Acessibilidade / Reportar erro

Econometric analysis to estimate the impact of holidays on airfares

Análise econométrica para estimar o impacto dos feriados nas tarifas aéreas

Abstracts

The number of air transportation passengers during the holidays in Brazil has grown notably since the late nineties. One of the reasons is greater competition in airfares made possible by economic liberalization. This paper presents an econometric model of airline pricing aiming at estimating the impacts of holiday periods on fares, with special emphasis on three-day holiday events. It makes use of a database with daily collected data from the internet between 2008 and 2010 for the major Brazilian city, São Paulo. The econometric panel data model employs a two-way error components "within" estimator, controlling for airline/airport-pair fixed effect along with quotation and departure months effects. The decomposition of time effects between quotation and departure month effects is the main methodological contribution of the paper. Results allow for a comparative analysis of the performance of São Paulo's downtown and international airports -respectively, Congonhas (CGH), and Guarulhos (GRU) airports. As a result, the price of tickets bought 60 days in advance for flights with two stops leaving from the downtown airport fell by most.

holidays; econometrics; airfares


O número de passageiros de transporte aéreo durante feriados no Brasil cresceu notavelmente, sobretudo a partir dos anos noventa. Uma das razões é maior concorrência em preços, possibilitada pela liberalização econômica. Este trabalho apresenta um modelo econométrico de preços das companhias aéreas com o objetivo de estimar os impactos de períodos de feriados sobre os preços, com especial ênfase em eventos de feriados de três dias. O modelo utiliza um banco de dados com tarifas coletadas diariamente na Internet entre 2008 e 2010, para a maior cidade brasileira, São Paulo. O modelo econométrico de painel de dados emprega uma estrutura de erro componente de duas vias com um estimador "within", com o controle de efeitos fixos de companhia aérea, par de cidades, dia e mês da cotação e da partida do voo. A decomposição dos efeitos de tempo entre os efeitos do mês de cotação e de partida é a principal contribuição metodológica do artigo. Os resultados permitem uma análise comparativa do desempenho dos aeroportos paulistanos -respectivamente, os aeroportos de Congonhas (CGH) e Guarulhos (GRU). Como resultado, foi inferido que o preço dos bilhetes comprados com 60 dias de antecedência para vôos com duas paradas que partem do aeroporto central foi o que apresentou maior queda.

feriados; econometria; tarifas aéreas


  • Amorim, H. C. (2007) A Gol ainda é uma Empresa Low-Fare? Journal of Transport Literature, vol. 1, n. 1, pp. 23-45.
  • Bilotkach, V. (2005) Understanding Price Dispersion in the Airline Industry: Capacity Constraints and Consumer Heterogeneity. Advances in Airline Economics, Vol. 1.
  • Borenstein, S. (1989) Hubs and high fares: dominance and market power in the U.S. airline industry. RAND Journal of Economics, vol. 20, pp. 344-365.
  • Evans, W. and Kessides, I. (1993) Localized market power in the U.S. airline industry. Review of Economics and Statistics, vol. 75, pp. 66-75.
  • Ferreira, N. S. (2011) Estudo empírico de práticas predatórias de companhias aéreas. Journal of Transport Literature, vol. 5, n. 3, pp. 89-122.
  • Fraga, R. e Oliveira, A. V. M. (2009) Distribuição de Slots em Aeroportos: A Experiência Internacional e a Concentração de Frequências de Vôo no Brasil. Journal of Transport Literature, vol. 3, n. 2, pp. 25-46.
  • Hofer, C., Dresner, M. E., and Windle, R. J. (2008) Price premiums and low cost carrier competition. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, vol. 44, n. 5, pp. 864-882.
  • Lovadine, D. (2009) Análise Econométrica Estrutural da Conduta Competitiva: Estudo de Caso do Transporte Aéreo Pós-Liberalização. Journal of Transport Literature, vol. 3, n. 1, pp. 7-39.
  • Morrison, S. A. and Whinston, C. (1986) The Economic Effects of Airline Deregulation Brookings, Washington, D.C.
  • Oliveira, A. V. M. (2010) A Alocação de Slots em Aeroportos Congestionados e suas Consequências no Poder de Mercado das Companhias Aéreas. Journal of Transport Literature, vol. 4, n. 2, pp. 5-49.
  • Paiva, I. (2012) Como as conexões de passageiros nos aeroportos de São Paulo afetam as tarifas oferecidas ao paulistano. Journal of Transport Literature, vol. 6, n. 1.
  • Salgado, L. H., Vassallo, M. D. e Oliveira, A. V. M. (2010) Regulação, Políticas Setoriais, Competitividade e Formação de Preços: Considerações sobre o Transporte Aéreo no Brasil. Journal of Transport Literature, vol. 4, n. 1, pp. 7-48.
  • Todesco, F., Lovadine, D., Bettini, H. F. e Vassallo, M. D. (2008) Web Pricing de Companhias Aéreas Durante uma Guerra de Preços: Onde estão os Descontos? Journal of Transport Literature, vol. 2, n. 1, pp. 21-38.
  • Ueda, T. V. A. (2012c) Partir do aeroporto de Congonhas é mais caro que partir de Guarulhos? Um estudo econométrico dos preços das passagens aéreas. Journal of Transport Literature, vol. 6, n. 3.
  • Vassallo, M. D. (2010) Simulação de Fusão com Variações de Qualidade no Produto das Firmas: Aplicação para o Caso do Code-Share Varig-TAM. Journal of Transport Literature, vol. 4, n. 2, pp. 50-100.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    11 Oct 2013
  • Date of issue
    Apr 2013

History

  • Received
    21 Aug 2012
  • Accepted
    05 Sept 2012
Sociedade Brasileira de Planejamento dos Transportes Universidade Federal do Amazonas, Faculdade de Tecnologia - Pavilhão Rio Japurá - Setor Norte, Av. Gal Rodrigo Otávio, n. 3000, Coroado, CEP 69077-000, Tel.: (55 92) 3305-4613 | 3305-4607 - Manaus - AM - Brazil
E-mail: editor.jtl@gmail.com