Acessibilidade / Reportar erro

Fatores que influenciam na participação dos pais de crianças usuárias de implante coclear na (re)habilitação oral: revisão sistemática

Factors that influence the participation of parents in the oral rehabilitation process of children with cochlear implants: a systematic review

Resumos

OBJETIVO: Identificar e analisar os fatores que interferem na participação dos pais de crianças usuárias de implante coclear (IC) no processo (re)habilitação aurioral. ESTRATÉGIA DE PESQUISA: Formulação da pergunta da pesquisa, levantamento e seleção dos estudos em bases de dados, com os descritores cochlear implant (implante coclear) e parents (pais). CRITÉRIOS DE SELEÇÃO: Artigos originais e completos publicados na língua portuguesa brasileira ou inglesa, pais de crianças usuárias de IC como participantes diretos da pesquisa. ANÁLISE DOS DADOS: Leitura dos artigos na íntegra e extração de dados para a caracterização dos centros, da metodologia e conteúdo das pesquisas. RESULTADOS: Treze artigos foram selecionados, dos tipos transversal e caso-controle (técnica de entrevista). Foram identificados os fatores sobre a tomada de decisão em realizar ou não a cirurgia (conhecimento prévio sobre IC, expectativas dos resultados, qualidade e quantidade de informações, encaminhamentos realizados, aspectos biomédicos e éticos, inserção na reabilitação, contato com outros pais, apoio social e custos); os fatores preditivos relacionados aos resultados da reabilitação (tempo de uso diário do IC, modalidade aurioral, escola regular, comprometimentos associados, aspectos sócio-demográficos e efetividade do programa); os fatores relacionados aos benefícios e limitações do IC (modalidade comunicativa, evolução das habilidades auditivas e linguísticas, o aprendizado de uma segunda língua oral), bem como o grau de satisfação dos pais. CONCLUSÃO: O engajamento dos pais de crianças usuárias de IC na (re)habilitação aurioral depende de fatores relacionados a diferentes domínios, os quais os fonoaudiólogos devem compreender e considerar na elaboração do programa de intervenção.

Reabilitação; Implante coclear; Pais; Relações pais-filho; Criança


PURPOSE: To identify and analyze factors that influence the participation of parents in the rehabilitation process of children with cochlear implants (CI). RESEARCH STRATEGY: Question formulation and articles selection in three databases using the following keywords: cochlear implant (implante coclear) and parents (pais). SELECTION CRITERIA: Complete original articles published in Brazilian Portuguese or English, with direct participation of parents of children with CI. DATA ANALYSIS: Articles were fully read. Data regarding characterization of the centers, research methodology and content were analyzed. RESULTS: Thirteen articles were selected based on the established criteria. The types of studies were cross-sectional and case-control (interview technique). The following influential factors were identified: pre-CI surgery factors (knowledge about CI, quality and quantity of information, specialist's advices, ethical and biomedical aspects, rehabilitation engagement, contact with experienced families, social service support and overall costs); rehabilitation aspects (CI use, oral communication modality, regular school, other disabilities, social and demographic aspects and rehabilitation program's effectiveness); other important influential processes (communication modality, auditory and language development, second oral language learning, as well as parent's behavior and satisfaction). CONCLUSION: The engagement of parents in the rehabilitation process of children with CI depends on several distinct influential factors which audiologists should understand and consider when elaborating a rehabilitation program.

