Acessibilidade / Reportar erro

Por que é difícil participar de Chats?

Resumos

O chat é uma ferramenta e um serviço de comunicação síncrona na internet, cuja função educacional apresenta controvérsias nos meios acadêmicos. Possuindo interfaces supostamente intuitivas (salas de bate-papo em web), proporcionam, em tese, um meio fácil de usar e potencialmente rico para fins educacionais. Para testar esse meio, uma sessão de chat foi realizada com fins acadêmicos por estudantes e professores de uma disciplina de pós-graduação. Com seus propósitos aparentemente frustrados, essa sessão foi estudada sob instrumentais teórico-metodológicos diversos, no intuito de analisar, de diferentes ângulos, os obstáculos ao uso educacional do chat e sugerir algumas soluções. Com base nos turnos registrados pela ferramenta, foram analisadas as relações interpessoais e as dificuldades no ritmo da conversação; interações e dificuldades relativas a assimetrias, domínios e desenvolvimento de tópicos; fases da construção de conhecimento, e dificuldades técnico-operacionais. Entre os resultados convergentes das diversas análises, demonstrou-se principalmente o impacto da experiência prévia de uso da ferramenta para o sucesso do uso educacional do chat na evolução dos tópicos, no ritmo da conversação e nos domínios interacionais; também constatou-se o impacto do papel do professor e da experiência prévia nas fases de construção do conhecimento identificadas nos turnos dos alunos. Esses resultados sugerem que, para o chat ser proveitoso do ponto de vista educacional, é necessária uma preparação prévia cuidadosa. Para que a ferramenta possa ser mediadora de aprendizagem, é necessário evitar digressões, manter uma pequena variedade de tópicos e, portanto, um foco mais definido no tema programado para a discussão. Igualmente cuidadosa deve ser a mediação do professor para incentivar as problematizações e as sínteses, além de garantir, mediante o apoio aos turnos dos alunos menos experientes, que todos contribuam com informação nova.


The chat is a tool as well as a service for synchronous communication on the Internet and has been raising controversy among academics. Because its interface apparently allows for intuitive use (derived from web chats), chats are believed to be easy and good to use in educational settings. To test the tool, an academic chat session was planned by students and teachers of a subject in a post-graduate program. The session was thought to have failed to meet its goals and was then taken up for study from different theoretical-methodological view points so that it was possible to account for the reasons that might have originated the sensation of failure. The study focused on interpersonal relations, difficulties to follow the rhythm of conversation, difficulties related to asymmetry among participants, difficulties due to unpredictable development of topics, phases of knowledge construction and operational difficulties. Among results derived from the analyses, it was possible to demonstrate the impact of previous experience in the educational use of chat on the development of topics, conversational rhythm and interaction. It was also possible to reveal the impact of teacher's role and previous experience on the phases of knowledge construction identified in students' conversational turns. Results suggest that successful educational chats require careful preparation so that there is little digression, topic maintenance and clear focus on discussion topics. Teacher mediation must be equally careful so that incentive is given to problem raising and synthesis besides support to inexperienced students so that they have their share in the contribution with new information.


Por que é difícil participar de Chats?

Heloísa Collins; Anise Ferreira; Tania Mazzillo; Solange Gervai; Eduardo Lang; Lucimar de Santi; Sonia Leites; José Carlos Mello Filho

PUCSP – Programa de LAEL* * Heloísa Collins e Anise Ferreira são docentes no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e Estudos de Linguagem – LAEL da PUCSP, pesquisadoras da linha Linguagem e Tecnologia e líder e vice-líder do Grupo de Pesquisa EDULANG. Tânia Mazzillo e Solange Gervai são doutorandas do LAEL. Eduardo Lang, Lucimar de Santi, Sônia Leites e José Carlos Mello Filho desenvolvem presentemente suas pesquisas de Mestrado. Em sua fase preliminar, este trabalho contou com a colaboração de Simone Telles.

