Acessibilidade / Reportar erro

Contextualizing an EFL teacher's beliefs about grammar teaching

Abstracts

This article reports on a qualitative study that focused on an EFL teacher's beliefs and her practices concerning grammar teaching. The study aimed at investigating how the teacher's beliefs could be contextualized with classroom data. In the first stage of data collection and analysis, an open questionnaire was given to the teacher. Then, as a means of contextualizing the beliefs found in the analysis of the questionnaire data, the second stage of data collection and analysis focused on episodes from the teacher's classes. The analysis of the data shows that, according to this teacher, grammar teaching should be used as a facilitative device in order to help students in their learning process. The results of this study also indicate that the teacher's beliefs are influenced by three interactive sources: cognitive, contextual and experiential.

beliefs; grammar teaching; English language


Este artigo reporta um estudo qualitativo que enfocou as crenças e práticas de uma professora de inglês-LE relacionadas ao ensino da gramática. O estudo objetivou investigar como as crenças da professora poderiam ser contextualizadas com dados da sala de aula. No primeiro estágio de análise e coleta de dados, um questionário foi aplicado à professora. Posteriormente, para contextualizar as crenças encontradas na análise do questionário, o segundo estágio de análise e coleta de dados enfocou episódios das aulas da professora. A análise dos dados mostrou que, de acordo com essa professora, o ensino da gramática deveria ser usado como um recurso facilitador para ajudar os alunos em seus processos de aprendizagem. Os resultados também indicaram que as crenças da professora são influenciadas por três fatores interativos: cognitivo, contextual e experiencial.

crenças; ensino da gramática; língua inglesa


Contextualizing an EFL teacher's beliefs about grammar teaching

Gloria GilI; Marcia Regina Pawlas CarazzaiII

IUniversidade Federal de Santa Catarina

IIUniversidade Estadual do Centro-Oeste

RESUMO

Este artigo reporta um estudo qualitativo que enfocou as crenças e práticas de uma professora de inglês-LE relacionadas ao ensino da gramática. O estudo objetivou investigar como as crenças da professora poderiam ser contextualizadas com dados da sala de aula. No primeiro estágio de análise e coleta de dados, um questionário foi aplicado à professora. Posteriormente, para contextualizar as crenças encontradas na análise do questionário, o segundo estágio de análise e coleta de dados enfocou episódios das aulas da professora. A análise dos dados mostrou que, de acordo com essa professora, o ensino da gramática deveria ser usado como um recurso facilitador para ajudar os alunos em seus processos de aprendizagem. Os resultados também indicaram que as crenças da professora são influenciadas por três fatores interativos: cognitivo, contextual e experiencial.

Palavras-chave: crenças, ensino da gramática, língua inglesa

ABSTRACT

This article reports on a qualitative study that focused on an EFL teacher's beliefs and her practices concerning grammar teaching. The study aimed at investigating how the teacher's beliefs could be contextualized with classroom data. In the first stage of data collection and analysis, an open questionnaire was given to the teacher. Then, as a means of contextualizing the beliefs found in the analysis of the questionnaire data, the second stage of data collection and analysis focused on episodes from the teacher's classes. The analysis of the data shows that, according to this teacher, grammar teaching should be used as a facilitative device in order to help students in their learning process. The results of this study also indicate that the teacher's beliefs are influenced by three interactive sources: cognitive, contextual and experiential.

Keywords: beliefs, grammar teaching, English language

Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.

Article full text available only in PDF format.

