J. P., GURNEY, W. S C.; JONES, C. G. Patch dynamics in a landscape modified by ecosystem engineers. Oikos, v. 105, p.336-348, 2004.
  • 1
    É importante, contudo, não reduzir a síntese estendida à evo-devo. Há muito mais em debate e em desenvolvimento na construção dessa nova síntese do que as relações entre evolução e desenvolvimento.
  • 2
    A distinção entre explicações ou processos transformacionais e variacionais foi originalmente feita por Lewontin (LEVINS; LEWONTIN, 1985; LEWONTIN, 2000; para discussões sobre esta distinção, ver SOBER, 1993; CAPONI, 2005). Em um processo ou explicação transformacional, a evolução de um sistema ocorre por causa de mudanças combinadas e simultâneas de todos os seus componentes. No desenvolvimento, por exemplo, as mudanças sofridas pelos organismos decorrem de transformações que ocorrem em todos os seus componentes, por exemplo, tecidos e células. Em um processo ou explicação variacional, como proposto na teoria darwinista da evolução, as mudanças de um sistema decorrem de mudanças nas proporções de seus componentes, e não da transformação de cada constituinte individual. É nesses termos que entendemos a evolução, como um processo populacional.
  • 3
    As tabelas completas, incluindo todos os livros encontrados na busca, podem ser solicitadas aos autores do artigo.
  • 4
    As traduções foram feitas pelos autores do artigo. No original The field of evolutionary developmental biology, or EDB (often called "evo-devo"), seeks to understand the mechanisms by which development has evolved, both in terms of developmental processes (for example, what novel cell or tissue interactions are responsible for novel morphologies in certain taxa) and in terms of evolutionary processes (for example, what selection pressures promoted the evolution of these novel morphologies)".
  • 5
    No original: "What factors determine the patterns of speciation and radiation? The question has been studied in various ways and in this and the next section we shall concentrate on two ideas: one in which the attributes of the organisms may influence a taxon's probabilities of survival and speciation, and the other in which external ecological factors may show such an influence".
  • 6
    No original: "Since the ancestral populations were moderately large, the drift was probably caused by variation in female reproductive success rather than by founder effects and genetic bottlenecks".
  • 7
    No original: "Eldredge and Gould applied Mayr's model of founder effect speciation to macroevolutionary change, proposing that most morphological characters cannot evolve (because of internal genetic constraints) except when genetic drift initiates a shift to a new adaptive equilibrium".
  • 8
    No original: "Although it is merely a statement about rates of reproduction and mortality, the theory of natural selection is perhaps the most important idea in biology".
  • 9
    No original: "Macroevolution refers to evolution on a grand scale, encompassing the origins of new organismal structures and designs, evolutionary trends, adaptive radiation, phylogenetic relationships of species, and mass extinction".
  • 10
    No original: "At each stage of development new structures arise from the interaction of less committed rudiments. Each interaction is increasingly restrictive, and the decision made at each stage in the hierarchy further limits developmental fate".
  • 11
    No original: "During the last two decades the combination of genetics with modern techniques of cellular and molecular biology produced an avalanche of information that solved many questions. Causal relationships between development and evolution have also become the focus of research".
  • *
    Doutorando em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (UFBA-UEFS). E-mail: biowell@hotmail.com
  • **
    Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor Associado do Instituto de Biologia da Univrsidade Federal da Bahia (UFBA). Coordenador do Laboratório de Ensino, Filosofia e História da Biologia (LEFHBio), IB-UFBA. Professor dos Programas de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências/UFBA-UEFS e Ecologia e Biomonitoramento/UFBA e Genética/UFBA. E-mail: charbel.elhani@gmail.com
  • **
    Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor Associado do Instituto de Biologia da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Coordenador do Laboratório de Ensino, Filosofia e História da Biologia (LEFHBio), IB-UFBA. Professor dos Programas de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências/UFBA-UEFS e Ecologia e Biomonitoramento/UFBA e Genética UFBA E-Mail: charbel.elhami@gmail.com

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    Dez 2013

Histórico

  • Recebido
    10 Dez 2012
  • Aceito
    08 Mar 2013
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais Av. Antonio Carlos, 6627, CEP 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, Tel.: (55 31) 3409-5338, Fax: (55 31) 3409-5337 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: ensaio@fae.ufmg.br