Acessibilidade / Reportar erro

Processamento auditivo (central) em crianças com dislexia: avaliação comportamental e eletrofisiológica

Auditory processing in children with dyslexia: electrophysiological and behavior evaluation

Resumos

OBJETIVO: Comparar o desempenho de crianças com dislexia e grupo controle em testes de processamento auditivo e P300. MÉTODOS: Vinte e dois indivíduos com dislexia (grupo estudo) e 16 indivíduos com desenvolvimento considerado típico (grupo controle) participaram do estudo. Todos os indivíduos foram submetidos aos testes de processamento auditivo (Teste Padrão de Frequência, Dicótico de Dígitos e Fala com Ruído) e o P300. RESULTADOS: Em relação aos testes comportamentais, houve diferença para o Teste Padrão de Frequência e para a orelha esquerda no Teste Dicótico de Dígitos, sendo que o grupo estudo apresentou pior desempenho em ambos os testes. Para o P300, houve diferença entre os grupos em relação aos valores absolutos de amplitude e latência, mas esta não foi significativa. CONCLUSÃO: Os achados sugerem que crianças com dislexia apresentam alteração das habilidades auditivas de processamento temporal e figura-fundo, o que foi evidenciado por meio de testes comportamentais de processamento auditivo. Não houve diferença em relação aos desempenhos de ambos os grupos para o P300.

Dislexia; Percepção auditiva; Eletrofisiologia; Leitura; Testes auditivos


PURPOSE: To compare the performances of children with dyslexia and a control group in behavioral tests of (Central) Auditory Processing and Long Latency Auditory Evoked Potentials (P300). METHODS: Participants were 22 individuals with dyslexia (study group) and 16 individuals with typical development (control group). All individuals underwent behavioral and electrophysiological assessment of (Central) Auditory Processing (Frequency Pattern Test, Dichotic Digit Test, Speech-in-Noise Test, and P300). RESULTS: Concerning the behavioral tests, there was difference between groups for the Frequency Pattern Test and for the left ear in the Dichotic Digit Test, with worse performance observed in the study group. Considering the P300, there was difference between groups regarding amplitude and latency absolute values, but this finding was not statistically significant. CONCLUSION: The findings suggest that individuals with dyslexia present temporal auditory processing and figure-ground alterations, which was evidenced by behavioral auditory processing tests. There was no difference between the performance of both groups for the P300 test.

