Acessibilidade / Reportar erro
Revista da Escola de Enfermagem da USP, Volume: 48, Número: spe2, Publicado: 2014
  • Editorial Editorial

    Souza, Dayse Neri de; Costa, António Pedro; Souza, Francislê Neri de; Reis, Luís Paulo
  • ESPECTROS DE MÃES DE PREMATUROS ACERCA DE CÍRCULO DE CULTURA EDUCATIVO Artigo Original

    Couto, Camila Santos do; Tupinambá, Milena Colares; Rangel, Aldecira Uchôa Monteiro; Frota, Mirna Albuquerque; Martins, Elis Mayre da Costa Silveira; Nobre, Caroline Soares; Landim, átima Luna Pinheiro

    Resumo em Português:

    Resumo Buscou-se conhecer os espectros de mães de prematuros acerca da vivência em círculo de cultura de caráter educativo e identificar o aprendizado proporcionado pelo círculo de cultura acerca dos cuidados com recém-nascido após alta hospitalar. Realizou-se estudo descritivo, em um hospital situado em Fortaleza-CE-Brasil. Foram realizadas três círculo de cultura com 17 mães de recém-nascido pré-termo. A interpretação do corpus foi realizada por meio da análise temática. Emergiram-se as categorias: Vivência materna em círculo de cultura; Apoio social promovido entre as mães por meio do círculo de cultura; e Aprendizado proporcionado no círculo de cultura. A capacitação dos pais durante o período de internação do filho deve ser realizada de modo a inserir os pais nos cuidados com o recém-nascido, proporcionar momentos de educação em saúde, ocasiões de apoio e diálogo entre os profissionais e a família.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Buscamos conocer los espectros de las madres de niños prematuros con respecto a su experiencia con el círculo de la cultura de carácter educativo e identificar el aprendizaje proporcionado por el círculo de la cultura sobre el cuidado del recién nacido tras el alta hospitalaria. Un estudio descriptivo se realizó en un hospital ubicado en Fortaleza, Brasil. Se realizaron tres reuniones de un círculo de la cultura con 17 madres de prematuros recién nacidos. La interpretación del corpus se ha realizado mediante el análisis temático. Surgido de las categorías: Experiencia materna en un círculo de la cultura; Promovido el apoyo social entre las madres a través del círculo de la cultura; y El aprendizaje proporcionado por el círculo de la cultura. La enseñanza de los padres durante la hospitalización del niño debe ser recluido en una forma de involucrar a los padres en el cuidado del recién nacido, proporcionar momentos de educación para la salud, las oportunidades para el apoyo y el diálogo entre los profesionales y familiares.

    Resumo em Inglês:

    Abstract We sought to know the spectra of mothers of premature children regarding their experience with circle of culture of educational character and identifying the learning provided by the circle of culture about newborn care after hospital discharge. A descriptive study was performed in a hospital located in Fortaleza, Brazil. Three meetings of a circle of culture with 17 mothers of premature newborns were performed. The interpretation of the corpus was performed using thematic analysis. Emerged from the categories: Maternal experience in a circle of culture; Promoted social support among mothers through the circle of culture; and Learning provided by the circle of culture. It was concluded that teaching parents during the hospitalization of the child should be held in a way to involve parents in the care of the newborn, provide moments of health education, opportunities for support and dialogue between professionals and family.
  • Cuidados de saúde a gestantes imigrantes e portuguesas em Portugal Artigo Original

    Coutinho, Emília de Carvalho; Silva, Alcione Leite da; Pereira, Carlos Manuel Figueiredo Pereira; Almeida, Alexandra Isabel; Nelas, Paula Alexandra Batista; Parreira, Vitória Barros Castro; Amaral, Maria Odete

    Resumo em Português:

    Este estudo teve como objetivo conhecer os cuidados de saúde recebidos e as barreiras enfrentadas por gestantes imigrantes e portuguesas, em Portugal. Trata-se de um estudo de natureza qualitativa, do tipo exploratório, com aplicação de entrevista semiestruturada a 60 mulheres imigrantes e 22 portuguesas. Foi utilizada a análise de conteúdo apoiada pelo programa QSR Nvivo10. O estudo foi aprovado por uma Comissão de Ética. Os resultados apontaram quatro categorias relacionadas às dimensões afetivo-relacional, cognitiva, técnico-instrumental e política do cuidado de saúde à gestante. Já as barreiras nos cuidados de saúde foram mencionadas por algumas gestantes, com destaque para as imigrantes. Na sua grande maioria, tanto as gestantes imigrantes quanto as portuguesas, encontravam-se satisfeitas com os cuidados de saúde.

    Resumo em Espanhol:

    Este estudio tuvo como objetivo evaluar la asistencia sanitaria recibida y las barreras que enfrentan las madres inmigrantes y portuguesas en Portugal. Se trata de un estudio cualitativo, exploratorio, con entrevista semiestructurada que se aplicó a 60 mujeres inmigrantes y 22 portuguesas. Se utilizó el análisis de contenido apoyado por el programa QSR Nvivo10. El estudio fue aprobado por un Comité de Ética. Los resultados mostraron cuatro categorías: las relacionadas con las dimensiones afectivas y relacionales, con la política, la técnica instrumental y el cuidado de la salud cognitiva de las embarazadas. Se han mencionado las barreras en el cuidado de la salud por algunas embarazadas, sobre todo inmigrantes. La gran mayoría de las mujeres embarazadas tanto inmigrantes como portuguesas, se encontraban satisfechas con la atención de la salud.

    Resumo em Inglês:

    This study aimed to assess the care received and the barriers faced by immigrants and Portuguese pregnant women in Portugal. This is an exploratory qualitative study, resorting to applying semi-structured interviews to 60 immigrant and 22 Portuguese women. Content analysis supported by QSR Nvivo10 program was used. The study was approved by an Ethics Committee. The results showed four categories related to affective dimensions-relational, cognitive, technical-instrumental and health care policy for pregnant women. As for the barriers in health care, these were mentioned by some of the expectant mothers, especially immigrant women. Almost all, both immigrant and Portuguese, pregnant women were satisfied with the health care.
  • Gravidez e parto: O que muda no estilo de vida das mulheres que se tornam mães? Artigo Original

    Coutinho, Emília de Carvalho; Silva, Cristina Bastos da; Chaves, Cláudia Margarida Balula; Nelas, Paula Alexandra Batista; Parreira, Vitória Barros Castro; Amaral, Maria Odete; Duarte, João Carvalho

    Resumo em Português:

    O decurso da gravidez é determinado pela interação de diversos fatores, pelo que este estudo teve como objetivo conhecer as mudanças nos estilos de vida provocadas pela gravidez e pelo parto em mulheres imigrantes e portuguesas. Estudo de natureza qualitativa, exploratório, que recorreu à entrevista semiestruturada, em oitenta e duas mulheres imigrantes e portuguesas. Foi utilizada a análise de conteúdo com a categorização do verbatim suportada pelo Nvivo 10. O estudo foi autorizado por uma Comissão de Ética. Os resultados apontaram como principais mudanças ocorridas nos estilos de vida, provocadas pela gravidez, as relacionadas com a alimentação, atividade diária, exposição a perigos, sono e repouso, relações sociais e familiares, saídas, cuidado consigo própria, trabalho, vestuário e calçado, viagens, vigilância de saúde, vivências da sexualidade, e consumos. A principal mudança, após o parto, manifestada por estas mulheres, foi que a sua vida passou a ser gerida em função do bebé.

    Resumo em Espanhol:

    El desarrollo del embarazo está determinado por la interacción entre varios factores. En este estudio fueron evaluados los cambios en el estilo de vida causadas por el embarazo y el parto en mujeres inmigrantes y portuguesas. El estudio posee un carácter cualitativo y exploratorio recurrió a entrevistas semiestructuradas, en ochenta y dos mujeres inmigrantes e portuguesas. Se utilizó el análisis de contenido apoyado por el programa QSR Nvivo10El estudio fue aprobado por un Comité de Ética. Los resultados mostraron cómo grandes cambios en los estilos de vida causados por el embarazo, relacionados con la alimentación, la actividad diaria, la exposición a riesgos, el sueño, el descanso, las relaciones sociales y familiares, salidas, cuidar de sí misma, el trabajo, la ropa y el calzado, viajes, vigilancia de la salud, las experiencias de la sexualidad y el consumo. El principal cambio, después de la entrega, que se manifiesta por estas mujeres, era que su vida tiene que ser manejado de acuerdo a la bebé.

    Resumo em Inglês:

    Pregnancy is a period influenced by the interaction of several factors, therefore this study aimed to identify changes in lifestyles due to pregnancy and childbirth in Portuguese and immigrant women in Portugal. This is a qualitative study, using the semi-structured interview, with eighty-two Portuguese and immigrant women. Content analysis was used, with verbatim classification supported by Nvivo 10. It was authorized by an Ethics Commission. Results revealed that the primary changes in lifestyles due to pregnancy were in eating habits (nutrition), daily activity, exposure to danger, sleep and rest patterns, social and family relationships, going out, self-care, work, clothing and footwear, travel, health monitoring and sexual activity and substances consumption. The main change after the birth, manifested by these women, was that their lives began to revolve around their baby.
  • ENTRE O SONHO E A REALIDADE: Migração de brasileiras para a Suíça Artigo Original

    Schuler, Flávia de Maria Gomes; Dias, Cristina Maria de Souza Brito

    Resumo em Português:

    O objetivo geral deste artigo foi estudar como se deu o processo de migração ilegal de mulheres brasileiras para a Suíça e, mais especificamente, analisar as motivações para a migração, as dificuldades enfrentadas ao chegar, as circunstâncias que as levaram a se casar e uma avaliação da experiência. A metodologia foi baseada em uma abordagem qualitativa. Os participantes foram oito mulheres brasileiras que migraram ilegalmente para a Suíça e atualmente são casadas com suíços ou europeus. Elas responderam a uma entrevista com foco nos objetivos da pesquisa. A apreciação dos dados foi realizada a partir da Análise de Conteúdo Minayo. As motivações foram relacionadas a uma melhorar da situação financeira. Quanto às dificuldades encontradas, podemos destacar a ilegalidade, dificuldades com a língua e os preconceitos enfrentados. Quanto ao casamento, elas se casaram para permanecer no país legalmente. Finalmente, a avaliação da experiência foi para a maioria das participantes negativa.

    Resumo em Espanhol:

    El propósito de este trabajo era estudiar el proceso de la migración ilegal de mujeres brasileñas a Suiza, más específicamente, analizar las motivaciones de la migración, las dificultades encontradas a la llegada, las circunstancias que los llevaron a casarse y una revisión de la experiencia. La metodología se basa en un enfoque cualitativo. Los participantes fueron ocho mujeres brasileñas que emigraron ilegalmente a Suiza, pero en la actualidad están casadas con hombres suizos o europeos. Han respondido a una entrevista que se centra en los objetivos del estudio. La evaluación de los datos se realizó con el Análisis de Contenido de Minayo. Las motivaciones fueron relacionadas con una mejor situación financiera. En las dificultades, podemos destacar la ilegalidad, el idioma y los prejuicios enfrentados. Cuanto a la boda, se casaron a permanecer en el país legalmente. La evaluación de la experiencia fue negativa para la mayoría de los participantes.

