Acessibilidade / Reportar erro

Habilidades de resolução de conflito em crianças com Distúrbio Específico de Linguagem

Conflict resolution abilities in children with Specific Language Impairment

Resumos

OBJETIVO: Verificar as habilidades de resolução de conflito de crianças com Distúrbio Específico de Linguagem e verificar se há correlação entre o tempo de terapia fonoaudiológica e o desempenho na tarefa de resolução de conflito. MÉTODOS: Os sujeitos foram 20 crianças com Distúrbio Específico de Linguagem (Grupo Pesquisa) e 40 crianças em desenvolvimento normal de linguagem (Grupo Controle), com idades entre 7 anos e 8 anos e 11 meses. Para avaliar as habilidades de resolução de conflito, cinco contextos hipotéticos de conflito foram apresentados. As estratégias propostas foram assim classificadas e pontuadas em níveis: nível 0 (soluções que não se enquadram nos demais níveis); nível 1 (soluções físicas); nível 2 (soluções unilaterais); nível 3 (soluções cooperativas); e nível 4 (soluções mútuas). RESULTADOS: A análise estatística demonstrou efeito de grupo para a variável pontuação total. Houve diferença entre os grupos para o nível de desenvolvimento modal, sendo que o Grupo Controle apresentou maior nível de desenvolvimento modal que o Grupo Pesquisa. Não houve correlação entre o tempo de terapia e a pontuação total. CONCLUSÃO: Crianças com Distúrbio Específico de Linguagem enfrentam dificuldades para resolver problemas, pois utilizam predominantemente estratégias físicas e unilaterais. Não há correlação entre o tempo de terapia e o desempenho na tarefa de resolução de conflito.

Linguagem infantil; Transtornos do desenvolvimento da linguagem; Comportamento social; Fonoaudiologia; Patologia da fala e linguagem


PURPOSE: To investigate the conflict resolution abilities of children with Specific Language Impairment, and to verify whether the time of speech-language therapy correlates to the performance on the conflict resolution task. METHODS: Participants included 20 children with Specific Language Impairment (Research Group) and 40 children with normal language development (Control Group), with ages ranging from 7 years to 8 years and 11 months. To assess the conflict resolution abilities, five hypothetical contexts of conflict were presented. The strategies used by the children were classified and scored by the following levels: level 0 (solutions that do not match the other levels), level 1 (physical solutions), level 2 (unilateral solutions), level 3 (cooperative solutions), and level 4 (mutual solutions). RESULTS: Statistical analysis showed group effect for the variable total score. There was a difference between the groups for modal development level, with higher level of modal development observed in the Control Group. There was no correlation between the period of speech-language therapy attendance and the total score. CONCLUSION: Children with Specific Language Impairment present difficulties in solving problems, in view of the fact that they mainly use physical and unilateral strategies. There was no correlation between the time of speech-language therapy and performance in the task.

Child language; Language developmental disorders; Social behavior; Speech, Language and Hearing Sciences; Speech-language pathology


