Abstracts
Six articles combining the study of bilinguals and neuroimaging techniques are discussed. The objective is to seek for contributions from neuroimaging studies for the understanding of what goes on in the bilingual brain that processes two languages, and of what goes on, comparatively, in terms of brain activation of each language. Studies show that highly proficient bilinguals activate the same areas in the brain for both the first and second languages. This indicates that the second language becomes part of the speaker's procedural knowledge.
Seis artigos que combinam o estudo de bilíngües e técnicas de neuroimagem são discutidos. O objetivo, em suma, é buscar uma contribuição de estudos de neuroimagem para o entendimento do que se passa no cérebro de bilíngües ao utilizarem duas línguas, e como essas línguas se comportam em relação às áreas de ativação do cérebro. Estudos mostram que ao atingir um nível elevado de proficiência na segunda língua, ambas as línguas utilizadas ativam áreas semelhantes no cérebro, o que indica, por sua vez, que a segunda língua passa a fazer parte do conhecimento procedimental, ou automatizado.
Brain and Language: an overview of neuroimaging studies of bilingual language processing
Augusto Buchweitz
Programa de Pós-Graduação em Inglês (PPGI), Universidade Federal de Santa Catarina
RESUMO
Seis artigos que combinam o estudo de bilíngües e técnicas de neuroimagem são discutidos. O objetivo, em suma, é buscar uma contribuição de estudos de neuroimagem para o entendimento do que se passa no cérebro de bilíngües ao utilizarem duas línguas, e como essas línguas se comportam em relação às áreas de ativação do cérebro. Estudos mostram que ao atingir um nível elevado de proficiência na segunda língua, ambas as línguas utilizadas ativam áreas semelhantes no cérebro, o que indica, por sua vez, que a segunda língua passa a fazer parte do conhecimento procedimental, ou automatizado.
ABSTRACT
Six articles combining the study of bilinguals and neuroimaging techniques are discussed. The objective is to seek for contributions from neuroimaging studies for the understanding of what goes on in the bilingual brain that processes two languages, and of what goes on, comparatively, in terms of brain activation of each language. Studies show that highly proficient bilinguals activate the same areas in the brain for both the first and second languages. This indicates that the second language becomes part of the speaker's procedural knowledge.
Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.
Article full text available only in PDF format.
- D'ESPOSITO, M.D.; POSTLE, B.R.; BALLARD, D.; LEASE, J. Maintenance versus manipulation of information held in working memory: An event-related fMRI study. Brain and Cognition, v. 41, p. 66-86, 1999.
- HERNANDEZ, A.E.; MARTINEZ, A.; KOHNERT, K. In search of the language switch: An fMRI study of picture naming in Spanish-English bilinguals. Brain and Language, v. 73, p. 421-431, 2000.
- HASEGAWA, M.; CARPENTER, P. A.; JUST, M. A. An fMRI study of bilingual sentence comprehension and workload. Neuroimage, v. 15, p. 647-660, 2002.
- ILLES, J.; FRANCIS, W. S.; DESMOND, J. E.; GABRIELI, J. D. E.; GLOVER, G. H.; POLDRACK, R.; LEE, C. J.; WAGNER, A. D. Convergent cortical representation of semantic processing in bilinguals. Brain and Language, v. 70, p. 347-363, 1999.
- JUST, M. A.; CARPENTER, P. A.; KELLER, T. A.; EDDY, W. F.; THULBORN, K. R. Brain activation modulated by sentence comprehension. Science, v. 274, p. 114-116, 1996.
- KIM, K. H. S.; RELKIN, N. R.; LEE, K.; HIRSCH, J. Distinct cortical areas associated with native and second languages. Nature, v. 388, p. 171-174, 1997.
- MARIAN, V.; SPIVEY, M.; HIRSCH, J. Shared and separate systems in bilingual language processing: Converging evidence from eyetracking and brain imaging. Brain and Language, v. 86, p. 70-82, 2003.
- PARADIS, M. Differential use of cerebral mechanisms in bilinguals. In: Banich, M.T.; Mack, M. (Eds.) Mind, Brain, and Language: Multidisciplinary perspectives London: Lawrence Erlbaum, 2003.
- PERANI, D.; PAULESU, E.; GALLES, N. S.; DUPOUX, E.; DEHAENE, S.; BETTINARDI, V.; CAPPA, S. F.; FAZIO, F.; MEHLER, J. The bilingual brain: proficiency and age of acquisition of the second language. Brain, v. 121, p. 1841-1852, 1998.
- Smith, E. E.; Jonides, J. Storage and executive processes in the frontal lobes. Science 283, 1657-, 1999.
Publication Dates
-
Publication in this collection
28 Jan 2013 -
Date of issue
2005