    Resumo em Inglês:

    The general objective of this article was to study the process of illegal migration of Brazilian women to Switzerland and, more specifically, to analyze the motivations for migration, the difficulties found upon arrival, the circumstances that led them to get married and lastly an evaluation of the whole experience. The methodology was based in a qualitative approach. The participants were eight Brazilian women that illegally migrated to Switzerland but now are married with Swiss or European men. They responded to an interview focused in the objectives of the study. The appreciation of the data was realized with Minayo´s Content Analysis. The motivations were related to a bettering of the financial situation. In the difficulties encountered, we can bring out illegality, language and prejudice. Regarding marriage, they married to stay legally in the country. Finally, the evaluation of the experience was negative for most participants.
  • A violência como objeto de pesquisa e intervenção no campo da saúde: uma análise a partir da produção do Grupo de Pesquisa Gênero, Saúde e Enfermagem Artigo Original

    Oliveira, Rebeca Nunes Guedes de; Fonseca, Rosa Maria Godoy Serpa da

    Resumo em Português:

    O estudo tem como objetivo descrever como a violência se revela na produção do Grupo de Pesquisa Gênero, Saúde e Enfermagem. Trata-se de pesquisa histórica, de abordagem qualitativa, que avaliou a produção do Grupo de Pesquisa, por meio de análise de conteúdo. Os resultados apontam gênero como categoria central na determinação da violência e das práticas em saúde. Esse aspecto determina limitações nas práticas profissionais de enfrentamento, a exemplo da invisibilidade do problema. A autonomia feminina, o uso de álcool e drogas e a vulnerabilidade social assumem importante relação com o fenômeno e o vínculo é revelado enquanto potencialidade das práticas em saúde para o enfrentamento do problema. Conclusão: A perspectiva de gênero na pesquisa em Enfermagem constitui um campo inovador e contra-hegemônico, com possibilidade assumir um significado práxico pelo potencial transformador da compreensão e dos modos de intervenção no fenômeno da violência de gênero.

    Resumo em Espanhol:

    El estudio tiene como objetivo describir cómo la violencia se manifiesta en la producción del Grupo de Investigación de Género, Salud y Enfermería. Se trata de investigación histórica, enfoque cualitativo, que evaluó la producción del grupo de investigación, mediante análisis de contenido. Los resultados indican el género como una categoría central en la determinación de las prácticas de salud y violencia. Este aspecto determina limitaciones en las prácticas de afrontamiento profesionales, como la invisibilidad del problema. La autonomía de la mujer, el uso de alcohol y drogas y la vulnerabilidad social desempeñan una importante relación con el fenómeno y el enlace se revela como una potencialidad de las prácticas de salud para abordar el problema. La perspectiva de género en la investigación en enfermería es un campo innovador y contra-hegemónica, con la posibilidad de asumir una práxis con potencial transformador de la comprensión y modos de intervención en el fenómeno de la violencia de género.

    Resumo em Inglês:

    The study aimed to describe how violence is revealed in the production of the Research Group on Gender, Health and Nursing. This is a historical research of qualitative approach, which evaluated the production of the Research Group, through content analysis. The results show gender as a central category in determining violence and health practices. This aspect determines limitations on professional practices of coping, such as the invisibility of the problem. The female autonomy, the use of alcohol and drugs and social vulnerability play an important relation with the phenomenon and the bond is revealed as potentiality of health practices to address the problem. Conclusion: The gender perspective in nursing research is an innovative field and counter-hegemonic, a possibility to assume a meaning of praxis by transforming potential of understanding and modes of intervention in the phenomenon of gender violence.
  • Compreendendo a experiência de cuidadores de crianças com tuberculose em tratamento diretamente observado. Artigo Original

    Silva, Thatiana de Medeiros Vale da; Santos, Maria Áurea dos; Almeida, Fabiane de Amorim

    Resumo em Português:

    Objetivo Compreender a experiência vivenciada por cuidadores de crianças com tuberculose ou comunicantes em relação ao Tratamento Diretamente Observado (TDO). Método Pesquisa descritiva exploratória, de abordagem qualitativa, desenvolvida no ambulatório do Programa Einstein na Comunidade de Paraisópolis (PECP). Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas com 13 cuidadores de crianças em TDO para tuberculose, utilizando-se o Discurso do Sujeito Coletivo (DSC) para analisá-los. Resultados Foram identificados sete DCSs, agrupados em quatro categorias: “Vivendo uma situação difícil", “Mudando a rotina da família”, “A responsabilidade é quase sempre da mãe” e “Buscando-se adaptar-se ao tratamento diretamente observado”. Conclusão As dificuldades enfrentadas pelo cuidador da criança ao iniciar o TDO modificam significativamente a rotina familiar. A responsabilidade pela sua continuidade é principalmente da mãe, que busca adaptar-se às exigências do tratamento e enfrentar a situação.

    Resumo em Espanhol:

    Objetivo Comprender la experiencia vivida por los cuidadores de niños con tuberculosis o la comunicación en relación a el Tratamiento Directamente Observado (TDO). Método investigación descriptiva exploratoria, con enfoque cualitativo desarrollado en el dispensario del “Programa Einstein na Comunidade de Paraisópolis” (PECP). Los datos fueron recogidos por medio de entrevistas semiestructuradas con 13 cuidadores de niños en TDO para tuberculosis, utilizando el Discurso del Sujeto Colectivo (DCS) para analizarlos. Resultados fueron identificados siete DCSs, agrupados en cuatro categorías: "Viviendo una situación difícil", "Cambiando la rutina de la familia", "La responsabilidad es casi siempre de la madre" y "Buscando la adaptación al tratamiento directamente observado". Conclusión las dificultades enfrentadas por los cuidadores del niño para empezar el TDO cambian significativamente la rutina familiar. La responsabilidad por la continuidad en el tratamiento es principalmente de la madre, que busca adaptarse a las exigencias del tratamiento y hacerle frente a la situación.

    Resumo em Inglês:

    Objective To understand the situations and communications experienced by caregivers of children with tuberculosis (TB) with regard to directly observed therapy (DOT). Method A descriptive exploratory study with a qualitative approach was applied and developed in the ambulatory of Programa Einstein na Comunidade de Paraisópolis (PECP). The data were collected using semi-structured interviews of 13 caregivers of children with TB in DOT. The Collective Subject Discourse (CSD) method was used to analyze the data. Results Seven CSDs were identified and grouped into four categories: "Living in a difficult situation", "Changing the family routine", "Responsibility almost always fall son the mother", and "Adapting to the DOT". Conclusions The difficulties faced by the caregiver of the child at the beginning of DOT significantly changed the familiar routine. The responsibility for its continuity was assigned to the mother, who must adapt to the demands of the treatment and face the situation.
  • No contexto da creche: a enfermagem e suas representações do cuidado à criança como ato educativo. Artigo Original

    Sarubbi Jr., Vicente; Muylaert, Camila Junqueira; Gallo, Sophia Motta; Gallo, Paulo Rogério

    Resumo em Português:

    O estudo teve como objetivo analisar as representações sociais dos profissionais das equipes técnicas que trabalham nas creches da Universidade de São Paulo (USP). Foram entrevistados oito profissionais da área de enfermagem com o uso de um roteiro semiestruturado. As entrevistas foram gravadas e transcritas na íntegra e o conteúdo submetido à análise de conteúdo temático-categorial. As categorias foram transformadas em variáveis, processadas pelo software Classification Hiérarchique Classificatoire et Cohésitive (CHIC®) e analisadas pela árvore hierárquica de similaridade (cluster multinível). Os resultados indicam que as ações acerca da promoção à saúde são relatadas como educativas e transformadoras, em que o cuidado em saúde ganha novos significados por meio de concepções contextualizadas no campo da educação infantil. Conclui-se que os profissionais ressignificam suas práticas de cuidado em saúde no ambiente das creches em que as representações transitam da lógica biomédica do cuidar para uma lógica educativa do cuidado. Neste sentido, se percebem desafiados na interação que estabelecem com as crianças acerca de sua atuação vinculada à promoção da saúde e ao ato de educar.

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo de la investigación estudio fue analizar las representaciones sociales de los técnicos profesionales que trabajan en los centro de atención infantil de la Universidad de São Paulo (USP). Ocho profesionales de enfermería fueron entrevistados mediante un semi-estructurada guión. Las entrevistas fueron grabadas y transcritas y sometidas al análisis de contenido temático-categorial. Las categorías se transformaron en variables procesadas por hiérarchique Classificatoire et Cohesiva software Clasificación (CHIC®) y analizados por similitud árbol jerárquico (clúster de múltiples niveles). Los resultados indican que las acciones sobre promoción de la salud se reportan como educativo y transformador, en que la atención de la salud adquiere nuevos significados a través de concepciones contextualizadas en el campo de la educación infantil. Llegamos a la conclusión de que los profesionales atribuyen nuevos significados a sus prácticas en el ámbito sanitario de los centro de atención infantil sus representaciones turnos desde la lógica del campo de la biomedicina a la lógica de la atención educativa. En este sentido, los propios que perciben al ser desafiados a establecerse una interacción con los niños en términos de sus actividades relacionadas con la promoción de la salud y en un acto educativo.

    Resumo em Inglês:

    This study aimed to analyze the social representations in the professionals of technical staff, who work with children at USP daycare centers. Eight professionals of the nursing field underwent a semi-structured interview. The interviews were recorded and transcribed in their entirety and the content of the discourse was subjected to thematic-categorical analysis. The categories were transformed into variables and processed by the software Classification Hiérarchique Classificatoire et Cohésitive (CHIC®) and analyzed by the hierarchical similarity tree. The results indicate that actions to promote health are reported as educational and transformative, in which health care gains new meaning through contextualized conceptions in the field of child education. We conclude that professionals attribute new meanings to their practices in the health care environment of daycare centers as their representations shifts from the logic of the biomedical field to a logic of educational care. In this sense, they perceive themselves as being challenged to establish an interaction with the children in terms of their activities related to the promotion of health and in an educational act.
  • Vulnerabilidade cumulativa: Estudo de um Caso de Violência Doméstica, Toxicodependência e Gravidez na Adolescência Artigo Original

    Miura, Paula Orchiucci; Passarini, Gislaine Martins Ricardo; Ferreira, Loraine Seixas; Paixão, Rui Alexandre Paquete; Tardivo, Leila Salomão de La Plata Cury; Barrientos, Dora Mariela Salcedo

    Resumo em Português:

    A vulnerabilidade da adolescente grávida potencializa-se ao ser vítima de violência doméstica e toxicodependente, causando danos físicos e biopsicossociais para si e para o bebê. Objectivo Apresentar e analisar o caso de uma adolescente toxicodependente, grávida e vítima de violência doméstica ao longo da vida. Método “estudo de caso” baseado numa entrevista semi-estruturada, realizada no Pronto Atendimento de Obstetrícia do Hospital Universitário da Universidade de São Paulo. Os dados foram interpretados e analisados segundo a Análise de Conteúdo. Resultados A violência doméstica vivenciada no início das relações primordiais afetou gravemente o amadurecimento emocional da adolescente, desencadeando o desenvolvimento de psicopatologias e ficando mais suscetível ao uso e abuso de álcool e outras drogas. A adolescente repete sua história com sua filha, reproduzindo o ciclo da violência. Conclusão A gravidez na adolescência somada a violência doméstica e a toxicodependência potencializou a vulnerabilidade psicossocial da adolescente.

