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Kriterion: Revista de Filosofia, Volume: 59, Número: 140, Publicado: 2018
  • EL ESTATUS EPISTÉMICO DE LOS EXPERIMENTOS MENTALES EN CIENCIAS FÁCTICAS* Artigos

    Borge, Bruno; Mettini, Guadalupe

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Un experimento mental en ciencias fácticas consiste en la representación de un escenario imaginario. A partir de la presentación de condiciones iniciales y la postulación de una situación hipotética o contrafáctica, se solicita al lector que realice mentalmente alguna operación, manipule ciertas variables o ponga en funcionamiento algún aparato o instrumento. En virtud de este ejercicio sería posible, en principio, obtener nuevo conocimiento acerca de algún aspecto del mundo natural. El debate acerca de las funciones de los experimentos mentales en las ciencias fácticas está centrado en establecer la validez del conocimiento acerca del mundo empírico que estos dispositivos son capaces de proporcionar. La propuesta interpretativa de Brown (1991, 2011) da sustento a la idea de que, en casos excepcionales, los experimentos mentales pueden cumplir funciones probatorias. Los denominados “experimentos mentales platónicos” permiten intuir leyes de la naturaleza y justificar a priori las hipótesis propuestas. Sostenemos que la conexión trazada por Brown entre los experimentos mentales y leyes naturales exhibe un aspecto problemático de su filosofía: el compromiso injustificado con una metafísica inflacionaria. Mostramos que es posible explicar el mecanismo a través del cual estos dispositivos proporcionan conocimiento nuevo y dar cuenta tanto de su poder heurístico cómo de su valor evidencial a partir compromisos metafísicos más modestos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Thought experiments in factual science consists on the representation of an imaginary scenario. Starting with the presentation of a hypothetical or counterfactual situation and the description of initial conditions, the reader is asked to mentally perform some operation, to manipulate certain variables or to put into operation some apparatus or instrument. In virtue of this exercise, it would be possible to obtain new knowledge about the natural world. The debate on the functions of thought experiments in physics is focused on determining the validity of the empirical knowledge that these devices are capable of providing. Brown (1991, 2011) supports the idea that, in exceptional cases, thought experiments can perform probative functions. The so-called “Platonic Thought Experiments” allow us to intuit laws of nature and provide an a priori justification of the proposed hypotheses. We hold that Brown's connection between thought experiments and laws of nature exhibits a problematic aspect of his philosophy: the unjustified commitment with an inflationary metaphysics. We show that it is possible to explain the mechanism through which these devices provide new knowledge and give an account of both their heuristic power and their evidential value from modest metaphysical commitments.
  • HOW NOT TO REJECT THE A PRIORI* Artigos

    Teixeira, Célia

    Resumo em Português:

    RESUMO Segundo um influente argumento contra a existência de conhecimento a priori, não há conhecimento a priori porque (i) nenhuma crença é imune à revisão, e (ii) se houvesse conhecimento a priori, algumas crenças seriam irrevisíveis. Uma versão deste argumento foi celebremente defendida por W. V. Quine e ainda é popular entre filósofos naturalistas. O objectivo deste artigo é examinar e rejeitar este argumento contra o a priori. O artigo começa por discutir a tese (i) e o seu papel no modelo da Teia de Crenças de Quine. Defende-se que (i) enfrenta importantes desafios que colocam em risco o seu uso no argumento supra. A premissa (ii) do argumento é então discutida. Philip Kitcher é conhecido pela sua defesa de uma versão da premissa (ii). Os seus argumentos são analisados e rejeitados. A conclusão é que não temos uma boa razão para aceitar (ii), e consequentemente este argumento contra o a priori. O artigo termina com a proposta de uma caracterização do a priori perfeitamente compatível com (i).

