Acessibilidade / Reportar erro
Educação & Sociedade, Volume: 28, Número: 99, Publicado: 2007
  • Editorial Editorial

  • Apresentação Dossiê: "o Trabalho Docente No Contexto Latino-Americano: Algumas Perspectivas De Análise"

    Oliveira, Dalila Andrade
  • Consideraciones sociologicas sobre profesionalización docente

    Tenti Fanfani, Emilio

    Resumo em Espanhol:

    Desde hace algún tiempo el tema de la "profesionalización de los docentes" tiende a ocupar un lugar destacado en la agenda del campo de la política educativa, no sólo en América Latina, sino en otras latitudes (Europa y los Estados Unidos, por ejemplo). Sin embargo, sería ingenuo pensar que la discusión acerca del sentido y contenido de la profesionalización tiene una solución técnica, puesto que lo que en este caso está en juego es la cuestión del control de la autonomía en el trabajo docente. De esta manera el sentido de la profesionalización es un objeto de lucha donde intervienen una pluralidad de actores colectivos y de intereses que es preciso identificar. Al mismo tiempo, no se puede comprender la emergencia de esta cuestión si no se tienen en cuenta algunas transformaciones en la sociedad y en el propio sistema educativo que ponen en crisis las identidades colectivas de los docentes, en especial aquellas que estructuraron su propia emergencia como categoría ocupacional en el momento constitutivo de los sistemas educativos de Estado.

    Resumo em Inglês:

    For some time now, the subject of "teacher's professionalization" has tended to occupy a leading place in the agenda of educational policies not only in Latin America, but in other latitudes (Europe and the United States, for example), as well. Nevertheless, it would be ingenuous to think that the discussion on the sense and content of professionalization holds the technical solution, since what is at stake here is the issue of controlling the autonomy in teacher's work. The sense of professionalization is thus an object of struggle that involves a multitude of interests and collective actors that need to be identified. At the same time, it is impossible to understand the appearance of this issue if one does not bear in mind some transformations in society and in the very educational system. These throw the collective identities of teachers in a crisis, more particularly those that structure their own appearance as an occupational category when the State educational systems formed.
  • Política educacional e a re-estruturação do trabalho docente: reflexões sobre o contexto Latino-americano Dossiê: "o Trabalho Docente No Contexto Latino-Americano: Algumas Perspectivas De Análise"

    Oliveira, Dalila Andrade

    Resumo em Português:

    Este artigo discute como as políticas educacionais latino-americanas têm alterado a realidade escolar e, particularmente, a relação entre trabalhadores docentes e escola. Parte de referenciais teóricos desenvolvidos em outros contextos - Europa e América do Norte - para analisar resultados de pesquisa documental realizada sobre a política educacional em curso em alguns países latino-americanos e pesquisa empírica desenvolvida com trabalhadores docentes de escola básica pública no Brasil. Constata-se que tais políticas têm engendrado nova organização do trabalho escolar que reflete um modelo de regulação educativa, produto de novas articulações entre as demandas globais e as respostas locais. Por meio da descentralização administrativa, financeira e pedagógica as escolas têm adquirido maior flexibilidade e autonomia, mas também têm respondido a uma demanda crescente de atividades e responsabilidades, o que tem contribuído para a intensificação e auto-intensificação do trabalho docente.

    Resumo em Inglês:

    This paper discusses how the Latin-American educational policies have altered school reality and, more particularly, the relationship between teachers and school. Based on references developed in other contexts - Europe and North America -, it analyses the results of documental research on the educational policies cur rently applied in some Latin-American countries and of empirical research developed with basic school teachers in Brazil. It notices that such policies have generated a new organization of school work that reflects a model of educational regulation produced by the articulation between global demands and local responses. Through their administrative, financial and pedagogic decentralization, schools have acquired more flexibility and autonomy, but have also responded to a growing demand for activities and responsibilities. This has contributed to intensify and self-intensify teachers' work.
  • Notas sobre as relações entre identidade e sindicalismo docentes Dossiê: "o Trabalho Docente No Contexto Latino-Americano: Algumas Perspectivas De Análise"