    Resumo em Espanhol:

    La vulnerabilidad de la adolescente embarazada se acentúa mucho más cuando la misma es víctima de la violencia doméstica y es adicta a las drogas, provocando daño físico y biopsicosocial para ella y su bebé. Objetivo presentar y analizar el caso de una adolescente adicta a las drogas, embarazada y víctima de violencia doméstica durante el transcurso de su vida. Método Se trata de un estudio de caso, basado en una entrevista semi-estructurada, realizada en el Servicio de Emergencia de Obstetricia de un Hospital Universitario en la ciudad de Sao Paulo. Los datos fueron recolectados, procesados y analizados mediante el Análisis de Contenido. Resultados la violencia doméstica vivida al inicio de las primeras relaciones afectivas comprometió seriamente la madurez emocional de la adolescente, lo que provocó el desarrollo de psicopatologías dejándola más vulnerable al uso y abuso de alcohol y otras drogas. Fue constatado también que la adolescente repitió su historia con su propia hija, reproduciendo el ciclo de la violencia. Conclusión El embarazo durante la adolescencia, las experiencias de violencia doméstica y adicción a las drogas han potencializado la vulnerabilidad psicosocial de la adolescente.

    Resumo em Inglês:

    A pregnant adolescent’s vulnerability increases when she is a victim of intrafamilial violence and drug addiction, which cause physical and biopsychosocial damage to the mother and her baby. Objective Present and analyze the case of an adolescent who is addicted to drugs, pregnant and the victim of lifelong intrafamilial violence. Method A case study based on a semi-structured interview conducted in the Obstetrics Emergency Unit at the Teaching Hospital of the University of São Paulo. The data were interpreted and analyzed using Content Analysis. Results intrafamilial violence experienced at the beginning of the adolescent’s early relationships seriously affected her emotional maturity, triggering the development of psychopathologies and leaving her more susceptible to the use and abuse of alcohol and other drugs. The adolescent is repeating her history with her daughter, reproducing the cycle of violence. Conclusion Adolescent pregnancy combined with intrafamilial violence and drug addiction and multiplies the adolescent’s psychosocial vulnerability increased the adolescent’s vulnerability.
  • A experiência das enfermeiras de turno num hospital espanhol: estudo qualitativo-fenomenológico. Artigo Original

    Lapeña-Moñux, Yolanda Raquel; Cibanal-Juan, Luis; Orts-Cortés, Mª Isabel; Maciá-Soler, Mª Loreto; Palacios-Ceña, Domingo

    Resumo em Português:

    O propósito deste estudo é descrever a experiência das enfermeiras de turno nas diferentes unidades hospitalares. Seguiu-se um enfoque fenomenológico e qualitativo. Realizamos uma amostragem teórica com o pessoal de enfermagem de turno do Hospital Santa Bárbara de Soria (Espanha), com a finalidade de obter uma compreensão mais profunda do fenômeno. Os dados foram coletados a través de entrevistas e de diário de campo. Os dados foram analisados usando a proposta de Giorgi. 21 enfermeiros de turno com uma média de idade de 46 anos foram incluídos. Três temas principais, que descrevem a experiência das enfermeiras, emergiram dos dados: construindo o primeiro contato, buscando um espaço e estabelecendo relações interprofissionais/interpressoais. Concluimos que a experiência de acolher as enfermeiras de turno em ambientes clínicos mutáveis está condicionada por diferentes fatores. É preciso estabelecer objetivos claros a respeito do papel das enfermeiras de turno nas unidades por parte de enfermeiras e gestores.

    Resumo em Espanhol:

    El propósito de este estudio es describir la experiencia de las enfermeras “de apoyo” en las diferentes unidades de hospitalización. Seguimos un enfoque fenomenológico cualitativo. Realizamos un muestreo por propósito y teórico de dicho personal del Hospital Santa Bárbara de Soria (España), con el fin de obtener una comprensión más profunda del fenómeno. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas en profundidad y diario de campo. Los datos fueron analizados usando la propuesta de Giorgi. Veintiuna enfermeras “de apoyo” con una media de edad de 46 años fueron incluidos. Tres temas principales que describen la experiencia de los enfermeros emergieron de los datos: construyendo el primer contacto, buscando un hueco y estableciendo relaciones interprofesionales/interpersonales. Concluimos que la experiencia de acoger dichas enfermeras en entornos clínicos cambiantes esta condicionada por diferentes factores. Es preciso establecer objetivos claros respecto al rol de las mismas en las unidades por enfermeras y gestores.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this study was to describe the Supplemental Nursing Staff´s experiences at different hospital units. A qualitative phenomenological approach was conducted; a purposeful and theoretical sampling was implemented with supplemental nursing staff at Santa Barbara Hospital of Soria (Spain), to gain a more in-depth understanding of the Supplemental Nursing Staff ´s experience. Data were collected by in-depth interviews and through a field notebook. Data were analyzed using the Giorgi proposal. Twenty-one nurses with a mean age of 46 years were included. Three main topics emerged from the data analysis: building the first contact, carving out a niche and establishing interprofessional/interpersonal relationships. We conclude that the experience of hosting the supplemental nursing staff in changing clinical environments is conditioned by various factors. It is necessary for nurses and hospital managers to establish clear objectives with regard to the supplemental nursing staff´s role in the units.
  • Internações Sensíveis à Atenção Primária: usuários detectam falha no acesso aos serviços Artigo Original

    Rehem, Tania Cristina Morais Santa Barbara; Ciosak, Suely Itsuko; Egry, Emiko Yoshikawa

    Resumo em Português:

    O objetivo deste estudo foi analisar e compreender as razões para a ocorrência das internações sensíveis segundo os usuários. Estudo qualitativo, realizado com pacientes que foram internados em um hospital geral do município de São Paulo, Brasil. Os dados foram obtidos por meio de entrevistas semi estruturadas que após transcritas foram processadas no software Alceste. À análise apreendeu-se fundamentalmente como categoria empírica o acesso, trazendo à tona problemas que posteriormente vieram a merecer, por parte do Ministério da Saúde brasileiro, um Programa específico para Melhoria da Qualidade e do Acesso à Atenção Básica. A organização do sistema de saúde no município de São Paulo, de forma hierarquizada e piramidal, pode ser um dos aspectos importantes para a fragilidade do acesso, constituindo-se como fator importante de restrição do papel da atenção primária em reduzir ou até mesmo impedir a ocorrência destas internações.

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo de este estudio fue analizar y comprender las razones de la aparición de internaciones sensibles, según los usuarios. Estudio cualitativo realizado con pacientes que fueron ingresados en un hospital general de São Paulo, Brasil. Los datos fueron obtenidos a través de las entrevistas semi-estructuradas qué fueran transcritas; se procesaron en el software Alceste. El análisis mostró el acceso como categoría empírica central. El acceso se mostró importante por el Ministerio de Salud de Brasil, que crió un programa específico para mejorar la calidad y acceso a la atención primaria. La organización del sistema de salud en São Paulo, de forma jerárquica y piramidal, puede ser uno de los aspectos importantes de la fragilidad del acceso. Esto se constituye un factor importante de restricción del papel de la atención primaria en la reducción o incluso la prevención ocurrencia de estas hospitalizaciones.

    Resumo em Inglês:

    The aim of this study is to analyze and understand the reasons for the occurrence of sensitive hospitalizations in accordance with users. Qualitative study conducted with users who were admitted to Pedreira General Hospital, in São Paulo. The data was collected through semi structured interviews and thereafter, transcribed and processed in the electronic program Alceste. When analyzing the content, the access was seized fundamentally as an empirical category, bringing up problems that later deserved, from the Brazilian Ministry of Health, a specific Program to improve the quality and access to primary care. The hierarchical and pyramidal organization shape from the health system in the city of São Paulo can be one of the important aspects for the access matter and established as an important restricting factor in the primary care role in reducing or even preventing the occurrence of these hospitalizations.
  • DIFERENTES TEMPORALIDADES NO ADOECIMENTO POR CÂNCER DE MAMA* Artigo Original

    Dolina, Janderléia Valéria; Bellato, Roseney; Araújo, Laura Filomena Santos de

    Resumo em Português:

    Estudo de abordagem compreensiva, objetivou compreender os reflexos e contrastes entre o tempo experiencial e o tempo protocolar da terapêutica, na vivência de mulher jovem com câncer de mama. Conformando-se como estudo de situação, baseado na História de Vida de Beth, que adoeceu e morreu de câncer aos 34 anos, empregamos entrevista, observação e análise do prontuário na recolha dos dados. A construção de quadro analítico-sintético, com base na cronologia da progressão clínica e fases do tratamento e a percepção temporal dos acontecimentos por Beth, possibilitou depreender que o tempo protocolar da terapêutica mostra-se linear, marcado pelo sequenciamento do diagnóstico e tratamento; já o tempo experiencial é marcado pela simultaneidade e não linearidade de acontecimentos mobilizadores de intenso sofrimento que o câncer produziu na vida de Beth. Tal compreensão afirma a necessidade dos profissionais de saúde considerarem o tempo vivido pela pessoa, conferindo pessoalidade à indispensável terapêutica protocolar do câncer.

    Resumo em Espanhol:

    Estudio objetivo conocer los contrastes entre el tiempo de la experiencia y el tiempo de tratamiento en la enfermedad por cáncer de mama. És basado en la historia de vida de Beth, que cayó enferma y murió de cáncer a los 34 años, uso entrevista, observación y análisis de los registros medicos para tener datos. La construcción de la imagen analítico y sintético basado en la cronología y progresión del tratamiento clínico y la percepción temporal por Beth, permitió concluir que el tiempo del protocolo se muestra lineal, marcado por la secuenciación del diagnóstico y tratamiento; mientra que el tiempo experiencial está marcado por simultaneidad y no linealidad de los eventos de sufrimiento que el cáncer produce en la vida de Beth. Tal entendimiento afirma la necesidad de considerar el significado del tiempo para la persona enferma, para que tenga un cuidado personal, esencial en la terapia del cáncer.

