Acessibilidade / Reportar erro

Relação entre pausas silentes e classe gramatical em narrativas de crianças com distúrbio específico de linguagem

Word class and silent pauses in spoken narratives of children with specific language impairment

Resumos

OBJETIVO: Verificar se há influência das classes gramaticais no tempo médio de pausas silentes durante a produção de narrativas em crianças em desenvolvimento típico de linguagem e em crianças com distúrbio específico de linguagem (DEL). MÉTODOS: Participaram da pesquisa 20 crianças com DEL e 40 em desenvolvimento típico de linguagem com idade variando entre 7 e 10 anos. Cada sujeito elaborou 15 narrativas, baseadas em uma sequência de quatro cenas cada, com aumento gradual de complexidade. Após as análises das amostras foram identificados os substantivos, adjetivos, verbos, conjunções, preposições e pronomes. Num segundo momento, as amostras foram submetidas a um software para análise das pausas silentes (tempo em milissegundos), que permitiu o levantamento do tempo das pausas imediatamente anteriores a cada uma dessas categorias gramaticais. RESULTADOS: Ambos os grupos apresentaram menor duração da pausa silente quando esta precedia os substantivos e maior quando esta precedia as conjunções. A análise estatística evidenciou que os grupos diferem em todas as classes de palavras, com média de pausas silentes maiores nas crianças com DEL. CONCLUSÃO: A classe gramatical influencia a duração da pausa silente, sendo esta menor quando precede substantivos e maior quando precede conjunções. Além disso, os indivíduos com DEL possuem pausas silentes mais longas possivelmente em decorrência de suas dificuldades com o processamento da linguagem.

Linguagem infantil; Transtornos do desenvolvimento da linguagem; Narração; Fonoaudiologia; Desenvolvimento da linguagem


PURPOSE: To determine whether word class has any influence on the mean duration of silent pauses in the spoken narratives of children with specific language impairment (SLI) and in those with typical language development (TLD). METHODS: The study sample consisted of 60 children in the age range from 7 to 10 years: 20 with SLI; and 40 with TLD. Each child produced 15 narratives, each based on a set of four pictures (scenes) and each set of pictures being more complex than the last. The narratives were analyzed, and nouns, adjectives, verbs, conjunctions, prepositions, and pronouns were identified. A computer program was used in order to determine the duration (in milliseconds) of the silent pauses preceding words of each class. RESULTS: In both groups, silent pauses were shortest before nouns and longest before conjunctions. For all word classes, the mean duration of silent pauses was longer in the SLI group than in the TLD group. CONCLUSION: Word class influences the duration of silent pauses, which are shorter before nouns and longer before conjunctions. Children with SLI produce longer silent pauses, possibly because of their language processing difficulties.

Child language; Language development disorders; Narration; Speech, language and hearing sciences; Language development