    Ferreira, Márcia Ondina Vieira

    Resumo em Português:

    O objetivo deste texto é discutir possíveis relações entre a temática das identidades docentes e o fenômeno da sindicalização do professorado. Para tanto, o artigo está divido em três partes. Em primeiro lugar, são apresentadas alternativas de articulação entre os dois temas, indicando os caminhos que me conduziram à investigação do sindicalismo docente. Em seguida, são resenhados alguns estudos que abordam a sindicalização do professorado, especialmente aqueles produzidos no âmbito do Projeto Sindicalismo Docente y Reforma Educativa en América Latina. Por fim, o escrito fornece pistas para a continuidade de investigações a respeito. Neste caso, dá-se destaque à necessidade de compreender a ligação entre produção de identidades docentes e processos de regulação do trabalho do professorado.

    Resumo em Inglês:

    This text aims at discussing possible relationships between the themes of teacher identity and teacher unionism. It is thus divided in three parts. First, some articulation alternatives between both themes are presented to point what led me to make research on teacher unionism. Some studies related to the unionism themes are then reviewed, specially those carried out within the Project Sindicalismo Docente y Reforma Educativa en América Latina (Teacher Unionism and Educational Reform in Latin America). Finally, the text provides hints to continue research on these topics. The relevance of understanding the connection between the production of teachers' identities and the regulation process of teachers' work is thus highlighted.
  • Burocracia educativa, trabajo docente y género: supervisoras que conducen "poniendo el cuerpo"

    Morgade, Graciela

    Resumo em Espanhol:

    Existe en la actualidad un importante corpus de investigaciones que indagan cómo en el nivel primario de la educación formal las significaciones de género que son hegemónicas en la vida escolar y en la vida social en su conjunto se articulan con las definiciones del trabajo docente de maestras y maestros. El presente artículo se nutre de una tesis doctoral dirigida a analizar las dinámicas de género en la construcción del liderazgo que realizan las maestras en cargos directivos a nivel de la escuela y del "distrito" escolar.<A HREF="#nt01">1</A> La hipótesis central que se despliega en la tesis es que las tensiones propias del encuentro entre, por una parte, la normativa y las políticas del sistema educativo, y, por otra parte, los procesos subjetivos de las prácticas docentes de conducción de la dirección y la supervisión se articulan también con las significaciones de género tradicionales acerca de lo femenino y lo masculino.

    Resumo em Inglês:

    There currently exists an important corpus of research wondering how, in the primary level of formal education, the meanings of gender that are hegemonic in school life and in life social as a whole are articulated with the definitions of the work of male and female teachers. The present paper draws on a PhD thesis, recently defended at the University of Buenos Aires, that analyzed the dynamics of gender in the building of leadership carried on by female teachers occupying management position at school and school "district" levels. The main hypothesis developed in this thesis is that the tensions characteristic of the encounter between normativeness and the educational system policies, on the one hand, and the subjective processes of the teaching practices of board management and supervision are also articulated with the traditional meanings of gender views of male and female.
  • Da condição docente: primeiras aproximações teóricas Dossiê: "o Trabalho Docente No Contexto Latino-Americano: Algumas Perspectivas De Análise"

    Teixeira, Inês Assunção de Castro

    Resumo em Português:

    O artigo contém um esforço de tocar na docência, observando sua textura e procurando decifrar seu texto. Nele estão contidas algumas aproximações teóricas acerca da condição docente, procurando compreendê-la em sua fundação e realização nos dias atuais, em busca da matéria prima e historicidade que a constituem. Desenvolve-se o argumento de que a condição docente se instaura e se realiza a partir da relação entre docente e discente, presente nos territórios da escola e da sala de aula, em especial.

