SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 issue1Towers of babel and tongues of fire: a few thoughts about research in english teachers' educationEstratégias de Leitura: texto e ensino author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Revista Brasileira de Linguística Aplicada

On-line version ISSN 1984-6398

Rev. bras. linguist. apl. vol.9 no.1 Belo Horizonte  2009

http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982009000100016 

ARTIGOS

 

Conscientização cultural: repercussões na motivação de alunos da escola pública

 

Cultural Awareness and Its Effects on Public School Students' Motivation

 

 

Fernanda Costa Ribas

Universidade Federal de Uberlândia, E-mail: fercribas@yahoo.com.br

 

 


RESUMO

A discussão sobre aspectos culturais nas aulas de língua estrangeira tem sido um assunto bastante debatido na área de ensino/aprendizagem de línguas. O ensino de cultura é visto como imprescindível por duas razões: 1) possibilita que os alunos desenvolvam a competência comunicativa em língua estrangeira de forma efetiva, a partir do contato com padrões sociolingüístico-culturais da língua-alvo e 2) permite conscientizá-los a respeito da diversidade cultural no mundo, fazendo com que desenvolvam maior tolerância e atitudes positivas em relação a outras culturas, o que pode proporcionar um aumento da motivação. Neste artigo, focalizamos a relação entre o ensino de cultura e a motivação para aprender inglês, discutindo de que maneira certos conteúdos e tipos de atividades culturais e a forma como esses são trabalhados pelo professor podem afetar a motivação dos alunos em relação à língua inglesa. Os resultados apresentados fazem parte de um projeto de doutorado,1 desenvolvido em contexto de escola pública em 2004, o qual contou com a participação de alunos de uma sala de segundo ano do ensino médio.

Palavras-chave: inglês; motivação; cultura.


ABSTRACT

The discussion of cultural aspects in the foreign language class has been a subject quite debated in the language teaching and learning field. The teaching of culture is thought to be indispensable for two main reasons: 1) it can help students develop their communicative competence in an effective way through the contact with sociolinguistic and cultural patterns of the foreign language and 2) it can make them aware of the culture diversity in the world, thus developing more tolerance and positive attitudes to other cultures, which in turn can lead to an increased motivation. In this article, I focus on the relationship between culture teaching and motivation to learn English. I discuss to what extent certain cultural topics and activities and the way these are developed by a teacher can influence students' motivation to learn English. The results presented are part of a doctoral project, developed with a second year high school students in a public school in 2004.

Keywords: English; motivation; culture.


 

 

Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.

Article full text available only in PDF format.

 

 

Referências Bibliográficas

BAGHIN, D.C.M. A motivação para aprender língua estrangeira (inglês) em contexto de ensino interdisciplinar. 1993. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1993.         [ Links ]

BERGIN, D.A. Influences on classroom interest. Educational Psychologist, v. 34, n. 2, p. 87-98, 1999.         [ Links ]

BROWN, H. D. Principles of Language Learning and Teaching. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1994.         [ Links ]

COUCEIRO, S. Os desafios da história cultural. In: BURITY, J.A. (Org). Cultura e identidade: perspectivas interdisciplinares. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 11-28.         [ Links ]

CROOKES, G.; SCHMIDT, R. W. Motivation: Reopening the Research Agenda. Language Learning, v. 41, n. 4, p. 469-512, 1991.         [ Links ]

DÖRNYEI, Z. Teaching and Researching Motivation. England: Longman, 2001.         [ Links ]

_____. The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2005.         [ Links ]

GRANT, C. A.; SLEETER, C. E. Who determines teacher work: the teacher, the organization, or both? Teaching &Teacher Education, v. 1, n. 3, p. 209-220, 1985.         [ Links ]

______. Who determines teacher work? The debate continues. Teaching &Teacher Education, v. 3, n. 1, p. 61-64, 1987.         [ Links ]

KRAMSCH, C. The Cultural Component of Language Teaching. Language, Culture and Curriculum, v. 8, n. 2, p. 83-92, 1995.         [ Links ]

______. Language and Culture. Oxford: Oxford University Press, 1998.         [ Links ]

MENG. CHING HO. Culture Studies and Motivation in Foreign and Second Language Learning in Taiwan. Language, Culture and Curriculum, v. 11, n. 2, p. 165-182, 1998.         [ Links ]

NIEHOFF, B. P.; TURNLEY, W. H.; YEN, H. J. R.; SHEU, C. Exploring cultural differences in classroom expectations of students from the United States and Taiwan. Journal of Education for Business, p. 289-293, 2001.         [ Links ]

NOELS, K. A.; CLÉMENT, R.; PELLETIER, L. G. Perceptions of Teachers' Communicative Style and Students' Intrinsic and Extrinsic Motivation. The Modern Language Journal, v.1, n. 83, p. 23-33, 1999.         [ Links ]

OKADA, M; OXFORD, R. L.; ABO, S. Not All Alike: Motivation and Learning Strategies among Students of Japanese and Spanish in an Exploratory Study. In: OXFORD, R. L. (Org). Language Learning Motivation: Pathways to the New Century. Honolulu: Second Language Teaching & Curriculum Center. University of Hawaii, 1996. p. 105-119.         [ Links ]

OXFORD, R. L.; SHEARIN, J. Language Learning Motivation in a New Key. In: OXFORD, R. L. (Org). Language Learning Motivation: Pathways to the New Century. Honolulu: Second Language Teaching & Curriculum Center. University of Hawaii, 1996. p. 121-144.         [ Links ]

PINTRICH, P. R.; SCHUNK, D. H. Motivation in education: theory, research and applications. New Jersey: Prentice Hall, 1996.         [ Links ]

RISAGER, K. Language teaching and the process of European integration. In: Byram, M.; Fleming, M. (Ed.). Language Learning in Intercultural Perspective: approaches through drama and ethnography. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. p. 242-254.         [ Links ]

STIPEK, D. Motivation to learn: from theory to practice. Los Angeles: University of California, 1998.         [ Links ]

VIANA, N. Variabilidade da motivação no processo de aprender língua estrangeira na sala de aula. 1990. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1990.         [ Links ]

WARCHAUER, M. The changing global economy and the future of English teaching. TESOL Quarterly, v. 34, p. 511-547, 2000.         [ Links ]

 

 

Recebido em agosto de 2008.
Aprovado em outubro de 2008

 

 

1 Trabalho orientado pela Profa. Dra. Maria Helena Vieira Abrahão da Unesp de São José do Rio Preto.

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License