Acessibilidade / Reportar erro

A relação entre regressão da linguagem e desenvolvimento sociocomunicativo de crianças com transtorno do espectro do autismo

The relation between language regression and social communicative development of children with autism spectrum disorder

Resumos

OBJETIVO: Investigar a relação entre a ocorrência de regressão da linguagem e o desenvolvimento sociocomunicativo posterior de crianças pré-escolares com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA). MÉTODOS: Participaram do estudo 30 crianças com TEA, divididas em dois grupos: com (n=6) e sem regressão da linguagem (n=24). A regressão da linguagem foi avaliada com base na Autism Diagnostic Interview-Revised e o desenvolvimento sociocomunicativo a partir do Autism Diagnostic Observation Schedule. RESULTADOS: Das 30 crianças que preencheram os critérios para participação neste estudo, seis (20%) apresentaram regressão das habilidades de linguagem oral, com uma média de idade de 25 meses no início da perda. No que se refere ao desenvolvimento sociocomunicativo, não foram observadas diferenças estatisticamente significativas, entre os grupos com e sem regressão da linguagem. CONCLUSÃO: Os resultados desta pesquisa parecem não confirmar a relação entre a ocorrência de regressão da linguagem e o comprometimento posterior do desenvolvimento sociocomunicativo de crianças com TEA.

Transtorno autístico; Linguagem; Comportamento social; Comunicação


PURPOSE: To investigate the relationship between language regression and the subsequent social-communicative development of preschool children with Autism Spectrum Disorder (ASD). METHODS: Thirty children with ASD participated in the study and were divided into two groups: with (n= 6) and without (n= 24) language regression. Language regression was assessed by the Autism Diagnostic Interview-Revised and the social-communicative development was measured by the Autism Diagnostic Observation Schedule. RESULTS: Of the 30 children who met the criteria for participation in this study, six (20%) had regression of oral language skills, with a mean age of onset of 25 months. There were no statistical significant differences in the social-communicative development between the groups with and without language regression. CONCLUSION: The findings of this research do not seem to confirm the relationship between the occurrence of language regression and the subsequent impairment on social-communicative development of children with ASD.

