Accessibility / Report Error
Revista de Administração (São Paulo), Volume: 52, Issue: 4, Published: 2017
  • Editorial Editorial

    Hourneaux, Flavio; Saes, Maria Sylvia Macchione
  • The foundation of the academic field in Business and Administration in Brazil: the case of RAUSP Special Invited Paper

    Tonelli, Maria José

    Abstract in English:

    Abstract "The foundation of the academic field in Business and Administration in Brazil: The case of RAUSP": This work proposes an interpretation, based on a Social Constructionism approach, of the genesis of the Business Administration academic field in Brazil, departing from the analysis of the first journals in this area: RAUSP – Revista de Administração and RAE – Revista de Administração de Empresas. The use of the expression "Administrative Science", presented in the first edition of RAUSP in 1947 should be considered the foundational mark of the scientific field of Business Administration in Brazil.
  • What motivates money donation? A study on external motivators Social Responsibility

    Degasperi, Nivea Coelho; Mainardes, Emerson Wagner

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste estudo, Buscou-se identificar os fatores motivadores externos que favorecem a doação individual de dinheiro. Metodologicamente adotou-se uma pesquisa descritiva, quantitativa com corte transversal. Para coleta dos dados foi elaborado um questionário contendo 49 afirmativas baseadas nas variáveis motivadoras externas de doação individual regular de dinheiro encontradas na literatura sobre o tema. Depois de testado, o questionário foi aplicado a 1073 brasileiros, doadores regulares de dinheiro e realizada a análise fatorial exploratória. Conclusivamente, foram identificados oito fatores externos que, na visão dos doadores pesquisados, motivam a doação individual de dinheiro: Confiança, Recompensa, Influências de lideranças, Características da organização, Influências do ambiente, Benefícios pessoais, Características dos beneficiários e Interesses futuros. Espera-se que esses oito fatores, conjuntamente, possam se tornar uma ferramenta útil para melhorar a gestão das organizações de caridade, principalmente na definição de campanhas ou outras estratégias de marketing para atrair novos doadores e angariar fundos em ocasiões favoráveis à doação individual de dinheiro.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo en este estudio es identificar los factores motivadores externos que favorecen la donación individual de dinero. Se ha adoptado como metodología un estudio descriptivo, cuantitativo, con sección transversal. Para la recopilación de datos se ha elaborado un cuestionario con 49 afirmaciones que tenían como base las variables motivacionales externas de donación individual regular de dinero encontradas en la literatura sobre el tema. El cuestionario, previamente puesto a prueba, se ha aplicado a 1073 brasileños, donantes regulares de dinero, y se ha realizado el análisis factorial exploratorio. Como conclusión, se han identificado ocho factores externos que, en la opinión de los encuestados donantes, motivan la donación individual de dinero: confianza, recompensa, influencias de liderazgo, características de la organización, influencias del ambiente, beneficios personales, características de los beneficiarios e intereses futuros. Se espera que estos ocho factores, juntos, puedan convertirse en una herramienta útil para mejorar la gestión de las organizaciones de caridad, sobre todo en la definición de campañas y otras estrategias de marketing destinadas a atraer a nuevos donantes y a recaudar fondos en ocasiones favorables a la donación individual de dinero.

    Abstract in English:

    Abstract The objective of this study is to identify external motivating factors that favor individual money donation. Methodologically, we adopted a descriptive and quantitative cross-sectional study. In order to collect data, we prepared a questionnaire containing 49 statements based on external motivating variables of regular individual money donation found in the literature on the subject. After testing the questionnaire, we applied it to 1073 Brazilians, regular money donors and we performed an exploratory factor analysis. Conclusively, we identified 8 external factors that motivate individual money donation: Trust, Reward, Leadership influences, Characteristics of the organization, Environmental influences, Personal benefits, Characteristics of beneficiaries and Future Interests. We expect that these 8 factors combined, could become a useful tool to improve the management of charitable organizations, especially in defining campaigns or other marketing strategies to attract new donors and raise funds on occasions that are favorable to individual money donation.
  • Formal and relational contracts between organizations: proposal of a model for analysis of the transactional and governance structure characteristics of comparative cases Corporate Governance

