Acessibilidade / Reportar erro

Disfluências e velocidade de fala em produção espontânea e em leitura oral em indivíduos gagos e não gagos

Disfluencies and speech rate in spontaneous production and in oral reading in people who stutter and who do not stutter

Resumos

OBJETIVO: Investigar e caracterizar a velocidade de fala e as rupturas da fala em situação espontânea e em leitura oral, em indivíduos gagos e não gagos e investigar a relação entre essas variáveis. MÉTODOS: Trinta participantes com idades entre 17 e 59 anos e, no mínimo, oito anos de escolaridade, constituíram o Grupo Estudo, com 15 indivíduos gagos, e o Grupo Controle, com 15 indivíduos não gagos. Os indivíduos do Grupo Controle e do Grupo Estudo foram pareados por idade, gênero e nível de escolaridade. Após anamnese, foram realizadas as seguintes avaliações: neuropsicológica breve, específica da gagueira e específicas da leitura. As disfluências foram analisadas e calculou-se a velocidade da fala espontânea e na leitura oral. RESULTADOS: Ocorreram mais disfluências na fala espontânea que na leitura oral de texto, em ambos os grupos. Em relação à velocidade, no Grupo Controle, a leitura de pseudopalavras e de texto correlacionaram-se positivamente e no Grupo Estudo, todas as variáveis correlacionaram-se positivamente. CONCLUSÃO: A análise da velocidade e das rupturas de fala caracterizou ambos os grupos, tanto em situação de fala espontânea, quanto na leitura que evidencia perfis de desempenho diferenciados pela velocidade de fala, frequência e tipologia das rupturas. A investigação demonstra que indivíduos gagos apresentaram valores mais baixos de velocidade, assim como maior ocorrência de disfluências, tanto na fala espontânea quanto na leitura oral, em comparação com indivíduos não gagos.

Gagueira; Fala; Leitura; Fonoaudiologia; Processos mentais


PURPOSE: To investigate and characterize temporal parameters of speech in spontaneous situation and in oral reading in people who stutter and who do not stutter, and investigate the relation among these variables. METHODS: Thirty participants aged between 17 and 59 years, with a minimum of 08 years of scholar education, constituted the Study Group, composed by 15 people who stutter and the Control Group with 15 people who did not stutter. Subjects on the Control and Study Group were matched by gender, age and education level. After anamnesis it was made: brief neuropsychological assessment, specific stuttering assessment and specific oral reading assessment. Disfluencies were analyzed and it was calculated speech rate on spontaneous production and oral reading. RESULTS: There were more disfluencies in spontaneous speech than in text oral reading in both groups. As to speech rate, in the Control Group, pseudoword and text reading were positively correlated, and in the Study Group, all variables were positively correlated. CONCLUSION: Speech rate and disfluencies analysis characterized both groups, either in spontaneous speech and reading situations which evidenced performance profiles differentiated by speech rate, frequency and disfluency typology. Investigation showed that people who stutter present lower values of speech rate, as well as higher occurrence of disfluencies, either on spontaneous speech and oral reading, in comparison to people who do not stutter.

Stuttering; Speech; Reading; Speech, Language and Hearing Sciences; Mental processes


