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Static and dynamic analysis of a reinforced concrete rail bridge located in the Carajas Railroad

Abstracts

This work presents results of static and dynamic analysis carried out on 593 m length bridge along Carajás railroad in Maranhão state. The bridge's behavior became important due to some changes over the static and dynamic loads once the future train will be heavier. Thus, a mathematic model was developed using the finite element method basis to evaluate its behavior and "in loco" structural moni- toring to get data as strains and vibrations when the trains go through. Several high precision accelerometers and strains gauges were placed along the slab, beams and columns. Numerical and experimental results are shown and the main conclusions validating the applied methodology are presented as well.

bridge; monitoring; vibration; finite element


Neste trabalho são apresentados os resultados de análises estáticas e dinâmicas realizadas na Obra de Arte Especial número 40 (OAE 40), localizada na Estrada de Ferro Carajás. A obra consiste em uma ponte de concreto armado com 593 m de comprimento, no km 510 da ferrovia, estado do Maranhão. O estudo do comportamento da estrutura veio a assumir importância crescente frente às perspectivas de alterações das ações dinâmicas, que passarão a considerar trens-tipo operacionais com carregamento superior aos atuais. Assim, fez-se uso de um modelo matemático utilizando o método dos Elementos Finitos para avaliar seu desempenho e do monitoramento estrutural "in loco" das deformações e vibrações produzidas quando da passagem dos trens. Foram realizados diversos arranjos com acelerômetros piezoelétricos no tabuleiro, além de extensômetros elétricos de resistência no tabuleiro, longarinas e pilares. São apre- sentados os resultados numéricos e experimentais, bem como as conclusões relevantes que corroboram a metodologia empregada.

ponte; monitoramento; vibração; elemento finito


Static and dynamic analysis of a reinforced concrete rail bridge located in the Carajas Railroad

R. M. TeixeiraI; S. D. R. AmadorII; D. R. C. OliveiraIII

IFederal University of Para, PPGEC, ritermayer@yahoo.com.br,ritermayer@yahoo.com.br, Augusto Correa Street, nº 01, district Guama, Belem, Brazil

IIFederal University of Para, PPGEC, diord@ufpa.br,diord@ufpa.br, Augusto Correa Street, nº 01, district Guama, Belem, Brazil

IIIFederal University of Para, PPGEC, denio@ufpa.br,denio@ufpa.br, Augusto Correa Street, nº 01, district Guama, Belem, Brazil

ABSTRACT

This work presents results of static and dynamic analysis carried out on 593 m length bridge along Carajás railroad in Maranhão state. The bridge's behavior became important due to some changes over the static and dynamic loads once the future train will be heavier. Thus, a mathematic model was developed using the finite element method basis to evaluate its behavior and "in loco" structural moni- toring to get data as strains and vibrations when the trains go through. Several high precision accelerometers and strains gauges were placed along the slab, beams and columns. Numerical and experimental results are shown and the main conclusions validating the applied methodology are presented as well.

Keywords: bridge, monitoring, vibration, finite element.

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Publication Dates

  • Publication in this collection
    16 Sept 2014
  • Date of issue
    Sept 2010

History

  • Received
    19 Oct 2008
  • Accepted
    16 Apr 2010
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