    Ambrozini, Luciana Cardoso Siqueira; Martinelli, Dante Pinheiro

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A literatura aponta que a utilização de estruturas de governança formais e relacionais tem papel fundamental na condução e manutenção das relações interorganizacionais. Entretanto, verifica-se possibilidades para discussões sobre composição e função dessas estruturas na presença de diferentes características transacionais. Propõe-se, assim, um modelo fundamentado nas literaturas de contratos formais, relações interorganizacionais, nas Teorias dos Contratos Relacionais e Economia dos Custos da Transação. Sendo uma pesquisa qualitativa-exploratória, foram realizadas e interpretadas por meio da Análise de Conteúdo seis entrevistas estruturadas para comparação dos casos e discussão de proposições teóricas. Observou-se que algumas características transacionais quando presentes com maior intensidade no contexto da transação tendem a corroborar as proposições teóricas de conteúdo e função contratual formal, demonstrando que a intensidade da presença de características transacionais apresenta-se como fator relevante para análise de adequação de estruturas de governança. No mesmo sentido, a utilização das diferentes normas relacionais apresenta variações dentro de cada característica analisada. Outros aspectos explorados na Análise de Conteúdo são sugeridos para a compor do modelo de análise. São discutidas proposições exploradas acerca da composição do contexto da transação e a complementaridade de estruturas de governança de relações interorganizacionais.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La literatura indica que la utilización de estructuras de gobernanza formales y relacionales tiene un papel fundamental en la conducción y mantenimiento de las relaciones entre organizaciones. En este estudio se analizan la composición y la función de esas estructuras en presencia de distintas características transaccionales. Se propone, así, un modelo con base en la Teoría de los Contratos Relacionales y la Teoría de la Economía de los Costos de Transacción. Se lleva a cabo un estudio cualitativo exploratorio por medio del análisis de contenido. Se han realizado seis entrevistas estructuradas para la comparación de los casos y discusión de proposiciones teóricas. Se ha observado que algunas características transaccionales, cuando se presentan con mayor intensidad en el contexto de la transacción, tienden a corroborar las proposiciones teóricas de contenido y función contractual formal, lo que demuestra que la intensidad de la presencia de características transaccionales se configura como factor relevante para el análisis de adecuación de estructuras de gobernanza. Asimismo, la utilización de las distintas normas relacionales presenta variaciones dentro de cada característica analizada. Para componer el modelo de análisis, se sugiere considerar otros aspectos examinados en el análisis de contenido.

    Abstract in English:

    Abstract The literature indicates that the use of formal and relational governance structures have a fundamental role in the conduct and maintenance of inter-organizational relationships. Nevertheless, there are possibilities for discussions about the composition and function of these structures in the presence of different transactional characteristics. Thus, a model based on the literatures of formal contracts, inter-organizational relationships, Relational Contract Theory, and Transaction Cost Economics is proposed. Since this is a qualitative exploratory research, six structured interviews were carried out and interpreted by means of Content Analysis for case comparison and discussion of theoretical propositions. It was observed that some transactional characteristics, when present with greater intensity in the context of a transaction, tend to corroborate the theoretical propositions of formal contractual function, demonstrating that the intensity of these characteristics is a relevant factor for analyzing the adequacy of governance structures. Likewise, the use of different relational norms presents variations within each characteristic analyzed. Other aspects explored in the Content Analysis are suggested in the composition of the analysis model. The propositions explored regarding the composition of the transaction context and the complementarity of governance structure of inter-organizational relationships are also discussed.
  • Resistance and organized counter-resistance in conflict areas: an ethnography with Embraer's workers Human Resources And Organizations