    Resumo em Inglês:

    This paper is an effort to deal with teaching, observing its texture and trying to decipher its text. It contains some theoretical approaches on the condition of teachers that seek to understand it in its foundation and current realization, in the pursuit of the raw material and historicity that constitute it. The argument developed is that the condition of teachers is established and realized on the bases of the relationship between teachers and students found in the school premises, more particularly in the classroom.
  • La regulación de la formación y el trabajo docente: un análisis crítico de la "agenda educativa" en América Latina

    Feldfeber, Myriam

    Resumo em Espanhol:

    Este trabajo analiza las discusiones en materia de políticas de formación y trabajo docente que se han venido incorporando en las agendas educativas de la Región en los últimos años. Sostenemos que las nuevas formas de regulación propuestas son modos de imposición heterónomos contrarios a los objetivos que formalmente se proponen en materia de profesionalización y autonomía de los docentes.

    Resumo em Inglês:

    This paper analyses the discussions about teacher training and work that have been gaining momentum in the educational agendas of the region in recent years. It argues that the proposed forms of regulation are heteronomous modes of imposition that are contradictory with their declared goals in terms of professionalization and teacher autonomy.
  • Agenda de pesquisa e opções teórico-metodológicas nas investigações sobre trabalho docente Dossiê: "o Trabalho Docente No Contexto Latino-Americano: Algumas Perspectivas De Análise"

    Mancebo, Deise

    Resumo em Português:

    O texto propõe-se à análise da agenda de pesquisa e das orientações teórico-metodológicas presentes na literatura especializada sobre trabalho docente. Inicia apresentando as políticas neoliberais, materializadas em reformas educacionais que atingiram toda a América Latina. Discute a agenda de pesquisa sobre a temática, considerando: (1) os impactos que o docente vive, enquanto trabalhador imerso numa nova "cultura" institucional e (2) o produto do seu trabalho - formação de "força de trabalho" e, no caso da educação superior, produção de "tecnologia e conhecimento científico". Ao final, localiza as grandes linhas teórico-metodológicas da literatura especializada sobre o tema e as analisa criticamente.

    Resumo em Inglês:

    This paper analyses the research agenda and the theoretical-methodological orientation present in the specialized literature on teachers' work. After a presentation of the neo-liberal politics, materialized in the educational reforms that have reached all Latin America, it discusses the research agenda on these themes, considering: 1) the impacts teachers, as worker immersed in a new "institutional culture", live; and 2) their work product - the training of a "work force" and, in the case of higher education, the production of "technological and scientific knowledge". Finally, it points out the general theoretical-methodological outlines of the specialized literature on the subject and analyzes them critically.
  • Desafíos y perspectivas en la investigación sobre el magisterio

    Chiroque Chunga, Sigfredo

    Resumo em Espanhol:

    En investigación en general y en investigación educativa y sobre el magisterio importa precisar el "para qué" y el "para quién". Ambas decisiones se deberían conjugar en la opción de transformar la sociedad. Esto es posible hacerlo en nuestros países, a pesar del rasgo de desigualdad y de relativo control existente en el desarrollo investigativo. En investigación magisterial, deberíamos superar el control económico-financiero, de enfoque metodológico y el que, a veces, se esconde bajo el rótulo de hacer "incidencia política". En América Latina, hemos ido precisando la temática de investigación sobre el magisterio. Pero, su enfoque ha tenido que ver, por un lado, con los postulados neoliberales y de la investigación cualitativa-etnográfica y, por otro lado de la educación liberadora y de las prácticas sociales del magisterio latinoamericano. Desde esta última opción surgen importantes perspectivas que hay necesidad de precisar y concertar.

