Acessibilidade / Reportar erro

Percepções de alunos de LE sobre tarefas de enfoque gramatical realizadas on-line

Resumos

A Comunicação Mediada por Computador (CMC) tem trazido diversos benefícios para o processo de ensino/aprendizagem de línguas. A literatura que versa sobre o tema, no entanto, pouco tem dado atenção às reações e percepção dos aprendizes sobre a introdução da CMC à sala de aula de línguas. Nosso estudo busca investigar como um grupo de alunos de um curso semipresencial de ILE perceberam e reagiram a uma atividade de enfoque gramatical baseado na WWW.


CMC has promoted numerous benefits to the language learning process. The literature on this theme, however, has paid little attention to what students have to say about their own reactions to the introduction of CMC to the FL classroom. Our study attempts to investigate how a group of students in an online writing course perceived and reacted to a web-based grammar activity.


Percepções de alunos de LE sobre tarefas de enfoque gramatical realizadas on-line

Roberval Araujo de Oliveira

Unileste MG

RESUMO

A Comunicação Mediada por Computador (CMC) tem trazido diversos benefícios para o processo de ensino/aprendizagem de línguas. A literatura que versa sobre o tema, no entanto, pouco tem dado atenção às reações e percepção dos aprendizes sobre a introdução da CMC à sala de aula de línguas. Nosso estudo busca investigar como um grupo de alunos de um curso semipresencial de ILE perceberam e reagiram a uma atividade de enfoque gramatical baseado na WWW.

ABSTRACT

CMC has promoted numerous benefits to the language learning process. The literature on this theme, however, has paid little attention to what students have to say about their own reactions to the introduction of CMC to the FL classroom. Our study attempts to investigate how a group of students in an online writing course perceived and reacted to a web-based grammar activity.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

  • BARCELOS, Ana Maria Ferreira. A cultura de aprender línguas estrangeiras (inglês) de alunos formandos de Letras. 1995. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada) Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
  • BELISLE, Ron. E-mail activities in the ESL Writing Class. Available from: http://www.aithech.ac.jp/~iteslj/Articles/Belisle-Email.html Cited: Jan. 2000.
  • CARVALHO, Valquíria C. P. S. de. A aprendizagem de língua estrangeira sob a ótica de alunos de Letras: crenças e mitos. 2000. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada ao Ensino de Línguas Estrangeiras) Faculdade de Letras da UFMG, Belo Horizonte.
  • CORBETT, A. (1998). Internet at brakenhale school. Available from http://wfs.eun.org/about/context/gp/brakeframe.html
  • CYR, Paul. Lês stratégies d'aprentissage. Anjou/Paris: Les Éditions CEC/Clé International, 1998.
  • GALIZZI, Letícia. Crenças de professores e escolas públicas de Belo Horizontes sobre aprendizagem de línguas. 2000. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada ao Ensino de Línguas Estrangeiras) Faculdade de Letras da UFMG, Belo Horizonte.
  • GRAUS, Johan. An evaluation of the usefulness of internet in the EFL classroom. 1999. Dissertação (Mestrado) Department of English of the University of Nijmegen, Holanda. Available from http://home.plex.nl/~jgraus/
  • HO, Caroline Mei Lin. Developing intercultural awareness and writing skills through email exchange. The Internet TESL Journal, v. VI, n. 12, dez. 2000. Available from: http://www.aitech.ac.jp/~iteslj/Articles/Ho-Email.html Cited: 29 Jan. 2001.
  • HORWITZ, E. Surveying students beliefs about language learning. In: WENDEN, A.; RUBIN, J. Learner strategies in language learning. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1987.
  • ISBELL, Katharine; REINHARDT, Jon. A web-integrated course: a shared perception? Miyazaki International College, Japan, 10/11/1999. Available from: http://langue.hyper.chubu.ac.jp/jalt/pub/tlt/99/dec/isbell.html Cited: 30 Jan. 2001.
  • KOHL, John R. Article usage (2000). The Writing Center at Rensselaer Polytechnic Institute. Available from: http://rpi.edu/web/writingcenter/esl.html Cited: 2 Sept. 2000.
  • LeLOUP, J.W. & R. Ponterio. Basic Internet tools for foreign language educators. In: WARSCHAUER, M. (Ed.). Virtual connections: Online activities & projects for networking language learners. Honolulu, HI: University of Hawaii Press, 1995.
  • LIAO, Chao-chih. E-mailing to improve EFL learners' reading and writing abilities: Taiwan experience. The Internet TESL Journal, v. V, n. 3, mar. 1999. Available from: http://www.aitech.ac.jp/~iteslj/Articles/Liao-Eamiling.html Cited: 13 Dec. 1999.
  • OLIVEIRA, Roberval Araujo de. Percepções de aprendizes de inglês língua estrangeira sobre tarefas de enfoque gramatical realizadas on-line. 2003. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada ao Ensino de Línguas Estrangeiras) Faculdade de Letras da UFMG, Belo Horizonte.
  • PAIVA, Vera M. O. CALL and online journals. In: DEBSKY, R.; LEVY, M. (Org.). World CALL: Global perspectives on computer-assisted language learning. Lisse: Swets & Zeitlinger B. V., p. 249-65, 1999.
  • PARREIRAS, Vicente Aguimar. Percepções de alunos da primeira série do ensinomédio sobre a integração da Internet à sala de aula de inglês. 2000. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada ao Ensino de Línguas Estrangeiras) Faculdade de Letras da UFMG, Belo Horizonte.
  • PENNINGTON, Martha. The power of the computer in language education. In: PENNINGTON, Martha (Ed.). The Power of CALL. Hong Kong: Athelstan, 1996.
  • PICA, Teresa. The article in American English: What the textbooks don't tell us. In: Wolfson, N.; Judd, E. (Ed.). Sociolinguistics and language acquisition. Rowley, MA: Newbury House, 1983. p. 222-233.
  • PUTNAM, Dawn. Student perception of computers as a writing tool. Available from: http://scnc.chelsea.k12.mi.us/~dputnam/Perception.html Cited: 11 Nov. 2000.
  • ROGER, C. Comenius likes the Web. Available from: http://wfs.eun.org/about/context/wfs/comeniusframe.html, 1998.
  • VAN ASSCHE, F. The Web for schools project. Available from: http://wfs.eun.org./about/context/wfs/projectframe.html, 1998.
  • WARSCHAUER, Mark. Interaction, negotiation and computer-mediated learning. University of Hawaii. Available from: http://www.insa-lyon.fr/ Departements/CDRL/interaction.html, 1998. Cited: 30 Sept. 1999.
  • WARSCHAUER, Mark; LEPEINTRE, Suzanne. Freire's dream or Foucault's nightmare?: Teacher-Student Relations on an International Computer Network. University of Hawaii, 1997. Available from: http://www.lll.hawaii.edu/web/faculty/markw/freire.html Cited: 30 Sept. 1999.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    24 Maio 2013
  • Data do Fascículo
    2003
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com