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The impact of thermal comfort in the perceived level of service and energy costs of three Brazilian airports

O impacto do conforto térmico no nível de serviço percebido e nos custos de energia de três aeroportos brasileiros

Abstracts

To evaluate airports' current thermal comfort temperature and humidity were registered in three main Brazilian international airports, other variables were local region climate characteristics and the constructive types of passenger terminal buildings. The Brazilian air transportation demand has considerably grown over the last decade, with some airports reaching their capacity. Thermal discomfort may be a key driver of passenger perceptions of airport service levels, specially under capacity overload situations. Therefore, to achieve airport thermal comfort within this new scenario, and with the imminent and future expansions of the airport system, certainly put extra work on the existing air conditioning systems, consequently increasing energy consumption and its associated costs. Collected temperature and humidity from each study case subsided the data for the psychrometric charts. The evidences showed temperatures below the international standards requirements for thermal comfort levels. These charts also indicated that adequate building types with natural air circulation, provides the best levels of thermal comfort. Results suggest the importance of considering the implementation of a combined system using artificial and natural air conditioning in the planning of future expansions.

thermal comfort; airport service levels; natural and artificial air circulation; energy consumption


A fim de avaliarem-se as condições atuais de conforto térmico oferecido em três aeroportos de relevância no cenário econômico brasileiro, foram coletadas informações sobre temperatura e umidade relativa do ar, características climáticas regionais e tipologias construtivas dos termais de passageiros. A demanda por transporte aéreo no Brasil cresceu consideravelmente na última década, levando estes aeroportos aos limites de sua capacidade operacional. O desconforto térmico dos usuários destes terminais pode ser o gatilho para despertar sua percepção dos níveis de qualidade, especialmente em situações onde os componentes estão à cima de sua capacidade. Logo, para atingirem-se as situações de conforto térmico adequado neste novo cenário, uma carga maior de trabalho é exigida dos sistemas de ar condicionado, que eleva o consumo e os custos com energia elétrica. As medidas e informações coletadas forneceram subsídio para a construção de cartas psicrométricas, que mostram temperaturas abaixo dos padrões internacionais para o conforto térmico humano. Os resultados mostraram que os melhores níveis de conforto alcançados foram em locais com ventilação natural. Isto sugere a relevância em considerarem-se o uso de sistemas combinados de climatização do ar, para futuras expansões ou novas construções.

conforto térmico; nível de serviço em aeroportos; circulação de ar natural e artificial; consumo de energia


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Publication Dates

  • Publication in this collection
    11 Oct 2013
  • Date of issue
    Apr 2013

History

  • Received
    15 July 2012
  • Accepted
    17 July 2012
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