    Oliveira, Marco Antonio Gonsales de; Nogueira, Arnaldo José França Mazzei

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, analisa-se a especificidade dos conflitos entre capital e trabalho no contexto de uma empresa global como a EMBRAER, sediada no Estado de São Paulo, Brasil. Em 2009 a EMBRAER demitiu mais de quatro mil trabalhadores, o que provocou acirramento dos conflitos trabalhistas. Curiosamente, ao lado desses conflitos surgiu um movimento de contra-resistência-organizada de funcionários da empresa cujo ponto culminante foi uma decisão contrária à continuidade de uma greve eclodida em 2014. O contra o movimento de resistência sindical se posicionava em defesa dos valores da empresa. Tendo como pano de fundo esses conflitos, a pesquisa realizou uma abordagem etnográfica aos moldes de um estudo de caso ampliado fundamentado pela Sociologia Pública. A pesquisa foi realizada no Sindicato dos Metalúrgicos de São José dos Campos e Região e com os trabalhadores da Embraer durante dois anos. A conclusão principal do artigo aponta que há uma dialética do conflito no capitalismo contemporâneo que no mesmo tempo que promove os movimentos de resistência dos trabalhadores revela também a eficácia das políticas de consentimento da empresa típicas do pós-fordismo, que, neste caso, manifestou-se como um movimento inédito de contra-resistência-organizada.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En este artículo se analiza la especificidad de los conflictos entre capital y trabajo en el marco de una empresa global como Embraer, con sede en el Estado de São Paulo, Brasil. En 2009, Embraer despidió a más de cuatro mil empleados, lo que produjo un recrudecimiento de los conflictos laborales. Curiosamente, en paralelo a estos conflictos, surgió un movimiento de contrarresistencia organizada de empleados de la empresa que tuvo como punto culminante una decisión contraria a la continuación de una huelga iniciada en 2014. A partir de dichos conflictos, se ha llevado a cabo un análisis etnográfico con base en un estudio de caso ampliado y fundamentado por la Sociología Pública. Se ha realizado el estudio en el Sindicato de Metalúrgicos de São José dos Campos y Región, y con los empleados de Embraer, durante dos años. La principal conclusión apunta hacia la existencia de una dialéctica del conflicto en el capitalismo contemporáneo que, al mismo tiempo que promueve los movimientos de resistencia de los trabajadores, revela también la eficacia de las políticas de consentimiento de la empresa, típicas del postfordismo, y que en este caso, se ha manifestado como un movimiento inédito de contrarresistencia organizada.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of this paper is to analyze the specificity of the conflict between capital and labor in the context of a global company like EMBRAER that has a strong influence in the region where it is located in Sao Jose dos Campos in São Paulo, Brazil. Since the resignation mass held by Embraer of more than four thousand workers in 2009 intensified labor conflicts, resistance movements of workers as strikes, labor mobilizations, labor, dissatisfactions and union complaints against the company that had adopted a flexible paradigm organization. Interestingly, these areas of conflict is explained in an unprecedented way a counter-resistance organized movement of employees whose culmination was a decision contrary to the continuation of a strike erupted in 2014. It was thought until then that the counteraction to union resistance movement of workers occurred only ideologically, personal or small groups despite being beneficiaries of the shares, never participate in such movements. This time participated, managers and technicians were organized against union resistance movement in defense of the values of the company to settle with the movement and unseat union leaders seeking to address labor dissatisfaction. In the contemplation of this study was carried out an ethnographic approach to mold a study of extended case reasoned by the Public Sociology (see Burawoy, 2005). The ethnography option was due to its ability to identify how the contemporary global capitalism processes are mediated locally with various effects on the lives of workers, a difficult reality for the foundation of an opposition unions and the left in Brazil. The research process began in the Metalworkers Union of São José dos Campos and Region and approaches with the workers of Embraer were held for two years. The main conclusion of the article points out that there is a dialectic of conflict in contemporary capitalism than the same time promoting the workers' resistance movements also reveals the effectiveness of consent policies of the typical business of post-Fordism, which in this case was manifested if as an unprecedented move against resistance-organized.
  • Volatility persistence and inventory effect in grain futures markets: evidence from a recursive model Finance And Accounting

    Silveira, Rodrigo Lanna Franco da; Maciel, Leandro dos Santos; Mattos, Fabio L.; Ballini, Rosangela

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, os autores procuraram investigar a persistência da volatilidade e inventory effect nos mercados futuros de grãos no período entre 1959 e 2014. A inovação do estudo consistiu na aplicação de um modelo de volatilidade recursivo TARCH(1,1) com rolagem das estimativas a partir de uma janela de tempo de quatro anos. Os resultados apontaram para uma alta persistência da volatilidade condicional nos mercados de milho e soja. Além disso, observou-se a presença dos efeitos sazonalidade, inventory e time-to-maturity na dinâmica de volatilidade dos preços de ambos mercados. Verificou-se ainda uma queda na persistência de curto-prazo no período recente, o que levou a uma diminuição da persistência de longo-prazo e da meia-vida nos mercados em estudo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo en este estudio es investigar la persistencia de la volatilidad y el efecto de inventario en los mercados de futuros de granos en el período de 1959 a 2014. La innovación del trabajo consiste en la aplicación de un modelo de volatilidad recursivo TARCH(1,1) por estimación, en un período de cuatro años. Los resultados indican una alta persistencia de la volatilidad condicional en el mercado de maíz y soja. Además, hay evidencia de efectos de inventario, tiempo hasta la expiración y estacionalidad en la dinámica de la volatilidad de los precios de ambos mercados. También se ha verificado una baja persistencia de la volatilidad a corto plazo en los últimos años, lo que ha causado una caída de la persistencia de la volatilidad a largo plazo.