  • 1
    Befi-Lopes DM. Avaliação diagnóstica e aspectos terapêuticos nos Distúrbios Específicos de Linguagem. In: Fernandes FDM, Mendes BCA, Navas ALGP, organizadores. Tratado de Fonoaudiologia. São Paulo: Roca; 2010. p. 314-22.
  • 2
    Stevens LJ, Bilss LS. Conflict resolution abilities of children with Specific Language Impairment and children with normal language. J Speech Hear Res. 1995;38:599-611.
  • 3
    Brinton B, Spackman MP, Fujiki M, Ricks J. What Should Chris Say? The Ability of Children With Specific Language Impairment to Recognize the Need to Dissemble Emotions in Social Situations. J Speech Lang Her Res. 2007;50:798-811.
  • 4
    Merkenschlager A, Amorosa H, Kiefl H, Martinius J. Recognition of Face Identity and Emotion in Expressive Specific Language Impairment. Folia Phoniatr Logop. 2012;24;64:73-9.
  • 5
    Redmond SM, Rice ML. The socioemotional behaviors of children with SLI: Social Adaptation or Social Deviance? J Speech Lang Hear Res. 1998;41:688-700.
  • 6
    Thirion-Marissiaux AF, Nader-Grosbois N. Theory of mind "beliefs", developmental characteristics and social understanding in children and adolescents with intellectual disabilities. Res Dev Disabil. 2008;29:414-30.
  • 7
    Hughes DM, Turkstra L, Wulfeck BB. Parent and self-ratings of executive function in adolescents with specific language impairment. Int J Lang Commun Disord. 2009;19:901-16.
  • 8
    Wertzner HF. Fonologia. In: Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernandes FDM, Wertzner HF. Teste de Linguagem Infantil ABFW. Carapicuíba: Pro Fono. 2004. p. 5-31.
  • 9
    Rosal CAR. Habilidades de segmentação fonêmica em crianças normais de primeira, segunda e terceira séries do ensino fundamental [dissertação]. São Paulo: Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo; 2002.
  • 10
    Herrero SF. Perfil das crianças: pré-escolares e escolares no teste de sensibilidade fonológica [dissertação]. São Paulo: Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo; 2001.
  • 11
    Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernandes, FDM, Wertzner HF. Manual de avaliação de Linguagem do serviço de Fonoaudiologia do centro de saúde escola Samuel B. Pessoa [publicação interna]. São Paulo: Centro de Saúde Escola Samuel B. Pessoa; 1997.
  • 12
    Befi-Lopes DM, Rodrigues A, Rocha LC. Habilidades linguístico-pragmáticas em crianças normais e com alteração no desenvolvimento da linguagem. Pro Fono. 2004;16:57-66.
  • 13
    Befi-Lopes DM, Rocha LC. Análise pragmática das respostas de crianças com e sem Distúrbio Específico de Linguagem. Pro Fono. 2006;18:229-38.
  • 14
    Rocha LC, Befi-Lopes DM. Análise de iniciativa comunicativa em crianças com desenvolvimento normal de linguagem e com Distúrbio Específico de Linguagem (DEL). Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2006;11:28-36.
  • 15
    Buiza-Navarrete JJ, Adrian-Torres JA, Gonzalez-Sanchez M. Neurocognitive markers in specific language impairment. Rev Neurol. 2007;44:326-33.
  • 16
    Farrar MJ, Johnson B, Tompkins V, Easters M, Zilisi-Medus A, Benigno JP. Language and theory of mind in preschool children with specific language impairment. J Commun Disord. 2009;42:428-41.
  • 17
    Hart KI, Fujiki M, Brinton B, Hart CH. The relationship between social behavior and severity of language impairment. J Speech Lang Hear Res. 2004;47:647-62.
  • 18
    Marton K, Abramoff B, Rosenzweig S. Social cognition and language in children with specific language impairment. J Commun Disord. 2005;38:143-62.
  • 19
    Durkin K, Conti-Ramsden G. Language, social behavior, and the quality of friendships in adolescents with and without a history of specific language impairment. Child Dev. 2007;78:1441-57.
  • 20
    Redmond SM. Peer victimization among students with specific language impairment, attention-deficit/hyperactivity disorder, and typical development. Lang Speech Hear Serv Sch. 2011;42:520-35.
  • 21
    Fujiki M, Spackman MP, Brinton B, Hall A. The relationship of language and emotion regulation skills to reticence in children with specific language impairment. J Speech Lang Hear Res. 2004;47:637-46.
  • 22
    Wadman R, Durkin K, Conti-Ramsden G. Self-esteem, shyness, and sociability in adolescents with specific language impairment (SLI). J Speech Lang Hear Res. 2008;51:938-52.
  • 23
    Horowitz L, Jansson L, Ljungberg T, Hedenbro M. Behavioural patterns of conflict resolution strategies in preschool boys with language impairment in comparison with boys with typical language development. Int J Lang Commun Disord. 2005;40:431-54.
  • 24
    Apperly IA, Robinson EJ. When can children handle referential opacity? Evidence for systematic variation in 5- and 6-year-old children's reasoning about beliefs and belief reports. J Exp Child Psychol. 2003;85:297-311.
  • 25
    Beck SR, Robinson EJ, Carroll DJ, Apperly IA. Children's thinking about counterfactuals and future hypotheticals as possibilities. Child Dev. 2006;77:413-26.
  • 26
    Dumontheil I, Apperly IA, Blakemore SJ. Online usage of theory of mind continues to develop in late adolescence. Dev Sci. 2010;13:331-8.
  • 27
    Horowitz L, Westlund K, Ljungberg T. Aggression and withdrawal related behavior within conflict management progression in preschool boys with language impairment. Child Psychiatry Hum Dev. 2007;38:237-53.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    25 Jun 2015
  • Data do Fascículo
    2013

Histórico

  • Recebido
    03 Abr 2012
  • Aceito
    15 Out 2012
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia Al. Jaú, 684, 7º andar, 01420-002 São Paulo - SP Brasil, Tel./Fax 55 11 - 3873-4211 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@codas.org.br