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT According to one influential argument against the existence of a priori knowledge, there is no a priori knowledge because (i) no belief is immune to revision, and (ii) if there were a priori knowledge, at least some beliefs would be unrevisable. A version of this argument was famously advocated by W. V. Quine, and is still popular among many naturalist philosophers. The aim of this paper is to examine and reject this argument against the a priori. The paper starts by discussing the thesis (i) and its role in Quine’s Web of Belief model. It is suggested that this thesis faces some important challenges that might jeopardize its use in the above argument against the a priori. Premise (ii) of the argument is then discussed. Philip Kitcher has famously defended a version of premise (ii). His arguments are assessed and rejected. The conclusion is that we have no good reason to accept (ii), and, with it, this argument against the a priori. The paper ends by proposing an account of the a priori that is perfectly compatible with (i).
  • BOA-FÉ E VALIDADE DOS CONTRATOS EM HOBBES: UMA INTERPRETAÇÃO A PARTIR DE RAWLS* Artigos

    Dutra, Delamar José Volpato

    Resumo em Português:

    RESUMO O texto acalenta a hipótese de que as razões pelas quais Hobbes justifica a desobediência e mesmo a resistência ao soberano possam ser compreendidas a partir da teoria da boa-fé contratual, tal qual apresentada por Rawls em Uma teoria da justiça.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The text raises the hypothesis that the reasons why Hobbes justifies disobedience and even resistance to the sovereign can be understood from the contractual good-faith theory, as presented by Rawls in A Theory of Justice.
  • FREGE ON NEGATIVE JUDGEMENT AND ASSERTION* Artigos

    Greimann, Dirk

    Resumo em Português:

    RESUMO Frege discute dois tipos de negação em “Die Verneinung” (1918): uma semântica e uma pragmática. Negação semântica consiste na aplicação da função lógica denotada por ‘é falso que p’ para um pensamento, e negação pragmática no ato de afirmar ou julgar um pensamento como falso. De acordo com a interpretação padrão, Frege não reconhece a negação pragmática, porque ela é logicamente redundante. Assim, ele rejeita a visão dualística clássica de que tanto verdade quanto falsidade são qualidades de julgamento e, em vez disso, adota a visão monística de que julgar é sempre reconhecer um pensamento como verdade. Meu objetivo neste artigo é mostrar que tal interpretação não pode ser sustentada. Apesar de Frege não endossar a visão clássica, ele defende um conceito dualista que é caracterizado pela afirmação de que julgar é uma operação binária que contém tanto o ato de reconhecer um pensamento como verdade, quanto o ato de rejeitar o pensamento oposto como falso. Para tornar essa interpretação plausível, Frege faz observações dualísticas sobre a negação em três escritos póstumos, que têm recebido pouca atenção até o presente, são analisadas em detalhe e seu background é reconstruído. Argumenta-se que Frege reconhece o julgamento negativo para explicar o papel epistêmico do ato de julgar na aquisição de conhecimento.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In “Die Verneinung” (1918), Frege discusses two types of negation, a semantic one and a pragmatic one. Semantic negation consists in the application of the logical function denoted by ‘it is false that p’ to a thought, and pragmatic negation in the act of asserting or judging a thought as false. According to the standard interpretation, Frege does not acknowledge pragmatic negation, because it is logically redundant. He therefore rejects the classical dualistic view that both truth and falsity are qualities of judgement and adopts instead the monistic view that to judge is always to recognize a thought as true. My aim in this paper is to show that this interpretation cannot be sustained. Though Frege does not endorse the classical view, he defends a dualistic conception that is characterized by the claim that judging is a binary operation that contains both the act of recognizing a thought as true and the act of rejecting the opposite thought as false. To make this interpretation plausible, Frege’s dualistic remarks on negation in three posthumous writings, which have received little attention so far, are analyzed in detail and their background is reconstructed. It is argued that Frege acknowledges negative judgements to account for the epistemic role of the act of judgement in the acquisition of knowledge.
  • GOVERNAMENTALIDADE ALGORÍTMICA E AS SUBJETIVAÇÕES RAREFEITAS* Artigos

    Teles, Edson

    Resumo em Português:

    RESUMO O artigo tem como objetivo problematizar a racionalidade de governo gerida pelos algoritmos. Argumentar-se-á que a governamentalidade, tal como definida por Michel Foucault, a saber, uma lógica de cálculos e estatísticas utilizada para conduzir a ação dos indivíduos, mesclada às funções das máquinas autônomas, configura um novo regime de produção de subjetividades. Estruturando as relações entre o humano e a máquina em velocidade instantânea e acessando o máximo de informações sobre os interesses e necessidades dos indivíduos, a governamentalidade algorítmica trabalha com a ideia de uma normatividade imanente ao próprio deslocamento e circulação dos dados, bloqueando experiências sociais e políticas com a eliminação das esferas de debates e criação do comum.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The article aims to problematize the rationality of government managed by the algorithms. It will be argued that governmentality, as defined by Michel Foucault, namely a logic of calculations and statistics used to conduct the action of individuals, merged with the functions of autonomic machines, sets up a new regime of production of subjectivities. Structuring the relations between human and machine at instantaneous speed and accessing as much information about the interests and needs of individuals, algorithmic governmentality works with the idea of a normativity immanent from the own displacement and circulation of the data, blocking social and political experiences with the elimination of the spheres of debate and creation of the common.
  • O CONCEITO DE MEMÓRIA NA REFLEXÃO ANTROPOLÓGICA DE KANT* Artigos

    Silva, Fernando Manuel Ferreira da

    Resumo em Português:

    RESUMO A história do estatuto, bem como da posição da memória entre semelhantes forças, desde a formação do conceito moderno da antropologia (século XVI), durante toda a tradição leibniz-wolffinana, e até Kant, é uma história de mudança ascendente, de cristalização de ambos os predicados desta faculdade, e também uma de grande influência sobre a história do próprio pensamento antropológico. O presente ensaio propõe-se analisar como Kant receberia essa evolução, e como ele sobre ela actuaria. Isto é, centrando-nos nas “Lições de Antropologia”, e sobre a “Antropologia num Enfoque Pragmático”, queremos indagar até que ponto Kant daria continuidade à referida tradição, mas, sobretudo, a partir de onde este com ela rompe, talhando ele próprio um novo capítulo nessa história, e também na história da antropologia; mais concretamente, importa conhecer a posição de Kant em relação a Platner ou Hume e suas concepções de memória, sua cisão em relação a estes, e sua proposta de todo um reposicionamento, e também revalorização do estatuto da memória entre faculdades da alma; e, por fim, perceber como Kant traz estes propósitos a bom porto, a saber, por meio da memória judiciosa, a única que abre não só para as ciências, mas também para a faculdade de imaginação produtiva, e para a poesia, e portanto também a única capaz de unir inferiores e superiores faculdades da alma, e instaurar harmonia entre estas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The history of the status, as well as the position of memory among similar forces, since the genesis of the modern concept of anthropology (16th century), during the Leibniz-Wolffian tradition, and until Kant, is a history of ascending transformation, a crystallization of both this faculty’s attributes, and also one of great influence on the history of anthropological thought itself. The present essay aims at analyzing how Kant would receive that evolution, and how he would act upon it. That is, by focusing on the “Lectures on Anthropology”, and on “Anthropology on a Pragmatic Point of View”, we wish to inquire to what extent Kant would resume the aforementioned tradition, but, above all, from which point he breaks with it, thus carving he himself a new chapter in that history, and also in the history of anthropology; namely, it is our objective to ascertain Kant’s position regarding Platner or Hume and their conceptions of memory, his scission from the latter two, and his proposition of a whole repositioning, and also revaluation of the status of memory among faculties of the soul; and finally, understanding how Kant succeeds in these purposes, namely, through the concept of judicious memory, the only one which enables not only sciences, but also the productive faculty of imagination, and hence poetry, and therefore the only one able to unite both inferior and superior faculties of the soul and to sow harmony between the latter.
  • TRAGICIDADE E EXISTÊNCIA EM MARTIN HEIDEGGER* Artigos

    Costa, Gilmário Guerreiro da

    Resumo em Português:

    RESUMO Este ensaio examina algumas possibilidades de diálogo da filosofia heideggeriana e o tema trágico. Concentramo-nos especialmente em três aspectos: a finitude humana, o conceito de angústia e o questionamento da estrutura de domínio prevalecente na técnica moderna. Como buscamos evidenciar, o gesto trágico fundamental não é o da violência que instaura, ou do aniquilamento que imagina desmentir todo o sentido, mas do movimento humano finito que segue nas bordas da existência, sem nunca intuir o quadro completo da sua vida.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This essay deals with some possibilities of the dialogue between Heideggerian philosophy and the question of the tragic. We focused mainly on three features: the human finitude, the concept of anxiety, and the questioning of the prevailing control structure in modern technology. We insisted on that the fundamental tragic act relates not to violence it inaugurates, or to annihilation, which imagines removal of all sense, but to the finite human movement, which follows the margins of existence, without grasping the full picture of his life.
  • POSIBILIDAD Y NECESIDAD DE UNA NARRATIVA MARXISTA. METARRELATOS, POSMODERNIDAD, HISTORIAS SUBALTERNAS* Artigos

    Blanco, Jorge Polo

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN En el presente trabajo pretendemos abordar una problemática que tiene que ver con aquella hipótesis, erigida en corazón de la posmodernidad, que sostenía la radical imposibilidad de construir metarrelatos capaces de hallar un sentido último del devenir histórico. Como corolario de lo anterior, habríamos asistido a una radical deslegitimación del marxismo como teoría capaz de proveer verdadero conocimiento histórico y, por ende, también habría quedado desacreditado como programa político de emancipación. Ubicado como uno de los grandes relatos de la modernidad europea que ya no tendrían nada que ofrecer, y defenestrado como ideología salvífica, el marxismo debe sin embargo dialogar con esa misma crítica para mostrar que todavía tiene legítima potencia a la hora de narrar con sentido (pero también con validez epistémica) algunas de las más determinantes subyugaciones que atenazan a buena parte de la humanidad.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this paper, we intend to address a problematic which has to do with the hypothesis, established at the very heart of postmodernity, which maintained the radical impossibility of constructing meta-narratives capable of discovering an ultimate meaning of historical evolution. As a corollary of the above, we would have witnessed a radical delegitimation of Marxism as a theory capable of providing true historical knowledge and how it would also therefore have been discredited as a political programme for emancipation. Viewed as one of the great accounts of European modernity which would therefore have nothing to offer, and dismissed as a salvific ideology, Marxism must, nonetheless, dialogue with this criticism in order to show that it still possesses real potential when it comes to narrating meaningfully (but also with epistemic validity) some of the most decisive subjugations which affect much of the human race.
  • ON UNDERSTANDING PHYSICALISM* Artigos

    Menezes, Julia Telles de

    Resumo em Português:

    RESUMO Este trabalho procura expor uma estratégia para organizar o debate em torno do Fisicismo. O ponto de partida (Stoljar, 2010) será a noção pré-filosófica de Fisicismo tipicamente formulada em forma de slogans. Formas paradigmáticas como: “Não há nada além do físico”, “Uma vez que todos os aspectos físicos do mundo foram estabelecidos, todos os outros aspectos seguirão”, “Fisicismo é a tese de que tudo é físico”. Tais ideias podem ser compreendidas intuitivamente, mas estão longe de caracterizarem uma concepção metafísica satisfatória de Fisicismo. Para tal fim, começaremos com a definição de Fisicismo como a tese de que tudo é físico para assim respondermos a uma questão central: como interpretar a afirmação de que tudo é físico.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper aims at exposing a strategy to organize the debate around physicalism. Our starting point (following Stoljar 2010) is the pre-philosophical notion of physicalism, which is typically formulated in the form of slogans. Indeed, philosophers debating metaphysics have paradigmatically introduced the subject with aid of slogans such as “there is nothing over and above the physical”, “once every physical aspect of the world is settled, every other aspect will follow”, “physicalism is the thesis that everything is physical”. These ideas are very intuitive but they are, of course, far from being a satisfactory metaphysical conception of Physicalism. For that end, we will begin with the definition of physicalism as the thesis that everything is physical, following Stoljar, we should be able to respond to one central question: how to interpret the physicalist claim that everything in physical.
  • EPISTEMOLOGÍA CRAIGUIANA Y EL ROL DE LAS INTUICIONES EN EL TEORIZAR EPISTEMOLÓGICO* Artigos