    Abstract in English:

    Abstract The purpose of this paper is to investigate the volatility persistence and the inventory effect in grain futures markets during the period of 1959–2014. The innovative nature of this study lies in the evaluation of rolling estimates, using a recursive univariate TARCH(1,1)-in-mean volatility model. The daily evolution of volatility persistence and the inventory effect on corn and soybean futures contracts is analyzed using a rolling window of 1008 observations over four years. In general, the results suggest that the conditional volatility in both markets is highly persistent. There is also evidence of inventory, time-to-maturity, and seasonality effects on the volatility dynamics of corn and soybeans. In addition, the findings point to a lower short-run volatility persistence in recent years, which caused a slight decrease in long-run volatility persistence and the half-life period in both markets.
  • Consumer behavior of electronic games' players: a study on the intentions to play and to pay Marketing

    Souza, Lucas Lopes Ferreira de; Freitas, Ana Augusta Ferreira de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O mercado de games é um dos mais rentáveis no quesito lazer, ultrapassando o mercado cinematográfico, e figura como o 11° do mundo e o 1° da América Latina em rentabilidade para as empresas. A despeito desta importância, poucas informações são conhecidas sobre quais as razões que motivam as pessoas a jogar. Este artigo teve como objetivo analisar quais características dos jogos influenciam os consumidores de games a jogar e a pagar. Como metodologia, uma pesquisa de campo foi conduzida com cerca de 600 usuários, e a modelagem de equações estruturais foi utilizada para testar o modelo. Entre os resultados, mostra-se que os construtos desafio, desvio, diversão, fantasia e interação social têm influência na intenção de jogar e pagar, enquanto o construto competição influencia negativamente a intenção de jogar. Não foram obtidas causalidades significantes dos construtos flexibilidade de tempo e excitação, no construto intenção de jogar. Ademais, foi observado que as motivações que obtiveram maior impacto são a diversão, o desafio e a fantasia, características que devem ser observadas por desenvolvedores e indústrias do setor.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El mercado de videojuegos es uno de los más rentables en el ámbito del ocio, superando el mercado del cine, y figura como el 11° del mundo y el 1° de América Latina en lo que se refiere a la rentabilidad de las empresas. A pesar de esta importancia, hay escasa información sobre las razones que motivan a las personas a jugar. El objetivo en este trabajo es analizar cuáles características de los juegos influyen en el consumidor y lo llevan a jugar y pagar. Se ha llevado a cabo un estudio de campo con aproximadamente 600 usuarios y se ha utilizado como metodología los modelos de ecuaciones estructurales. Los resultados muestran que los constructos desafío, desvío, diversión, fantasía e interacción social influyen en la intención de jugar y pagar, mientras que el constructo competición tiene influencia negativa en la intención de jugar. No se han obtenido causalidades significativas de los constructos flexibilidad del tiempo y excitación en el constructo intención de jugar. Además, se ha observado que las motivaciones que tienen mayor impacto son la diversión, el desafío y la fantasía, características que deben ser observadas por los desarrolladores de juegos y la industria del sector.

    Abstract in English:

    Abstract The electronic games market is one of the most profitable in the leisure segment, having surpassed the film industry. In terms of profitability, it is ranked as eleventh in the world and first in Latin America. Despite its relevance, there is little information about the reasons that lead consumers to play. This paper examined which attributes of the games influence consumers to play and pay for them. The methodology was a field research survey conducted with 600 electronic games' players, and structural equation modeling was used to test the model. The results indicate that the constructs challenge, diversion, fun, fantasy and social interaction influence the intention to play and pay for games, while the construct competition has a negative effect on the intention to play. No significant causalities were found, regarding the constructs time flexibility and arousal, on the intention to play. Furthermore, we also observed that motivations that had the highest impact were fun, challenge and fantasy, attributes that should be considered by game developers and industry.
  • Understanding consumer's responses to negative emotions related to crowding on satisfaction and impulse purchase in retail: the mediating role of coping Marketing

    Ferreira, Marlette Cassia Oliveira; Brandão, Marcelo Moll; Bizarrias, Flavio Santino

