Acessibilidade / Reportar erro

Assessment tools of occupational therapy for children and adolescents in Brazil: a literature review

Abstract

Introduction

There is a growing interest in the use of methods to assess the effectiveness of practices developed by occupational therapists, however, when it comes to specific assessment tools of occupational therapy, although the use of it is seen as positive and advantageous, they seem to be little used and widespread in Brazil.

Objective

This study aimed to identify and analyze original studies developed in the Brazilian territory that used systematic assessment tools created by occupational therapists for children and adolescents.

Method

This is a systematic literature review research, with the searches being carried out in the databases: PubMed, Scopus, Scielo, Virtual Health Library (VHL) and in the journals: Brazilian Journal of Occupational Therapy, Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional and Revista Baiana de Terapia Ocupacional, meeting the selection criteria adopted.

Results

37 studies were included, containing 15 instruments created by occupational therapists to assess children and adolescents. Four categories of instruments emerged from the analysis of the results, namely: functional performance; occupational participation and performance; playful behavior, and sensory activity. Most of the assessment tools presented good evidence of psychometric adequacy in the Brazilian context, although some still need further investigation.

Conclusion

Because of the assessment tools and their main characteristics presented in this study, it was possible to apprehend a diverse panorama, which could enhance the caring processes in childhood and adolescence in the field of Occupational Therapy. There is a recommendation for future studies to investigate reliable assessment tools to compose the national scientific production.

Keywords:
Systematic Review; Psychometrics; Human Development

Resumo

Introdução

Observa-se um interesse crescente na utilização de métodos para avaliar a efetividade das práticas desenvolvidas por terapeutas ocupacionais, contudo, quando se trata de instrumentos de avaliação próprios da terapia ocupacional, ainda que o uso seja visto como positivo e vantajoso, parecem ser pouco utilizados e difundidos no Brasil.

Objetivo

Identificar e analisar estudos originais desenvolvidos em território brasileiro que utilizaram instrumentos sistematizados de avaliação criados por terapeutas ocupacionais para a população infantojuvenil.

Método

Trata-se de uma pesquisa de revisão sistemática da literatura, sendo as buscas realizadas nas bases de dados: PubMed, Scopus, SciELO e BVS, além dos periódicos: Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional e Revista Baiana de Terapia Ocupacional, atendendo aos critérios de seleção adotados.

Resultados

Foram incluídos 37 estudos, contemplando 15 instrumentos criados por terapeutas ocupacionais para a avaliação de crianças e adolescentes. Quatro categorias de instrumentos emergiram da análise dos resultados, a saber: desempenho funcional; participação e desempenho ocupacional; comportamento lúdico e atividade sensorial. A maioria dos instrumentos apresentou boas evidências de adequação psicométrica no contexto brasileiro, embora alguns ainda necessitem de maiores investigações.

Conclusão

Diante dos instrumentos e de suas principais características apresentadas neste estudo, pôde-se apreender um panorama diverso, podendo potencializar os processos de cuidado em infância e adolescência no campo da terapia ocupacional. Há a recomendação para que futuros estudos se debrucem em investigar ferramentas avaliativas confiáveis para compor a produção científica nacional.

Palavras-chave:
Revisão Sistemática; Psicometria; Desenvolvimento Humano

Introduction

Assessment has always been a topic of interest in occupational therapy. For this profession, the assessment process is broad and continuous, seeking to collect and interpret the information necessary for planning the intervention, being necessary to follow a logical line of reasoning in the search for answers and paths that enable greater knowledge about the occupational profile of the target individuals for analysis of their occupational participation and performance (Tedesco, 2000Tedesco, S. A. (2000). Estudo da validade e confiabilidade de um instrumento de terapia ocupacional: auto-avaliação do funcionamento ocupacional (SAOF) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo., 2017Tedesco, S. A. (2017). Avaliação e intervenção de terapia ocupacional em contextos hospitalares. In M. M. R. P. De Carlo & A. Kudo (Eds.), Terapia ocupacional em contextos hospitalares e cuidados paliativos (pp. 79-101). São Paulo: Payá.; Kudo et al., 2012Kudo, A. M., Parreira, F. V., Barros, P. B. M., & Zamper, S. S. S. (2012). Construção do instrumento de avaliação de terapia ocupacional em contexto hospitalar pediátrico: sistematizando informações. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 20(2), 173-181. http://dx.doi.org/10.4322/cto.2012.017.
http://dx.doi.org/10.4322/cto.2012.017...
; Mancini et al., 2020Mancini, M. C., Pfeifer, L. I., & Brandão, M. D. B. (2020). Processos de avaliação de terapia ocupacional na infância. In L. I. Pheifer & M. M. M. Sant’Anna (Eds.), Terapia ocupacional na infância: procedimentos para a prática clínica (pp. 25-40). São Paulo: Memnon.; Mazak, 2021Mazak, M. S. R. (2021). Adaptação transcultural do instrumento The Short Child Occupational Profile para a Língua Portuguesa do Brasil (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.).

The assessment ranges from the initial stages to the outcome of an intervention. One of the most effective ways to identify the individual's needs is the use of assessment instruments, which are specific tools that provide greater clarity for the definition of therapeutic goals, facilitating the measurement and documentation of results obtained in therapy (Chaves et al., 2010Chaves, G. F. S., Oliveira, A. M., Forlenza, O. V., & Nunes, P. V. (2010). Escalas de avaliação para Terapia Ocupacional no Brasil. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 21(3), 240-246. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i3p240-246.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
; Tedesco, 2017Tedesco, S. A. (2017). Avaliação e intervenção de terapia ocupacional em contextos hospitalares. In M. M. R. P. De Carlo & A. Kudo (Eds.), Terapia ocupacional em contextos hospitalares e cuidados paliativos (pp. 79-101). São Paulo: Payá.).

In this sense, Rocha et al. (2013)Rocha, S. R., Dornelas, L. F., & Magalhães, L. C. (2013). Instrumentos utilizados para avaliação do desenvolvimento de recém-nascidos pré-termo no Brasil: revisão da literatura. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 21(1), 109-117. http://dx.doi.org/10.4322/cto.2013.015.
http://dx.doi.org/10.4322/cto.2013.015...
and Brito & Pinheiro (2016)Brito, T. T. D., & Pinheiro, C. L. (2016). Instrumentos de avaliação utilizados por terapeutas ocupacionais na criança com paralisia braquial obstétrica. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 24(2), 335-350. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAR0555.
http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoA...
emphasize the importance of professionals knowing the resources available for assessment, so that they can make appropriate choices and correctly use the instruments to ensure greater success in their interventions.

On the other hand, for at least two decades, the literature has highlighted weaknesses in the assessment in occupational therapy, pointing out that this professional finds difficulties between what is assessed and what would be the objectives of the profession (Magalhães, 1997Magalhães, L. C. (1997). Avaliação de terapia ocupacional: o quê avaliar e como avaliar. In Anais do 5º Congresso Brasileiro e 4º Simpósio Latino americano de Terapia (Boletim do Congresso Brasileiro de Terapia Ocupacional, pp. 29-36). Belo Horizonte: Associação dos Terapeutas Ocupacionais de Minas Gerais.; Tedesco, 2000Tedesco, S. A. (2000). Estudo da validade e confiabilidade de um instrumento de terapia ocupacional: auto-avaliação do funcionamento ocupacional (SAOF) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo.). The scarcity of the use of more objective and systematized evaluative methods to identify the individual's needs and demonstrate the progress achieved in therapy is also highlighted, indicating that the evaluation area still requires investment from occupational therapists (Magalhães, 1997Magalhães, L. C. (1997). Avaliação de terapia ocupacional: o quê avaliar e como avaliar. In Anais do 5º Congresso Brasileiro e 4º Simpósio Latino americano de Terapia (Boletim do Congresso Brasileiro de Terapia Ocupacional, pp. 29-36). Belo Horizonte: Associação dos Terapeutas Ocupacionais de Minas Gerais.; Tedesco, 2000Tedesco, S. A. (2000). Estudo da validade e confiabilidade de um instrumento de terapia ocupacional: auto-avaliação do funcionamento ocupacional (SAOF) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo.).