Dyslexia; Auditory perception; Electrophysiology; Reading; Hearing tests


  • 1
    Lyon GR, Shaywitz SE, Shaywitz BA. A definition of dyslexia: part I - defining dyslexia, comorbidity, teachers'knowledge of language and reading. Ann Dyslexia. 2003;53:1-14.
  • 2
    Habib M. The neurological basis of developmental dyslexia: an overview and working hypothesis. Brain. 2000 Dec;123(12):2373-99.
  • 3
    Snowling MJ. Dyslexia. Oxford: Blackwell; 2000.
  • 4
    Tallal P. Auditory temporal perception, phonics and reading disabilities in children. Brain Lang. 1980 Mar;9(2):182-98.
  • 5
    Tallal P, Miller S, Fitch RH. Neurobiological basis of speech: a case for the preeminence of temporal processing. Ann N Y Acad Sci. 1993 Jun;682(14):27-47.
  • 6
    Van Ingelghem M, Van Wieringen A, Wouters J, Vendenbussche E, Onghena P, Ghesquière P. Psychophysical evidence for a general temporal processing deficit in children with dyslexia. lNeuroreport. 2001 Nov;12(16):3603-7.
  • 7
    Clark MG, Rosen GD, Tallal P, Fitch RH. Impaired two-tone processing at rapid rates in male rats with induced microgyria. Brain Res. 2000 Jul 14;871(1):94-7.
  • 8
    Share DL, Jorm AF, MacLean R, Matthews R. Temporal processing and reading disabilitiy. Reading Writing: an interdisciplinary journal. 2002;15:151-78.
  • 9
    Murphy CFB, Schochat E. How auditory temporal processing deficits relate to dyslexia. Braz J Med Biol Res. 2009;42(7):647-654
  • 10
    Murphy CFB, Schochat E. Correlações entre leitura, consciência fonológica e processamento temporal auditivo. Pro Fono. 2009 Jan-Mar;21(1):13-8.
  • 11
    Dawes P, Bishop DV. Maturation of visual and auditory temporal processing in school-aged children. J Speech Lang Hear Res. 2008 Aug;51(4):1002-15.
  • 12
    Abdo AGR, Murphy CFB, Schochat E. Habilidades auditivas em crianças com dislexia e transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Pro Fono. 2010 Mar;22(1):25-30.
  • 13
    Moore DR. Auditory processing disorder (APD)-potential contribution of mouse research. Brain Res 2006 May 26;1091(1):200-6.
  • 14
    McArthur GM, Bishop DV. Which people with specific language impairment have auditory processing deficits? Cogn Neuropsychol. 2004 Feb;21(1):79-94.
  • 15
    Kraus N, McGee T. Potenciais evocados auditivos de longa latência. In: Katz J, Tratado de audilogia clínica. 4a ed. São Paulo: Manole; 1999. p.403-20.
  • 16
    Cohen-Mimran R. Temporal processing deficits in hebrew speaking children with reading disabilities. J Speech Lang Hear Res. 2006 Feb;49(1):127-37.
  • 17
    Salles JF, Parente MAM. Processos cognitivos na leitura de palavras em crianças: relações com compreensão e tempo de leitura. Psicol Refl Crít. 2002;15(2):321-31.
  • 18
    Santos MFC, Pereira LD. Escuta com dígitos. In: Pereira LD, Schochat E. editoras. Processamento auditivo central: manual de avaliação. São Paulo: Lovise; 1997.
  • 19
    Auditec. Evaluation manual of pitch pattern sequence and duration pattern sequence. Missouri, USA: Auditec; 1997.
  • 20
    Polich J, Ladish C, Burns T. Normal variation of P300 in children: age, memory, span, and head size. Int. J. Psychophysiol. 1990 Oct;9(3)237-48.
  • 21
    Oades RD, Dittmann-Balcar A, Zerbin D. Development and topography of auditory event-related potentials (ERPs): mismatch and processing negativity in individuals 8-22 years of age. Psychophysiololy. 1997 Nov;34(6):677-93.
  • 22
    Hirayasu Y, Samura M, Ohta H, Ogura C. Sex effects on rate of change of P300 latency with age. Neurophysiol Clin. 2000 Feb;111(2):187-94.
  • 23
    Boscariol M, Guimarães CA, Hage SRV, Cendes F, Guerreiro MM. Processamento temporal auditivo: relação com dislexia do desenvolvimento e mal formação cortical. Pro Fono. 2010;22(4):537-42.
  • 24
    Vandermostena M, Boetsa B, Luts H, Poelmansa H, Golestani N, Wouters J, Ghesquière P. Adults with dyslexia are impaired in categorizing speech and nonspeech sounds on the basis of temporal cues. Proc Natl Acad Sci U S A. 2010 Jun 8;107(23):10389-94.
  • 26
    Sauer L, Pereira LD, Ciasa SM, Pestun M, Guerreiro MM. Processamento auditivo e SPECT em crianças com dislexia. Arq Neuropsiquiatr. 2006 Mar;64(1):108-111.
  • 27
    Farias LS, Toniolo IF, Cóser PL. P300: avaliação eletrofisiológica da audição em crianças sem e com repetência escolar. Rev Bras Otorrinolaringol. 2004 Apr;70(2):194-9.
  • 28
    Breznitz Z, Misra M. Speed of processing of the visual-orthographic and auditory-phonological systems in adult dyslexics: the contribution of "asynchrony" to word recognition deficits. Brain Lang. 2003 Jun;85(3):486-502.
  • 29
    Savill N J, Thierry G. Reading for sound with dyslexia: evidence for early orthographic and late phonological integration deficits. Brain Res. 2011 Apr 18;1385:192-205.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    08 Abr 2013
  • Data do Fascículo
    2013

Histórico

  • Recebido
    27 Fev 2012
  • Aceito
    14 Ago 2012
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia Al. Jaú, 684, 7º andar, 01420-002 São Paulo - SP Brasil, Tel./Fax 55 11 - 3873-4211 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@codas.org.br