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A percepção de crowding, entendida como a resposta individual à aglomeração pode ser observada em um ambiente de varejo e influenciar as emoções positivas e negativas. Nesta pesquisa propõe-se testar o efeito mediador do coping - estratégias racionais adotadas para lidar com emoções negativas - na relação entre emoções negativas, consequentes da percepção de crowding, e comportamento de consumidores (mensurados por compra por impulso e satisfação). Os achados referentes ao efeito de coping contribuem para explicar em que medida há resposta positiva à densidade humana em ambiente de varejo. Para isso, foi desenvolvido um modelo teórico com a relação da percepção de crowding, emoções positivas e negativas e comportamento do consumidor. O modelo incrementa o entendimento do fenômeno de crowding quando inclui relações mediadas pela oposição (dimensão de coping) entre emoção negativa e comportamento do consumidor. Para testar o modelo teórico foi realizado um survey com 456 respondentes e os testes de hipótese com a utilização de modelagem de equações estruturais. Foi evidenciado que percepção de crowding tem efeitos mais robustos nas emoções negativas que nas emoções positivas. Destaca-se que com a inclusão da mediação de oposição, a relação fraca entre a emoção negativa e comportamentos, na relação direta torna-se positiva entre emoção negativa e compra por impulso, e emoção negativa e satisfação. Além das contribuições teóricas do modelo testado, futuras pesquisas e implicações gerenciais são propostas no final do artigo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La percepción de hacinamiento, entendida como la respuesta individual a la aglomeración puede ser observada en un entorno de comercio minorista e influir en las emociones positivas y negativas. En este estudio se analiza el efecto mediador del afrontamiento – estrategias racionales adoptadas para hacer frente a las emociones negativas – en la relación entre las emociones negativas, oriundas de la percepción de crowding, y el comportamiento de consumidores (medidos por la compra por impulso y satisfacción). Los hallazgos sobre el efecto de coping contribuyen para explicar en qué medida existe una respuesta positiva a la densidad humana en el ambiente de venta al por menor. Se ha desarrollado un modelo teórico con enfoque en la relación de la percepción de crowding, emociones positivas y negativas y comportamiento del consumidor. El modelo incrementa la comprensión del fenómeno de crowding al incluir relaciones mediadas por la oposición (dimensión de coping) entre emoción negativa y comportamiento del consumidor. Para probar el modelo teórico y la hipótesis, se ha llevado a cabo un survey con 456 encuestados y se han aplicado los modelos de ecuaciones estructurales. Se ha demostrado que la percepción de crowding tiene efectos más sólidos sobre las emociones negativas que en las emociones positivas. Es de destacar que, con la inclusión de la mediación de oposición, la relación débil entre la emoción negativa y el comportamiento, en la relación directa, se convierta en positiva entre emoción negativa y la compra por impulso, y emoción negativa y satisfacción. Además de las contribuciones teóricas del modelo puesto a prueba, se proponen al final del artículo sugerencias para futuras investigaciones e implicaciones de gestión.

    Abstract in English:

    Abstract The perception of crowding, understood as an individual's response to crowds, can be observed in retail environments and influences positive and negative emotions. In this research we test the mediating effect of coping – rational strategies adopted to deal with negative emotions – in the relationship between negative emotions (resulting from crowding perception) and consumer behavior (measured by impulse purchase and satisfaction). The findings related to coping explain to what extent there is a positive response to human density in the retail environment. For this, a theoretical model was developed which includes the relationships among perception of crowding, positive and negative emotions, and consumer behavior. The model enhances the understanding of the crowding phenomenon by including relationships mediated by an oppositional strategy (coping dimension) between negative emotions and consumer behaviors. To test the theoretical model, a survey was conducted with 456 respondents and hypothesis tests using structural equation modeling. It was evidenced that crowding perception has more robust effects on negative emotions than positive emotions. It is emphasized that with the inclusion of opposition mediation, the weak direct relationship between negative emotions and behaviors, becomes a positive relationship between negative emotion and impulse purchase, and negative emotion and satisfaction. In addition to the theoretical contributions of the tested model, future research and managerial implications are proposed at the end of the article.
  • Strategic contractual relationships in the automotive sector Strategy And Business Economics

    Augusto, Cleiciele Albuquerque; Souza, José Paulo de; Cário, Silvio Antônio Ferraz

