Acessibilidade / Reportar erro

Investigating the inter-relationships between beliefs, autonomy, and motivation in the context of foreign language learning/teaching

Abstracts

This article aims at investigating the beliefs of teachers' and students' of English as a foreign language in the public school network of the city of Belo Horizonte, Brazil. The analysis focuses on five main topics, namely, aptitude to learn languages, the degree of difficulty of a particular language, the nature of learning languages in general, the learning strategies and the degree of autonomy and motivation of the students involved in the research. The results provide evidence that teachers' and students' beliefs are relatively similar as far as the nature and the degree of difficulty of English are concerned, as well as in relation to the notion of aptitude to learn languages and even in relation to the learning strategies used in the classroom. However, they differ considerably in the vision that both groups have of the student.


A pesquisa tratada no artigo tem como objetivo identificar as crenças de professores e alunos de inglês da rede escolar municipal de Belo Horizonte sobre cinco temas principais, a saber: a aptidão para a aprendizagem de línguas estrangeiras, o grau de dificuldade do idioma, a natureza da aprendizagem de línguas, as estratégias de aprendizagem e o grau de autonomia e motivação dos alunos. Os resultados obtidos nos permitiram verificar que as crenças de alunos e professores são relativamente semelhantes no que diz respeito à natureza e ao grau de dificuldade que a língua apresenta, à noção de aptidão para a aprendizagem de línguas e até mesmo em relação às estratégias de aprendizagem utilizadas em sala. No entanto, diferem consideravelmente no que se refere à visão que ambos têm do aluno.


Investigating the inter-relationships between beliefs, autonomy, and motivation in the context of foreign language learning/teaching

Maria Letícia Galizzi da Luz Moreira; Fábio Alves

Universidade Federal de Minas Gerais

RESUMO

A pesquisa tratada no artigo tem como objetivo identificar as crenças de professores e alunos de inglês da rede escolar municipal de Belo Horizonte sobre cinco temas principais, a saber: a aptidão para a aprendizagem de línguas estrangeiras, o grau de dificuldade do idioma, a natureza da aprendizagem de línguas, as estratégias de aprendizagem e o grau de autonomia e motivação dos alunos. Os resultados obtidos nos permitiram verificar que as crenças de alunos e professores são relativamente semelhantes no que diz respeito à natureza e ao grau de dificuldade que a língua apresenta, à noção de aptidão para a aprendizagem de línguas e até mesmo em relação às estratégias de aprendizagem utilizadas em sala. No entanto, diferem consideravelmente no que se refere à visão que ambos têm do aluno.

ABSTRACT

This article aims at investigating the beliefs of teachers' and students' of English as a foreign language in the public school network of the city of Belo Horizonte, Brazil. The analysis focuses on five main topics, namely, aptitude to learn languages, the degree of difficulty of a particular language, the nature of learning languages in general, the learning strategies and the degree of autonomy and motivation of the students involved in the research. The results provide evidence that teachers' and students' beliefs are relatively similar as far as the nature and the degree of difficulty of English are concerned, as well as in relation to the notion of aptitude to learn languages and even in relation to the learning strategies used in the classroom. However, they differ considerably in the vision that both groups have of the student.

Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.

Article full text available only in PDF format.

Bibliographic references

  • BARCELOS, A. M. F. A cultura de aprender língua estrangeira (inglês) de alunos formados em Letras 1995. Dissertação (Mestrado) - UNICAMP, Campinas. (Inédita)
  • CARVALHO, V.C.P.S. A aprendizagem de língua estrangeira sob a ótica de alunos de Letras: crenças e mitos. 2000. Dissertação (Mestrado) UFMG, Belo Horizonte. (Inédita)
  • COTERALL, S. Readiness for autonomy: investigating learner beliefs. System v. 23, n. 2, p. 195-205, 1995.
  • DALACORTE, M.C.F. A participação dos aprendizes na interação em sala de aula de inglês: um estudo de caso. 1999. Tese (Doutorado) UFMG, Belo Horizonte. (Inédita).
  • GREMMO, M.-J.; RILEY, P. Autonomy, self-direction and access in language teaching and learning: the history of an idea. System, v. 23, n. 2, p. 151-164, 1995.
  • HORWITZ, E.K. Using student beliefs about language learning and teaching in the foreign school method's course. Foreign language annals, v. 18, n.4, p.333-340, 1985.
  • HORWITZ, E.K. Surveying student beliefs about language learning. In: WENDEN, A. et al. Learner strategies in language learning New York: Prentice Hall. 1987. p. 119-129.
  • LIU, J. Non-native English speaking professionals in TESOL. TESOL Quarterly, v. 33, n. 1, p. 85-101, 1999.
  • MEDGYES, P. The non-native teacher London: MEP Monographs, 1994.
  • MOITA LOPES, L.P. Oficina de lingüística aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 1996.
  • PAIVA, V.L.M.O.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H.; LEFFA, V. J. Repensando o curso de letras: habilitação em língua estrangeira. Anais da 49ª Reunião Anual da SBPC 1997, p. 266-272.
  • PAIVA, V.L.M.O. A identidade do professor de inglês. Revista da APLIEMGE, v. 1. p. 9-17, 1997.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    23 May 2013
  • Date of issue
    2004
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com