    Resumo em Inglês:

    Comprehensive approach study aimed understanding the reflections and contrasts between personal time and medical therapy protocol time in the life of a young woman with breast cancer. Addressed as a situational study and grounded in Beth’s life story about getting sick and dying of cancer at age 34, the study’s data collection process employed interviews, observation and medical record analysis. The construction of the analytic-synthetic box based on the chronology of Beth’s clinical progression, treatment phases and temporal perception of occurrences enabled us to point out a linear medical therapy protocol time identified by the diagnosis and treatment sequencing process. On the other hand, Beth’s experienced time was marked by simultaneous and non-linear events that generated suffering resulting from the disease. Such comprehension highlights the need for healthcare professionals to take into account the time experienced by the patient, thus providing an indispensable cancer therapeutic protocol with a personal character.
  • PERCEPÇÕES E VIVÊNCIAS DOS IDOSOS RESIDENTES DE UMA INSTITUIÇÃO ASILAR Artigo Original

    Evangelista, Renata Alessandra; Bueno, Alexandre de Assis; Castro, Paulo Alexandre de; Nascimento, Jessica Neto; Araújo, Neilene Teixeira de; Aires, Graciele Pereira

    Resumo em Português:

    Este estudo teve como objetivo a avaliação da percepção dos idosos residentes de uma instituição de longa permanência acerca do processo de institucionalização. Foram entrevistados 14 sujeitos, cinco mulheres e nove homens, com idades entre 60 e 92 anos. A coleta de dados foi realizada por meio de uma entrevista semi-estruturada que apresentou a seguinte questão norteadora: “Conte-me como é sua vida, o que o senhor faz e como veio morar aqui”. A partir da análise dos dados coletados, obtivemos temas relacionados a sentimento de abandono, solidão, revolta, ingratidão, convívio com a dor crônica, satisfação de moradia na instituição asilar, produtividade e relacionamento social. Como resultado da análise temática, foram identificadas três categorias: o que os idosos sentem, o que os idosos percebem e o que idosos desejam. Verificamos também a necessidade de políticas públicas que alinhem os serviços prestados pelas instituições às expectativas apresentadas pelos idosos.

    Resumo em Espanhol:

    Este estudio tuvo como objetivo evaluar la percepción de los ancianos residentes de una institución de larga duración sobre el proceso de institucionalización. Entrevistamos a 14 sujetos, cinco mujeres y nueve hombres, con edades entre 60 y 92 años. La recolección de datos se realizó a través de una entrevista semi-estructurada que presenta la siguiente pregunta: "Dime cómo es tu vida, lo que haces y cómo te vino a vivir aquí". A partir del análisis, encontramos temas relacionados con sentimientos de abandono, la soledad, la ira, la ingratitud, que viven con dolor crónico, la satisfacción de la vivienda en el hogar de ancianos, la productividad y las redes sociales. Como resultado del análisis temático, se identificaron tres categorías: la sensación de que personas de edad avanzada, que perciben las personas mayores y lo que quieren de la tercera edad. Necesitamos políticas públicas que se alinean los servicios prestados por las instituciones a las expectativas presentadas por los ancianos.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this study was to evaluate the perception of the elderly residents of a long-stay nursing home on the process of institutionalization. We interviewed 14 subjects, five women and nine men, aged between 60 and 92 years. Data collection was conducted with a semi-structured sociodemographic interview, which presented the guiding question: “Tell me about how is your life, what do you do and how did you come to live here”. From the analysis, we found topics related to feelings of abandonment, loneliness, anger, ingratitude, living with chronic pain, satisfaction of property in the nursing home, productivity and social relationship. Given the thematic analysis, it was possible to group them into three categories such as: what the elderly feel, what the elderly perceive and what the elderly desire. As a result, we need public policies that addresses to the service provided by institutions regarding elderly expectations.
  • Doença Crônica no Idoso: Espiritualidade e Enfrentamento Artigo Original

    Rocha, Ana Carolina Albiero Leandro da; Ciosak, Suely Itsuko

    Resumo em Português:

    Trata-se de um estudo exploratório, com metodologia qualitativa que teve como objetivo identificar e compreender o papel da espiritualidade no manejo da doença crônica do idoso. A análise dos discursos resultou nos seguintes temas centrais: impacto multidimensional da doença crônica, enfrentamento e expectativas dos idosos. Com relação ao enfrentamento da doença crônica, foram analisados o enfrentamento individual, o suporte social e a espiritualidade/religiosidade/fé. Os resultados evidenciaram as mudanças trazidas pelo diagnóstico da doença crônica e suas implicações na adaptação ao novo modo de vida. O manejo destas alterações é complexo e diversos fatores influenciam positivamente e negativamente no modo de lidar com a nova condição. Os resultados mostraram que a espiritualidade/religiosidade/fé interfere de maneira positiva no enfrentamento dos obstáculos e dificuldades da vida, fortalece a resiliência do paciente, melhorando assim, sua qualidade de vida.

    Resumo em Espanhol:

    Se trata de un estudio exploratorio utilizando una metodología cualitativa que tiene como objetivo identificar y comprender el papel de la espiritualidad en la gestión de las enfermedades crónicas en los ancianos. El análisis reveló los siguientes temas centrales: el impacto multidimensional de la enfermedad crónica, afrontamiento y expectativas de las personas mayores. En lo que respecta a hacer frente a las enfermedades crónicas, el duelo individual, el apoyo social y la religiosidad / espiritualidad / fe fueron analizados. Los resultados mostraron los cambios introducidos por el diagnóstico de la enfermedad crónica y sus implicaciones para la adaptación a la nueva forma de vida. La gestión de estos cambios es compleja y muchos factores influyen positiva y negativamente con el fin de hacer frente a la nueva condición. Los resultados mostraron que la religiosidad/espiritualidad/fe interfiere positivamente en el tratamiento de los obstáculos y las dificultades de la vida, fortalecendo la capacidad de recuperación del paciente, mejorando así su calidad de vida.

    Resumo em Inglês:

    This is an exploratory study using a qualitative methodology which aimed to identify and understand the role of spirituality in the management of chronic disease in the elderly. The discourse analysis revealed the following central themes: multidimensional impact of chronic diseases, coping and expectations of the elderly. Regarding coping with chronic diseases, the individual coping, social support and religiosity/spirituality/faith were analyzed. The results showed the changes brought about the diagnosis of chronic disease and its implications for the adaptation to the new way of life. The management of these changes is complex and many factors influence positively and negatively in order to deal with the new condition. The results showed that spirituality/religiosity /faith interfere positively in addressing the barriers and difficulties of life, strengthening the resilience of the patient, thus improving their quality of life.
  • Percepções de representantes de um comitê contra dengue nas ações de educação em saúde, Goiás, Brasil. Artigo Original

    Cançado, Myrella Silveira Macedo; Barbosa, Maria Alves; Teixeira, Ricardo Antônio Gonçalves; Oliveira, Ellen Synthia Fernandes de

    Resumo em Português:

    Esta pesquisa teve como objetivo analisar como ocorrem as ações educativas de prevenção e controle da dengue em Goiás segundo a percepção dos representantes do Comitê Estadual de Mobilização Contra Dengue. Trata-se de um estudo descritivo-analítico, transversal, realizado em Goiânia, com 43 representantes de Instituições público-privadas integrantes do Comitê Estadual de Mobilização Contra Dengue de Goiás, em 2013. A coleta de dados realizada por meio de uma questão sobre a percepção da educação em saúde para prevenção da dengue. Os dados foram analisados por meio da análise de conteúdo com auxílio do software WebQDA. Emergiram da análise três dimensões: aspectos educacionais; aspectos de gestão e envolvimento da comunidade. Os respondentes reconheceram a importância da educação em saúde para a prevenção da dengue e do planejamento para fortalecer a atuação do Comitê.

    Resumo em Espanhol:

    Esta pesquisa tuvo como objetivo analizar como ocurren las acciones educativas de prevención y control de la dengue en Goiás según la percepción de los representantes del Comité Estadual de Movilización En Contra la Dengue. Se trata de un estudio descriptivo-analítico, transversal, realizado en Goiânia, con 43 representantes de Instituciones público-privadas integrantes del Comité Estadual de Movilización En Contra la Dengue de Goiás, en 2013. La colecta de datos realizada por medio de una cuestión sobre la percepción de educación en salud para prevención de la dengue. Los datos fueron analizados por medio de análisis de contenido con auxilio del software WebQDA. Emergieron de la análisis tres dimensiones: aspectos educacionales; aspectos de gestión y arrollo de la comunidad. Los respondientes reconocieron la importancia de la educación en salud para la prevención de la dengue y del planeamiento para fortalecer la actuación del Comité.

    Resumo em Inglês:

    This study aimed to analyze how the educational actions of prevention and control of dengue are performed in Goiás, from the perspective of representatives of the State Mobilization Committee against Dengue. It is a cross-sectional descriptive-analytical study, carried out in Goiânia with 43 representatives of public-private institutions, members of the State Mobilization Committee against Dengue of Goiás, in 2013. The data collection was done through questioning about the perception of health education for dengue prevention. Data were analyzed using content analysis and the WebQDA software. Three dimensions emerged from the analysis: educational aspects, management aspects, and community involvement. Respondents recognized the importance of health education for the prevention of dengue, and of the planning to strengthen the activities of the Committee.
  • Modos de desenvolvimento de competências de literacia em saúde em contextos informais de aprendizagem Artigo Original

    Calha, António Geraldo Manso

    Resumo em Português:

    Neste artigo procuramos analisar os modos e processo de aprendizagem de competências de literacia em saúde em contextos informais. Pretendemos ampliar a compreensão dos processos de aprendizagem para além dos contextos formais, contribuindo para a elucidação dos profissionais de saúde sobre a forma como os indivíduos adquirem e gerem o conhecimento em saúde. Face ao nosso objetivo, recorremos um corpus analítico constituído por cem narrativas autobiográficas elaboradas, entre 2006 e 2011, em contextos educativos mas com reconhecido potencial para a utilização em diferentes campos científicos, incluindo a saúde. Os resultados obtidos evidenciam a existência de três diferentes características dos modos de aprendizagem de competências de literacia em saúde em contextos informais: i) aprendizagens que decorrem na ação, na concretização de tarefas quotidianas; ii) aprendizagens que resultam de processos de resolução de problemas; iii) aprendizagens que ocorrem de forma não planeada, fruto do fortuito e, em alguns casos, desprovidas de intencionalidade. ...

    Resumo em Espanhol:

    En este artículo se analizan los modos y procesos de aprendizaje de competencias de literacia en salud en los contextos informales. Tenemos la intención de ampliar la comprensión del proceso de aprendizaje más allá de los contextos formales, contribuyendo a la elucidación de los profesionales de salud sobre cómo las personas adquieren y gestionan el conocimiento en salud. Teniendo en cuenta nuestro objetivo, utilizamos un corpus de análisis que consiste en cien relatos autobiográficos producidos, entre 2006 y 2011, en contextos educativos, pero con reconocido potencial para uso en diferentes campos científicos, incluyendo la salud. Los resultados demuestran la existencia de tres tipos diferentes de modos de aprendizaje de competencias de literacia de salud en contextos informales: i) el aprendizaje que tiene lugar en la acción en la consecución de las tareas diarias; ii) aprendizajes que derivan de procesos de resolución de problemas; iii) aprendizajes que se ocurren de modo no planificado, resultado del fortuito y, en algunos casos, carente de intencionalidad.