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, objetivou-se compreender as relações contratuais por meio da complementaridade da Teoria dos Custos de Transação, Teoria dos Custos de Mensuração e Visão Baseada em Recursos. Para tanto, buscou-se definir um modelo analítico adequado ao objetivo de complementaridade, considerando-se as categorias de cada abordagem. A proposição elaborada indica que, na possibilidade de mensuração dos atributos dos produtos, a relação contratual pode ser utilizada para garantir os direitos de propriedade sobre ativos de elevada especificidade e recursos estratégicos, evitando-se os custos da integração vertical. Em um segundo momento, a partir de uma pesquisa qualitativa descritiva, com recorte no ano de 2015, realizou-se a fase empírica da proposta. Nessa fase, analisou-se a proposição de complementaridade a partir de dados obtidos por meio de entrevistas semiestruturadas com gerentes de logísticas, produção e compras das montadoras automotivas localizadas no Estado do Paraná, e alguns de seus fornecedores diretos. A proposição foi ratificada ao se constatar que, no caso de autopeças de elevada especificidade, a capacidade de mensuração de suas dimensões garante a proteção de direitos de propriedade específicos e residuais. No caso dos recursos estratégicos, na possibilidade de mensuração e controle, a contratação permitiu a aquisição de diversas inovações geradoras de vantagem competitiva (bluetooth, o GPS integrado no veiculo, com cartão SD, o sensor de ré, air bags). Observou-se que, mesmo se constituindo em recursos valiosos e raros para as montadoras no seu lançamento, esse fato não impediu que esses fossem adquiridos por intermédio da contratação. Conclui-se que essa ratificação pode oferecer um caminho alternativo ao racional da TCT, proposto por Williamson, e à orientação pela integração de recursos, como forma de controle, preconizado pela VBR, o que ainda carece de maiores estudos visando a superar as limitações ainda presentes no modelo apresentado.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El propósito en este artículo es entender las relaciones contractuales por medio de la complementariedad de la Teoría de los Costos de Transacción, Teoría de los Costos de Medición y de Visión Basada en los Recursos. Para ello, se ha buscado establecer un modelo analítico apropiado al objetivo de complementariedad, teniendo en cuenta las categorías de cada enfoque. La proposición elaborada indica que, en la posibilidad de medición de los atributos del producto, la relación contractual puede utilizarse para asegurar los derechos de propiedad de activos de alta especificidad y recursos estratégicos, evitándose los costos de la integración vertical. En una segunda etapa, a partir de un estudio cualitativo descriptivo, con sección en el año 2015, se ha llevado a cabo la fase empírica de la proposición. En esta fase, se ha analizado la proposición complementaria, a partir de datos obtenidos por medio de entrevistas semiestructuradas con los directores de logística, producción y adquisición de plantas ensambladoras automotrices ubicadas en el estado de Paraná, y algunos de sus proveedores directos. La proposición ha sido ratificada por la constatación de que, en el caso de autopartes de alta especificidad, la capacidad de medición de sus dimensiones asegura la protección de los derechos de propiedad específicos y residuales. En cuanto a los recursos estratégicos, en la posibilidad de medición y control, la contratación ha permitido la adquisición de una serie de innovaciones generadoras de ventaja competitiva (bluetooth, GPS integrado en el vehículo, con tarjeta SD, sensor de marcha atrás, air bags). Se advierte que, aunque constituyan recursos valiosos y raros para los fabricantes de automóviles en su lanzamiento, este hecho no ha impedido que éstos fueran adquiridos por medio de la contratación. Se concluye que dicha comprobación puede ofrecer un medio alternativo al camino racional de la TCT, propuesto por Williamson, y a la orientación hacia la integración de los recursos, como medio de control, preconizado por la VBR. Es necesario que se realicen más estudios para superar las limitaciones todavía presentes en el modelo.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of the present study is to understand contractual relations through the complementarity of the Transaction Costs Theory, Measurement Costs Theory, and the Resource-Based View. Initially, we sought to define an analytical model appropriate to the complementarity objective, considering the categories of each approach. The proposition was: given the possibility of measuring the attributes of products, the contractual relationship can be used to guarantee property rights over assets of high specificity and strategic value, avoiding the costs of vertical integration. Secondly, a qualitative descriptive cross-cut (2014 and 2015) study was carried out. In this phase, the complementarity proposition was analyzed based on data obtained through semi-structured interviews with logistics, production, and purchasing managers of automakers located in the state of Paraná, and some of their direct suppliers. Our proposition indicates that when there is the possibility of measuring product attributes, the contractual relationship can be used to secure property rights of high-specificity assets and strategic resources, avoiding the costs of vertical integration. This proposition was verified because, in the case of high-specificity auto parts, the measurability of their dimensions ensures protection of specific and residual property rights. In the case of strategic resources, when there is a possibility of measurement and control, contracting is allowed, even including the acquisition of innovations that bring competitive advantage (Bluetooth, integrated GPS with SD card, back-up sensor, air bags). It was observed that, even though competitive advantages constitute valuable and rare resources for automakers at their launch, this did not prevent contracting. Verification can offer an alternative path to rational Transaction Costs Theory, as proposed by Williamson, and the use of vertical integration as a form of controlling strategic resources, recommended by the Resource-Based View, which still requires further studies in order to overcome persistent limitations in the model.
  • Organizational tolerance in agro-industrial systems: an empirical application for the meat sector Strategy And Business Economics

