Acessibilidade / Reportar erro

Reabilitação auditiva na criança: adesão ao tratamento e ao uso do aparelho de amplificação sonora individual

Hearing rehabilitation in children: adhesion to treatment and use of hearing aids

Resumos

OBJETIVO: Discutir a adesão das famílias na fase inicial de intervenção quanto ao uso do Aparelho de Amplificação Sonora (AASI), a participação no processo, e sua relação com desempenho auditivo e de linguagem das crianças com deficiência auditiva. MÉTODOS: Estudo realizado com pais e/ou responsáveis de 16 crianças deficientes auditivas em processo de ADAPTI (Adaptação de AASI e Terapia Inicial) no ano de 2009 e que estavam regularmente inscritas no Serviço de Saúde Auditiva Centro Audição na Criança - CeAC. Os pais foram divididos em três grupos: Pré-determinado - PD (famílias participantes da terapia fonoaudiológica e do Grupo de Adesão Familiar - GrAF, do primeiro ao último dia de atendimento estabelecido); Fluxo contínuo - FC (famílias que iniciavam a participação no GrAF a partir do momento em que chegavam ao serviço de saúde para a adaptação de AASI, sem início estabelecido) e Controle - C (famílias que participaram somente da terapia fonoaudiológica, mas não do GrAF). RESULTADOS: Foi constatada a efetividade da adesão dos pais ao tratamento dos filhos, sendo registrado o comparecimento em mais de 66% dos atendimentos propostos (terapia fonoaudiológica e/ou GrAF). Na análise estatística dos agrupamentos de crianças, foi possível a formação de três diferentes grupos no que se refere ao uso do datalog (horas/dia), envolvimento familiar e grau de perda auditiva. CONCLUSÃO: O uso sistemático de AASI foi a única variável com forte relação com habilidades auditivas e de linguagem. O grau de perda auditiva e a idade de início de amplificação não explicaram o desenvolvimento das crianças do estudo.

Família; Reabilitação; Perda auditiva; Auxiliares de audição; Desenvolvimento da Linguagem


PURPOSE: Early diagnosis of hearing loss in children, as well as fast intervention, have been shown to be determining factors for hearing and language development, with important implications for the social inclusion process and communicative performance. The present study aims to analyze alternatives that guarantee adhesion to use of Hearing Aids and greater family participation in the initial steps of the intervention. METHODS: The study comprehended parents/caregivers of 16 hearing impaired children who attended the process of ADAPTI (Hearing Aid Fitting and Initial Therapy) during one year, who had formally applied for the Hearing Care Service. The parents were divided in three groups: Previously Determined (Families that attend both the speech therapy and the Family Adhesion Group (GrAF) from the first day set for the beginning of sessions, to the last day); Continuous Flow (Families that started attending the group from the moment they arrived for the ADAPTI); and Control (Families that only attended speech therapy, but not the GrAF). RESULTS: The study verified the effectiveness of parent adhesion to their children’s treatment with more than 66% of attendance in the proposed activities (therapeutic intervention and/or GrAF). The statistical analysis allowed the composition of three children groups regarding the datalog usage (hours a day), family participation and degree of hearing loss. CONCLUSION: The systematic use of hearing aids was the only variable closely related to hearing and language skills. Degree of hearing loss and age at the beginning of amplification have not explained the development of the children in the study.

