Acessibilidade / Reportar erro

Vélib and data: a new way of inhabiting the city

Vélib e dados: uma nova forma de habitar a cidade

Abstracts

The Vélib bike rental system is worth analyzing in order to understand how cities move out of a model of large infrastructures towards a personal service principle connected to digital traceability and mapping of all activities. The new offer of bikes distributed all over the city creates a new map for access to mobility resources while introducing citizens to a "personal-public" device. Each feature of the system requires a very well designed information system to match the needs for bikes and to charge the users through cards (credit or transportation cards). Personal data is the essential entity that fuels the whole system and that creates potential privacy problems as well as monetization opportunities. The paper relies on a theoretical framework, called habitele, which accounts for the process of inhabiting that is now extended to the personal data ecosystem. The portability of mobile phones (and other devices such as cards) creates an envelope that follows the urban citizen and equips all his activities while it makes a new layer of the city appear, adapted to the personal involvement in the urban environment.

Mobility; Bike; Personal data ecosystem; Habitele; Digital city


O sistema de aluguel de bicicletas Vélib é um caso interessante de análise para compreender a forma pela qual as cidades abandonam um modelo de grandes infraestruturas em favor do princípio de serviço individual, conectado à rastreabilidade digital e ao mapeamento de todas as atividades. A nova oferta de bicicletas, distribuídas pela cidade, cria um novo mapa para o acesso aos recursos de mobilidade, ao mesmo tempo que introduzem aos cidadãos um dispositivo "individual-público". Cada característica deste sistema exige um sistema de informação bem desenhado para corresponder à demanda por bicicletas e arrecadar dos usuários através de cartões (de crédito ou de transporte). Os dados pessoais são a entidade essencial que alimenta todo o sistema e gera potenciais problemas de privacidade bem como oportunidades de monetarização. O artigo se baseia em um modelo teórico chamado habitele, voltado à análise do processo de habitação que agora é estendido para o ecossistema de dados pessoais. A portabilidade de telefones celulares (e outros dispositivos, tais como cartões) cria um envelope que acompanha o cidadão urbano e complementa as suas atividades, ao mesmo tempo em que engendra o aparecimento de uma nova camada da cidade, adaptada ao envolvimento pessoal no ambiente urbano.

Mobilidade; Bicicleta; Ecosistema de informação pessoal; Habitele; Cidade digital


  • AMAR, G. Homo mobilis, le nouvel age de la mobilite, eloge de la reliance Paris: Editions FYP, 2010.
  • BOULLIER, D. Habitèle virtuelle: une nouvelle enveloppe pour commuter, notre téléphone portable. Revue Urbanisme, n. 376, p. 42-44, 2011a.
  • BOULLIER, D. From GIS to folk mapping and datascapes. In: INTERNATIONAL CARTOGRAPHIC CONFERENCE, 25., 2011, Paris. Proceedings.. Paris: International Cartographic Association, 2011b.
  • BOULLIER,D. From personal data ecosystem and mobile phones to the general theory of habitele Invited talk in UC Irvine, May 18th 2012, Institute for Money, Technology and Financial Inclusion. Available at: <http://stream3.es.uci.edu/tltc/Production/IMTFI/20120518_Boullier.html>. Accessed in: Oct. 24th 2013.
  • BOULLIER, D. Cosmopolitics: to become within, from cosmos to urban life. In: COLLOQUE WHAT IS COSMOPOLITICAL DESIGN, 1., 2013, Princeton. Proceedings.. Princeton: Princeton University School of Architecture, 2013. Available at: <http://soa.princeton.edu/content/what-cosmopolitical-design>. Accessed in: Oct. 24th 2013.
  • BOULLIER, D. Le client du poste téléphonique: archéologie des êtres intermédiaires. In: CALLON, M. Débordements Paris: Presses de l'Ecole des Mines, 2010. p. 41-61.
  • CALLON, M. Some elements of a sociology of translation: domestication of the scallops and the fishermen of St Brieuc Bay. In: LAW, J. (Ed.). Power, action and belief: a new sociology of knowledge London: Routledge & Kegan Paul, 1986.
  • CREPEL, M.Les folksonomies comme support émergent de navigation sociale et de structuration des données du Web. Réseaux, v. 26, n. 152, p. 169-204, 2008.
  • FOUILLE, L. L'attachement automobile mis à l'épreuve: étude des dispositifs de détachement et de recomposition des mobilités. 2010. 476 f. PhD thesis (Ecole doctorale - Sciences Humaines et Sociales) - University of Rennes, Rennes, 2010.
  • HIRSCHMAN, A. O. Exit, voice, and loyalty: responses to decline in firms, organizations, and states. Cambridge, MA: Harvard University Press. 1970.
  • LATOUR, B. Aramis, or the love of technology Cambridge, MA: Harvard University Press, 1996.
  • LATOUR, B. Reassembling the social: an introduction to actor-network-theory. Oxford: Oxford University Press, 2005.
  • LIPPMANN, W. The phantom public New York: Simon & Schuster, 1927.
  • ROBERT, J. Le temps qu'on nous vole Paris: Seuil, 1980.
  • SCHUTZ, A. The phenomenology of the social world Evanston: Northwestern University Press, 1962.
  • SLOTERDIJK, P. Bubbles: spheres volume I - Microspherology. Cambridge: MIT Press, 2011.
  • STRAUSS, A. et al. Social organization of medical work Chicago: University of Chicago Press, 1985.
  • TIRONI, M. La ville comme expérimentation: le cas du Vélib' à Paris. 2013. 467 f. PhD thesis (sociologie de l'innovation) - Ecole des mines de Paris, Paris, 2013.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    14 Mar 2014
  • Date of issue
    Apr 2014

History

  • Received
    15 Sept 2013
  • Accepted
    18 Oct 2013
Pontifícia Universidade Católica do Paraná Rua Imaculada Conceição, 1155. Prédio da Administração - 6°andar, 80215-901 - Curitiba - PR, 55 41 3271-1701 - Curitiba - PR - Brazil
E-mail: urbe@pucpr.br