RESUMO

O chat é uma ferramenta e um serviço de comunicação síncrona na internet, cuja função educacional apresenta controvérsias nos meios acadêmicos. Possuindo interfaces supostamente intuitivas (salas de bate-papo em web), proporcionam, em tese, um meio fácil de usar e potencialmente rico para fins educacionais. Para testar esse meio, uma sessão de chat foi realizada com fins acadêmicos por estudantes e professores de uma disciplina de pós-graduação. Com seus propósitos aparentemente frustrados, essa sessão foi estudada sob instrumentais teórico-metodológicos diversos, no intuito de analisar, de diferentes ângulos, os obstáculos ao uso educacional do chat e sugerir algumas soluções. Com base nos turnos registrados pela ferramenta, foram analisadas as relações interpessoais e as dificuldades no ritmo da conversação; interações e dificuldades relativas a assimetrias, domínios e desenvolvimento de tópicos; fases da construção de conhecimento, e dificuldades técnico-operacionais. Entre os resultados convergentes das diversas análises, demonstrou-se principalmente o impacto da experiência prévia de uso da ferramenta para o sucesso do uso educacional do chat na evolução dos tópicos, no ritmo da conversação e nos domínios interacionais; também constatou-se o impacto do papel do professor e da experiência prévia nas fases de construção do conhecimento identificadas nos turnos dos alunos. Esses resultados sugerem que, para o chat ser proveitoso do ponto de vista educacional, é necessária uma preparação prévia cuidadosa.

Para que a ferramenta possa ser mediadora de aprendizagem, é necessário evitar digressões, manter uma pequena variedade de tópicos e, portanto, um foco mais definido no tema programado para a discussão. Igualmente cuidadosa deve ser a mediação do professor para incentivar as problematizações e as sínteses, além de garantir, mediante o apoio aos turnos dos alunos menos experientes, que todos contribuam com informação nova.

ABSTRACT

The chat is a tool as well as a service for synchronous communication on the Internet and has been raising controversy among academics. Because its interface apparently allows for intuitive use (derived from web chats), chats are believed to be easy and good to use in educational settings. To test the tool, an academic chat session was planned by students and teachers of a subject in a post-graduate program. The session was thought to have failed to meet its goals and was then taken up for study from different theoretical-methodological view points so that it was possible to account for the reasons that might have originated the sensation of failure. The study focused on interpersonal relations, difficulties to follow the rhythm of conversation, difficulties related to asymmetry among participants, difficulties due to unpredictable development of topics, phases of knowledge construction and operational difficulties. Among results derived from the analyses, it was possible to demonstrate the impact of previous experience in the educational use of chat on the development of topics, conversational rhythm and interaction. It was also possible to reveal the impact of teacher's role and previous experience on the phases of knowledge construction identified in students' conversational turns. Results suggest that successful educational chats require careful preparation so that there is little digression, topic maintenance and clear focus on discussion topics. Teacher mediation must be equally careful so that incentive is given to problem raising and synthesis besides support to inexperienced students so that they have their share in the contribution with new information.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