Some difficulties in the adoption of these tools still stand out today such as the lack of delimitation of the characteristics of the interventions related to the correct choice of instruments and the preference of occupational therapists for the use of instruments to carry out research, and not, in fact, in clinical practice (Tedesco, 2017Tedesco, S. A. (2017). Avaliação e intervenção de terapia ocupacional em contextos hospitalares. In M. M. R. P. De Carlo & A. Kudo (Eds.), Terapia ocupacional em contextos hospitalares e cuidados paliativos (pp. 79-101). São Paulo: Payá.). This difficulty can be observed in the study carried out by Bueno (2013)Bueno, A. R. (2013). Terapia ocupacional no campo da saúde mental infanto-juvenil: revelando as ações junto aos Centros de Atenção Psicossocial Infanto-juvenil (CAPSi) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos., which aimed to identify the forms of assessment in the practice of occupational therapists in Children and Youth Psychosocial Care Centers (CAPSij). We found that these professionals use the following resources to carry out the process of identifying needs: anamnesis, development scales, open interviews, receptions, observation, and carrying out activities. However, half of the 24 professionals interviewed did not answer about their form of assessment, evidencing a lack of systematization, “[...] as if the assessment happened intuitively, something that is not true” (Bueno, 2013Bueno, A. R. (2013). Terapia ocupacional no campo da saúde mental infanto-juvenil: revelando as ações junto aos Centros de Atenção Psicossocial Infanto-juvenil (CAPSi) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos., p. 105). Even considering that occupational therapy assessments do not need to be carried out in a plastered manner, Bueno (2013)Bueno, A. R. (2013). Terapia ocupacional no campo da saúde mental infanto-juvenil: revelando as ações junto aos Centros de Atenção Psicossocial Infanto-juvenil (CAPSi) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos. points out that systematizing this process favors and enriches the dialogue between all professionals involved in the treatment of children or adolescents, in addition to enabling literary production in the scientific area.

Along the same lines, a review study that sought to identify the instruments used by occupational therapists with the child population found 48 instruments used in the area, nationally and internationally (Silva & Martinez, 2002Silva, D. B. R., & Martinez, C. M. S. (2002). Modelos de avaliação em terapia ocupacional: estudos dos hábitos funcionais e de auto-suficiência em crianças. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 10(2), 77-93.). However, they were not typical of the profession, it corroborates that other authors need efforts in this particular area (Gomes & Oliver, 2010Gomes, M. L., & Oliver, F. C. (2010). A prática da terapia ocupacional junto à população infantil: revisão bibliográfica do período de 1999 a 2009. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 21(2), 121-129. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i2p121-129.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
). Chaves et al. (2010)Chaves, G. F. S., Oliveira, A. M., Forlenza, O. V., & Nunes, P. V. (2010). Escalas de avaliação para Terapia Ocupacional no Brasil. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 21(3), 240-246. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i3p240-246.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
investigated specific occupational therapy assessment scales in Brazil, finding seven instruments translated into Portuguese and validated, of which only one is specific for the assessment of children and two others may be used with adolescents. Thus, the need to investigate specific instruments of occupational therapy for this population in Brazil is reiterated.

Currently, this scenario has changed, and it is possible to observe that in the last 10 years, the interest in using specific methods to assess the effectiveness of the developed practices has been growing, in addition to a greater concern with the validation and reliability of the instruments adapted by occupational therapists in the Brazilian context (Tedesco, 2017Tedesco, S. A. (2017). Avaliação e intervenção de terapia ocupacional em contextos hospitalares. In M. M. R. P. De Carlo & A. Kudo (Eds.), Terapia ocupacional em contextos hospitalares e cuidados paliativos (pp. 79-101). São Paulo: Payá.; Correia, 2019Correia, R. C. B. (2019). Elaboração e validação de instrumento de avaliação para a prática supervisionada obrigatória na graduação em terapia ocupacional (Dissertação de mestrado). Faculdade Pernambucana de Saúde, Recife.).

In this sense, the importance of using assessment instruments that are efficient in their propositions is highlighted, that is, they present rigor in their history of creation and validation with the target population to result in reliable data on the constructs that intend to evaluate. In the case of the use of instruments produced in other countries, we observed the need to perform the cross-cultural adaptation and validation of this new version, including the study of the psychometric qualities of these instruments (Chaves et al., 2010Chaves, G. F. S., Oliveira, A. M., Forlenza, O. V., & Nunes, P. V. (2010). Escalas de avaliação para Terapia Ocupacional no Brasil. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 21(3), 240-246. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i3p240-246.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
; Chaves, 2012Chaves, G. F. S. (2012). Estudo da confiabilidade e validade da Medida Canadense de Desempenho Ocupacional (COPM) em idosos com Comprometimento Cognitivo Leve (CCL) (Dissertação de mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo.). Thus, Chaves et al. (2010)Chaves, G. F. S., Oliveira, A. M., Forlenza, O. V., & Nunes, P. V. (2010). Escalas de avaliação para Terapia Ocupacional no Brasil. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 21(3), 240-246. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i3p240-246.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
and Tedesco (2017)Tedesco, S. A. (2017). Avaliação e intervenção de terapia ocupacional em contextos hospitalares. In M. M. R. P. De Carlo & A. Kudo (Eds.), Terapia ocupacional em contextos hospitalares e cuidados paliativos (pp. 79-101). São Paulo: Payá. also point to the small amount of validated, reliable, and specific occupational therapy instruments available in Brazil.

The importance of promoting the production of occupational therapists on the assessment instruments is something that has been problematized in the national literature (Chaves et al., 2010Chaves, G. F. S., Oliveira, A. M., Forlenza, O. V., & Nunes, P. V. (2010). Escalas de avaliação para Terapia Ocupacional no Brasil. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 21(3), 240-246. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i3p240-246.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
; Chaves, 2012Chaves, G. F. S. (2012). Estudo da confiabilidade e validade da Medida Canadense de Desempenho Ocupacional (COPM) em idosos com Comprometimento Cognitivo Leve (CCL) (Dissertação de mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo.; Correia, 2019Correia, R. C. B. (2019). Elaboração e validação de instrumento de avaliação para a prática supervisionada obrigatória na graduação em terapia ocupacional (Dissertação de mestrado). Faculdade Pernambucana de Saúde, Recife.; Magalhães, 1997Magalhães, L. C. (1997). Avaliação de terapia ocupacional: o quê avaliar e como avaliar. In Anais do 5º Congresso Brasileiro e 4º Simpósio Latino americano de Terapia (Boletim do Congresso Brasileiro de Terapia Ocupacional, pp. 29-36). Belo Horizonte: Associação dos Terapeutas Ocupacionais de Minas Gerais.; Tedesco, 2000Tedesco, S. A. (2000). Estudo da validade e confiabilidade de um instrumento de terapia ocupacional: auto-avaliação do funcionamento ocupacional (SAOF) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo.). This is relevant because the use of instruments developed by other professional categories can have consequences when they are not sensitive to the domains of intervention in occupational therapy, because the therapist's interest is in the performance and occupational participation of the individuals (Magalhães, 1997Magalhães, L. C. (1997). Avaliação de terapia ocupacional: o quê avaliar e como avaliar. In Anais do 5º Congresso Brasileiro e 4º Simpósio Latino americano de Terapia (Boletim do Congresso Brasileiro de Terapia Ocupacional, pp. 29-36). Belo Horizonte: Associação dos Terapeutas Ocupacionais de Minas Gerais.; Mazak, 2021Mazak, M. S. R. (2021). Adaptação transcultural do instrumento The Short Child Occupational Profile para a Língua Portuguesa do Brasil (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.).

Thus, the use of specific instruments in occupational therapy practices helps in the credibility and objectivity of the interventions, enabling the production of specific knowledge in the area, contributing to the scientific and clinical recognition of occupational therapy (Chaves et al., 2010Chaves, G. F. S., Oliveira, A. M., Forlenza, O. V., & Nunes, P. V. (2010). Escalas de avaliação para Terapia Ocupacional no Brasil. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 21(3), 240-246. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i3p240-246.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
; Chaves, 2012Chaves, G. F. S. (2012). Estudo da confiabilidade e validade da Medida Canadense de Desempenho Ocupacional (COPM) em idosos com Comprometimento Cognitivo Leve (CCL) (Dissertação de mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo.).

Motta & Takatori (2001)Motta, M. P., & Takatori, M. (2001). A assistência em terapia ocupacional sob a perspectiva do desenvolvimento da criança. In M. M. R. P. De Carlo & C. C. Bartalotti (Eds.), Terapia ocupacional no Brasil: fundamentos e perspectivas (pp. 117-135). São Paulo: Plexus. point out that assessment instruments in occupational therapy for children generally adopt the same formats and objectives as the occupational universe of adults. However, they differ in their approach to development and how they collect information.