Rehabilitation; Cochlear implantation; Parents; Parent-child relations; Child


  • 1
    Bevilacqua MC, Formigoni GMP. Audiologia educacional: uma opção terapêutica para a criança deficiente auditiva. Carapicuíba: Pro-Fono; 1997.
  • 2
    Tye-Murray N. Foundations of aural rehabilitation: children, adults and their family members. 2nd ed. New York: Thomson Learning Inc.; 2004.
  • 3
    Madell JR, Flexer C. Pediatric audiology: diagnosis, technology, and management. New York: Thieme; 2008. Communication approaches for managing hearing loss in infants and children. p. 205-9.
  • 4
    Fernandes FDM, Mendes BCA, Navas ALGP. Tratado de fonoaudiologia. 2a ed. São Paulo: Roca; 2009. Implante Coclear. p. 220-31.
  • 5
    Moeller MP. Early intervention and language development in children who are deaf and hard of hearing. Pediatrics. 2000 Sep;106(3):E43.
  • 6
    Yoshinaga-Itano C. Levels of evidence: universal newborn hearing screening (UNHS) and early hearing detection and intervention systems (EHDI). J Commun Disord. 2004 Sep;37(5):451-65.
  • 7
    Fitzpatrick E, Angus D, Durieux-Smith A, Graham ID, Coy D. Parents' needs following identification of childhood hearing loss. Am J Audiol. 2008 Jun;17(1):38-49.
  • 8
    Sass-Lehrer M. Early beginnings for families with deaf and hard of hearing children: myths and facts of early intervention and guidelines for effective services. Washington, DC: Laurent Clerc National Deaf Education Center - Gallaudet University; 2002.
  • 9
    Cox RM. Waiting for evidence-based practice for your hearing aid fittings? It's here! Hear J. 2004;57(8):10,12,14,16,17.
  • 10
    Mendes TM, Alvarenga KF. Capacitação de profissionais da saúde na área de saúde auditiva: revisão sistemática. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2009;14(2):280-6.
  • 11
    Tanamati LF, Costa OA, Bevilacqua MC. Resultados a longo prazo com o uso de implante coclear em crianças: revisão sistemática. Arq Int Otorrinolaringol. 2011;15(3):365-75.
  • 12
    Marconi MA, Lakatos EM. Fundamentos de metodologia científica. 6a ed. São Paulo: Atlas; 2007.
  • 13
    Minayo MCS, Sanches, O. Quantitativo - qualitativo: oposição ou complementaridade? Cad. Saúde Pública. 1993 Jul-Set;9(3):239-48.
  • 14
    Mota JM, Tavares TF, Koji RT, Bento RF, Matas CG, Andrade CRF, et al. Efeito do programa de orientação a pais no desenvolvimento lexical de crianças usuárias de implante coclear. Arq Int Otorrinolaringol. 2011 Mar;15(1):54-8.
  • 15
    Ramirez-Inscoe J, Moore DR. Processes that influence communicative impairments in deaf children using cochlear implants. Ear Hear. 2011 Nov-Dec;32(6):690-8.
  • 16
    Teschendorf M, Janeschik S, Bagus H, Lang S, Arweiler-Harbeck D. Speech development after cochlear implantation in children from bilingual homes. Otol Neurotol. 2011 Feb;32(2):229-35.
  • 17
    Wang NM, Liu CJ, Liu SY, Huang K, Kuo YC. Predictor of auditory performance in mandarin chinese children with cochlear implants. Otol Neurotol. 2011;32(6):937-42.
  • 18
    Hyde M, Punch R. The modes of communication used by children with cochlear implants and the role of sign in their lives. Am Ann Deaf. 2011;155(5):535-49.
  • 19
    Hyde M, Punch R, Komesaroff L. A comparison of the anticipated benefits and received outcomes of pediatric cochlear implantation: parental perspectives. Am Ann Deaf. 2010;155(3):322-38.
  • 20
    Hardonk S, Bosteels S, Desnerck G, Loots G, Hove GV, Kerschaver EV, Van Roelen CV, Louckx A. Pediatric cochlear implantation: a qualitative study of parental decision making process. Am Ann Deaf. 2010;155(3):339-52.
  • 21
    Hyde M, Punch R, Komesaroff L. Coming to a decision about cochlear implantation: parents making choices for their deaf children. J Deaf Stud Deaf Educ. 2010;15(2):162-78.
  • 22
    Huttunen K, Välimaa T. Parents' views on changes in their child's communication and linguistic and socio emotional development after cochlear implantation. J Deaf Stud Deaf Educ. 2010;15(4):383-404.
  • 24
    Percy-Smith L. Associations between auditory capacity, speech and language, level of communication and parental assessment of children with cochlear implant. Cochlear Implants Int. 2010;11(1):50-62.
  • 25
    Loy B, Warner-Czyz AD, Tong L, Tobey EA, Roland PS. The children speak: an examination of the quality of life f pediatric cochlear implant users. Otolaryngol Head Neck Surg. 2010;142(2):247-53.
  • 26
    Yamanaka DA, Silva RB, Zanolli ML, Silva AB. Implante coclear em crianças: a visão dos pais. Psic Teoria Pesq. 2010;26(3):465-73.
  • 27
    Yehudai N, Tzach N, Shpak T, Most T, Luntz M. Demographic factors influencing educational placement of the hearing-impaired child with a cochlear implant. Otol Neurotol. 2011;32(6):943-7.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    08 Abr 2013
  • Data do Fascículo
    2013

Histórico

  • Recebido
    17 Jan 2012
  • Aceito
    17 Ago 2012
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia Al. Jaú, 684, 7º andar, 01420-002 São Paulo - SP Brasil, Tel./Fax 55 11 - 3873-4211 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@codas.org.br