    Resumo em Inglês:

    In this article we try to analyze the learning processes of health literacy skills in informal contexts. We intend to broaden the understanding of the learning process beyond the formal contexts, thus contributing to the elucidation of health professionals on how individuals acquire and manage their knowledge in health matters. Given our goal, we use an analytic corpus constituted by one hundred autobiographical narratives written between 2006 and 2011, in educational contexts but with recognized potential for use in different scientific fields, including health. The results reveal the existence of three different types of modes of learning health literacy skills in informal context: : i) learning that takes place in action, in achieving daily tasks; ii) learning processes that result from problem solving; iii) learning that occurs in an unplanned manner, resulting from accidental circumstances and, in some cases, devoid of intentionality.
  • JORNAIS FOLHA DE SÃO PAULO E CORREIO BRAZILIENSE: O QUE DIZEM SOBRE O PROGRAMA MAIS MÉDICOS? Artigo Original

    Morais, Indyara; Alkmin, Dábyla; Lopes, Jéssica; Santos, Marina; Leonel, Mariane; Santos, Rodrigo; Rosa, Weverton; Mendonça, Ana; Sousa, Maria

    Resumo em Português:

    Analisa as publicações relacionadas ao Programa Mais Médicos de julho a setembro de 2013 e sua repercussão no Correio Braziliense e Folha de São Paulo. Trata-se de um estudo descritivo que utilizou de metodologia qualiquantitativa. Os dados analisados e relacionados representam o que o Programa assume na mídia impressa. Foram encontradas 363 publicações, sendo 262 na Folha de São Paulo e 101 no Correio Braziliense. A palavra “Médicos” mais apareceu nos títulos, e na Folha de São Paulo foram 110 dos títulos negativos; no Correio Braziliense o caráter neutro esteve em 50 das publicações. No caráter da notícia, 178 destas são pessimistas. As “neutras” representaram 101 e as “otimistas” 83. Verificou-se que a mídia é fundamental para a repercussão do Programa, mas não transparece a verdade, mas a opinião de jornalistas que escreveram as notícias relacionadas ao tema.

    Resumo em Espanhol:

    Analiza publicaciones relacionadas a el Programa Más Médico de julio a septiembre de 2013 y su impacto en el Correo Braziliense y Folha de São Paulo. Se trata de un estudio descriptivo con metodología cualitativa-cuantitativa. Los datos analizados y relacionados representan lo que el programa toma en forma impresa. Se encontraron 363 publicaciones, 262 en Folha de São Paulo y 101 en Correo. La palabra "doctor" apareció en más títulos, y Folha de São Paulo, 110 títulos negativos; a Correo carácter neutro estaba en 50 publicaciones. En el carácter de las noticias, 178 de ellos son pesimistas. El "neutral" y 101 que representa "optimista" 83. Se encontró que los medios de comunicación es fundamental para el impacto del programa, pero la verdad no es evidente, pero la opinión de los periodistas que escribieron las historias relacionadas con el tema.

    Resumo em Inglês:

    Analyzes publications related More Medical Program from July to September of 2013 and its impact on Correio Braziliense and Folha de São Paulo. This is a descriptive study using a qualitative-quantitative methodology. The analyzed and related data represent what the program takes in print. 363 publications were found, 262 in Folha de São Paulo and 101 in Correio. The word "Doctor" appeared in more titles, and Folha de São Paulo were 110 negative titles; to Correio neutral character was in 50 publications. In the character of news, 178 of these are pessimistic. The "neutral" and 101 representing "optimistic" 83. Was found that the media is critical to the impact of the program, but the truth is not apparent, but the opinion of journalists who wrote the stories related to the theme.
  • Identidade do cuidado em Centro de Atenção Psicossocial Infantojuvenil para usuários de álcool e drogas Artigo Original

    Bastos, Isabella Teixeira; Sarubbi Jr., Vicente; Oliveira, Tatiane Guimaraes Pedroso de; Delfini, Patricia Santos de Souza; Muylaert, Camila Junqueira; Reis, Alberto Olavo Advincula

    Resumo em Português:

    Objetivo Relacionar o território da identidade com a produção de cuidado no interior de um CAPS voltado para crianças e adolescentes com uso abusivo de drogas e a sua identidade institucional. Método Utilizou-se o “método do caso traçador” em quatro planos de investigação: grupos focais e caracterização dos profissionais, observação do cotidiano e entrevista com dois usuários de casos emblemáticos do serviço. Resultados O território de identidade da instituição, do qual se opera a produção de cuidado, é atravessado pela dificuldade de lidar com a complexidade trazida pelos usuários e pela atuação do CAPS em rede. O trabalho é permeado também por diferentes concepções sobre cuidado e tímida problematização destas questões nos espaços coletivos do serviço. Conclusão A discussão nos grupos focais e outros dispositivos podem ser potentes recursos para ressignificar o sentido do cuidado e da identidade do serviço no coletivo.

    Resumo em Espanhol:

    Objetivo Relacionar el territorio de la identidad con la producción de la atención dentro de un CAPS que enfrentan los niños y adolescentes con el abuso de sustancias y su identidad institucional. Método Se utilizó el "caso método trazador" en cuatro planes de investigación: grupos focales y de caracterización de los profesionales, la observación de lo cotidiano y la entrevista con dos miembros de los casos emblemáticos del servicio. Resultados El territorio de identidad de la institución, que opera la producción de cuidados, es atravesado por la dificultad de hacer frente a la complejidad traída por los usuarios y el rendimiento de la red de CAPS. El trabajo también está permeado por diferentes concepciones de la atención y el cuestionamiento tímido de estos temas en los espacios colectivos de servicio. Conclusión La discusión en los grupos focales y otros dispositivos pueden ser recursos de gran alcance para replantear el significado del cuidado y la identidad de servicio en el colectivo.

    Resumo em Inglês:

    Objective To associate the territory of identity with the production of care within a PCC focusing on children and adolescents with drug abuse and their institutional identity. Method We used the “ process tracing methodology” in four research categories: focus groups, characterization of professionals, observing the everyday and interviewing two members of emblematic cases of the service. Results territory of identity of the institution, which operates the production of care is crossed by the difficulty of dealing with the complexity brought by the users and the performance of the PCC network. This paper is also permeated by different conceptions of care and small problematization of these issues in collective spaces of service. Conclusion The discussion in focus groups and other devices can be powerful resources to reframe the meaning of care and identity of collective service.
  • Saberes profissionais na atenção primária à saúde da pessoa/família em sofrimento mental: perspectiva Le Boterf Artigo Original

    Lucchese, Roselma; Castro, Paulo; Ba, Serigne; Rosalem, Vagner; Silva, André; Andrade, Márcio; Munari, Denize; Fernandes, Inaina; Neves, Hilton

    Resumo em Português:

    O objetivo deste trabalho foi identificar os saberes e fazeres constituídos na prática da Saúde da Família (SF), na visão dos enfermeiros, no que se refere ao atendimento à pessoa e família em sofrimento mental na perspectiva dos saberes profissionais de Le Boterf. Método: Foi feito uma pesquisa descritiva exploratória de abordagem qualitativa, delineada para apresentar e aprofundar a construção de competências dos profissionais enfermeiros, foi aplicada em 3 Unidades da SF. Resultados: fazendo uma análise temática, chegou-se às seguintes categorias: “Saber agir com pertinência”; “Saber mobilizar saberes e conhecimentos em um contexto profissional”; “Saber interagir saberes múltiplos”; “Saber transpor”; “Saber aprender e saber aprender a aprender”; “Saber envolver-se”. Considerações finais: verificou-se que entre os saberes a maior dificuldade é a de “saber transpor”, e que o cotidiano das equipes de SF exige muito desse saber. Foi verificado pouca transposição de saberes/fazeres em situações reais.

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo del estudio fue identificar los conocimientos y acciones en la práctica de la Salud de la Familia (SF), a la vista de las enfermeras en relación con la persona y la familia en el cuidado angustia mental en términos de conocimientos profesionales de Le Boterf. Método: Un estudio cualitativo exploratorio descriptivo, se indica para introducir y profundizar en el desarrollo de habilidades de las enfermeras, aplicado a 3 unidades SF. Resultados: hacer un análisis temático, llegó a las siguientes categorías: “Saber actuar correctamente”; “Conociendo a movilizar conocimientos y experiencia en el ámbito profesional”; “Sabiendo que interactúan múltiples saberes”; “Sabiendo transponer”; “El saber aprender y saber cómo aprender a aprender”; “Sabiendo participar”. Consideraciones finales: se encontró el conocimiento de la mayor dificultad es la de "ser capaz de incorporar", y que los equipos diarias SF requiere mucho este conocimiento. Poco transposición del saber/hacer en situaciones reales ha sido verificada.

    Resumo em Inglês:

    Aim of this study was to identify knowing-doing actions constituted the practice of Family Health (FH), in view of nurses in relation to the person and family care in mental distress in terms of professional knowledge of Le Boterf. Method: Descriptive exploratory qualitative study, to deepen contruction of nurse in FH. The survey was conducted in 3 Units FH. Result: Doing a thematic analysis, came to the following categories: “Knowing how to act and react with relevance”; “Knowing how to combine resources and mobilize them in a professional context”; “Knowing how to interact with multiple knowledges”; “Knowing how to transpose”; “Knowing how to learn and knowing how to learn to learn”; “Knowing how to engage”. Final considerations: the greatest difficulty was "be able to transpose," and that the daily demand of the FH teams requires a lot of this knowledge. Little transposition of knowing-doing in real situations has been verified.
  • A doença mental no idoso: representações sociais de estudantes de medicina no Reino Unido Artigo Original

    Medeiros, Bruno; Foster, Juliet

    Resumo em Português:

    Objectivo O estudo propõe investigar as representações sociais de estudantes de medicina sobre a doença mental entre idosos. Método a pesquisa qualitativa e exploratória foi baseada na teoria das representações sociais. Os principais métodos utilizados foram dois grupos focais com estudantes pré-clínicos (grupo 1, N=4; grupo 2, N=4) e dez entrevistas individuais com estudantes em prática clínica. A análise temática explorou os significados e diferenças entre os grupos. Resultados Três principais temas refletem as representações dos participantes sobre a doença mental na velhice: doença mental na velhice, polarização do cuidado, desafios ao cuidado. A atenção primária à saúde constitui uma estratégia importante para ultrapassar barreiras ao cuidado em saúde mental na comunidade. Contudo, crenças depreciativas, estigma e organização de serviços se apresentam como os principais desafios. Conclusão Esse estudo aponta para a necessidade de profissionais de saúde responderem aos desafios culturais e organizacionais ao cuidado em saúde mental do idoso.