Mancini et al. (2020)Mancini, M. C., Pfeifer, L. I., & Brandão, M. D. B. (2020). Processos de avaliação de terapia ocupacional na infância. In L. I. Pheifer & M. M. M. Sant’Anna (Eds.), Terapia ocupacional na infância: procedimentos para a prática clínica (pp. 25-40). São Paulo: Memnon. point out that, in the universe of childhood and adolescence, assessment instruments are used by occupational therapists for several reasons, such as helping to determine the eligibility of the child/adolescent who will receive the occupational therapy intervention, monitoring progress during the process of therapeutic intervention and, finally, to make decisions about the most appropriate and effective intervention method for each child and adolescent. For Motta & Takatori (2001)Motta, M. P., & Takatori, M. (2001). A assistência em terapia ocupacional sob a perspectiva do desenvolvimento da criança. In M. M. R. P. De Carlo & C. C. Bartalotti (Eds.), Terapia ocupacional no Brasil: fundamentos e perspectivas (pp. 117-135). São Paulo: Plexus., through these instruments, the occupational therapist seeks information about the interests of children and adolescents, what they do in their daily lives, how they do it, and why they do it to know their possibilities, potentials, difficulties, and challenges. Thus, it can favor the care process with this population. Thus, identifying the best evaluative tools in the practices of occupational therapy in childhood can contribute to the increment of the proposed actions and favor the advancement of the area in the country (Mancini et al., 2020Mancini, M. C., Pfeifer, L. I., & Brandão, M. D. B. (2020). Processos de avaliação de terapia ocupacional na infância. In L. I. Pheifer & M. M. M. Sant’Anna (Eds.), Terapia ocupacional na infância: procedimentos para a prática clínica (pp. 25-40). São Paulo: Memnon.).

Based on the above, this study aimed to identify and analyze original studies developed in Brazilian territory that used systematic assessment instruments (national or appropriately cross-culturally adapted) created by occupational therapists for children and adolescents.

Method

This is a systematic literature review research, which involves a rigorous search to identify, evaluate and synthesize studies developed and published on a given topic (Grant & Booth, 2009Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91-108. http://dx.doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x.
http://dx.doi.org/10.1111/j.1471-1842.20...
).

We searched from September to October 2019, in the following databases: PubMed, Scopus, Scielo and Virtual Health Library (VHL), and in online journals: Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, Revista de Terapia Ocupacional of the University of São Paulo, Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional (REVISBRATO) and Revista Baiana de Terapia Ocupacional.

The search strategy adopted consisted of using the following descriptors: (“terapia ocupacional” OR “occupational therapy”) AND (avaliação OR validação OR “adaptação transcultural” OR assessment OR validation OR “cross-cultural adaptation”) AND (infancia OR infanti* OR adolesc* OR criança OR infantojuvenil OR childhood OR infant OR child OR youth*) AND (Brasil OR Brazil).

Also, the inclusion criteria in this review were:

  • Studies of cross-cultural adaptation and validation1 1 Cross-cultural adaptation studies aim to make the translated instrument as faithful as possible from its original version, and for this, steps of translation, back-translation, analysis by judges and the achievement of semantic, idiomatic, experiential and conceptual equivalences for the target language must be followed (Beaton et al., 2000). After this process, the instrument is usually validated. The term validity can be defined as the ability to actually measure what it is supposed to measure, and should encompass the psychometric analyzes of the instrument's items (Pasquali, 2009). for Brazil of instruments that were created exclusively by occupational therapists or occupational therapists who are members of the multidisciplinary creation team, who assess children and adolescents between 0 and 18 years old;

  • Descriptive exploratory2 2 Exploratory descriptive researches are those carried out by researchers interested in practical action (Gil, 2002). Descriptive because they aim to describe the traits of a given population/phenomenon or, then, the finding of relationships between variables, with the use of standardized data collection techniques, such as questionnaires, being quite characteristic; and explanatory because they aim to provide greater familiarity with the problem, making it more explicit or to form hypotheses, generally taking the form of a case study (Gil, 2002). studies that used instruments used in occupational therapy with children and adolescents from 0 to 18 years old;

  • Studies carried out in a Brazilian context, presented in English, Portuguese or Spanish, authored by at least one Brazilian occupational therapist;

  • Studies with validated instruments (in the mother tongue at least);

  • No publication year delimitation.

We excluded editorials, essays, literature reviews, and studies that were not carried out in Brazil.

Figure 1 shows the flowchart that illustrates the steps followed in the search and the result of the search performed.

Figure 1
Flow diagram of identified, filtered, excluded, and included studies (Moher et al., 2009Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA Statement. PLoS Medicine, 6(6), 1-6. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097.
http://dx.doi.org/10.1371/journal.pmed.1...
).

During the analysis of the abstracts, the original authorship of each instrument used in the studies was manually and individually investigated, ensuring the selection criteria in productions that used instruments created by occupational therapists.

Thus, we observed in Figure 1 that, after the selection refinement, 37 articles were included in this review. After reading it in its entirety, we created a database to systematize the information collected, which included: the complete source of the article, the assessment instrument used, its objective, and categorization of each instrument in terms of the focus they give to children and adolescents development.

In addition, to compose this systematization of information from the final sample, we performed a specific search procedure about each assessment instrument, investigating the original authors and authors of the cross-cultural adaptation/validation of the instrument for Brazil and the respective dates, as well as its psychometric properties and the age range covered.

Results

Below, Table 1 shows the selected articles:

Table 1
Characterization of articles included in the review.

Of this total, 16 articles deal with processes of transcultural adaptation and validation of occupational therapy instruments for Brazil, and 21 refer to exploratory descriptive research that applied occupational therapy instruments with children and adolescents, covering both subject characterization and measurement surveys of the clinical effectiveness of interventions in occupational therapy. The flowchart in Figure 2 shows a better description of these articles.

Figure 2
Diagram of the types of studies found in this review.

All articles included in this review were published between 2002 and 2019, and the publications came from 11 different journals (Figure 3):

Figure 3
Figure of the number of articles published in each journal.

Figure 3 shows that 34 of the 37 selected articles were published in specific occupational therapy journals, with emphasis on the Revista de Terapia Ocupacional at USP, which includes in its scope the theme of evaluative processes that contribute to improving technical and theoretical in the field of care and/or teaching. Furthermore, the international visibility of Brazilian research published in international journals with a level of excellence is highlighted.

Based on the above, we identified a total of 15 assessment instruments in the articles (Table 2), and most of these studies adopted instruments to use in Brazil. Only one instrument was developed in Brazilian territory, namely, the Assessment of Coordination and Motor Skill (Avaliação da Coordenação e Destreza Motora - ACOORDEM) (Magalhães et al., 2004Magalhães, L. C., Nascimento, V. C. S., & Rezende, M. B. (2004). Avaliação da coordenação e destreza motora - ACOORDEM: etapas de criação e perspectivas de validação. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 15(1), 17-25. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v15i1p17-25.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
). As for the age group, 10 instruments are specifically for the assessment of children and three for children and adolescents. The other instruments do not specify the application age range; however, there is a recommendation for their use. These 15 instruments underwent a qualitative analysis of categorization, with the criterion defined based on the relevant domains in terms of the problems and objectives of the assessment. Thus, four categories of instruments were defined. The first category includes instruments that assess functional performance, that is, it discusses the efficiency of the child's abilities on the motor, cognitive, social, procedural, mobility and self-care functions. The second covers instruments that assess participation and occupational performance, that is, they seek to measure the levels of participation and engagement in the various occupations, as well as the areas (self-care, productivity, and leisure) and components (spiritual, physical, socio-cultural and mental) performance and the importance of the roles that children and adolescents play. The third discusses playful behavior, with instruments that assess children's imaginative and symbolic play, the organization of play, the communication of their needs and feelings, and playful attitudes in general. Finally, the fourth category discusses sensory activity, in which it presents a single instrument that assesses items such as sensory processing, modulation and behavior, and emotional responses linked to sensory activities.

Table 2
Characteristics of the assessment instruments reported in the 37 review studies.

Table 2 describes the objectives of each instrument and the information about the original authors and authors who adapted it for Brazil.

Discussion

This study revealed that 15 occupational therapy instruments assess children and adolescents available in Brazil and that they differ in terms of their focus on child and youth development. The results point to an increase in interest in the development of instruments systematized by occupational therapists.

The investigated sample shows the diversified character of the item assessment in occupational therapy with the child-adolescent population. This variety of approaches brings as an advantage a greater number of possibilities for professionals in the fields of practice and research, depending on the therapeutic purpose. However, despite this range of instruments, the literature still points to weaknesses in their use and dissemination, especially in the cynical practice of the occupational therapist (Magalhães, 1997Magalhães, L. C. (1997). Avaliação de terapia ocupacional: o quê avaliar e como avaliar. In Anais do 5º Congresso Brasileiro e 4º Simpósio Latino americano de Terapia (Boletim do Congresso Brasileiro de Terapia Ocupacional, pp. 29-36). Belo Horizonte: Associação dos Terapeutas Ocupacionais de Minas Gerais.; Tedesco, 2017Tedesco, S. A. (2017). Avaliação e intervenção de terapia ocupacional em contextos hospitalares. In M. M. R. P. De Carlo & A. Kudo (Eds.), Terapia ocupacional em contextos hospitalares e cuidados paliativos (pp. 79-101). São Paulo: Payá.), which indicates that this review can contribute to the dissemination of knowledge among these professionals.