  • BARCELOS, A. M. F. Metodologia de pesquisa das crenças sobre aprendizagem de línguas: estado-da-arte. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, Belo Horizonte, v.1, n.1, p. 71-92, 2001.
  • BARCELOS, A. M. F. Understanding teachers' and students' language learning beliefs in experience: A Deweyan Approach. 2000. 357f. Tese (Doutorado em Ensino de Inglês como Segunda Língua) - College of Education, The University of Alabama, Tuscaloosa, 2000.
  • BERMAN, R. A. Rule of grammar or rule of thumb? IRAL, XVII/4, p. 279-302, 1979.
  • BORG, S. Teachers' pedagogical systems and grammar teaching: a qualitative study. TESOL Quarterly, 32/1, p. 9-38, 1998.
  • BORG, S. The use of grammatical terminology in the second language classroom: a qualitative study of teachers' practices and cognitions. Applied Linguistics, 20/1, p. 95-126. Oxford University Press, 1999.
  • BORG, S. Self-perception and practice in teaching grammar. ELT Journal, 55/1, p. 21-29. Oxford University Press, 2001.
  • CARAZZAI, M. R. P. Correção de erros na sala de aula de inglês como língua estrangeira: Considerações preliminares de um estudo etnográfico. In: Souza et al Universidade: ação e interação. Guarapuava: Editora da Unicentro, 2003. p. 212-217. (Coleção Seminário de Pesquisa da UNICENTRO)
  • CARAZZAI, M. R. P. Grammar and grammar teaching: A qualitative study EFL teachers' beliefs and behaviors. 2002. 143f. Dissertação (Mestrado em Letras/Inglês e Literatura Correspondente) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000.
  • CARAZZAI, M. R. P.; BERGSLEITHNER, J. M. Um estudo colaborativo da correção de erros na sala de aula de inglês como língua estrangeira. In: Anais do 6º Encontro do CELSUL, 2004. A publicar.
  • Donato, R.; Adair-Hauck, B. Discourse perspectives on formal instruction. Language Awareness, 1(2), p. 73-89, 1992.
  • Ellis, R. The study of second language acquisition Oxford: Oxford University Press, 1994.
  • FÉLIX, A. Crenças de duas professoras de uma escola pública sobre o processo de aprender língua estrangeira. In: ALMEIDA FILHO, J. C. P. (Org.). O professor de língua estrangeira em formação Campinas: Pontes, 1999. p. 93-110.
  • Freeman, D.; Richards, J. (Ed.). Teacher learning in language teaching Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
  • Hatch, E. Discourse and language education London: Cambridge University Press, 1992.
  • Johnson, K. E. The relationship between teachers' beliefs and practices during literacy instruction for non-native speakers of English. Journal of Reading Behavior, 24 (1), p. 83-108, 1992.
  • Longman dictionary of contemporary English Second edition. Essex: Longman, 1987.
  • LONG, M. H. Focus on form in task-based language teaching. 1997. Disponível em: <http://www.mhhe.com/socscience/foreignlang/conf/option3.htm>. Acesso em: 9 out. 2005.
  • GIMENEZ, T. N. Learners becoming teachers: an exploratory study of beliefs held by prospective and practicing EFL teachers in Brazil. Unpublished Ph.D. dissertation. Lancaster: Lancaster University, 1994.
  • RAUBER, A. S.; GIL, G. Correção de erros gramaticais de inglês-LE em ambiente comunicativo. In: GIL, G.; RAUBER, A. S.; CARAZZAI, M. R. P.; BERGSLEITHNER, J. M. (Ed.). Pesquisas qualitativas no ensino e aprendizagem de inglês: A sala de aula e o professor de LE. Florianopolis: Editora do Programa de Pos-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente, 2005. p. 149-166.
  • PAJARES, F. Teachers' beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of educational research, 62/3, p. 307-332, 1992.
  • RICHARDS, J. C. New Interchange: English for international communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
  • Spradley, J. P. Participant observation. Orlando: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers, 1980.
  • Spradley, J. P. The ethnographic interview Orlando: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers, 1979.
  • Wells, G. Discourse as tool for doing science. In: Allen, P. (Ed.). Inquiry in the learning and teaching of science, 1995.
  • WELLS, G. Re-evaluating the IRF sequence: a proposal for the articulation of theories of activity and discourse for the analysis of teaching and learning in classroom. Linguistics and education, 5, p. 1-37, 1993.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    22 Apr 2013
  • Date of issue
    2007
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com