Acessibilidade / Reportar erro

A model of consumer choice with vertically differentiated goods: reassessing the traditional demand theory and an application to tourism

Um modelo de escolha do consumidor com bens diferenciados verticalmente: reavaliação da teoria da demanda tradicional e aplicação ao turismo

Abstracts

Standard vertical differentiation models were designed for a type of consumer behaviour when each consumer buys a single unit of only one of two goods. However, in many other cases, consumers may buy a few units of both goods with different qualities. This case is not covered by theory yet. This paper intends to fill this gap, by modelling consumer behaviour and demand with vertical differentiation when all consumers may buy some mix of both qualities. Additionally, we find that two main results of the previous vertical differentiation literature do not apply in this case and show how the model can be extended to a number of situations. We also present an example of how the model may be applied to Tourism and Transport industries.

consumer choice; vertical product differentiation; demand; tourism


Modelos tradicionais de diferenciação vertical de produto foram projetados para um tipo de comportamento do consumidor quando cada consumidor compra uma única unidade de apenas um dos dois bens. No entanto, em muitos outros casos, os consumidores podem comprar poucas unidades de ambos os bens com qualidades diferentes. Este caso não é coberto pela teoria até o presente momento. Este trabalho pretende preencher esta lacuna, de forma a modelar o comportamento dos consumidores e a demanda com diferenciação vertical de produto quando todos os consumidores podem comprar alguma combinação de ambas as qualidades. Além disso, descobriu-se que dois resultados principais da literatura anterior de diferenciação vertical não se aplicam neste caso e mostrou-se como o modelo pode ser estendido para um número de situações. Apresentamos também um exemplo de como o modelo pode ser aplicado às indústrias Turismo e Transportes.

escolha do consumidor; diferenciação de produto vertical; demanda; turismo


  • Barbot, C. (2004) Economic effects of re-allocating airports slots: A vertical differentiation approach. Journal of Air Transport Management, vol. 10, pp. 333-343.
  • Barbot, C. (2008) Can low cost carriers deter or accommodate entry? Transportation Research Part E, vol. 44, pp. 883-893.
  • Donnenfeld, S. and S. Weber (1995) Limit Qualities and Entry Deterrence. RAND Journal of Economics, vol. 26 (Spring), pp. 113-130.
  • Gabszewick, J. and Thisse, J. F. (1979) Price competition, quality and income disparities. Journal of Economic Theory, vol. 20 (June), 340-359.
  • Hotelling, H. (1929) Stability in Competition. Economic Journal. vol. 39 (March), pp. 41-57.
  • Launhardt, W. (1993) Principles of Mathematical Economics, Edward Elgar, Gloucester.
  • Motta, M. (1993) Endogenous quality choice: Price versus quantity competition, Journal of Industrial Economics, vol. XLI (June), pp. 113-131.
  • Oliveira, A. (2010) A Alocação de Slots em Aeroportos Congestionados e suas Consequências no Poder de Mercado das Companhias Aéreas. Journal of Transport Literature, vol. 4, n. 2, pp. 5-49.
  • Scarpa, C. (1998) Minimum Quality Standards with More than Two Firms. International Journal of Industrial Organisation, vol. 16 (September), pp. 665-676.
  • Shaked, A. and J. Sutton (1982) Relaxing price competition through product differentiation. Review of Economic Studies, vol. 49 (January), pp. 3-13.
  • Silveira, J. M. and Oliveira, A. V. M. (2008) An Empirical Game-Theoretical Approach to Model a Price War in the Brazilian Airline Industry. Journal of Transport Literature, vol. 2, n. 1, pp. 7-20.
  • Vassallo, M. D. (2010) Simulação de Fusão com Variações de Qualidade no Produto das Firmas: Aplicação para o Caso do Code-Share Varig-TAM. Journal of Transport Literature, vol. 4, n. 2, pp. 50-100.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    30 June 2015
  • Date of issue
    Jan 2013

History

  • Received
    23 Nov 2011
  • Accepted
    26 Jan 2012
Sociedade Brasileira de Planejamento dos Transportes Universidade Federal do Amazonas, Faculdade de Tecnologia - Pavilhão Rio Japurá - Setor Norte, Av. Gal Rodrigo Otávio, n. 3000, Coroado, CEP 69077-000, Tel.: (55 92) 3305-4613 | 3305-4607 - Manaus - AM - Brazil
E-mail: editor.jtl@gmail.com