The attempt of the “categories” created through the approaches of the instruments found consisted only in presenting them in a more didactic way. Despite having similarities within the same segment, they do not need to be enough, they can be used concurrently (combinations) both in practice and in research, depending on the established objective.

In this sense, five selected studies presented a combination of instruments, such as ACOORDEM and DCDQ-Brazil (n=3); DCDQ-Brazil, PEGS and COPM (n=1); and Sensory Profile and PEDI (n=1). Some authors see this combination as positive, both in research and in interventions. Winkler & Clemen (2004)Winkler, R. L., & Clemen, R. T. (2004). Multiple experts vs. multiple methods: combining correlation assessments. Decision Analysis, 1(3), 167-176. http://dx.doi.org/10.1287/deca.1030.0008.
http://dx.doi.org/10.1287/deca.1030.0008...
state that the correlation between multiple assessment methods brings more accurate results for the collection of information. In the validation studies, the application of different instruments can include the verification of criterion validity (Pasquali, 2009Pasquali, L. (2009). Psicometria. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43(spe), 992-999. http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342009000500002.
http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342009...
). Tedesco (2000)Tedesco, S. A. (2000). Estudo da validade e confiabilidade de um instrumento de terapia ocupacional: auto-avaliação do funcionamento ocupacional (SAOF) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo. highlights as an advantage not only the use of more than one instrument with the same topic but also the use of instruments from different theoretical approaches, calling this process the Integrative Approach, that is, a more integrative approach in therapy, showing that this conduct reduces the risk of interventions becoming similar for all individuals, preventing individual specificities and needs from being disregarded.

These combinations of assessment instruments highlight the inherent need for interventions in occupational therapy centered on childhood and adolescence to better understand the demands and potential of the target individuals, focusing on their performance and occupational participation, which, therefore, requires differentiated assessments that address more than one aspect of development (Mancini et al., 2020Mancini, M. C., Pfeifer, L. I., & Brandão, M. D. B. (2020). Processos de avaliação de terapia ocupacional na infância. In L. I. Pheifer & M. M. M. Sant’Anna (Eds.), Terapia ocupacional na infância: procedimentos para a prática clínica (pp. 25-40). São Paulo: Memnon.).

Regarding psychometric qualities, we found that almost all assessment instruments found in this study showed good evidence of psychometric adequacy in the Brazilian context, although some have indicated the need for further analysis for further deepening to ensure their reproducibility (Cordeiro, 2005Cordeiro, J. J. R. (2005). Validação da lista de identificação de papéis ocupacionais em pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica (DPOC) no Brasil (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo.; Chaves, 2012Chaves, G. F. S. (2012). Estudo da confiabilidade e validade da Medida Canadense de Desempenho Ocupacional (COPM) em idosos com Comprometimento Cognitivo Leve (CCL) (Dissertação de mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo.; Faria & Magalhães, 2006Faria, M. G. A., & Magalhães, L. C. (2006). Adaptação da AMPS-escolar para crianças brasileiras de 4 a 8 anos. Psicologia em Estudo, 11(3), 493-502. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722006000300005.
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722006...
; Paicheco et al., 2010Paicheco, R., Di Matteo, J., Cucolicchio, S., Gomes, C., Simone, M. F., & Assumpção Junior, F. B. (2010). Inventário de Avaliação Pediátrica de Incapacidade (PEDI): aplicabilidade no diagnóstico de transtorno invasivo do desenvolvimento e retardo mental. Med Reabil, 29(1), 9-12. Recuperado em 20 de agosto de 2020, de https://pdfs.semanticscholar.org/c6c7/be098f001e07b103a2830aea9a34928d2c18.pdf
https://pdfs.semanticscholar.org/c6c7/be...
; Pfeifer et al., 2011aPfeifer, L. I., Queiroz, M. A., Santos, J. L. F., & Stagnitti, K. E. (2011a). Cross-cultural adaptation and reliability of Child-Initiated Pretend Play Assessment (ChIPPA). Canadian Journal of Occupational Therapy, 78(3), 187-195. http://dx.doi.org/10.2182/cjot.2011.78.3.7.
http://dx.doi.org/10.2182/cjot.2011.78.3...
; Mattos et al., 2015Mattos, J. C., D’Antino, M. E. F., & Cysneiros, R. M. (2015). Tradução para o português do Brasil e adaptação cultural do Sensory Profile. Psicologia: Teoria e Prática, 17(3), 104-120. http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psicologia.v17n3p104-120.
http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psi...
; Silva et al., 2017Silva, C. G. S., Van Petten, A. M. V. N., Harsányi, E., & Magalhaes, L. C. (2017). Análise psicométrica dos itens da Avaliação da Coordenação e Destreza Motora (ACOORDEM) em crianças de 4 anos. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 28(1), 9-18. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i1p9-18.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
; Ruggio et al., 2018Ruggio, C. I. B., Missiuna, C., Costa, S. A., Araújo, C. R. S., & Magalhães, L. C. (2018). Validity and reliability of the Perceived Efficacy and Goal Setting System (PEGS) for Brazilian children. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 26(4), 828-836. http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1702.
http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoA...
; Sarraff et al., 2018Sarraff, T. F. S., Martinez, C. M. S., & Santos, J. L. F. (2018). Especificidade e sensibilidade do DCDQ para crianças de 8 a 10 anos no Brasil. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 29(2), 135-143. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v29i2p135-143.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
; Demarchi et al., 2019Demarchi, G. S. S., Andrade, M. D., Novelli, M. M. P. C., Katz, N., & Uchôa-Figueiredo, L. R. (2019). Análise da consistência interna da versão em português da Avaliação Cognitiva Dinâmica de Terapia Ocupacional para Crianças (DOTCA-Ch) em estudantes de 06 a 12 anos. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 27(3), 545-554. http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1618.
http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoA...
; Sposito et al., 2019Sposito, A. M. P., Santos, J. L. F., & Pfeifer, L. I. (2019). Validation of the revised knox preschool play scale for the brazilian population. Occupational Therapy International, 2019(2), 1-5. http://dx.doi.org/10.1155/2019/6397425.
http://dx.doi.org/10.1155/2019/6397425...
; Alves et al., 2019Alves, J. F. M., Van Petten, A. M. N., Cermak, S. A., & Magalhães, L. C. (2019). Evaluation of the reliability and validity of the brazilian version of the here’s how i write: a child’s self-assessment and goal setting tool. The American Journal of Occupational Therapy, 73(2), 1-10. http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2019.025387.
http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2019.0253...
; Galvão, 2019Galvão, E. R. V. P. (2019). Adaptação transcultural e validação para o uso no Brasil da Medida da Participação e do Ambiente - Crianças e Jovens (PEM-CY) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz.). Only in the Ludic Model Protocols (Sant’Anna et al., 2008Sant’Anna, M. M. M., Blascovi-Assis, S. M., & Magalhães, L. C. (2008). Adaptação transcultural dos protocolos de avaliação do Modelo Lúdico. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 19(1), 34-47. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v19i1p34-47.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
) and in the CHEQ (Brandão et al., 2016Brandão, M. B., Freitas, R. E. R. M., Oliveira, R. H. S., Figueiredo, P. R. P., & Mancini, M. C. (2016). Tradução e adequação cultural do Children’s Hand-Use Experience Questionnaire (CHEQ) para crianças e adolescentes brasileiros. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 27(3), 236-245. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i3p236-245.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
) no studies were found on the validation processes in Brazil.

In the theoretical approaches, among the instruments described, we could identify that some explain which references are supported, such as COPM, for example, which is based on the Canadian Model of Occupational Performance and Engagement - CMOP-E (Chaves, 2012Chaves, G. F. S. (2012). Estudo da confiabilidade e validade da Medida Canadense de Desempenho Ocupacional (COPM) em idosos com Comprometimento Cognitivo Leve (CCL) (Dissertação de mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo.); the List of Occupational Roles, which is based on the Model of Human Occupation – MOH by Gary Kielhofner (Cordeiro, 2005Cordeiro, J. J. R. (2005). Validação da lista de identificação de papéis ocupacionais em pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica (DPOC) no Brasil (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo.); PEGS, which is based on Customer-Centered Practice (Ruggio, 2008Ruggio, C. I. B. (2008). Adaptação transcultural do Perceived Efficacy and Goal Setting System – PEGS para crianças brasileiras (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.); the Sensory Profile, which incorporates Dunn's Sensory Processing Model (Mattos et al., 2015Mattos, J. C., D’Antino, M. E. F., & Cysneiros, R. M. (2015). Tradução para o português do Brasil e adaptação cultural do Sensory Profile. Psicologia: Teoria e Prática, 17(3), 104-120. http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psicologia.v17n3p104-120.
http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psi...
); and the Ludic Model Assessment Protocols, which are based on Francine Ferland's Ludic Model (Sant’Anna et al., 2008Sant’Anna, M. M. M., Blascovi-Assis, S. M., & Magalhães, L. C. (2008). Adaptação transcultural dos protocolos de avaliação do Modelo Lúdico. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 19(1), 34-47. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v19i1p34-47.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
). The other instruments do not mention a specific theoretical approach to occupational therapy in the publications of this sample.