    Caleman, Silvia Morales de Queiroz; Zylbersztajn, Decio; Pereira, Matheus Wemerson Gomes; Oliveira, Gustavo Magalhães de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A partir da ótica da Teoria dos Custos de Mensuração esta pesquisa focaliza a coexistência de arranjos institucionais na coordenação de sistemas agroindustriais complexos. Com base no argumento da Tolerância Organizacional, investiga-se a coexistência de formas de contratação na aquisição de animal para abate nos sistemas agroindustriais de frango, suínos e bovinos em Mato Grosso do Sul. De modo geral, avaliam-se o grau de tolerância organizacional destes sistemas produtivos e seus determinantes. Para tanto, 98 produtores rurais dos referidos sistemas foram entrevistados, sendo os dados analisados por meio da aplicação de um modelo Logit Ordenado. A hipótese central é que a Tolerância Organizacional é relacionada ao grau de dificuldade de mensuração de atributos do produto transacionado. Os resultados da pesquisa apontam que a dificuldade de mensuração do atributo "conformidade do animal" é estatisticamente significativa para a existência de maior tolerância organizacional ao nível de 5%. Outras variáveis como tradição (5%), cooperação (10%) e adoção de contratos (1%) também explicam o grau de Tolerância Organizacional observados nos sistemas investigados. A compreensão dos determinantes das escolhas organizacionais é fundamental para a identificação das soluções eficientes para a coordenação de sistemas produtivos no agronegócio e para o estabelecimento de estratégias publicas e privadas para o setor.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Con base en la Teoría de Estimación de Costos, se analiza en este estudio la coexistencia de arreglos institucionales en la coordinación de sistemas agroindustriales complejos. A partir del razonamiento de la Tolerancia Organizacional, se investiga la existencia de diversas formas de contrato en la adquisición de ganado, aves y cerdos en la industria empacadora de carne en el Estado de Mato Grosso do Sul. En términos generales, se evalúan el grado de tolerancia organizacional de estos sistemas productivos y sus determinantes. Para ello, se entrevistaron a 98 productores y se analizaron los datos por medio de un modelo logit ordenado. La hipótesis principal es que la Tolerancia Organizacional se relaciona con el nivel de dificultad para medir los atributos de los productos negociados. Los resultados muestran que la dificultad de medir el atributo adecuación del animal es estadísticamente significativa (5%) para la existencia de una mayor tolerancia organizacional. Otras variables como la tradición (5%), la cooperación (10%) y la adopción de contratos (1%) también explican el grado de tolerancia organizacional en los sistemas productivos estudiados. La comprensión de los factores que determinan la elección de la organización es esencial en la identificación de soluciones eficientes para la coordinación de los sistemas productivos de la agroindustria y para que se establezcan estrategias públicas y privadas para el sector.

    Abstract in English:

    Abstract Based on the Measurement Cost Theory, this study focuses on the coexistence of institutional arrangements in coordinating complex agribusiness systems. Under the rationale of "Organizational Tolerance", the existence of plural forms is investigated in the acquisition of cattle, poultry, and swine by the meatpacking industry in the State of Mato Grosso do Sul. In general terms, the degree of organizational tolerance and its determinants are assessed in this study. To this end, 98 farmers were interviewed and the data analyzed by applying an Ordered Logit model. The main hypothesis is that Organizational Tolerance is related to the difficulty of measuring attributes of the transacted products. The findings show that the difficulty of measuring the animal condition is statistically significant (5%) for the existence of a higher Organizational Tolerance. Other variables such as tradition (5%), cooperation (10%), and adoption of contracts (1%) also explain the degree of Organizational Tolerance in agro-productive systems. Understanding the determinants of organizational choice is essential to the identification of efficient solutions for the coordination of productive systems in agribusiness, and for the establishment of public and private strategies for the sector.
  • Investigating the deal making failure in M&A: deal makers' perspective in Brazil Strategy And Business Economics

    Sales, Augusto Cesar Silva; Zanini, Marco Tulio Fundão

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Por que as negociações de fusão entram em colapso – um estudo exploratório sobre os fatores por trás dos "pés frios de casamento" e fracassos nas negociações em fusões e aquisições a partir da perspectiva dos profissionais atuantes no negócio no Brasil. Uma pergunta básica incentivou este estudo: Após todo o esforço, expectativas e dinheiro normalmente investidos em dealmaking, porque tantas transações são simplesmente abandonadas, mesmo quando os benefícios são claros para a empresa, acionistas, clientes e funcionários?

    Abstract in Spanish:

    Resumen Por qué las negociaciones de fusión colapsan – un estudio exploratorio sobre los factores que llevan al fracaso en fusiones y adquisiciones desde la perspectiva de profesionales que actúan en Brasil. Una pregunta básica ha estimulado este estudio: después de todo el esfuerzo, expectativas y dinero normalmente invertidos en dealmaking, ¿por qué tantas transacciones son simplemente abandonadas, incluso cuando los beneficios son claros para la empresa, accionistas, clientes y empleados?

