Acessibilidade / Reportar erro

Assessing the effects of the São Paulo's metropolitan beltway on residential land prices

Avaliação dos efeitos do rodoanel paulistano nos preços de imóveis residenciais

Abstracts

This paper estimates the effect of highways on land prices using the implementation of the west branch of a large beltway around Sao Paulo Metropolitan Area. This is a unique opportunity since the beltway is being implemented by branches. So, it is possible to use the zones surrounding the branches where construction has actually started as a treatment group to be compared with zones surrounding branches for which construction has not started yet. Since we have a proxy for land price data before and after construction, it is possible to estimate the impact by difference-in-difference. The evidence is that there are significant and asymmetrical effects caused by the highway construction. Parcels located close to ramps outbound of the track observed an increase in price faster than similar zones close to other (planned) branches. For parcels located inbound of the beltway, relatively far from the track (between 2.5 km and 5 km), the effects of construction and delivery/operation faced a (relative) decline in land prices. These results have consequences for transportation finance; betterment levies and value capture taxes; and welfare.

highway impact; hedonic prices; land outcomes; difference-in-difference; São Paulo beltway


Este artigo estima o efeito de uma nova rodovia sobre o preço do solo através da análise da implantação do trecho oeste do Rodoanel Metropolitano de São Paulo. Esta é uma oportunidade única, dado que o anel viário está sendo implantado em etapas. Sendo assim, é possível usar as zonas vizinhas ao traçado do trecho já construído como grupo de tratamento a ser comparado com as zonas que ainda não foram afetadas. Dado que temos uma proxy para o preço do solo antes e depois da construção, é possível estimar o impacto por diferença-em-diferença (dif-in-dif). A evidência apresentada é que existe impacto significativo e assimétrico causado pela construção da rodovia. Terrenos localizados no lado de fora do traçado construído tiveram aumento maior de preços do que aqueles localizados em zonas similares que são próximas dos demais trechos propostos. Para os terrenos localizados do lado de dentro do traçado, relativamente distante das alças de acesso (entre 2,5 e 5,0km), o efeito da implantação do trecho foi o relativo declínio dos preços do solo. Estes resultados são relevantes para as questões de financiamento dos transportes, contribuição de melhoria, taxas sobre mais-valia urbana e bem-estar.

impacto de rodovias; preços hedônicos; resultados em terrenos; diferenças-em-diferenças; rodoanel paulistano


  • Alonso, W. (1960) Theory of urban land market. Papers and Proceedings of Regional Science Association, vol. 6, pp. 149-157.
  • Bartik, T. (1987) The estimation of demand parameters in hedonic price models. Journal of Political Economy, vol. 95, n. 11, pp. 81-88.
  • Becker, S. O. and Ishino, A. (2002) Estimation of average treatment effects based based on propensity score. The Stata Journal, vol. 2, n. 4, pp. 358-377.
  • Biderman, C. (2001) Forças de atração e expulsão na Grande São Paulo. Tese de Doutorado Apresentada ao Curso de Pós Graduação da EAESP/FGV
  • Bouarnet, M. G. and Charlermpong, S. (2001) New highways, house Prices, and urban development: a case study of toll roads in Orange County, CA. Housing Policy Debate, vol. 12, n. 3, pp. 575-605
  • Chesschire, P. and Sheppard, S. (1995) On the price of land and the value of amenities. Economica, vol. 62, n. 246, pp. 247-267.
  • Epple, D. (1987) Hedonic prices and implicit markets: estimating demand and supply functions for differentiated products. Journal of Political Economy, vol. 95, n. 11, pp. 59-80.
  • Gatzlaff, D. H. and Smith, M. T. (1993) The impact of Miami metrorail on the value of residences near station locations. Land Economics, vol. 69, n. 1, pp. 54-66.
  • Lanchaster, K. J. (1966) A new approach to consumer theory. Journal of Political Economy, vol. 74, n. 2, pp. 132-157.
  • Meyer, R., Grostein, M. and Biderman, C. (2004) São Paulo metrópole São Paulo: EDUSP.
  • Prestes Maia, F. (1930) Plano de avenidas São Paulo: Melhoramentos.
  • Rosen, S. (1974) Hedonic prices and implicit markets: product differentiation in pure competition, Journal of Political Economy, vol. 82, pp. 34-55.
  • Stock, J. H. and Watson, M. W. (2003) Introduction to econometrics Addison Wesley.
  • Wheaton, W. (1977) Residential decentralization, land rents and the benefits of urban transportation. American Economic Review, vol. 67, n. 2, pp. 138-145.
  • Wilson, B. and Frew, J. (2007) Apartment rents and locations in Portland, Oregon: 1992-2002. Journal of Real Estate Research, vol. 29, n. 2, pp. 201-217.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    11 Oct 2013
  • Date of issue
    Apr 2013

History

  • Received
    15 Mar 2012
  • Accepted
    05 Sept 2012
  • Reviewed
    13 Aug 2012
Sociedade Brasileira de Planejamento dos Transportes Universidade Federal do Amazonas, Faculdade de Tecnologia - Pavilhão Rio Japurá - Setor Norte, Av. Gal Rodrigo Otávio, n. 3000, Coroado, CEP 69077-000, Tel.: (55 92) 3305-4613 | 3305-4607 - Manaus - AM - Brazil
E-mail: editor.jtl@gmail.com