  • ANDERSON, T. & KANUKA, H. On-line forums: New platforms for professional development and group collaboration. Journal of Computer Mediated Conferencing, 1997, 3(3). Disponível on-line: HYPERLINK "http://ascusc.org/jcmc/vol3/issue3/anderson.html" http://ascusc.org/icmc/vol3/issue3/anderson.html
  • ANDERSON, T.; ROURKE, L.; GARRISON, D. R.; ARCHER, W. 2001. Assessing teaching presence in a computer conferencing environment. Journal of Asynchronous Learning Networks, 2001, 5 (2). Disponível online: HYPERLINK "http://www.aln.org/alnweb/journal/jaln-vol5issue2v2.htm" http://www.aln.org/alnweb/journal/jaln-vol5issue2v2.htm
  • BESSIERE, Katie; CEAPARU, Irina; LAZAR JONATHAN; ROBINSON, John and SHNEIDERMAN, Ben. Understanding computer user frustration: measuring and modeling the disruption from poor designs. Research report. Human-computer interaction lab. University of Maryland, 2002, October. Disponível on-line: HYPERLINK "http://www.cs.umd.edu/local-cgi-bin/hcil/sr.pl?number=4409" http://www.cs.umd.edu/local-cgi-bin/ hcil/sr.pl?number=4409
  • BUZATO, Marcelo El Khouri. O letramento eletrônico e o uso de computadores no ensino de língua estrangeira: contribuições para a formação de professores. 2001. Dissertação (Mestrado). UNICAMP, Campinas.
  • CAZDEN, C.B. Classroom discourse Portsmouth, New Haven: Heinemann, 1988.
  • COLLINS, H. 2003 Interação em cursos de línguas via Internet: um estudo de caso. In: COLLINS, Heloisa; FERREIRA, Anise (Ed. e Org.). Relatos de pesquisa sobre ensino e aprendizagem de línguas na internet Campinas: Mercado de Letras, 2003.
  • DUFFY, T. M; CUNNINGHAM, D. J. Constructivism: implications for the design and delivery of instruction. In: JONASSEN (Ed.). Handbook of research for educational communications and technology N.Y: Macmillan, 1996.
  • EGGINS, S.; SLADE, D. Analysing casual conversation Cambridge: Cassell, 1997.
  • EGGINS, S. An introduction to systemic functional linguistics London: Pinter, 1994.
  • EGGINS, S. Researching everyday talk. In: Researching Language in Schools and Communities: Functional Linguistic Perspectives. Ed. L. UNSWORTH. London /Washington: Cassell, 2000.
  • GARRISON, D. R.; ANDERSON, T.; ARCHER, W. Critical thinking in a text- based environment: Computer conferencing in higher education. Internet and Higher Education, 2000, 11(2), 1-14.
  • GILSTER, P. (1997). Digital literacy N.Y.: Wiley.
  • GUNAWARDENA, C. N.; LOWE, C. A.; ANDERSON, T. Analysis of a global online debate and the development of an interaction analysis model for examining social construction of knowledge in computer conferencing. Journal of Educational Computing Research, 1997, 17(4), 395-429.
  • HALLIDAY, M.A.K. An introduction to functional grammar London: Edward Arnold, 1984.
  • HORTON, W. (2000). Designing web-based training N.Y: Wiley, 1984.
  • JONASSEN, D. H.; PECK, K.L.; WILSON, B. G. Learning with technology Columbus, O: Merrill-Prentice Hall, 1999.
  • KHAN, B. (Ed) Web-based instruction Englewood Cliffs, NJ: Educational Tecnhology Publications, 1997.
  • LARSSON, L. Digital literacy checklist. Health services, University of Washington, 2002. Disponível on-line: HYPERLINK "http://courses.washington.edu/hs590a/modules/69/diglit/diglit.htm" http://courses.washington.edu/hs590a/modules/69/diglit/diglit.htm
  • LEMKE, J. L. Travels in hypermodality, Visual Communication, 2002, 1(3). Rascunho do artigo disponível no site do autor em HYPERLINK "http:// academic.broolyn.cuny.edu/education/jlemke/papers/hypermodality/index.htm" http://academic.brooklyn.cuny.edu/education/jlemke/papers/ hypermodality/
  • LEMKE, J.L Using language in the classroom Oxford: OUP, 1989.
  • LINELL, P.; LUCKMANN, T. Assymetries in dialogue: some conceptual preliminaries. In: MARKOVÁ, I.; FOPPA, K. (Ed.). Asymmetries in dialogue. London: Harvester Wheatsheaf, 1991.
  • MCISAAC, M.S.; GUNAWARDENA, C. N. Distance education. In: JONASSEN (Ed.). Handbook of research for educational communications and technology N.Y: Macmillan, 1996.