  • 1
    Seiger-Gardner L, Schwartz RG. Lexical access in children with and without specific language impairment: a cross-modal picture-word interference study. Int J Lang Commun Disord. 2008 Jan;9:1-23.
  • 2
    Guo LY, Tomblin JB, Samelson V. Speech disruptions in the narratives of English-speaking children with specific language impairment. J Speech Lang Hear Res. 2008;51(3):722-38.
  • 3
    Finneran DA, Leonard LB, Miller CA. Speech disruptions in the sentence formulation of school-age children with specific language impairment. Int J Lang Commun Disord. 2009;44(3):271-86.
  • 4
    Stark RE, Tallal P. Selection of children with specific language deficits. J Speech Hear Disord. 1981 May;46(2):114-22.
  • 5
    Bishop DV. The underlying nature of specific language impairment. J Child Psychol Psychiatry. 1992 Jan;33(1):3-66.
  • 6
    Befi-Lopes DM. Avaliação, diagnóstico e aspectos terapêuticos nos distúrbios específicos de linguagem. In: Ferreira LP, Befi-Lopes DM, Limongi SCO, editors. Tratado de Fonoaudiologia. São Paulo: Roca; 2004.
  • 7
    Krivokapi J. Prosodic planning: effects of phrasal length and complexity on pause duration. J Phon. 2007 Apr;35(2):162-79.
  • 8
    MacGregor LJ, Corley M, Donaldson DI. Listening to the sound of silence: disfluent silent pauses in speech have consequences for listeners. Neuropsychologia. 2010 Dec;48(14):3982-92.
  • 9
    Sormani I. Development of speech disruptions in narratives of dutch-speaking children with specific language impairment. Universiteit Utrecht; 2010.
  • 10
    Au-Yeung J, Gomez IV, Howell P. Exchange of disfluency with age from function words to content words in spanish speakers who stutter. J Speech Lang Hear Res. 2003 Jun;46(3):754-65.
  • 11
    Rosa M. Introdução a morfologia. 3a ed. São Paulo: Contexto; 2003.
  • 12
    Grela B, Rashiti L, Soares M. Dative prepositions in children with specific language impairment. Applied Psycholinguistics. 2004 Oct;25(4):467-80.
  • 13
    Swingley D. Contributions of infant word learning to language development. Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 2009 Dec;364(1536):3617-32.
  • 14
    Gândara JP, Befi-Lopes DM. Tendências da aquisição lexical em crianças em desenvolvimento normal e crianças com alterações específicas no desenvolvimento da linguagem. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2010;15(2):297-304.
  • 15
    Richels C, Buhr A, Conture E, Ntourou K. Utterance complexity and stuttering on function words in preschool-age children who stutter. J Fluency Disord. 2010 Sep;35(3):314-31.
  • 16
    Wertzner HF. Fonologia. In: Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernandes FDM, Wertzner HF. ABFW - Teste de linguagem infantil nas áreas de Fonologia, Vocabulário, Fluência e Pragmática. 2a ed. Barueri: Pró-Fono; 2004. p. 5-32.
  • 17
    Andrade C, Befi-Lopes D, Fernandes F, Wertzner H. Manual de avaliação de linguagem do serviço de Fonoaudiologia do Centro de Saúde Escola Samuel B. Pessoa. São Paulo: Centro de Saúde Escola Samuel B. Pessoa; 1997. p. 127.
  • 18
    Befi-Lopes DM. Vocabulário. In: Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernandes FDM, Wertzner HF. ABFW - Teste de linguagem infantil nas áreas de Fonologia, Vocabulário, Fluência e Pragmática. 2a ed. Barueri: Pró-Fono; 2004. p. 33-50.
  • 19
    Fernandes FDM. Pragmática. In: Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernandes FDM, Wertzner HF. ABFW - Teste de linguagem infantil nas áreas de Fonologia, Vocabulário, Fluência e Pragmática. 2a ed. Barueri: Pró-Fono.; 2004. p. 83-97.
  • 20
    Araujo K. Desempenho gramatical de criança em desenvolvimento normal e com distúrbio específico de linguagem. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2007.
  • 21
    Perissinoto J. Avaliação Fonoaudiologica da criança com autismo. In: Perissinoto J (Org.). Conhecimentos essenciais para atender bem a criança com autismo. São José dos Campos: Pulso; 2003. p. 45-55.
  • 22
    Owens R. Language development: an Introduction. 4th ed. Needhan Height: Allyn & Bacon; 1996.
  • 23
    Rispoli M, Hadley P. The leading-edge: the significance of sentence disruptions in the development of grammar. J Speech Lang Hear Res. 2001 Oct;44(5):1131-43.
  • 24
    Rispoli M. Changes in the nature of sentence production during the period of grammatical development. J Speech Lang Hear Res. 2003 Aug;46(4):818-30.
  • 25
    Richtsmeier PT, Gerken L, Goffman L, Hogan T. Statistical frequency in perception affects children's lexical production. Cognition. 2009 Jun;111(3):372-7.
  • 26
    Clark EV. Adult offer, word-class, and child uptake in early lexical acquisition. First Language. 2010 Aug;30(3-4):250-69.
  • 27
    Befi-Lopes DM, Cáceres AM, Araujo K. Aquisição de verbos em pré-escolares falantes do Português Brasileiro. Revista CEFAC. 2007;9(4):444-52.
  • 28
    Befi-Lopes DM, Cáceres AM. Verificação da morfologia verbal em pré-escolares falantes do Português Brasileiro. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2009;14(4):470-5.
  • 29
    Castilho AT. Fundamentos teóricos da gramática do português culto falado no Brasil: sobre o segundo volume, classes de palavras e as construções gramaticais. São Paulo: Alfa; 2007.
  • 30
    Juste F, de Andrade CR. Typology of speech disruptions and grammatical classes in stuttering and fluent children. Pro Fono. 2006 May-Aug;18(2):129-40.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    08 Abr 2013
  • Data do Fascículo
    2013

Histórico

  • Recebido
    13 Set 2011
  • Aceito
    08 Maio 2012
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia Al. Jaú, 684, 7º andar, 01420-002 São Paulo - SP Brasil, Tel./Fax 55 11 - 3873-4211 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@codas.org.br