    Brasi, Leandro De

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El uso de las intuiciones como evidencia es ubicuo en la epistemología, pero no poco controvertido. Por más de una década y media, algunos epistemólogos experimentales han cuestionado esta apelación a las intuiciones epistémicas. Estos filósofos explotan los métodos de la psicología experimental, en particular métodos de encuestas, para poner a prueba cuán ampliamente compartidas son algunas intuiciones. Dado su compromiso con la relevancia de la investigación empírica a la construcción de teorías filosóficas, estos filósofos califican como naturalistas metodológicos. Pero algunos naturalistas metodológicos que también recomiendan renunciar a esa apelación de la intuición como evidencia no basan su caso en encuestas. En este artículo considero dos desafíos fundamentales a la práctica estándar de apelar a las intuiciones que estos filósofos naturalistas plantean y argumento que un proyecto epistemológico inspirado en el trabajo de Edward Craig le permite, en principio, al epistemólogo que comparte ese naturalismo metodológico lidiar con ellos. De todas formas concluyo que, independientemente del éxito del enfoque Craiguiano, las intuiciones tienen un rol que jugar en el teorizar epistemológico en relación a la adjudicación entre enfoques.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The use of intuitions as evidence is widespread in epistemology, but not uncontroversial. For over a decade and a half, some experimental epistemologists have called into question this appeal to epistemic intuitions. These philosophers bring the methods of experimental psychology, in particular survey methods, to bear on epistemological theorizing. Given their commitment to the relevance of empirical work to philosophical theory construction, they qualify as methodological naturalists. But some methodological naturalists who also recommend giving up appeals to intuition as evidence do not base their case on experimental surveys. In this article I consider two main challenges to the standard practice of appealing to intuitions posed by these naturalist philosophers and argue that a Craig-style epistemological project can allow the methodological naturalist to address them. Anyway I conclude that, regardless of the truth of the Craigian approach, intuitions still have a role to play in epistemological theorizing in the adjudication between approaches.
  • LAS REGLAS DEL DISCURSO Y SU INTERPRETACIÓN. CONTROVERSIAS EN TORNO A LAS PRAGMÁTICAS FORMALES DEL LENGUAJE* Artigos

    Paolicchi, Leandro

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Las pragmáticas formales del lenguaje (Apel y Habermas) han reconstruido un conjunto de presupuestos a los cuales les han atribuido un contenido ético específico y así los han convertido en el eje de una propuesta ética, la ética del discurso. Sin embargo, este contenido ético ha sido puesto en cuestión por varios autores. En este artículo, se abordan primero algunas de esas objeciones (II y III), luego se les da una respuesta tal como es posible reconstruirla en la obra de Apel y Habermas (IV) y finalmente se intenta mostrar un aspecto más interesante que esas objeciones plantean y como puede ésta ser desarrollada.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The formal pragmatics of language (Apel and Habermas) have reconstructed a set of presuppositions to which they have attributed a specific ethical content and thus have made them the axis of an ethical proposal, the discourse ethics. However, this ethical content has been questioned by several authors. In this article, some of these objections are addressed first (II and III), then they are given an answer as it is possible to reconstruct it in the work of Apel and Habermas (IV) and finally try to show a more interesting aspect than those objections pose and how it can be developed.
  • MAQUIAVEL E HUME SOBRE A NATUREZA DA LEI E SEUS FUNDAMENTOS SOCIAIS* Artigos

    Limongi, Maria Isabel

    Resumo em Português:

    RESUMO Trata-se de aproximar Hume e Maquiavel, tomando-os como os expoentes de uma certa corrente não jusnaturalista, formada no início da idade moderna, quanto ao modo de pensar a natureza da lei e, num sentido amplo, a normatividade jurídico-política. Apesar de ter sofrido influência da escola moderna de direito natural, Hume rompe com ela num ponto fundamental - na recusa da noção de pessoa como ponto de partida para pensar a gênese social do ordenamento jurídico-político. No lugar disso, ele pensou essa gênese a partir do jogo das forças sociais e da circulação das opiniões na sociedade, para o que Maquiavel se constituiu numa referência imprescindível.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper aims to bring together Hume and Machiavelli by taking both of them as exponents of a certain nonjusnaturalistic current, formed at the beginning of the modern age, which had its own way of thinking the nature of law and, in a broad sense, legal-political normativity. Despite being influenced by the modern school of natural law, Hume breaks with it in a fundamental point - in the refusal of the notion of person as a starting point to think the social genesis of the legal-political order. Instead, he thought of this genesis from the game of social forces and the circulation of opinions in society, for which Machiavelli was an indispensable reference.
  • WHAT DOES IT TAKE TO CLIMB THE LADDER? (A SIDEWAYS APPROACH) Artigos

    Engelmann, Mauro Luiz

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo deste artigo é mostrar que as interpretações "tradicional" e "resoluta" não livraram o "Tractatus" da aparente autoderrota paradoxal. Argumento que essas leituras apresentam apenas uma nova roupagem ao paradoxo. A leitura "tradicional" de Hacker acaba atribuindo uma conspiração metafísica ao "Tractatus", o que é incompatível com os objetivos do livro. A leitura "resoluta" de Diamond e Conant atribui a Wittgenstein uma conspiração autoral, o que contradiz suas opiniões sobre autoria e método. Com base nas dificuldades encontradas em ambos os lados do debate atual, concluo este artigo propondo vários requisitos que a correta interpretação do "Tractatus" deve preencher.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The aim of this paper is to show that "traditional" and "resolute" interpretations have not freed the "Tractatus" from the apparent paradoxical self-defeat. I argue that these readings only give it new clothing. Hacker's "traditional" reading ends up ascribing a metaphysical conspiracy to the "Tractatus", which is incompatible with the aims of the book. The "resolute" reading of Diamond and Conant ascribes an authorial conspiracy to Wittgenstein, which contradicts his views on authorship and method. Grounded in the difficulties found in both sides of the current debate, I conclude this paper by proposing several requirements that the correct interpretation of the "Tractatus" should fulfill.
  • COGITO, SENTIMENTO E AFETIVIDADE EM MALEBRANCHE* Artigos

    Kontic, Sacha Zilber

    Resumo em Português:

    RESUMO O artigo analisa o modo como Malebranche apresenta o conhecimento que possuímos de nossa própria alma a partir da noção de sentimento interior. Para tanto, tomamos como ponto de partida a concepção malebrancheana do argumento do cogito, opondo-a à de Descartes, tomando-o como uma constatação imediata da existência de algo que sente, sem, no entanto, poder afirmar algo sobre sua essência. O conhecimento da alma torna-se assim algo puramente afetivo, sem nenhum conteúdo positivo, e por natureza distinto do conhecimento propriamente dito. Buscamos desse modo mostrar como, na filosofia de Malebranche, cria-se um campo propriamente humano do sentimento cujo conteúdo é irredutível a qualquer ciência clara e distinta, ao mesmo tempo que é constatado pela experiência vivida.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The article aims to analyze the way by which Malebranche presents the knowledge that we possess of our own soul through the notion of inner sentiment. Therefore, we take as our starting point the Malebranchean notion of the cogito argument, contrasting it with that of Descartes, taking it to be the immediate ascertainment of the existence of something that feels without, however, being able to assert anything about its essence. The knowledge of the soul becomes therefore something purely affective, deprived of a positive content, and by its nature distinguished from knowledge properly understood. We aim thus to show how, in Malebranche's philosophy, a properly human domain of the feeling, irreducible to a clear and distinct science, but ascertained by experience, is created.
  • DOMINGUES, I. "FILOSOFIA NO BRASIL. LEGADOS E PERSPECTIVAS. ENSAIOS METAFILOSÓFICOS". SÃO PAULO: ED. UNESP, 2017. 561P.* Resenha

    Giacoia Junior, Oswaldo
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