During the construction of the profession, the different models, approaches, and paradigms were structured based on social, political, cultural, and economic contexts of each period, and those found in this study are the most used and cited in the literature. However, we observed that there is no single trend in the use of assessment approaches and instruments and that there is a scarcity of studies that say what has been the practice of occupational therapists with children and adolescents (Gomes & Oliver, 2010Gomes, M. L., & Oliver, F. C. (2010). A prática da terapia ocupacional junto à população infantil: revisão bibliográfica do período de 1999 a 2009. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 21(2), 121-129. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i2p121-129.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
; Silva et al., 2020Silva, M. R., Silva, P. C., Rabelo, H. D., & Vinhas, B. C. V. (2020). A terapia ocupacional pediátrica brasileira diante da pandemia da COVID-19: reformulando a prática profissional. Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional, 4(3), 422-437. http://dx.doi.org/10.47222/2526-3544.rbto34171.
http://dx.doi.org/10.47222/2526-3544.rbt...
).

Most of the included studies adopted assessment instruments adapted from other countries to Brazil, something that is commonly seen as the best option among researchers, due to the time savings in the construction of a new instrument and also because of enabling cross-cultural research (De Sousa et al., 2013De Sousa, D. A., Moreno, A. L., Gauer, G., Manfro, G. G., & Koller, S. H. (2013). Revisão sistemática de instrumentos para avaliação de ansiedade na população brasileira. Avaliação Psicológica, 12(3), 397-410.).

On the other hand, we should discuss the scarcity of instruments developed based on the Brazilian reality. Although the assessment instruments are cross-culturally adapted, the model and interpretation of the results are generally based on pragmatic and functionalist epistemologies coming mostly from North America and Europe and little considering the socio-political-cultural context of the Latin and South American countries, for example, running the risk of reducing social problems to individual problems (Galheigo, 2012Galheigo, S. M. (2012). Perspectiva crítica y compleja de terapia ocupacional actividad, cotidiano, diversidad y justicia social y compromiso ético político. TOG (A Corunã), 9, 176-187.; Guajardo Córdoba, 2017Guajardo Córdoba, A. (2017). Lecturas y relatos históricos de la terapia ocupacional en suramérica: una perspectiva de reflexión crítica. Revista Ocupación Humana, 16(2), 110-117. http://dx.doi.org/10.25214/25907816.141.
http://dx.doi.org/10.25214/25907816.141...
; Núñez, 2019Núñez, C. M. V. (2019). Terapias Ocupacionales del Sur: una propuesta para su comprensión. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 27(3), 671-680. http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoARF1859.
http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoA...
). In the understanding of Guajardo Córdoba (2017)Guajardo Córdoba, A. (2017). Lecturas y relatos históricos de la terapia ocupacional en suramérica: una perspectiva de reflexión crítica. Revista Ocupación Humana, 16(2), 110-117. http://dx.doi.org/10.25214/25907816.141.
http://dx.doi.org/10.25214/25907816.141...
, this view can distance Occupational Therapy practices from the need to transform the social reality that generates so much inequalities.

Thus, understanding that Occupational Therapy is not a practice out of human reality, Guajardo Córdoba (2017)Guajardo Córdoba, A. (2017). Lecturas y relatos históricos de la terapia ocupacional en suramérica: una perspectiva de reflexión crítica. Revista Ocupación Humana, 16(2), 110-117. http://dx.doi.org/10.25214/25907816.141.
http://dx.doi.org/10.25214/25907816.141...
points out that interventions must go beyond individuals and microsocial relationships, bringing the conflict so that there is a care in the face of scientism and objective measurements that are alien to the social and cultural reality of the countries of the South. Along the same lines, Galheigo (2012)Galheigo, S. M. (2012). Perspectiva crítica y compleja de terapia ocupacional actividad, cotidiano, diversidad y justicia social y compromiso ético político. TOG (A Corunã), 9, 176-187. and Mazak (2021)Mazak, M. S. R. (2021). Adaptação transcultural do instrumento The Short Child Occupational Profile para a Língua Portuguesa do Brasil (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos. indicate that this biomedical and functionalist perspective has been gradually changing in the countries of South America.

In this sense, we recommed investment in the creation of Brazilian instruments for occupational therapy, based on identifications of a social and cultural reality specific to Latin America, or even Brazilian ones. Studies on the ACOORDEM corroborate these findings (Magalhães et al., 2004Magalhães, L. C., Nascimento, V. C. S., & Rezende, M. B. (2004). Avaliação da coordenação e destreza motora - ACOORDEM: etapas de criação e perspectivas de validação. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 15(1), 17-25. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v15i1p17-25.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
; Lacerda et al., 2007Lacerda, T. T. B., Magalhães, L. C., & Rezende, M. B. (2007). Validade de conteúdo de questionários de coordenação motora para pais e professores. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 18(2), 63-77. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v18i2p63-77.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
; Cardoso & Magalhães, 2009Cardoso, A. A., & Magalhães, L. C. (2009). Bilateral coordination and motor sequencing in Brazilian children: preliminary construct validity and reliability analysis. Occupational Therapy International, 16(2), 107-121. http://dx.doi.org/10.1002/oti.273.
http://dx.doi.org/10.1002/oti.273...
, 2012Cardoso, A. A., & Magalhães, L. C. (2012). Análise da validade de critério da Avaliação da Coordenação e Destreza Motora - ACOORDEM para crianças de 7 e 8 anos de idade. Brazilian Journal of Physical Therapy, 16(1), 16-22. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552012000100004.
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552012...
; Cardoso et al., 2014Cardoso, A. A., Magalhães, L. C., & Rezende, M. B. (2014). Motor skills in brazilian children with developmental coordination disorder versus children with motor typical development. Occupational Therapy International, 21(4), 176-185. http://dx.doi.org/10.1002/oti.1376.
http://dx.doi.org/10.1002/oti.1376...
; Silva et al., 2017Silva, C. G. S., Van Petten, A. M. V. N., Harsányi, E., & Magalhaes, L. C. (2017). Análise psicométrica dos itens da Avaliação da Coordenação e Destreza Motora (ACOORDEM) em crianças de 4 anos. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 28(1), 9-18. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i1p9-18.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-614...
).

Another aspect observed in this study concerns the predominant age group that the instruments are intended for, that is, between 6 and 18 years old, with the average interval between the ages investigated by the instruments being 8.1 years old. This may be related because it is at school age that limitations and difficulties are usually more perceived, as it is common to have comparisons about child and youth development with peers. The literature points out that most cases of developmental changes are perceived late, that is, at school age, which indicates that there is still a lack of strategies for early identification of the most diverse developmental issues, especially with primary health care teams and of education (Della Barba et al., 2011Della Barba, P. C. S., Alves, L. P., & Antiqueira, J. (2011). Caracterização da demanda para a terapia ocupacional do programa de saúde da criança e do adolescente da unidade saúde escola (USE - Universidade Federal de São Carlos). Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 19(1), 101-110.). In this sense, the earlier an assessment in occupational therapy is carried out, the greater the chances of good results, understanding the instruments as facilitators of identifying needs in occupational therapy.

But what guides the occupational therapist in choosing an assessment instrument in the field of childhood and adolescence? Studies show that the occupational therapist chooses an instrument for several reasons, such as cost, administration difficulties, age, the potential and difficulties of the target individual, the formation of the therapist’s skills, its theoretical bases, and from the psychometric qualities of the instrument, for example (Tedesco, 2000Tedesco, S. A. (2000). Estudo da validade e confiabilidade de um instrumento de terapia ocupacional: auto-avaliação do funcionamento ocupacional (SAOF) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo., 2017Tedesco, S. A. (2017). Avaliação e intervenção de terapia ocupacional em contextos hospitalares. In M. M. R. P. De Carlo & A. Kudo (Eds.), Terapia ocupacional em contextos hospitalares e cuidados paliativos (pp. 79-101). São Paulo: Payá.). Especially, in the phases of childhood and adolescence, the therapist also needs to pay attention to the particularities of this population, in which changes occur more quickly when compared to other phases of life, affecting all areas of development, leading to understanding that an assessment instrument needs to be sensitive to these changes and that the need for reassessment is constant.