    Resumo em Espanhol:

    Este estudio tiene como propósito explorar la representaciones sociales de los estudiantes de medicina acerca de las enfermedades mentales en adultos en edad madura. Objective Present and analyze the case of an adolescent who is addicted to drugs, pregnant and the victim of lifelong domestic violence. Method Abarca una investigación exploratoria y cualitativa basada en la teoría de representaciones sociales. Se realizan entrevistas a dos grupos de interés, médicos pre-clínica (grupo 1, N=4, grupo 2, N=4) así como 10 entrevistas individuales a estudiantes de medicina clínica. Results Tres temas generales reflejan las representaciones de los participantes sobre los problemas mentales en el futuro - enfermedades mentales a edades avanzadas, polarización de la atención, y desafíos de la atención. La atención primaria en salud aparece como una estrategia importante para hacer frente a los obstáculos a la atención de la salud mental en la comunidad. No obstante, representacionces descalificadoras, estigmas y la organización de servicios constitutyen los retos principales al cuidado de la salud mental en la madurez. Conclusion Este artículo destaca la necesidad de hacer frente a los obstáculos culturales y organizativos para promover la calidad en la atención.

    Resumo em Inglês:

    Objective This study aims to explore medical students’ social representations of mental ill health in older adults. Method It comprises an exploratory and qualitative investigation based on the theory of social representations. Two focus groups with pre-clinical medics (group 1, N=4; group 2, N=4) and 10 individual interviews with clinical medical students were conducted. Thematic analysis at a latent level explored meanings and differences between groups. Results Three overarching themes reflect participants’ representations of mental health problems in later life – mental ill health in old age, polarisation of care, and challenges to care. Primary health care appears as an important strategy to overcome barriers to mental health care in the community. Nevertheless, disqualifying representations, stigma and organization of services constitute the main challenges to quality mental health care in later life. Conclusion This paper highlights the need to address cultural and organizational barriers to promote quality care.
  • MODELOS DE INTERVENÇÃO COMPORTAMENTO SUICIDA PELOS PROFISSIONAIS DE SAÚDE DIFERENTES EM ESPANHA: PROJETO RESULTA EUREGENAS. Artigo Original

    Muñoz, Juan Luis; Gómez, María Cruz Sánchez; Vicario, Beatriz Palacios; Martín, Manuel Ángel Franco

    Resumo em Português:

    De acordo com a OMS e a União Europeia o suicídio é considerado um problema de primeira ordem e uma das principais causas de morte não natural. Em Espanha, a taxa aumentou 12% desde 2005 (INE, 20014). O projeto de investigação Regiões Europeias Promovendo Acções contra o Suicídio (EUREGENAS), financiado pelo Programa de Saúde 2007-2013, tem como objetivo principal promover um modelo integrado de saúde mental para prevenir o suicídio. Através de uma estratégia metodológica qualitativa e do desenvolvimento de grupos de discusão com diferentes profissionais de saúde, são descritas e interpretadas as diferenças que permitem identificar como discriminar o significado da prevenção de comportamentos suicidas. Os resultados evidenciam as diferenças entre os pontos de vista e práticas dos diferentes profissionais da saúde relacionados com este problema, e a ideia reconhecida em considerar o suicídio como uma prioridade no campo da saúde.

    Resumo em Espanhol:

    Según la OMS y la Unión Europea, consideran el suicidio un problema de primer orden y una de las principales causas de muerte no natural. En España, la tasa ha aumentado un 12% desde 2005(1). El Proyecto de Investigación Euroepan Regions Enforcing Actions against Suicide (EUREGENAS) financiado por Health Progam 2008-2013, tiene como principal objetivo describir un modelo integrado de Salud Mental orientado a la prevención de suicidio. A través de una estrategia metodológica cualitativa y mediante la elaboración de grupos de discusión con distintos colectivos profesionales de la salud se describen e interpretan las diferencias que permiten discriminar el significado de la prevención de conductas suicidas. Los resultados ponen en evidencia las diferencias existentes entre los diferentes profesionales de la salud más relacionados con este problema y la coincidencia en considerar el suicidio como una prioridad en el ámbito de la salud.

    Resumo em Inglês:

    According to the WHO (World Health Organization) and the European Union, suicide is considered to be a health problem of prime importance and to be one of the principal causes of unnatural death. In Spain, the number of suicides has increased 12% since 2005 . The Research Project “European Regions Enforcing Actions against Suicide (EUREGENAS), funded by the Health Program 2008-2013, has as main objective the description of an integrated model of Mental Health orientated to the prevention of suicide. The differences that allow distinguishing the meaning of prevention in suicide behavior are described and explained through a qualitative methodological strategy and through the creation of discussion groups formed by different groups of health professionals. The results highlight the existing differences between the diverse health professionals who come more in contact with this problem and it shows as well the coincidence of meaning that suicide has to be considered as a priority in the field of health.
  • Ética em Pesquisa e a Terapia Comunitária Integrativa Artigo Original

    Santos, Paula Renata Miranda dos; Cerencovich, Elisangela; Araújo, Laura Filomena Santos de; Bellato, Roseney; Maruyama, Sonia Ayako Tao

    Resumo em Português:

    Este estudo discute os aspectos éticos em pesquisa envolvendo seres humanos e busca compreender a relação entre os cuidados éticos da roda de Terapia Comunitária Integrativa baseados na Resolução nº466/12, do Conselho Nacional de Saúde, do Ministério da Saúde do Brasil. Trata-se de uma pesquisa documental, onde foram analisadas a Resolução nº466/12 e a roda de TCI buscando fazer uma relação entre os cuidados éticos contidos em ambas. A análise do corpus orientou para a construção dos seguintes resultados: percepção da pessoa, da diversidade cultural e da coletividade. Traz, também, considerações à dimensão ética de Roda de TCI em pesquisa. Concluímos que roda de TCI é inovadora no sentido da diversidade de seus participantes e o respeito às diferenças culturais e sociais. Garante-se, por esta forma, a riqueza de informações que dela advém para pesquisas sociais, bem como, os cuidados éticos, dentre eles, os regulamentados pela Resolução n° 466/12.

    Resumo em Espanhol:

    Este estudio analiza los aspectos éticos de la investigación con seres humanos y trata de entender la relación entre el cuidado ético de rueda Comunidad Terapia Integrativa basada en la Resolución 466/12 del Consejo Nacional de Salud, el Ministerio de Salud de Brasil. Se trata de una investigación documental, que analizó la Resolución 466/12 y la rueda de CTI que buscan hacer una conexión entre las normas éticas contenidas en ambos. El análisis del corpus dirigido a la construcción de los siguientes resultados: la percepción de la persona, la diversidad cultural y la comunidad. También introduce la consideración de la investigación rueda CTI dimensión ética. Llegamos a la conclusión de que la rueda CTI es innovadora en el sentido de la diversidad de sus participantes y el respeto a las diferencias culturales y sociales. Se garantiza, de esta manera, la cantidad de información que se trata de la investigación social, así como, las normas éticas, incluyendo, regulado por la Resolución N ° 466/12.

    Resumo em Inglês:

    This study discusses ethical issues in research involving human beings and seeks to understand the relationship between qualitative research and the ethical care guidelines for Integrative Community Therapy (ICT) circles based on Resolution 466/12 of the National Health Council of the Ministry of Health of Brazil. This is documentary research, which analyzed Resolution 466/12 and ICT circles seeking to make a connection between the ethical guidelines contained in both. The analysis of the corpus was directed toward the construction of the following results: the person's perception, cultural diversity and community. It also brings in consideration of the influence of the ethical dimension of the ICT circles on qualitative research. We conclude that ICT circles are innovative in the sense of the diversity of participants and respect for cultural and social differences. Thus, ICT circles promote acquisition of quality information for social research as well as compliance with the ethical guidelines outlined in Resolution No. 466/12.
  • Estratégias de Ensino de Enfermagem, incentivando os Estudantes à Questão, Argumentação e Explicação Artigo Original

    Souza, Dayse Neri de; Souza, Francislê Neri de

    Resumo em Português:

    Os estudantes de enfermagem necessitam desenvolver as competências de explicação, argumentação e questionamento porque estas são fundamentais também para que possam manter uma relação com seus pacientes no sentido de uma melhor humanização dos cuidados. O presente artigo tem como objetivo analisar a perceção dos alunos do 1º ano de enfermagem acerca da humanização dos cuidados aos doentes, no contexto do incentivo à discussão de episódios da vida real. O estudo foi de cariz qualitativo e a análise de conteúdo teve como principais discursos as perguntas, a explicação e a argumentação dos estudantes. Os resultados apontam, entre outras conclusões, para a importância de se potencializar as atividades que estimulam os diferentes tipos de discursos dos estudantes de enfermagem e a capacidade de perceberem os padrões de humanização e desumanização a partir de episódios da vida real usados como caso de estudo.

    Resumo em Espanhol:

    Los estudiantes de enfermería tienen necesidad de desarrollar competencias de explicación, argumentación y cuestionamiento porque estas son fundamentales también para que puedan mantener una relación con sus pacientes en el sentido de una mejor humanización de los cuidados. El artículo presente tiene como objetivo analizar la percepción de los alumnos de 1er año de enfermería respecto a la humanización de los cuidados a los enfermos, en el contexto del incentivo a la discusión de episodios de la vida real. El estudio ha sido de carácter cualitativo y el análisis del contenido tuvo como principales discursos las preguntas, la explicación y la argumentación de los estudiantes. Los resultados apuntan, entre otras conclusiones, a la importancia de la potencialización de las actividades que estimulan los diferentes tipos de discursos de los estudiantes de enfermería y la capacidad en entender los estándares de humanización y deshumanización a partir de episodios de la vida real usados como caso de estudio.

    Resumo em Inglês:

    Nursing students need to develop competences in the field of explanation, argumentation and questioning as they are pivotal to foster a relationship with their patients and achieve a greater humanisation of care. The objective of this paper is to analyse the perception of 1st-year nursing students with regard to the humanisation of care provided to patients by encouraging them to discuss real-life episodes. The study is qualitative and content analysis used the students’ questions, explanations and argumentation as core discourses. Among other conclusions, results point towards the importance of promoting activities that encourage the different nursing students’ discourses and the ability to understand the humanisation and dehumanisation patterns arising from the real-life episodes used as case study.
  • A arte e a aprendizagem dos padrões de conhecimento em enfermagem Artigo Original

    Baixinho, Cristina Lavareda; Ferraz, Isabel Carvalho Beato; Ferreira, Óscar Manuel Ramos; Rafael, Helga Marilia da Silva

    Resumo em Português:

    Objectivo Identificar a perceção dos estudantes acerca da utilização da arte como estratégia pedagógica na aprendizagem dos padrões de conhecimento em enfermagem; Identificar as dimensões de cada padrão valorizadas na análise das obras de arte. Método Estudo descritivo e misto. A colheita de dados com recurso a um questionário, aplicado a 31 estudantes de enfermagem. Resultados Na análise do discurso dos estudantes está implícito que o conhecimento empírico inclui: conhecimento científico, tradição e natureza dos cuidados. O conhecimento estético implica: expressividade, subjetividade e sensibilidade. O autoconhecimento, a experiência, a atitude reflexiva e a relação com os outros são as subcategorias do conhecimento pessoal e a moral e a ética suportam o conhecimento ético. Conclusão É possível aprender os padrões de conhecimento através da arte, sobretudo do estético, ético e pessoal. É necessário investigar mais as estratégias pedagógicas que contribuam para a aprendizagem dos padrões de conhecimento em enfermagem.

