Acessibilidade / Reportar erro

Communication Strategies and Foreign Language Speech Production

Abstracts

This study investigated the relationship between communication strategies use and foreign language (L2) oral production. Thirty participants were assigned to a pre-intermediate, an intermediate or an advanced group. Their oral fluency was assessed by means of speech rate (Lennon, 1990). L2 speech production was elicited by means of three narrative tasks in three different sessions. Data analysis revealed that the relationship between communication strategies use and L2 oral fluency, as measured by speech rate, is not statistically significant in any of the three proficiency levels. The analysis also revealed that speech rate, alone, is not enough to examine the relationship between communication strategies use and L2 speech production. To explain the few instances of significant statistical correlations between speech rate and types of communication strategies, it is suggested that due to the multitude of factors affecting L2 oral fluency, other aspects of speech production need to be taken into consideration. In addition, the nature of tasks and their cognitive demands might have contributed to learners' apparently limited oral improvement across sessions.

communication strategies; oral fluency; L2 oral production


Este estudo investiga a relação entre o uso de estratégias de comunicação e o desempenho oral em uma língua estrangeira (L2). Trinta participantes foram alocados em grupos de nível pré-intermediário, intermediário e avançado. A fluência oral dos participantes foi determinada por meio da velocidade de fala (Lennon, 1990). Três narrativas foram usadas para eliciar a produção oral em L2, em três sessões diferentes. A análise revelou que a relação entre estratégias de comunicação e fluência oral em L2, medida pela velocidade da fala, não é estatisticamente significante em nenhum dos níveis de proficiência. Finalmente, a análise revelou que a variável velocidade da fala parece não ser suficiente para examinar a relação entre o uso de estratégias de comunicação e o desenvolvimento da produção oral em L2. Para explicar os poucos exemplos de correlações estatisticamente significantes entre a velocidade da fala e tipos de estratégias de comunicação, é sugerido que, devido aos inúmeros fatores que afetam a fluência em L2, outros aspectos de produção da fala sejam levados em consideração. Além disso, a natureza das tarefas propostas e a demanda cognitiva que essas tarefas exerceram podem ter contribuído para a aparentemente limitada melhora da produção oral dos participantes ao longo das sessões.

estratégias de comunicação; fluência oral; produção oral em L2


Communication Strategies and Foreign Language Speech Production

Gicele Vergine Vieira PrebiancaI; Mailce Borges Mota FortkampII

IUniversidade Federal de Santa Catarina - UFSC

IIUniversidade Federal de Santa Catarina - UFSC

RESUMO

Este estudo investiga a relação entre o uso de estratégias de comunicação e o desempenho oral em uma língua estrangeira (L2). Trinta participantes foram alocados em grupos de nível pré-intermediário, intermediário e avançado. A fluência oral dos participantes foi determinada por meio da velocidade de fala (Lennon, 1990). Três narrativas foram usadas para eliciar a produção oral em L2, em três sessões diferentes. A análise revelou que a relação entre estratégias de comunicação e fluência oral em L2, medida pela velocidade da fala, não é estatisticamente significante em nenhum dos níveis de proficiência. Finalmente, a análise revelou que a variável velocidade da fala parece não ser suficiente para examinar a relação entre o uso de estratégias de comunicação e o desenvolvimento da produção oral em L2. Para explicar os poucos exemplos de correlações estatisticamente significantes entre a velocidade da fala e tipos de estratégias de comunicação, é sugerido que, devido aos inúmeros fatores que afetam a fluência em L2, outros aspectos de produção da fala sejam levados em consideração. Além disso, a natureza das tarefas propostas e a demanda cognitiva que essas tarefas exerceram podem ter contribuído para a aparentemente limitada melhora da produção oral dos participantes ao longo das sessões.

Palavras-chave: estratégias de comunicação, fluência oral, produção oral em L2.

ABSTRACT

This study investigated the relationship between communication strategies use and foreign language (L2) oral production. Thirty participants were assigned to a pre-intermediate, an intermediate or an advanced group. Their oral fluency was assessed by means of speech rate (Lennon, 1990). L2 speech production was elicited by means of three narrative tasks in three different sessions. Data analysis revealed that the relationship between communication strategies use and L2 oral fluency, as measured by speech rate, is not statistically significant in any of the three proficiency levels. The analysis also revealed that speech rate, alone, is not enough to examine the relationship between communication strategies use and L2 speech production. To explain the few instances of significant statistical correlations between speech rate and types of communication strategies, it is suggested that due to the multitude of factors affecting L2 oral fluency, other aspects of speech production need to be taken into consideration. In addition, the nature of tasks and their cognitive demands might have contributed to learners' apparently limited oral improvement across sessions.

Keywords: communication strategies, oral fluency, L2 oral production.

Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.

Article full text available only in PDF format.