Autistic disorder; Language; Social behavior; Communication


  • 1
    APA: American Psychiatric Association [Internet]. DSM-5 Development [Technical Report]. [cited 2012 Jan 3] Available from: http://www.dsm5.org/Pages/Default.aspx
  • 2
    Wing L. The continuum of autistic characteristics. In: Schopler E, Mesibov GB, orgs. Diagnosis and assessment in autism. New York: Plenum Press, 1996. p. 91-110.
  • 3
    Rutter ML. Progress in understanding autism: 2007-2010. J Autism Dev Disord. 2011;41(4):395-404.
  • 4
    Fombonne E. Epidemiology of pervasive developmental disorders. Pediatr Res. 2009;65(6):591-8.
  • 5
    APA: American Psychiatric Association. DSM-IV-TR: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 4a ed. Porto Alegre: Artes Médicas; 2002.
  • 6
    Volden J, Coolican J, Garon N, White J, Bryson S. Pragmatic language in autism spectrum disorder: relationships to measures of ability and disability. J Autism Dev Disord. 2009;39(2):388-93.
  • 7
    Eigsti IM, Marchena AB, Schuh JM, Kelley E. Language acquisition in autism spectrum disorders: a developmental review. Res Autism Spectr Disord. 2011;5(2):681-91.
  • 8
    Lopes-Herrera SA, Almeida MA. O uso de habilidades comunicativas verbais para aumento da extensão de enunciados no autismo de alto funcionamento e na Síndrome de Asperger. Pró-Fono R. Atual. Cient. 2008;20(1):37-42.
  • 9
    Miilher LP, Fernandes FDM. habilidades pragmáticas, vocabulares e gramaticais em crianças com transtornos do espectro autístico. Pró-Fono R Atual Cient. 2009;21(4):309-14.
  • 10
    Rodrigues LCC, Tamanaha AC, Perissinoto J. Atribuição de estados mentais no discurso de crianças do espectro autístico. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2011;16(1):25-9.
  • 11
    Brito MC, Carrara K. Alunos com distúrbios do espectro autístico em interação com professores na educação inclusiva: descrição de habilidades pragmáticas. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2010;15(3):421-9.
  • 12
    Baird G, Charman T, Pickles A, Chandler S, Loucas T, Meldrum D, et al. Regression, developmental trajectory and associated problems in disorders in the autism spectrum: the SNAP study. J Autism Dev Disord. 2008;38(10):1827-36.
  • 13
    Lord C, Shulman C, DiLavore P. Regression and word loss in autistic spectrum disorders. J Child Psychol Psychiatry. 2004;45(5):936-55.
  • 14
    Meilleur AAS, Fombonne E. Regression of language and non-language skills in pervasive developmental disorders. J Intellect Disabil Res. 2009;53(2):115-24.
  • 15
    Giannotti F, Cortesi F, Cerquiglini A, Miraglia D, Vagnoni C, Sebastianai T, et al. An investigation of sleep characteristics, EEG abnormalities and epilepsy in developmentally regressed and non-regressed children with autism. J Autism Dev Disord. 2008;38(10):1888-97.
  • 16
    Molloy CA, Keddache M, Martin LJ. Evidence for linkage on 21q and 7q in a subset of autism characterized by developmental regression. Mol Psychiatry. 2005;10(8):741-6.
  • 17
    Wiggins LD, Rice CE, Baio J. Developmental regression in children with an autism spectrum disorder identified by a population-based surveillance system. Autism. 2009;13(4):357-74.
  • 18
    Bernabei P, Cerquiglini A, Cortesi F, D'Ardia C. Regression versus no regression in the autistic disorder: developmental trajectories. J Autism Dev Disord. 2007;37(3):580-8.
  • 19
    Pickles A, Simonoff E, Conti-Ramsden G, Falcaro M, Simkin Z, Charman T, et al. Loss of language in early development of autism and specific language impairment. J Child Psychol Psychiatry. 2009;50(7):843-52.
  • 20
    Jones LA, Campbell JM. Clinical characteristics associated with language regression for children with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2010;40(1):54-62.
  • 21
    Siperstein R, Volkmar F. Parental reporting of regression in children with pervasive developmental disorders. J Autism Dev Disord. 2004;34(6):731-4.
  • 22
    Matson JL, Wilkins J, Fodstad JC. Children with autism spectrum disorders: a comparison of those who regress vs. those who do not. Dev Neurorehabil. 2010;13(1):37-45.
  • 23
    Wilson S, Djukic A, Shinnar S, Dharmani C, Rapin I. Clinical characteristics of language regression in children. Dev Med Child Neurol. 2003;45(8):508-14.
  • 24
    Werner E, Dawson G, Munson J, Osterling J. Variation in early developmental course in autism and its relation behavioral outcome at 3-4 years of age. J Autism Dev Disord. 2005;35(3):337-50.
  • 25
    Nachmias F, Nachmias D. Research methods in the social sciences. London: Arnold; 1996.
  • 26
    Lord C, Rutter M, Le Couteur A. Autism Diagnostic Interview-Revised: a revised version of a diagnostic interview for caregivers of individuals with possible pervasive developmental disorders. J Autism Dev Disord. 1994;24(5):659-85.
  • 27
    Lord C, Rutter M, Dilavore P, Risi S. Autism Diagnostic Observation Schedule. Los Angeles: Western Psychological Services; 1999.
  • 28
    Hansen RL, Ozonoff S, Krakowiak P, Angkustsiri K, Jones C, Deprey LJ, et al. Regression in autism: prevalence and associated factors in the CHARGE study. Ambul Pediatr. 2008;8(1):25-31.
  • 29
    Valente KDR, Valério RM. Transtorno invasivo do desenvolvimento e epilepsia. J Epilepsy Clin Neurophysiol. 2004;10(4 Suppl 2):41-6.
  • 30
    Backes B. Regressão da linguagem, desenvolvimento sociocomunicativo e perfil sintomatológico de crianças com transtorno do espectro autístico [dissertação]. Porto Alegre: Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2012.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    19 Jul 2013
  • Data do Fascículo
    2013

Histórico

  • Recebido
    19 Ago 2012
  • Aceito
    18 Fev 2013
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia Al. Jaú, 684, 7º andar, 01420-002 São Paulo - SP Brasil, Tel./Fax 55 11 - 3873-4211 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@codas.org.br