It is worth pointing out that the process of evaluating children and adolescents is not simple. In addition to taking into account particular factors of development, which is dynamic, it is necessary to verify whether the reasoning behind the use of an instrument is associated with the other evaluations that occur in the therapeutic process, arising from tools such as interviews and observations, including subjective perceptions and the dynamics present in the relationship and the doing (Tedesco, 2017Tedesco, S. A. (2017). Avaliação e intervenção de terapia ocupacional em contextos hospitalares. In M. M. R. P. De Carlo & A. Kudo (Eds.), Terapia ocupacional em contextos hospitalares e cuidados paliativos (pp. 79-101). São Paulo: Payá.). It is not possible (nor desirable) to capture all the subtlety and dynamism of human action in evaluation processes; however, we must choose what is good enough to substantiate the occupational therapist's clinical reasoning (Magalhães, 1997Magalhães, L. C. (1997). Avaliação de terapia ocupacional: o quê avaliar e como avaliar. In Anais do 5º Congresso Brasileiro e 4º Simpósio Latino americano de Terapia (Boletim do Congresso Brasileiro de Terapia Ocupacional, pp. 29-36). Belo Horizonte: Associação dos Terapeutas Ocupacionais de Minas Gerais.).

Therefore, given the assessment instruments and their main characteristics presented here, it is possible to reflect on the use of each of them for the different aspects that permeate childhood and adolescence. Through evaluations based on systematized and validated instruments, there is a greater possibility of defining objectives, which leads to better guidelines for interventions and, consequently, for better results with the population assisted, whether in the clinical or scientific field. We also highlight the need for criticality by the occupational therapist when choosing the best way to carry out the assessment of the individual, considering his socio-political-cultural Brazilian reality. In this way, the look and the form of care for children and adolescents are broadened, in which the occupational therapy practice can contribute to more integral development.

Final Considerations

We consider that this article fulfilled the proposed objective of investigating the instruments created by occupational therapists aimed at the assessment of children and adolescents in Brazil. We could observe the panorama of the diversity of instruments that can be used with this population to enhance the occupational therapy process and the care process as a whole.

As a limitation of the study, we should highlight that theses and dissertations and other national bibliographic products were not researched, which could perhaps expand the list of assessment instruments reported here, considering that there may be other types of assessment with the same characteristics as those presented in this study.

Along this path, we recommend future research to follow this constant update of existing instruments for the assessment of children and adolescents, as new discussions are always on the agenda, new paradigms are built and new ways of looking at this population are assimilated. Considering that the contribution of the occupational therapist professional has a lot to make up in this field, being able to offer a more holistic and expanded look to this population, studies that focus on investigating reliable evaluative tools should be part of the national scientific production.

  • 1
    Cross-cultural adaptation studies aim to make the translated instrument as faithful as possible from its original version, and for this, steps of translation, back-translation, analysis by judges and the achievement of semantic, idiomatic, experiential and conceptual equivalences for the target language must be followed (Beaton et al., 2000Beaton, D. E., Bombardier, C., Guillemin, F., & Ferraz, M. B. (2000). Guidelines for the process of cross-cultural adaptation of self-report measures. Spine, 25(24), 3186-3191. http://dx.doi.org/10.1097/00007632-200012150-00014.
    http://dx.doi.org/10.1097/00007632-20001...
    ). After this process, the instrument is usually validated. The term validity can be defined as the ability to actually measure what it is supposed to measure, and should encompass the psychometric analyzes of the instrument's items (Pasquali, 2009Pasquali, L. (2009). Psicometria. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43(spe), 992-999. http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342009000500002.
    http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342009...
    ).
  • 2
    Exploratory descriptive researches are those carried out by researchers interested in practical action (Gil, 2002Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.). Descriptive because they aim to describe the traits of a given population/phenomenon or, then, the finding of relationships between variables, with the use of standardized data collection techniques, such as questionnaires, being quite characteristic; and explanatory because they aim to provide greater familiarity with the problem, making it more explicit or to form hypotheses, generally taking the form of a case study (Gil, 2002Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.).
  • Funding Source

    Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES - Code 001.