  • 1
    Felsenfeld S, Kirk KM, Zhu G, Statham DJ, Neale MC, Martin NG. A study of the genetic and environmental etiology of stuttering in a selected twin sample. Behav Genet. 2000Sep;30(5):359-66.
  • 2
    Andrade CRF. Abordagem neuroliguística e motora da gagueira. In: Ferreira LP, Befi-Lopes DM, Limongi SCO. Tratado de Fonoaudiologia. São Paulo: Rocca; 2004.
  • 3
    Fuchs LS, Fuchs D, Hosp MK, Jenkins JR. Oral reading fluency as an indicator of reading competence: a theoretical, empirical and historical analysis. Sci Stud Read. 2001;5(3):239-56.
  • 4
    Francis DJ, Santi KL, Barr C, Fletcher JM, Varisco A, Foorman BR. Form effects on the estimation of students' oral reading fluency using DIBELS. J Sch Pychol. 2008Jun;46(3):315-42.
  • 5
    Breznitz Z. Fluency in reading: synchronization of process. New Jersey, London: Lawrance Erlbaum; 2006.
  • 6
    Max L, Caruso AJ, Vandevene A. Decreased stuttering frequency during repeated readings: a motor learning perspective. J Fluency Disord. 1997Feb;22(1):17-33.
  • 7
    Kiefte M, Armson J. Dissecting choral speech: properties of the accompanist critical to stuttering reduction. J Commun Disord. 2008Jan-Feb;41(1):33-48.
  • 8
    Celeste LC, Teixeira EG, Teixeira HG, Reis C. Speech rate of elderly individuals' oral reading. Speech prosody. Laboratório de Fonética (LABFON). Belo Horizonte (MG): UFMG; 2007.
  • 9
    Riley GD. Stuttering Severity Instrument for Children and Adults. Austin, TX: Pro-Ed; 1994.
  • 10
    Saraiva RA, Moojen SMP, Munarski R. Avaliação da compreensão leitora de textos expositivos: para fonoaudiólogos e psicopedagogos. 2a. ed. São Paulo: Casa do Psicologo; 2006.
  • 11
    Carvalho CAF, Avila CRB, Chiari BM. Reading comprehension levels in scholars. Pro Fono. 2009Jul-Sep;21(3):207-12.
  • 12
    Kida ASB, Chiari BM, Avila CRB. Escalas de avaliação da leitura e da escrita: evidências preliminares de confiabilidade. Pro Fono. 2010Dec;22(4):509-14.
  • 13
    Fonseca RP, Salles JFS, Parente MAMP. Neurpsili. Instrumento de avaliação neuropscológica breve. São Paulo: Vetor; 2009.
  • 14
    Perkins WH, Kent RD, Curlee RF. A theory of neuropsycholinguistic function in stuttering. J Speech Hear Res. 1991Aug;34(4):734-52.
  • 15
    Bloodstein O, Ratner NB. A handbook on stuttering. 6th edition. Clifton Park: Thomson-Delmar Learning; 2007.
  • 16
    Fromkin VA, Ratner NB. Speech production. In: Gleason JB; Ratner NB (ed). Psycholinguistics. Fort Worth, Texas: Harcourt Brace College Publishers: 1993.
  • 17
    Corley M, MacGregor MJ, Donaldson DI. It's the way that you, er, say it: Hesitations in speech affect language comprehension. Cognition. 2007Dec;105(3):658-68.
  • 18
    Hlavac J. Hesitation and monitoring phenomena in bilingual speech: A consequence of code-switching or a strategy to facilitate its incorporation? J Pragmatics. 2011Dec;43(15):3793-806.
  • 19
    Kalinowski J, Stuart A, Rastatter MP, Snyder G, Dayalu V. Inducement of fluent speech in persons who stutter via visual choral speech. Neurosci Lett. 2000Mar;281(2-3):198-200.
  • 20
    Roberts PM, Meltzer A, Wilding J. Disfluencies in non-stuttering adults across sample lengths and topics. J Commun Disord. 2009Nov-Dec;42(6):414-27.
  • 21
    Andrade CRF, Martins VO. Influencia del sexo y el nivel educativo en la fluidez del habla en personas adultas. Revista de Logopedia Foniatría y Audiología. 2011;31(2):74-81.
  • 22
    Wolf M, Katzir-Cohen T. Reading fluency and its intervention. Sci Stud Read. 2001;5(3):211-38.
  • 23
    Jenkins JR, Fuchs LS, Van Den Broek P, Espin C, Deno SL. Accuracy and fluency in list and context reading of skilled and RD groups: absolute and relative performance levels. Learn Disabil Res Prac. 2003Nov;18(4):237-45.
  • 24
    Wagner RK. Relations among oral reading fluency, silent reading fluency, and reading comprehension: a latent variable study of first-grade readers. Sci Stud Read. 2011Jul;15(4):338-62.
  • 25
    Juste F, Andrade CRF. Tipologia das rupturas de fala e classes gramaticais em crianças gagas e fluentes. Pro Fono. 2006Ago;18(2):129-40.
  • 26
    Ambrose NG, Yairi E. Normative disfluency data for early childhood stuttering. J Speech Lang Hear Res. 1999Aug;42(4):895-909.
  • 27
    Natke U, Sandrieser P, Pietrowsky R, Kalveram KT. Disfluency data on German preschool children who stutter and comparison children. J Fluency Disord. 2006;31(3): 165-76.
  • 28
    Alm PA. Stuttering and the basal ganglia circuits: a critical review of possible relations. J Commun Disord. 2004Jul-Aug;37(4):325-69.
  • 29
    Boey RA, Wuyts FL, Van de Heyning PH, De Bodt MS, Heylen L. Characteristics of stuttering-like disfluencies in Dutch-speaking children. J Fluency Disord. 2007;32(4): 310-29.
  • 30
    Cunha VLO, Capellini SA. Desempenho de escolares de 1ª a 4ª série do ensino fundamental nas provas de habilidades metafonológicas e de leitura - PROHMELE. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2009;14(1):56-6.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    30 Ago 2013
  • Data do Fascículo
    Jun 2013

Histórico

  • Recebido
    23 Out 2012
  • Aceito
    17 Jul 2013
Academia Brasileira de Audiologia Rua Itapeva, 202, conjunto 61, CEP 01332-000, Tel.: (11) 3253-8711, Fax: (11) 3253-8473 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@audiologiabrasil.org.br