    Resumo em Espanhol:

    Objetivos Identificar la percepción de los estudiantes sobre la utilización del arte como estrategia pedagógica en el aprendizaje de los patrones del conocimiento en enfermería; Identificar las dimensiones de cada patrón valoradas en el análisis de las obras de arte. Método Estudio descriptivo y mixto. La recogida de datos con recurso a una encuesta aplicada a treinta y un estudiantes de enfermería. Resultados En el análisis del discurso de los estudiantes está tácito que el conocimiento empírico incluye: conocimiento científico, tradición y naturaleza de los cuidados. El conocimiento estético implica: expresividad, subjetividad y sensibilidad. El autoconocimiento, la experiencia, la actitud reflexiva y la relación con los demás son las subcategorías del conocimiento personal, mientras que la moral y la ética soportan el conocimiento ético. Conclusión Es posible aprender los patrones del conocimiento a través del arte, sobretodo del estético, del ético y del personal. Es necesario investigar más las estrategias pedagógicas que contribuyan al aprendizaje de patrones de conocimiento de enfermería.

    Resumo em Inglês:

    Objective To identify the perception of the students about the use of art as a pedagogical strategy in learning the patterns of knowing in nursing; to identify the dimensions of each pattern valued in the analysis of pieces of art. Method Descriptive mixed study. Data collection used a questionnaire applied to 31 nursing students. Results In the analysis of the students’ discourse, it was explicit that empirical knowledge includes scientific knowledge, tradition and nature of care. The aesthetic knowledge implies expressiveness, subjectivity and sensitivity. Self-knowledge, experience, reflective attitude and relationships with others are the subcategories of personal knowledge and the moral and ethics support ethical knowledge. Conclusion It is possible to learn patterns of knowledge through art, especially the aesthetic, ethical and personal. It is necessary to investigate further pedagogical strategies that contribute to the learning patterns of nursing knowledge.
  • Percepção dos docentes de enfermagem sobre a preservação da intimidade dos utentes pelos estudantes de enfermagem Artigo Original

    Zangão, Otília; Felismina, Mendes

    Resumo em Português:

    O objetivo deste estudo foi perceber como decorre o ensino-aprendizagem da preservação da intimidade do utente durante o processo de cuidar, pelos estudantes de enfermagem.Estudo descritivo-correlacional, abordagem qualitativa. Amostra não-probabilística por conveniência de 19 docentes de duas escolas. A recolha de dados foi feita através de uma entrevista semi-estruturada. No tratamento dos dados utilizaram-se os Softwares SPSS versão 20 e Alceste 2010. Respeitados os procedimentos éticos. A intimidade foi definida como a classe 3 do corpus das entrevistas. Definimos duas categorias (preservação da intimidade e processo de cuidar) e quatro subcategorias desta classe (preservação, relação empática, competências relacionais e competênciatécnico-científica).Os resultados apontam para a necessidade de se utilizarem metodologias reflexivas através de vivências e exemplos reais no processo de ensino-aprendizagem dos estudantes. Consideramos que a intimidade e a preservação da intimidade devem ser conceitos centrais da formação em enfermagem.

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo de este estudio fue comprender cómo la enseñanza y el aprendizaje se lleva a cabo la preservación de la intimidad de los usuarios durante el proceso de la atención, los estudiantes de enfermería. Estudio descriptivo correlacional, enfoque cualitativo. Muestra no probabilística por conveniencia de 19 maestros de dos escuelas. La recolección de datos se realizó a través de una entrevista semi-estructurada. En el procesamiento de datos con el software SPSS versión 20 y Alceste 2010. Procedimientos éticos respetados. La intimidad se define como la clase 3 del corpus de entrevistas. Se definen dos categorías (de preservación de la intimidad y el proceso de atención) y cuatro subcategorías de esta clase (preservación, habilidades relacionales, empatía y experiencia técnica y científica). Los resultados apuntan a la necesidad de utilizar metodologías reflexivas a través de ejemplos y experiencias reales en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes. Creemos que la preservación de la intimidad y la intimidad debe ser conceptos centrales en la educación de enfermería.

    Resumo em Inglês:

    The aim of this study was to assess the teaching-learning process related to patient privacy during the care process and the way nursing students’ protect patient privacy. Descriptive/correlational study using a qualitative approach and nonprobability sampling of 19 nurse educators from two schools of nursing. Data was collected using semi-structured interviews. Data analysis was undertaken using the SPSS version 20 and Alceste 2010 programs. The study complied with ethical standards. Two classes were assigned (protection of patient privacy and care process) with four subcategories (protection, empathy, relational competencies and technoscientific competencies).The findings show the need to adopt a reflective approach to the teaching-learning process by using experiential learning activities and real-life activities. We believe that intimacy and the protection of privacy should be core themes of nurse education and training.
  • ESTUDANTE DE MEDICINA NA ESTRATÉGIA SAÚDE DA FAMÍLIA EM SÉRIES INICIAIS: PERCEPÇÃO DOS EGRESSOS Artigo Original

    Ricardo, Maria Paula Ferreira; Marin, Maria José Sanches; Otani, Marcia Aparecida Padovan; Marin, Marina Sanches

    Resumo em Português:

    Considerando o desconhecimento do efetivo significado da vivência de estudantes de medicina ao serem inserido Estratégia Saúde da Família (ESF) em séries iniciais do curso por meio de estratégias de ensino baseadas na problematizaçao da realidade, propôs-se a compreender tal inserção na ótica dos egressos. Estudo qualitativo realizado por meio de entrevistas com egressos formados nos anos de 2009, 2010 e 2011. A análise dos dados teve como referência a técnica da hermenêutica-dialética. Os egressos consideram que essa inserção possibilitou o conhecimento da organização e funcionamento do serviço de saúde e do contexto de vida dos usuários, facilitou a relação médico paciente, o desenvolvimento do raciocínio clínico e o vínculo. Destacam, no entanto, que a imaturidade do estudante impede maior aproveitamento da vivência. Embora essa trajetória esteja permeada por avanços e desafios, conclui-se que ela se mostra capaz de sedimentar elementos imprescindíveis à formação médica.

    Resumo em Espanhol:

    Considerando el desconocimiento del efectivo significado de la vivencia de estudiantes de medicina al ser inserido Estrategia Salud de la Familia (ESF) en series iniciales del curso por medio de estrategias de enseñanza basadas en la problematización de la realidad, se propuso a comprender tal inserción en la óptica de los egresos. Estudio cualitativo realizado por medio de entrevistas con egresos formados en los años de 2009, 2010 y 2011. El análisis de los datos tuvo como referencia la técnica de la hermenéutica-dialéctica. Los egresos consideran que esa inserción posibilitó el conocimiento de la organización y funcionamiento del servicio de salud y del contexto de vida de los usuarios, facilitó la relación médico paciente, el desarrollo del raciocinio clínico y el vínculo. Destacan, aunque, que la inmadurez del estudiante impide mayor aprovechamiento de la vivencia. Sin embargo esa trayectoria esté permeada por avances y desafíos, se concluye que ella se muestra capaz de sedimentar elementos imprescindibles a la formación médica.

    Resumo em Inglês:

    There is a lack of knowledge about the effective value of the experience gained by medical students who participate in the Family Health Strategy (Estratégia Saúde da Família (ESF)) during the early stages of their medical training. This teaching strategy is based on learning by experiencing the problems that exist in real life. This study proposed to understand the value of this teaching strategy from the viewpoint of the students who had participated, after their graduation. The method adopted was a qualitative study conducted through interviews with students who graduated in the years 2009, 2010 and 2011. The data analysis used the hermeneutic dialectic technique as its model. The graduates considered that this experience enabled them to understand the organization and functioning of the health service and the context of the daily life of the users. This experience facilitated the doctor patient relationship, the development of clinical reasoning and the bond with the user. However the students emphasized that a lack of maturity prevented them gaining a higher level of benefit from the experience. Therefore, although the structure of the course is permeated by advances and challenges, it was concluded that this experience contributed to the student's learning of certain essential elements of medical training.
  • Entrevistas narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa Artigo Original

    Muylaert, Camila Junqueira; Sarubbi Jr, Vicente; Gallo, Paulo Rogério; Neto, Modesto Leite Rolim; Reis, Alberto Olavo Advincula

    Resumo em Português:

    Objetivo Este trabalho consiste numa contribuição metodológica em que se explicitam e se enfatizam o alcance e a fecundidade da entrevista narrativa no âmbito da investigação de natureza qualitativa. Método Descrever o método da narrativa no âmbito da investigação qualitativa. Resultados O método qualitativo de pesquisa caracteriza-se por abordar questões relacionadas às singularidades do campo e dos indivíduos pesquisados, sendo as entrevistas narrativas um método potente para uso dos investigadores que dele se apropriam. Elas permitem o aprofundamento das investigações, a combinação de histórias de vida com contextos sócio–históricos, tornando possível a compreensão dos sentidos que produzem mudanças nas crenças e valores que motivam e justificam as ações dos informantes. Conclusão As narrativas mostram-se muito úteis em estudos de abordagem qualitativa, uma vez que a narratividade é uma forma artesanal de comunicação cujo objetivo é veicular conteúdos a partir dos quais as experiências subjetivas podem ser transmitidas.

    Resumo em Espanhol:

    Objetivo Este estudio es un aporte metodológico en que se explica y destaca el alcance y la fertilidad de la entrevista narrativa en la investigación cualitativa. Método Describir el método de la narrativa en la investigación cualitativa. Resultados El método de investigación cualitativa se caracteriza por abordar las cuestiones relacionadas con las singularidades del campo y de las personas encuestadas, siendo las entrevistas narrativas un método potente para uso de los investigadores que toman posesión de ella. Permiten que la profundización de la investigación, la combinación de historias de vida con los contextos socio-históricos e la comprensión de los sentidos que producen cambios en las creencias y valores que motivan y justifican las acciones de los posibles informantes. Conclusion El uso de la narrativa se presenta un recurso de investigación ventajosa en la investigación cualitativa, la narrativa es una forma tradicional de comunicación cuyo objetivo es servir contenido a partir de la que se pueden transmitir las experiencias subjetivas.