Family; Rehabilitation; Hearing loss; Hearing aids; Language development


  • 1
    Moeller MP. Early Intervention and language development in children who are deaf and hard of hearing. Pediatrics. 2000;106(3):43-7.
  • 2
    Yoshinaga-Itano C. From screening to early identification and intervention: discovering predictors to successful outcomes for children with significant hearing loss. J. Deaf Stud. Deaf Educ (Oxford). 2003;8(1):11-30.
  • 3
    Rissatto MR, Novaes BCAC. Hearing aids in children: the importance of the verification and validation process. Pro Fono. 2009;21(1):131-6.
  • 4
    Novaes BCAC, Mendes BCA. Terapia fonoaudiológica da criança surda. In: Fernades FDM, Mendes BCA, Navas ALPGP. (Orgs). Tratado de Fonoaudiologia. 2a.ed. São Paulo: Roca; 2009. p. 202-9.
  • 5
    Sininger YS, Grimes A, Christensen E. Auditory development in early amplified children: factors influencing auditory-based communication outcomes in children with hearing loss. Ear Hear. 2010;31(2):166-85.
  • 6
    Muñoz K, Roberts M, Mullings D, Harward R. Parent hearing aid experiences. Volta Review. 2012;112(1):63-76.
  • 7
    Hoffman J, Beauchaine K. Babies with hearing loss: steps for effective intervention. ASHA Leader. 2007;12(2):8-23.
  • 8
    Figueiredo RSL, Novaes, BCAC. Rumo às primeiras palavras: o enquadre na terapia fonoaudiológica do bebê com deficiência auditiva. Rev CEFAC. 2012;5(1):50-8.
  • 9
    Nery DM, Novaes BC. Identificação de estratégias no processo terapêutico de uma criança deficiente auditiva. Distúrb Comum. 2001;13(1):49-67.
  • 10
    Scappaticci ALSS. A importância do sistema familiar no desenvolvimento da criança: um enfoque para a Pediatria. In: Carvalho ES, Carvalho WB. Terapêutica e prática pediátrica. 2a ed. São Paulo: Atheneu; 2001. p. 73-7.
  • 11
    Halpin KS, Smith KY, Widen JE, Chertoff ME. Effects of universal newborn hearing screening on an early intervention program for children with hearing loss, birth to 3 yr of age. J Am Acad Audiol. 2010;21(1):169-75.
  • 12
    Novaes BCAC. Hearing impaired children in São Paulo, Brazil: knowledge and attitudes of mothers regarding hearing impairment and early intervention programs, and the implications for habilitation. Columbia: Columbia University; 1986.
  • 13
    Robbins AM, Osberger MJ. Meaningful use of speech scales. Indianápolis: University of Indiana School of Medicine; 1990.
  • 14
    Zimmerman-Philips S, Osberger MJ, Robbins AM. Infant-Toddler: meaningful auditory integration scale (IT-MAIS). Sylmar, Advanced Bionics Corporation; 1997.
  • 15
    Johnson RA, Wichern DM. Applied Multivariate Statistical Analysis. 3rd ed. New Jersey: Prentice-Hall; 1992.
  • 16
    Boscolo CC, Momensohn-Santos TM. A deficiência auditiva e a família: sentimentos e expectativas de um grupo de pais de crianças com deficiência da audição. Distúrb Comum. 2005;17(1):69-75.
  • 17
    Caldas FF, Lemos AB, Tschiedel RS. O envolvimento do pai no processo de (re) habilitação auditiva de seu filho deficiente auditivo. Comum Ciênc Saúde. 2009;20(1):17-28.
  • 18
    Erenberg A, Lemons J, Sia C, Trunkel D, Ziring P. Newborn and infant hearing loss: detection and intervention, American Academy of Pediatrics. Task Force on Newborn and Infant Hearing, 1998 – 1999. Pediatrics. 1999;103(2):527-30.
  • 19
    Harisson M, Rouch J, Wallace J. Trends in age of identification and intervention in infants with hearing loss. Ear Hear. 2003;24(1):89-95.
  • 20
    Gatto CI, Tochetto TM. Deficiência auditiva infantil: implicações e soluções. Rev CEFAC. 2007;9(1):110-5.
  • 21
    Prendergast S, Lartz MN, Fiedler BC. Ages of diagnosis, amplification, and early intervention of infants and young children with hearing loss: findings from parent interviews. Am Ann Deaf. 2002;147(1):24-30.
  • 22
    Silveira LMC, Ribeiro VMB. Grupo de adesão ao tratamento: espaço de "ensinagem" para profissionais de saúde e pacientes. Interface. 2005;9(16):91-104.
  • 23
    Moeller MP, Hoover B, Peterson B, Stelmachowicz P. Consistency of hearing aid use in infants with early-identified hearing loss. Am J Audiol. 2009;18(1):14-23.
  • 24
    Serbetcioglu MB. Critical learning period for speech acquisition and screening techniques in early detection of hearing impairment. Turk J Pediatr. 2001;43(2):128-32.
  • 25
    Moeller MP. Optimizing early word learning in infants with hearing loss. Audiology Today. 2010;18(1):19-27.
  • 26
    Fagan MK, Pisoni DB. Hearing experiences and receptive vocabulary development in deaf children with cochlear implants. J Deaf Stud Deaf Educ. 2010;15(2):149-61.
  • 27
    Brazorotto JS. A terapia fonoaudiológica da criança surda. In: Bevilacqua MC, Moret ALM. Deficiência Auditiva: Conversando com familiares e profissionais de saúde. São José dos Campos: Pulso; 2005. p. 203-23.
  • 28
    Sjoblad S, Harrison M, Roush J, McWilliam RA. Parent’s reactions and recommendations after diagnosis and hearing aid fitting. Am J Audiol. 2001;10(1):24-31.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    14 Out 2013
  • Data do Fascículo
    2013

Histórico

  • Recebido
    31 Jul 2012
  • Aceito
    29 Jul 2013
Academia Brasileira de Audiologia Rua Itapeva, 202, conjunto 61, CEP 01332-000, Tel.: (11) 3253-8711, Fax: (11) 3253-8473 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@audiologiabrasil.org.br