Referências

  • Alves, J. F. M. (2015). Adaptação transcultural e análise da validação do Here’s How I Write: autoavaliação da escrita (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
  • Alves, J. F. M., Van Petten, A. M. N., Cermak, S. A., & Magalhães, L. C. (2019). Evaluation of the reliability and validity of the brazilian version of the here’s how i write: a child’s self-assessment and goal setting tool. The American Journal of Occupational Therapy, 73(2), 1-10. http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2019.025387
    » http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2019.025387
  • Araújo, C. R. S., Magalhães, L. C., & Cardoso, A. A. (2011). Uso da cognitive orientation to daily occupational performance (co-op) com crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 22(3), 245-253. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i3p245-253
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i3p245-253
  • Baleotti, L. R., Zafani, M. D., Faria, M. G. A., & Magalhães, L. C. (2011). Percepção de professores sobre a avaliação de habilidades motoras e de processo – versão escolar aplicada aos alunos com deficiência física. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 22(1), 1-9. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i1p1-9
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i1p1-9
  • Beaton, D. E., Bombardier, C., Guillemin, F., & Ferraz, M. B. (2000). Guidelines for the process of cross-cultural adaptation of self-report measures. Spine, 25(24), 3186-3191. http://dx.doi.org/10.1097/00007632-200012150-00014
    » http://dx.doi.org/10.1097/00007632-200012150-00014
  • Bender, D. D., & Guarany, N. R. (2016). Efeito da equoterapia no desempenho funcional de crianças e adolescentes com autismo. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 27(3), 271-277. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i3p271-277
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i3p271-277
  • Brandão, M. B., Freitas, R. E. R. M., Oliveira, R. H. S., Figueiredo, P. R. P., & Mancini, M. C. (2016). Tradução e adequação cultural do Children’s Hand-Use Experience Questionnaire (CHEQ) para crianças e adolescentes brasileiros. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 27(3), 236-245. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i3p236-245
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i3p236-245
  • Brito, T. T. D., & Pinheiro, C. L. (2016). Instrumentos de avaliação utilizados por terapeutas ocupacionais na criança com paralisia braquial obstétrica. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 24(2), 335-350. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAR0555
    » http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAR0555
  • Bueno, A. R. (2013). Terapia ocupacional no campo da saúde mental infanto-juvenil: revelando as ações junto aos Centros de Atenção Psicossocial Infanto-juvenil (CAPSi) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.
  • Cardoso, A. A., & Magalhães, L. C. (2009). Bilateral coordination and motor sequencing in Brazilian children: preliminary construct validity and reliability analysis. Occupational Therapy International, 16(2), 107-121. http://dx.doi.org/10.1002/oti.273
    » http://dx.doi.org/10.1002/oti.273
  • Cardoso, A. A., & Magalhães, L. C. (2012). Análise da validade de critério da Avaliação da Coordenação e Destreza Motora - ACOORDEM para crianças de 7 e 8 anos de idade. Brazilian Journal of Physical Therapy, 16(1), 16-22. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552012000100004
    » http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552012000100004
  • Cardoso, A. A., Magalhães, L. C., & Rezende, M. B. (2014). Motor skills in brazilian children with developmental coordination disorder versus children with motor typical development. Occupational Therapy International, 21(4), 176-185. http://dx.doi.org/10.1002/oti.1376
    » http://dx.doi.org/10.1002/oti.1376
  • Chaves, G. F. S. (2012). Estudo da confiabilidade e validade da Medida Canadense de Desempenho Ocupacional (COPM) em idosos com Comprometimento Cognitivo Leve (CCL) (Dissertação de mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
  • Chaves, G. F. S., Oliveira, A. M., Forlenza, O. V., & Nunes, P. V. (2010). Escalas de avaliação para Terapia Ocupacional no Brasil. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 21(3), 240-246. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i3p240-246
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i3p240-246
  • Cordeiro, J. J. R. (2005). Validação da lista de identificação de papéis ocupacionais em pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica (DPOC) no Brasil (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo.
  • Corrêa, G. C., & Santana, V. C. (2014). Avaliação do impacto de uma intervenção de terapia ocupacional com ênfase no desempenho ocupacional de crianças e adolescentes com deficiência visual. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 25(1), 43-50. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v25i1p43-50
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v25i1p43-50
  • Correia, R. C. B. (2019). Elaboração e validação de instrumento de avaliação para a prática supervisionada obrigatória na graduação em terapia ocupacional (Dissertação de mestrado). Faculdade Pernambucana de Saúde, Recife.
  • Cunha, A. P. G., & Gontijo, D. T. (2013). Queixas relacionadas ao desempenho ocupacional de adolescentes que vivem com HIV: subsídios para ação da Terapia Ocupacional. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 24(1), 57-66. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v24i1p57-66
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v24i1p57-66
  • De Sousa, D. A., Moreno, A. L., Gauer, G., Manfro, G. G., & Koller, S. H. (2013). Revisão sistemática de instrumentos para avaliação de ansiedade na população brasileira. Avaliação Psicológica, 12(3), 397-410.
  • Della Barba, P. C. S., Alves, L. P., & Antiqueira, J. (2011). Caracterização da demanda para a terapia ocupacional do programa de saúde da criança e do adolescente da unidade saúde escola (USE - Universidade Federal de São Carlos). Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 19(1), 101-110.
  • Demarchi, G. S. S., Andrade, M. D., Novelli, M. M. P. C., Katz, N., & Uchôa-Figueiredo, L. R. (2019). Análise da consistência interna da versão em português da Avaliação Cognitiva Dinâmica de Terapia Ocupacional para Crianças (DOTCA-Ch) em estudantes de 06 a 12 anos. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 27(3), 545-554. http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1618
    » http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1618
  • Faria, M. G. A., & Magalhães, L. C. (2006). Adaptação da AMPS-escolar para crianças brasileiras de 4 a 8 anos. Psicologia em Estudo, 11(3), 493-502. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722006000300005
    » http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722006000300005
  • Fonseca, J. O., Cordani, L. K., & Oliveira, M. C. (2005). Aplicação do inventário de avaliação pediátrica de incapacidade (PEDI) com crianças portadoras de paralisia cerebral tetraparesia espástica. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 16(2), 67-74. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v16i2p67-74
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v16i2p67-74
  • Franca, A. S., Cardoso, A. A., & Araújo, C. R. S. (2017). Problemas de coordenação motora e de atenção em crianças. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 28(1), 86-92. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i1p86-92
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i1p86-92
  • Galheigo, S. M. (2012). Perspectiva crítica y compleja de terapia ocupacional actividad, cotidiano, diversidad y justicia social y compromiso ético político. TOG (A Corunã), 9, 176-187.
  • Galvão, E. R. V. P. (2019). Adaptação transcultural e validação para o uso no Brasil da Medida da Participação e do Ambiente - Crianças e Jovens (PEM-CY) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz.
  • Galvão, E. R. V. P., Cazeiro, A. P. M., Campos, A. C., & Longo, E. (2018). Medida da Participação e do Ambiente - Crianças e Jovens (PEM-CY): adaptação transcultural para o uso no Brasil. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 29(3), 237-245. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v29i3p237-245
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v29i3p237-245
  • Garcia, N. B. C., Magalhães, L. C., & Santos, J. L. F. (2015). Coordenação fina e escrita de crianças de 6 a 9 anos nascidas a termo e pré-termo. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 26(2), 166-175. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v26i2p166-175
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v26i2p166-175
  • Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.
  • Gomes, M. L., & Oliver, F. C. (2010). A prática da terapia ocupacional junto à população infantil: revisão bibliográfica do período de 1999 a 2009. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 21(2), 121-129. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i2p121-129
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i2p121-129
  • Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91-108. http://dx.doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
    » http://dx.doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
  • Guajardo Córdoba, A. (2017). Lecturas y relatos históricos de la terapia ocupacional en suramérica: una perspectiva de reflexión crítica. Revista Ocupación Humana, 16(2), 110-117. http://dx.doi.org/10.25214/25907816.141
    » http://dx.doi.org/10.25214/25907816.141
  • Kudo, A. M., Parreira, F. V., Barros, P. B. M., & Zamper, S. S. S. (2012). Construção do instrumento de avaliação de terapia ocupacional em contexto hospitalar pediátrico: sistematizando informações. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 20(2), 173-181. http://dx.doi.org/10.4322/cto.2012.017
    » http://dx.doi.org/10.4322/cto.2012.017
  • Lacerda, T. T. B., Magalhães, L. C., & Rezende, M. B. (2007). Validade de conteúdo de questionários de coordenação motora para pais e professores. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 18(2), 63-77. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v18i2p63-77
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v18i2p63-77
  • Magalhães, L. C. (1997). Avaliação de terapia ocupacional: o quê avaliar e como avaliar. In Anais do 5º Congresso Brasileiro e 4º Simpósio Latino americano de Terapia (Boletim do Congresso Brasileiro de Terapia Ocupacional, pp. 29-36). Belo Horizonte: Associação dos Terapeutas Ocupacionais de Minas Gerais.
  • Magalhães, L. C., Nascimento, V. C. S., & Rezende, M. B. (2004). Avaliação da coordenação e destreza motora - ACOORDEM: etapas de criação e perspectivas de validação. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 15(1), 17-25. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v15i1p17-25
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v15i1p17-25
  • Magalhães, L. C., Rezende, M. B., Cardoso, A. A., Galvão, B. A. P., & Maor, F. M. O. M. (2011). Relação entre destreza manual e legibilidade da escrita em crianças: estudo piloto. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 22(2), 127-135. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i2p127-135
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i2p127-135
  • Maggi, E. F., Magalhães, L. C., Campos, A. F., & Bouzada, M. C. (2014). Preterm children have unfavorable motor, cognitive, and functional performance when compared to term children of preschool age. The Journal of Pediatrics, 90(4), 377-383. http://dx.doi.org/10.1016/j.jped.2013.10.005
    » http://dx.doi.org/10.1016/j.jped.2013.10.005
  • Mancini, M. C. (2005). Inventário de avaliação pediátrica de incapacidade (PEDI): manual da versão brasileira adaptada. Belo Horizonte: UFMG.
  • Mancini, M. C., Braga, M. A. F., Albuquerque, K. A., Ramos, T. M. V., & Chagas, P. S. C. (2010). Comparação do desempenho funcional de crianças com visão subnormal e crianças com desenvolvimento normal aos 2 e 6 anos de idade. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 21(3), 215-222. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i3p215-222