    Resumo em Inglês:

    Objetives This methodological study explain and emphasize the extent and fertility of the narrative interview in qualitative research. Methods To describe the narrative method within the qualitative research. Results The qualitative research method is characterized by addressing issues related to the singularities of the field and individuals investigated, being the narrative interviews a powerful method for use by researchers who aggregate it. They allow the deepening of research, the combination of life stories with socio-historical contexts, making the understanding of the senses that produce changes in the beliefs and values that motivate and justify the actions of possible informants. Conclusion The use of narrative is an advantageous investigative resource in qualitative research, in which the narrative is a traditional form of communication whose purpose is to serve content from which the subjective experiences can be transmitted.
  • Supervisão em Enfermagem: Estudar o “Caso” do fenómeno de articulação interorganizacional Escola de Enfermagem e Hospital Artigo Original

    Macedo, Ana Paula Morais de Carvalho

    Resumo em Português:

    A história desta investigação encontrou um ethos propício não só pelo percurso da investigadora, mas também pelas atuais políticas públicas de modernização e de reforma capazes de regular e transformar os sistemas educativos e de saúde, bem como os seus grupos profissionais. A reflexão entretanto desenvolvida suscitara uma perceção vincada dos processos organizacionais de mudança pelos quais estes interferiam na articulação interorganizacional Escola de Enfermagem e Hospital, onde a supervisão de estágios seria a grande protagonista, sustentada pelos significados que os atores intervenientes lhes têm atribuído. A pesquisa explícita de opções epistemológicas e metodológicas levou a olhar para o problema de uma forma mais atenta, apurando-o, tendo em conta as dimensões organizacionais. A opção por um estudo de caso prendeu-se com o facto de o método permitir responder ao propósito de conhecer e compreender o fenómeno da articulação interorganizacional Escola de Enfermagem e Hospital, concretamente através da supervisão de estágios.

    Resumo em Espanhol:

    La historia de esta investigación encontró un ethos propicio no solamente por la ruta de la investigadora, pero también por las actuales políticas públicas de modernización y de reformas capaces de regular y transformar los sistemas educativos y de salud, y sus grupos profesionales. La reflexión mientras desarrollada ha suscitado una percepción incrementada, aunque algo difusa, sobre los procesos de cambio organizacionales, pelos cuales se interfería en la articulación interorganizacional Escuela de Enfermería y Hospital, y como tal, la supervisión de prácticas seria la gran protagonista sustentada pelos significados que los actores intervinientes les tienen atribuido. En este alcance, al procurarse explicitar las opciones epistemológicas y metodológicas se mira el problema de una forma más atenta, apurándolo, teniendo en cuenta las dimensiones organizacionales. En este sentido, la opción por un estudio de caso se ha prendido con el hecho de que el método permite responder al propósito de conocer y comprender el fenómeno de la articulación interorganizacional Escuela de Enfermería y Hospital, concretamente a través de la supervisión de prácticas.

    Resumo em Inglês:

    The history of this research found a suitable ethos not only by the route of the researcher, but also by the current public policies of modernization and reform that are capable of regulating and transforming the educational and health systems, as well as their professional groups. The reflection meantime developed had raised a clear perception of the organizational change processes by which they interfered with the interorganizational coordination between School of Nursing and Hospital, where internship supervision would be the main protagonist, supported by the meanings that intervening actors have assigned to them. In this context, the search for explicit epistemological and methodological choices leads to look more attentively at the problem, ascertaining it, taking into account the organizational dimensions. In this regard, the choice of a case study was related to the fact that the method allowed to answer the purpose of knowing and understanding the interorganizational coordination phenomenon between School of Nursing and Hospital, namely through the supervision of internships.
  • A política brasileira de redução de acidentes e violência se alinha às perspectivas internacionais? Estudo Teórico

    Sakata, Karen Namie; Egry, Emiko Yoshikawa; Narchi, Nádia Zanon

    Resumo em Português:

    Analisou-se a Política Nacional de Redução da Morbimortalidade por Acidentes e Violência (PNRMAV) a partir de referenciais de análise de políticas públicas. Tomou-se por base o capítulo “Violência: um problema global de saúde pública”, do Informe Mundial sobre Violência e Saúde. A análise revelou elementos de convergência e divergência da PNRMAV às perspectivas internacionais. Verificou-se que a PNRMAV buscou convergir às políticas internacionais, entretanto ela enfatiza as ações de promoção da saúde, mas são limitadas ao contexto e comportamento dos indivíduos e das comunidades individual. Espera-se o desempenho dos profissionais de saúde, todavia sem fornecer mais investimentos estruturais, como a melhoria das condições de trabalho, o aumento dos recursos financeiros e materiais. Há poucas definições claras das responsabilidades do governo e do setor econômico.

    Resumo em Espanhol:

    Se analizó la Política Brasileña para la Reducción la Mortalidad y Morbilidad por Accidentes y Violencia (PNRMAV), a partir de los referenciales de análisis de políticas públicas. Se ha tomado en base al capítulo "La violencia: un problema mundial de salud pública" del Informe Mundial sobre la Violencia y la Salud. El análisis reveló elementos de convergencia y divergencia de perspectivas internacionales PNRMAV. Se encontró que la PNRMAV converge a la política internacional, sin embargo: Se hace hincapié en las acciones de promoción de la salud, pero se limitan al contexto más individual y de comportamiento de las personas y de las comunidades; Se espera el desempeño de los trabajadores de salud, sin proporcionar las inversiones más estructurales, como la mejora de las condiciones de trabajo, aumento de los recursos financieros y materiales; hay pocas definiciones claras de las responsabilidades del gobierno y el sector económico.

    Resumo em Inglês:

    The study analyzed The Brazilian Policy for Reduction of Morbidity and Mortality from Accidents and Violence, in the socio-political perspective. We used as a base the chapter “Violence: a global public health problem” from the World Report on Violence and Health. The analysis revealed convergent and divergent elements of the Brazilian Policy in comparison with the international perspectives. We verified that the Brazilian Policy tried to converge to the international policies, however: it emphasizes the health promotion actions, but are limited to the context and behavior of individuals and individual communities; the performance of health professionals is expected without providing more structural investments, as the improvement in work conditions, the increase of financial and material resources; there are few clear definitions of the government and economical sector responsibilities.
  • Modelo de Endofenótipo do Transtorno Bipolar: Análise qualitativa, fatores etiológicos e âmbitos de investigação abordados Artigo De Revisão

    Tavares, Naraiana de Oliveira; Neves, Fernando da Silva; Malloy-Diniz, Leandro Fernandes

    Resumo em Português:

    O objetivo do presente estudo é o de apresentar uma visão atualizada sobre a produção bibliográfica do modelo de endofenótipo para o transtorno bipolar, recorrendo às metodologias analíticas. Foi realizada para tal uma revisão da literatura e uma análise de redes por meio de descritores e palavras-chaves, que caracterizam a composição do modelo de endofenótipo como um modelo de saúde. O período de recolha das informações ocorreu entre os anos de 1992-2014, identificando nos principais artigos os âmbitos temáticos abordados. Discutem-se os resultados obtidos para a consolidação do modelo de endofenótipos, questionando a coesão e ressaltando a necessidade de reforçar e identificar os pontos de ligação entre os fatores etiológicos e as características que compõe o modelo de endofenótipos para o transtorno bipolar.

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo de este trabajo es presentar una visión actualizada de los escritos del modelo endofenotipo para el trastorno bipolar, el uso de las metodologías analíticas. Se realizó una revisión de este tipo de literatura y un análisis de las redes a través de descriptores y palabras clave que caracterizan la composición del modelo endofenotipo como modelo de salud. El momento de la recolección de la información se produjo entre los años 1992-2014, la identificación de las principales áreas temáticas incluidas en los artículos. Se discuten los resultados para la consolidación del modelo de endofenotipos, cuestionando la cohesión y haciendo hincapié en la necesidad de fortalecer e identificar los puntos de conexión entre los factores etiológicos y características que conforman el modelo de endofenotipos para el trastorno bipolar.

    Resumo em Inglês:

    The aim of this study is to present an updated view of the writings on the endophenotype model for bipolar disorder using analytical methodologies. A review and analysis of networks was performed through descriptors and keywords that characterize the composition of the endophenotype model as a model of health. Information was collected from between 1992 and 2014, and the main thematic areas covered in the articles were identified. We discuss the results and question their cohesion, emphasizing the need to strengthen and identify the points of connection between etiological factors and characteristics that make up the model of endophenotypes for bipolar disorder.
  • A FORMAÇÃO EM ENFERMAGEM POR ÁREA DE COMPETÊNCIA: LIMITES E POSSIBILIDADES Artigo De Revisão

    Tonhom, Silvia Franco da Rocha; Costa, Maria Cristina Guimarães da; Hamamoto, Cássia Galli; Francisco, Anete Maria; Moreira, Haydée Maria; Gomes, Romeu

    Resumo em Português:

    Objetivo Analisar possibilidades e limites da formação em enfermagem por competência. Método Revisão integrativa da literatura acerca do assunto e analise dos resultados de uma pesquisa de avaliação de um curso de enfermagem desenvolvida por áreas de competência, estabelecendo um diálogo entre a revisão e os resultados dessa pesquisa. Resultados Quanto à vertente teórica de competência desses artigos, houve um predomínio da matriz construtivista, seguida da funcionalista e da dialógica. No diálogo entre a literatura e a pesquisa observaram-se limites e possibilidades no desenvolvimento de uma formação por áreas de competência. Conclusão A abordagem dialógica de competência é a proposição que mais se aproxima do perfil definido pelas DCN para a formação em enfermagem, identificada também na pesquisa de avaliação analisada. No entanto, verificou-se que há aspectos que precisam ser mais bem trabalhados, como: parceria escola e serviço, papel do docente, papel do estudante e processo avaliativo.

    Resumo em Espanhol:

    Objetivo Analizar posibilidades y límites de la formación en enfermería por competencia. Método Revisión integrativa de la literatura sobre el asunto y análisis de los resultados de una investigación de evaluación de un curso de enfermería desarrollada por áreas de competencia, estableciendo un diálogo entre la revisión y los resultados de esa investigación. Resultados Cuanto a la vertiente teórica de competencia de esos artículos, hubo un predominio de la matriz constructivista, seguida de la funcionalista y de la dialógica. En el diálogo entre la literatura y la investigación se observaron límites y posibilidades en el desarrollo de una formación por áreas de competencia. Conclusión El abordaje dialógico de competencia es la proposición que más se aproxima del perfil definido por las DCN para la formación en enfermería, identificada también en la investigación de evaluación analizada. Aunque, se verificó que hay aspectos que precisan ser más bien trabajados, como: aparcería escuela y servicio, papel del docente, papel del estudiante y proceso de evaluación.

    Resumo em Inglês:

    Objective To analyze the possibilities and limits of competency-based training in nursing. Method An integrative review of the literature on the subject was carried out, and an analysis was made of the results of a survey evaluating a nursing course based on areas of competency. A dialog was then established between the review and the results of the research. Results On the question of which theoretical type of competency the articles from the literature relate to, there is a predominance of the constructivist perspective, followed by the functionalist approach and the dialog-based approach. In the dialog between the literature and the research, limits and possibilities were observed in the development of a training by areas of competency. Conclusion The dialog-based approach to competency is the proposition that most approximates to the profile defined by the National Curriculum Guidelines for training in nursing, and this was also identified in the evaluation survey that was studied. However, it is found that there are aspects on better work is needed, such as: partnership between school and the workplace, the role of the teacher, the role of the student, and the process of evaluation.
Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem Av. Dr. Enéas de Carvalho Aguiar, 419 , 05403-000 São Paulo - SP/ Brasil, Tel./Fax: (55 11) 3061-7553, - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: reeusp@usp.br