  • BIALYSTOK, E. Communication Strategies: A psychological analysis of second-language use. Oxford: Basil Blackwell, 1990.
  • BIALYSTOK, E. Some factors in the selection and implementation of communication strategies. In: Faerch, C.; Kasper, G. (Ed.). Strategies in interlanguage communication. London: Longman, 1983. p. 79-99.
  • BONGAERTS, T.; POULISSE, N. Communication Strategies in L1 and L2: same or different? Applied Linguistics, Oxford, v. 10, n. 3, p. 253-268, 1989.
  • CHEN, S. Q. A study of communication strategies in interlanguage production by Chinese EFL learners. Language Learning, Oxford, 40, p. 155-87, 1990.
  • DE BOT, K.; SCHREUDER, R. Word Production and the Bilingual Lexicon. In: SCHREUDER, R.; WELTENS, B. (Ed.). The Bilingual lexicon Amsterdam: John Benjamins, 1993.
  • DE BOT, K. A Bilingual Production Model: Levelt's 'Speaking' Model adapted. Applied Linguistics, Oxford, v. 13, n. 1, p. 1-24, 1992.
  • DÖRNYEI, Z.; KORMOS, J. Problem-Solving Mechanisms in L2 Communication: A Psycholinguistic Perspective. Studies in Second Language Acquisition, Cambridge, v. 20, n. 3, p. 349-385, 1998.
  • FAERCH, C.; KASPER, G. (Ed.). Strategies in Interlanguage Communication. London: Longman, 1983.
  • FLYMAN, A. Communication strategies in French as a foreign language. Working Papers Lund, v. 46, p. 57-73, 1997.
  • FREED, B. F. What makes us think that students who study abroad become fluent? In: FREED, B. F. (Ed.). Second Language Acquisition in a Study Abroad Context. Philadelphia: John Benjamins, 1995. p.123-148 .
  • KASPER, G.; KELLERMAN. E. Communication Strategies: Psycholinguistic and Sociolinguistic Perspectives. New York: Longman, 1997.
  • LENNON, P. Investigating Fluency in EFL: a qualitative approach. Language Learning, Oxford, v. 40, n. 3, p. 387-417, 1990.
  • LEVELT, W. J. M. Speaking: from intention to articulation. Cambridge, MA: MIT Press, 1989.
  • MANCHÓN, R. M. Fostering the autonomous use of communication strategies in the foreign language classroom. Links & Letters, Barcelona, v. 7, p.13-27, 2000.
  • ORTEGA, L. Planning and focus on form in L2 oral performance. Studies in Second Language Acquisition, Cambridge, v. 21, n. 1, p. 109-148, 1999.
  • PALMBERG, R. Solving Communicative Problems in Interlanguage. Interlanguage Studies Bulletin, Amsterdam, v. 8, n.2, p. 35-49, 1984.
  • PARIBAKHT, T. Strategic competence and Language Proficiency. Applied Linguistics, Oxford, v. 6, n. 2, p. 132-46, 1985.
  • PAWLEY, A.; SYDER, F. H. Two puzzles for linguistic theory: nativelike selection and nativelike fluency. In: Richards, J.C.; Schmidt, R.W. (Ed.). Language and Communication New York: Longman, 1983. p. 191-226.
  • POULISSE, N. Problems and solutions in the classification of compensatory strategies. Second Language Research, Oxford, v. 3, n. 2, p. 141-153, 1987.
  • POULISSE, N.; BONGAERTS, T. First language use in second language production. Applied Linguistics, Oxford, v. 15, n.1, p. 36-57, 1994.
  • POULISSE, N., BONGAERTS, T.; KELLERMAN, E. The use of retrospective verbal reports in the analysis of compensatory strategies. In: Faerch, C.; Kasper, G. (Eds.). Introspection in second language research Clevedon, Uk: Multilingual Matters, 1987. p 213-229.
  • POULISSE, N.; SCHILS, E. The influence of task- and proficiency-related factors on the use of compensatory strategies: a quantitative analysis. Language Learning Oxford, v. 39, n. 1, p. 15-48, 1989.
  • POULISSE, N. Language Production in Bilinguals. In: de Groot, A. M. B.; Kroll, J. F. (Ed.). Tutorials in bilingualism: psycholinguistic perspectives. Mahwah, N. J.: LEA, 1997. p. 201-224.
  • POULISSE, N. A Theoretical Account of Lexical Communication Strategies. In: Schreuder, R.; Weltens, B. (Ed.). The Bilingual lexicon. Amsterdam: John Benjamins, 1993. p. 157-190.
  • POULISSE, N. Communication strategies in a second language. In: BROWN, K. (Ed.). The encyclopedia of language and linguistics, Oxford, v. 2. Oxford: Elservier, 1994. p 620-624.
  • RICHARD, J. C.; PLATT, J; PLATT, H. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics London: Longman, 1992.
  • RODRIGUES, C. Estratégias de Comunicação em uma língua estrangeira. A perspectiva da sala de aula. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 2, n. 1, p. 11-35, 1999.
  • SCHMIDT, R. Psychological mechanisms underlying second language fluency. Studies in Second Language Acquisition, Cambridge, v. 14, n. 3, p. 357-385, 1992.
  • SKEHAN, P. A cognitive approach to language learning Oxford: Oxford University Press, 1988.
  • TARONE, E. Communication strategies, foreigner talk, and repair in interlanguage. Language Learning, Oxford, v. 30, n. 4, p. 417-431, 1980.
  • VARADI, T. Strategies of target language learner communication: message adjustment. In: Faerch, C.; Kasper, G. (Ed.). Strategies in interlanguage communication London: Longman, 1983. p. 79-99.
  • YARMOHAMMADI, L.; SEIF, S. More on Communication Strategies: classification, resources, frequency and underlying processes. IRAL Oxford, v. 30, n.2., p. 223-232, 1992.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    22 Apr 2013
  • Date of issue
    2007
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com