Acessibilidade / Reportar erro

Terminologies and definitions in the use of intelligibility: state-of-the-art

Resumos

Um aspecto controverso existente na literatura relacionada à inteligibilidade é a falta de consenso entre as terminologias e definições propostas. Este artigo apresenta uma revisão das terminologias e definições sugeridas para inteligibilidade entre o período de 1950 a 2003. Os conceitos e terminologias são discutidos e uma comparação entre eles é apresentada. Possíveis formas de coleta de dados para estudos em inteligibilidade são recomendadas.


One controversial aspect found in the literature on intelligibility is the lack of consensus among the terminologies and concepts proposed by several scholars. This article presents a state-of-art review of the terminologies and definitions proposed for intelligibility from 1950 to 2003. The terminologies and definitions are presented and discussed, and a comparison among them, with specifications of the similarities found, is shown. At the end, ways of collecting data for further investigations on language learners' intelligibility are recommended.


ARTIGOS

Terminologies and definitions in the use of intelligibility: state-of-the-art

Neide Cesar Cruz

Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

RESUMO

Um aspecto controverso existente na literatura relacionada à inteligibilidade é a falta de consenso entre as terminologias e definições propostas. Este artigo apresenta uma revisão das terminologias e definições sugeridas para inteligibilidade entre o período de 1950 a 2003. Os conceitos e terminologias são discutidos e uma comparação entre eles é apresentada. Possíveis formas de coleta de dados para estudos em inteligibilidade são recomendadas.

ABSTRACT

One controversial aspect found in the literature on intelligibility is the lack of consensus among the terminologies and concepts proposed by several scholars. This article presents a state-of-art review of the terminologies and definitions proposed for intelligibility from 1950 to 2003. The terminologies and definitions are presented and discussed, and a comparison among them, with specifications of the similarities found, is shown. At the end, ways of collecting data for further investigations on language learners' intelligibility are recommended.

Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.

Article full text available only in PDF format.

  • BAMGBOSE, A. Torn between the norms: innovations in world Englishes. World Englishes, v. 17, n. 1, p. 1-14, 1998.
  • CATFORD, J. Intelligibility. English Language Teaching Journal, v. 1, n. 1, p. 7-15, 1950.
  • CRUZ, N. C. Pronunciation intelligibility in spontaneous speech of Brazilian learners' English. 2004. 210 f. Tese (Doutorado em Letras/Inglês e Literatura Correspondente) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.
  • DALTON, C.; SEIDLHOFER, B. Pronunciation. Oxford: Oxford University Press, 1995. 191p.
  • FIELD, J. The fuzzy notion of 'intelligibility': A headache for pronunciation teachers and oral testers. IATEFL Special Interest Groups Newsletter, p. 35-38, 2003.
  • JAMES, C. Errors in language learning and use: exploring error analysis. London: Longman, 1998. 304p.
  • JENKINS, J. Phonology of English as an international language: new models, new norms, new goals. Oxford: Oxford University Press, 2000. 258p.
  • KENWORTHY, J. Teaching English pronunciation London: Longman, 1987. 164p.
  • THOMPSON, I. Foreign accents revisited: the English pronunciation of Russian immigrants. Language Learning, v. 41, n. 2, p. 177-204, 1991.
  • SMITH, L. E.; NELSON, C. L. International intelligibility of English: directions and resources. World Englishes, v. 4, n. 3, p. 333-342, 1985.
  • SMITH, L. E.; RAFIQZAD, K. English for cross-cultural communication: The question of intelligibility. TESOL Quarterly, v. 13, n. 3, p. 371-380, 1979.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    22 Abr 2013
  • Data do Fascículo
    2007
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com