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v21i3p215-222
  • Mancini, M. C., Fiúza, P. M., Rebelo, J. M., Magalhães, L. C., Coelho, Z. A. C., Paixão, M. L., Gontijo, A. P. B., & Fonseca, S. T. (2002). Comparação do desempenho de atividades funcionais em crianças com desenvolvimento normal e crianças com paralisia cerebral. Arquivos de Neuro-Psiquiatria, 60(2B), 446-452. http://dx.doi.org/10.1590/S0004-282X2002000300020
    » http://dx.doi.org/10.1590/S0004-282X2002000300020
  • Mancini, M. C., Pfeifer, L. I., & Brandão, M. D. B. (2020). Processos de avaliação de terapia ocupacional na infância. In L. I. Pheifer & M. M. M. Sant’Anna (Eds.), Terapia ocupacional na infância: procedimentos para a prática clínica (pp. 25-40). São Paulo: Memnon.
  • Marques, L. N., Cavalcanti, A., & Ruzzi-Pereira, A. (2015). O viver com a doença falciforme: percepção de adolescentes. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 26(1), 109-117. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v26i1p109-117
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v26i1p109-117
  • Mattos, J. C., D’Antino, M. E. F., & Cysneiros, R. M. (2015). Tradução para o português do Brasil e adaptação cultural do Sensory Profile. Psicologia: Teoria e Prática, 17(3), 104-120. http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psicologia.v17n3p104-120
    » http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/psicologia.v17n3p104-120
  • Mazak, M. S. R. (2021). Adaptação transcultural do instrumento The Short Child Occupational Profile para a Língua Portuguesa do Brasil (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.
  • Medeiros, T. M. L., Matos, R. M. A., Correia, N. B., Lima, A. C. D., & Albuquerque, R. C. (2014). Desempenho ocupacional de adolescentes escolares com excesso de peso. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 25(3), 279-288. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v25i3p279-288
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v25i3p279-288
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA Statement. PLoS Medicine, 6(6), 1-6. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
    » http://dx.doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
  • Motta, M. P., & Takatori, M. (2001). A assistência em terapia ocupacional sob a perspectiva do desenvolvimento da criança. In M. M. R. P. De Carlo & C. C. Bartalotti (Eds.), Terapia ocupacional no Brasil: fundamentos e perspectivas (pp. 117-135). São Paulo: Plexus.
  • Núñez, C. M. V. (2019). Terapias Ocupacionales del Sur: una propuesta para su comprensión. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 27(3), 671-680. http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoARF1859
    » http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoARF1859
  • Pacciulio, A. M., Pfeifer, L. I., & Santos, J. L. F. (2010). Preliminary reliability and repeatability of the Brazilian version of the Revised Knox Preschool Play Scale. Occupational Therapy International, 17(2), 74-80. http://dx.doi.org/10.1002/oti.289
    » http://dx.doi.org/10.1002/oti.289
  • Paicheco, R., Di Matteo, J., Cucolicchio, S., Gomes, C., Simone, M. F., & Assumpção Junior, F. B. (2010). Inventário de Avaliação Pediátrica de Incapacidade (PEDI): aplicabilidade no diagnóstico de transtorno invasivo do desenvolvimento e retardo mental. Med Reabil, 29(1), 9-12. Recuperado em 20 de agosto de 2020, de https://pdfs.semanticscholar.org/c6c7/be098f001e07b103a2830aea9a34928d2c18.pdf
    » https://pdfs.semanticscholar.org/c6c7/be098f001e07b103a2830aea9a34928d2c18.pdf
  • Pasquali, L. (2009). Psicometria. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43(spe), 992-999. http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342009000500002
    » http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342009000500002
  • Pereira, D. C., Ruzzi-Pereira, A., Pereira, P. E., & Trevisan, E. R. (2014). Desempenho ocupacional de adolescentes de um Centro de Atenção Psicossocial Infanto-juvenil (CAPSI). Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 25(1), 11-17. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v25i1p11-17
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v25i1p11-17
  • Pfeifer, L. I., Pacciulio, A. M., Santos, C. A., Santos, J. L., & Stagnitti, K. E. (2011b). Pretend Play of Children with Cerebral Palsy. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 31(4), 390-402. http://dx.doi.org/10.3109/01942638.2011.572149
    » http://dx.doi.org/10.3109/01942638.2011.572149
  • Pfeifer, L. I., Queiroz, M. A., Santos, J. L. F., & Stagnitti, K. E. (2011a). Cross-cultural adaptation and reliability of Child-Initiated Pretend Play Assessment (ChIPPA). Canadian Journal of Occupational Therapy, 78(3), 187-195. http://dx.doi.org/10.2182/cjot.2011.78.3.7
    » http://dx.doi.org/10.2182/cjot.2011.78.3.7
  • Prado, M. S. S., Magalhães, L. C., & Wilson, B. N. (2009). Cross-cultural adaptation of the Developmental Coordination Disorder Questionnaire for Brazilian children. Revista Brasileira de Fisioterapia, 13(3), 236-243. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552009005000024
    » http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552009005000024
  • Reis, D. T. L., Costa, R. M., & Oliveira, L. V. L. (2017). Repercussões dos transtornos de processamento sensorial nas habilidades funcionais de crianças com paralisia cerebral. Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional, 1(3), 318-331. http://dx.doi.org/10.47222/2526-3544.rbto4763
    » http://dx.doi.org/10.47222/2526-3544.rbto4763
  • Rocha, S. R., Dornelas, L. F., & Magalhães, L. C. (2013). Instrumentos utilizados para avaliação do desenvolvimento de recém-nascidos pré-termo no Brasil: revisão da literatura. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 21(1), 109-117. http://dx.doi.org/10.4322/cto.2013.015
    » http://dx.doi.org/10.4322/cto.2013.015
  • Ruggio, C. I. B. (2008). Adaptação transcultural do Perceived Efficacy and Goal Setting System – PEGS para crianças brasileiras (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
  • Ruggio, C. I. B., Missiuna, C., Costa, S. A., Araújo, C. R. S., & Magalhães, L. C. (2018). Validity and reliability of the Perceived Efficacy and Goal Setting System (PEGS) for Brazilian children. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 26(4), 828-836. http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1702
    » http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1702
  • Sant’Anna, M. M. M., Blascovi-Assis, S. M., & Magalhães, L. C. (2008). Adaptação transcultural dos protocolos de avaliação do Modelo Lúdico. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 19(1), 34-47. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v19i1p34-47
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v19i1p34-47
  • Santos, D. M., Lucisano, R. V., & Pfeifer, L. I. (2019). An investigation of the quality of pretend play ability in children with cerebral palsy. Australian Occupational Therapy Journal, 66(2), 210-218. http://dx.doi.org/10.1111/1440-1630.12539
    » http://dx.doi.org/10.1111/1440-1630.12539
  • Santos, P. D. B., & Ferreira, L. S. (2014). Intervenção Terapêutica Ocupacional em caso de escalpelamento: vivências de uma criança admitida no Espaço Acolher. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 25(2), 185-193. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v25i2p185-193
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v25i2p185-193
  • Santos, P. D. B., & Ferreira, L. S. (2015). Terapia ocupacional e a criança ribeirinha amazônica vítima de escalpelamento por eixo de motor de barco. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 23(1), 117-130. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO506
    » http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO506
  • Sarraff, T. F. S., Martinez, C. M. S., & Santos, J. L. F. (2018). Especificidade e sensibilidade do DCDQ para crianças de 8 a 10 anos no Brasil. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 29(2), 135-143. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v29i2p135-143
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v29i2p135-143
  • Segava, N. B., & Cavalcanti, A. (2011). Análise do desempenho ocupacional de crianças e adolescentes com anemia falciforme. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 22(3), 279-288. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i3p279-288
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v22i3p279-288
  • Segava, N. B., Cavalcanti, A., Paula, F. G., & Mendes, E. L. (2014). Caracterização do uso de atividades físicas em crianças e adolescentes com anemia falciforme. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 24(3), 242-249. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v24i3p242-249
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v24i3p242-249
  • Silva, C. G. S., Van Petten, A. M. V. N., Harsányi, E., & Magalhaes, L. C. (2017). Análise psicométrica dos itens da Avaliação da Coordenação e Destreza Motora (ACOORDEM) em crianças de 4 anos. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 28(1), 9-18. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i1p9-18
    » http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i1p9-18
  • Silva, D. B. R., & Martinez, C. M. S. (2002). Modelos de avaliação em terapia ocupacional: estudos dos hábitos funcionais e de auto-suficiência em crianças. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 10(2), 77-93.
  • Silva, M. R., Silva, P. C., Rabelo, H. D., & Vinhas, B. C. V. (2020). A terapia ocupacional pediátrica brasileira diante da pandemia da COVID-19: reformulando a prática profissional. Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional, 4(3), 422-437. http://dx.doi.org/10.47222/2526-3544.rbto34171
    » http://dx.doi.org/10.47222/2526-3544.rbto34171
  • Silva, T. S. G. D., & Pelosi, M. B. (2018). Evolução de uma criança com síndrome de Down a luz do modelo lúdico: estudo de caso. Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional, 2(1), 50-67. http://dx.doi.org/10.47222/2526-3544.rbto11834
    » http://dx.doi.org/10.47222/2526-3544.rbto11834
  • Sposito, A. M. P., Pfeifer, L. I., & Santos, J. L. F. (2012). Adaptação transcultural da escala lúdica pré-escolar de Knox – revisada para uso na população Brasileira. Interação em Psicologia, 16(2), 149-160.
  • Sposito, A. M. P., Santos, J. L. F., & Pfeifer, L. I. (2019). Validation of the revised knox preschool play scale for the brazilian population. Occupational Therapy International, 2019(2), 1-5. http://dx.doi.org/10.1155/2019/6397425
    » http://dx.doi.org/10.1155/2019/6397425
  • Tedesco, S. A. (2000). Estudo da validade e confiabilidade de um instrumento de terapia ocupacional: auto-avaliação do funcionamento ocupacional (SAOF) (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo.
  • Tedesco, S. A. (2017). Avaliação e intervenção de terapia ocupacional em contextos hospitalares. In M. M. R. P. De Carlo & A. Kudo (Eds.), Terapia ocupacional em contextos hospitalares e cuidados paliativos (pp. 79-101). São Paulo: Payá.
  • Uchôa-Figueiredo, L. R., Lima, F. F., Mendes, R. S., Marques, N. C. F., Matteuci, M., Almada, H. S., Novelli, M. M. P. C., & Katz, N. (2017). Adaptação transcultural para a língua portuguesa da Avaliação Cognitiva Dinâmica de Terapia Ocupacional para Crianças (DOTCA-Ch). Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 25(2), 287-296. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0827
    » http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0827
  • Winkler, R. L., & Clemen, R. T. (2004). Multiple experts vs. multiple methods: combining correlation assessments. Decision Analysis, 1(3), 167-176. http://dx.doi.org/10.1287/deca.1030.0008
    » http://dx.doi.org/10.1287/deca.1030.0008

Edited by

Section Editor

Profa. Dra. Tatiana Pontes

Publication Dates

  • Publication in this collection
    22 Oct 2021
  • Date of issue
    2021

History

  • Received
    20 Aug 2020
  • Accepted
    30 Apr 2021
Universidade Federal de São Carlos, Departamento de Terapia Ocupacional Rodovia Washington Luis, Km 235, Caixa Postal 676, CEP: , 13565-905, São Carlos, SP - Brasil, Tel.: 55-16-3361-8749 - São Carlos - SP - Brazil
E-mail: cadto@ufscar.br