  • MOTTERAM, Gaty. The role of synchronous communication in fully distance education, Australian Journal of Educational Technology, 2001, 17(2): 131- 149- Disponível on-line. HYPERLINK "http://www.ascilite.org.au/ajet/aietl7/motteram.html" http://www.ascilite.org.au/ajet/ajetl7/motteram.html
  • NIELSEN, Jakob. Projetando websites Rio: Campus, 2000.
  • NYSTRAND, M. Opening dialogue: Understanding the dynamics of language and learning in the English classroom. New York: Teachers College Pres, 1997.
  • PILKINGTON, R.; TREASURE-JONES, Tamsin; KNESER, C. An Investigation of participant roles in CMC Seminars using exchange structure analysis. Proceedings of the Analysing Educational Dialogue Interaction Workshop at AIED, 1999- On-line-. HYPERLINK "http://cbl.leeds.ac.uk/~tamsin/dialogueworkshop/pilkington-tutorsrole.pdf " http://cbl.leeds.ac.uk/-tamsin/dialogueworkshop/pilkington-tutorsrole.pdf
  • PITOMBEIRA, Cátia. A presença de ensino no chat do curso "Leitura Instrumental em Inglês via Internet", 2003. Dissertação (Mestrado) - LAEL/ PUCSP, São Paulo.
  • POTTER, L. R. Creating the virtual classroom Distance learning with the Internet McCORMACK, C.; JONES, D. (1998). Web-based education system. N.Y: John Wiley, 1997.
  • ROMISZOWSKI, A. J.; MASON, R. Computer mediated communication. In: JONASSEN (Ed.). Handbook of research for educational communications and technology N.Y: Macmillan, 1996.
  • ROURKE, L.; ANDERSON, T.; GARRISON, D. R.; ARCHER, W. Assessing social presence in asynchronous text-based computer conferencing, Journal of Distance Education, 2001, 14 (2). On-line HYPERLINK http://cade.athabascau.ca/voll4.2/rourke et al.html http://cade.athabascau. ca/voll4.2/rourke et al.html
  • SABBAG, M.C. O chat e a percepção lingüística em um curso de inglês online 2002. Dissertação (Mestrado) - LAEL/PUCSP, São Paulo. Disponível on-line HYPERLINK "http://lael.pucsp.br/lael/teses/teseduca.zip" http:/ /lael.pucsp.br/lael/teses/tese duca.zip
  • SINCLAIR, J.; COULTHARD, M. Towards an analysis of discourse. In: COULTHARD, M. (Ed. ). Advances in Spoken Discourse Analysis (p. 1-35). London, Routledge. C., 1992 [1975]
  • VYGOTSKY, L. Pensamento e linguagem São Paulo: Martins Fontes,
  • VYGOTSKY, L (198411930]). A formação social da mente São Paulo: Martins Fontes, 1987[1934]
  • WANG, A.Y.; NEWLIN, M.H. Online lectures: Benefits for the virtual classroom. T.H.E. Journal On-line, 2001, August. Disponível on-line HYPERLINK "http:/ /www.thejournal.com/magazine/vault/articleprintversion.cfm?aid=3562 "http://www.thejournal.com/magazine/vault/articleprintversion. cfm?aid=3562
  • WANG, A.Y.; NEWLIN, M.H. Predictors of performance in the virtual classroom, T.H.E. Journal On-line, 2002, May. Disponível on-line-. HYPERLINK "http://www.thejournal.com/magazine/vault/A4023.cfm" http://www.thejournal.com/magazine/vault/A4023.cfm
  • WANG, A.Y.; NEWLIN, M.H. A discourse analysis of online classroom chats: predictors of cyber-student performance. Manuscript accepted for publication in Teaching of Psychology, 2001.
  • WARSCHAUER, M. Comparing face-to-face and electronic discussion in the second language classroom. CALICO Journal, 1996, 13(2), 7-26
  • WELLS, G. Dialogic Inquiry: toward a sociocultural practice and theory of education. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1999.
  • WERTSCH, J. Voices of the mind: a sociocultural approach to mediated action. Cambridge, Massachussets: Harvard University Press, 1997 [1991]
  • WERTSCH, J. Mind as Action New York: Oxford University Press, 1998.
  • *
    Heloísa Collins e Anise Ferreira são docentes no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e Estudos de Linguagem – LAEL da PUCSP, pesquisadoras da linha
    Linguagem e Tecnologia e líder e vice-líder do Grupo de Pesquisa EDULANG. Tânia Mazzillo e Solange Gervai são doutorandas do LAEL. Eduardo Lang, Lucimar de Santi, Sônia Leites e José Carlos Mello Filho desenvolvem presentemente suas pesquisas de Mestrado. Em sua fase preliminar, este trabalho contou com a colaboração de Simone Telles.
  • Datas de Publicação

    • Publicação nesta coleção
      24 Maio 2013
    • Data do Fascículo
      2003
    Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
    E-mail: rblasecretaria@gmail.com