    Abstract in English:

    Abstract Why do merger talks collapse? – an exploratory study about the contributing factors behind ‘wedding cold feet' and deal making failures in Mergers and Acquisitions according to the perspective of active deal making professionals in Brazil. One basic question has encouraged the present study: after all the effort, expectations and money often invested in deal making, why are M&A transactions simply abandoned, even when the benefits to the business, shareholders, customers and employees seem to be clear?
  • The use of dynamic capabilities to boost innovation in a Brazilian Chemical Company Technology Management

    Froehlich, Cristiane; Bitencourt, Claudia Cristina; Bossle, Marilia Bonzanini

    Abstract in Portuguese:

    Resumo As capacidades dinâmicas procuram explicar como vantagens competitivas podem ser construídas em ambientes que mudam rapidamente. Neste estudo tem-se como objetivo analisar como a aplicação dos microfundamentos das capacidades dinâmicas pode contribuir para a expansão da capacidade de inovação. Os dados foram coletados por meio de dez entrevistas semiestruturadas com executivos de uma empresa química, e analisados por meio da análise de conteúdo qualitativa. Os resultados indicam que a aplicação dos microfundamentos das capacidades dinâmicas contribui para o desenvolvimento da capacidade de inovação, através da consolidação da primeira capacidade dinâmica (sensing), que estimula a inovação. Sensing pode ser considerada uma capacidade organizacional, resultante da integração entre as estratégias organizacionais e as práticas de inovação da organização. Além disso, este estudo traz as seguintes contribuições: a necessidade de incluir um novo microfundamento na capacidade de sensing, que neste estudo é chamado de "processos para gerenciar a inovação em um nível estratégico" e a necessidade de adaptar outro microfundamento relacionado com a capacidade sensing, chamado de "processos orientados para a colaboração com os fornecedores para complementar e estimular inovações dentro da empresa". Sugere-se que estes processos devem ser reavaliados em termos de seu potencial de gerar e complementar a inovação organizacional.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Las capacidades dinámicas tratan de explicar cómo ventajas competitivas pueden ser construidas en entornos que cambian rápidamente. En este estudio se analiza cómo la aplicación de los microfundamentos de las capacidades dinámicas puede contribuir a la expansión de la capacidad de innovación. Se han recogido los datos por medio de diez entrevistas semiestructuradas con ejecutivos de una empresa química, y se les ha aplicado el análisis de contenido cualitativo. Los resultados indican que la aplicación de los microfundamentos de las capacidades dinámicas contribuye al desarrollo de la capacidad de innovación por medio de la consolidación de la primera capacidad dinámica (detección), que fomenta la innovación. La detección puede ser considerada como una capacidad organizacional que resulta de la integración entre las estrategias de organización y las prácticas de innovación de la organización. Se aportan, además, las siguientes contribuciones: la necesidad de incluir un nuevo microfundamento en la capacidad de detección, que en este estudio se llama "procesos para la gestión de la innovación en un nivel estratégico"; y la necesidad de adaptar otro microfundamento relacionado con la capacidad de detección, que se traduce en "procesos dirigidos a la colaboración con los proveedores para complementar y estimular la innovación dentro de la empresa". Se sugiere que estos procesos deben ser reevaluados en términos de su potencial para generar y complementar la innovación organizacional.

    Abstract in English:

    Abstract Dynamic capabilities seek to explain how competitive advantages can be built in rapidly changing environments. This study aims to assess how the application of dynamic capabilities can contribute to the expansion of innovation capabilities. Data was collected on ten semi-structured interviews with executives from a chemical company, and analyzed using qualitative content analysis. Results indicate that the application of dynamic capabilities contributes to the development of innovation capabilities through the consolidation of the first dynamic capability (sensing), which fosters innovation. Sensing can be considered an organizational capability, resulting from the integration between organizational strategies and the innovation practices of the organization as a whole. This study brings the following contributions the need to include a new microfoundation in the sensing capability, which in this study is called ‘processes to manage innovation on a strategic level' and the need to adapt another microfoundation related to the sensing capability, called ‘processes oriented toward collaboration with suppliers to complement and stimulate innovations within the company'. It is suggested that these processes should be reassessed in terms of their potential to generate and complement organizational innovation.
  • Informal contracting between and within firms☆ Thinkbox

    Gil, Ricard; Zanarone, Giorgio

    Abstract in English:

    Abstract While informal contracts are widely used in modern economies, limited systematic empirical evidence is available to researchers and policy makers. This paper aims to fill the gap by discussing a selected sample of empirical works through the lens of a theoretical framework that clarifies the role of informal contracts. We also highlight unexplored research opportunities offered by more recent theoretical models that investigate how informal contracts are built over time, how they are subject to path dependency, and how relational rents are created, and are awaiting empirical analysis.
Departamento de Administração da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo Avenida Professor Luciano Gualberto, 908, sala F184, 05508-900 São Paulo / SP Brasil, Tel./Fax 55 11 3818-4002 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: rausp@usp.br