SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.5 issue2A aquisição do Present Perfect: um estudo de casoCognição, emoção e reflexão na sala de aula: por uma abordagem sistêmica do ensino/aprendizagem de inglês author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Revista Brasileira de Linguística Aplicada

On-line version ISSN 1984-6398

Rev. bras. linguist. apl. vol.5 no.2 Belo Horizonte  2005

http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982005000200004 

Brain and Language: an overview of neuroimaging studies of bilingual language processing

 

 

Augusto Buchweitz

Programa de Pós-Graduação em Inglês (PPGI), Universidade Federal de Santa Catarina

 

 


RESUMO

Seis artigos que combinam o estudo de bilíngües e técnicas de neuroimagem são discutidos. O objetivo, em suma, é buscar uma contribuição de estudos de neuroimagem para o entendimento do que se passa no cérebro de bilíngües ao utilizarem duas línguas, e como essas línguas se comportam em relação às áreas de ativação do cérebro. Estudos mostram que ao atingir um nível elevado de proficiência na segunda língua, ambas as línguas utilizadas ativam áreas semelhantes no cérebro, o que indica, por sua vez, que a segunda língua passa a fazer parte do conhecimento procedimental, ou automatizado.


ABSTRACT

Six articles combining the study of bilinguals and neuroimaging techniques are discussed. The objective is to seek for contributions from neuroimaging studies for the understanding of what goes on in the bilingual brain that processes two languages, and of what goes on, comparatively, in terms of brain activation of each language. Studies show that highly proficient bilinguals activate the same areas in the brain for both the first and second languages. This indicates that the second language becomes part of the speaker's procedural knowledge.


 

 

Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.

Article full text available only in PDF format.

 

 

References

D'ESPOSITO, M.D.; POSTLE, B.R.; BALLARD, D.; LEASE, J. Maintenance versus manipulation of information held in working memory: An event-related fMRI study. Brain and Cognition, v. 41, p. 66-86, 1999.         [ Links ]

HERNANDEZ, A.E.; MARTINEZ, A.; KOHNERT, K. In search of the language switch: An fMRI study of picture naming in Spanish-English bilinguals. Brain and Language, v. 73, p. 421-431, 2000.         [ Links ]

HASEGAWA, M.; CARPENTER, P. A.; JUST, M. A. An fMRI study of bilingual sentence comprehension and workload. Neuroimage, v. 15, p. 647-660, 2002.         [ Links ]

ILLES, J.; FRANCIS, W. S.; DESMOND, J. E.; GABRIELI, J. D. E.; GLOVER, G. H.; POLDRACK, R.; LEE, C. J.; WAGNER, A. D. Convergent cortical representation of semantic processing in bilinguals. Brain and Language, v. 70, p. 347-363, 1999.         [ Links ]

JUST, M. A.; CARPENTER, P. A.; KELLER, T. A.; EDDY, W. F.; THULBORN, K. R. Brain activation modulated by sentence comprehension. Science, v. 274, p. 114-116, 1996.         [ Links ]

KIM, K. H. S.; RELKIN, N. R.; LEE, K.; HIRSCH, J. Distinct cortical areas associated with native and second languages. Nature, v. 388, p. 171-174, 1997.         [ Links ]

MARIAN, V.; SPIVEY, M.; HIRSCH, J. Shared and separate systems in bilingual language processing: Converging evidence from eyetracking and brain imaging. Brain and Language, v. 86, p. 70-82, 2003.         [ Links ]

PARADIS, M. Differential use of cerebral mechanisms in bilinguals. In: Banich, M.T.; Mack, M. (Eds.) Mind, Brain, and Language: Multidisciplinary perspectives. London: Lawrence Erlbaum, 2003.         [ Links ]

PERANI, D.; PAULESU, E.; GALLES, N. S.; DUPOUX, E.; DEHAENE, S.; BETTINARDI, V.; CAPPA, S. F.; FAZIO, F.; MEHLER, J. The bilingual brain: proficiency and age of acquisition of the second language. Brain, v. 121, p. 1841-1852, 1998.         [ Links ]

Smith, E. E.; Jonides, J. Storage and executive processes in the frontal lobes. Science. 283, 1657-, 1999.         [ Links ]

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License