    Resumo em Inglês:

    In research in general and in research on education and teaching it is worth specifying "what for" and "who for". Both decisions should combine in the option of transforming society. This can be done in our countries, in spite of the inequality divide and of the relative control on the development of research. In research on teaching, we should overcome the economical-financial control, with its methodological focus, and the one that - sometimes - hides under the name of making "political incidence". In Latin America, we have specified the themes of research on teaching. Nevertheless, their focuses have to do with the assumptions of neo-liberalism and qualitative-ethnographic research, on the one hand, and with those of the liberating education and of the social practices of Latin-American teaching, on the other. Important prospects emerge from this last option, which need to be specified and coordinated.
  • Avaliação e gestão democrática na regulação da educação básica brasileira: uma relação a avaliar Artigos

    Freitas, Dirce Nei Teixeira de

    Resumo em Português:

    Embora sobejamente tratado na literatura educacional recente, volta-se ao tema gestão democrática da educação básica para analisar a sua relação/inter-relação com a avaliação educacional na regulação jurídico-legal brasileira vigente. O objetivo é derivar questões de interesse para a avaliação dessas práticas, destacar o lugar/não-lugar da avaliação na gestão democrática delineada nessa regulação e ressaltar a importância da concepção de democracia na configuração de ambas as práticas.

    Resumo em Inglês:

    Although largely treated in the recent educational literature, one goes back to the theme democratic management of the basic education to analyze its relation/inter-relationship with the educational evaluation in the effective Brazilian juridical-legal regulation. The objective is to derive subjects of interest for the evaluation of those practices, to detach the place/no-place of the evaluation in the democratic management delineated in that regulation and to emphasize the importance of the democracy conception in the configuration of both practices.
  • Aversão à teoria e indigência da prática: crítica a partir da filosofia de Adorno Artigos

    Loureiro, Robson

    Resumo em Português:

    Na educação, o pragmatismo tornou-se capilar e infiltra desde a formação docente até as definições do que e como ensinar. Buscamos evidenciar as contribuições de Adorno para o confronto dessa perspectiva filosófica. A vitalidade de suas análises está em se dirigir ao núcleo característico da tradição pragmática. Para ele, na sociedade administrada, a formação cultural se converte em semiformação. O espírito pragmático instaura a racionalidade do sempre-igual na relação sujeito e objeto, teoria e prática e alimenta o fenômeno da aversão à teoria. Configuram-se assim facetas da miséria da formação cultural contemporânea: a atrofia do pensar autônomo e a indigência da prática. Porém, o filósofo vê a possibilidade de um pensamento de resistência, que não abre mão de seu referente objetivo e da validade objetiva da verdade, opondo-se à ruína da razão. A experiência reflexiva criadora e criativa no/sobre o trabalho educativo não pode se desviar desse pensamento não eficaz.

    Resumo em Inglês:

    In education, pragmatism has become widely spread and it pervades everything from teacher training to the definitions of what and how to teach. We seek to highlight Adorno's contributions to face this philosophical trend. The vitality of his analyses rests in the fact he addresses the core of the pragmatic tradition. He denounced how, in the administered society, the cultural formation has become semi-formation. The pragmatic spirit establishes the same" rationality in the relationship between subject and object, theory and practice, and feeds the phenomenon of aversion to theory, characterised by the atrophy of the autonomous thinking and the poverty of practice. However Adorno sees the possibility of a resistance thinking that does not renounce to the objective referent and objective value of truth but is opposed to the collapse of reason. The reflexive experience in / on the educational work cannot depart from this thinking.
  • O Manifesto dos Educadores (1959) à luz da história Artigos

    Sanfelice, José Luís

    Resumo em Português:

    Este texto objetiva apresentar uma leitura histórica do documento intitulado Manifesto dos Educadores - 1959, sob a ótica de um contexto tomado como síntese de tensões e com um potencial qualitativo de superação das contradições do então denominado modelo nacional-desenvolvimentista, com base na industrialização, referente ao período de 1930 a 1964. A maior incidência da análise recai sobre os anos de 1950. Espera-se, como resultado, ter alcançado um melhor discernimento histórico do processo de mudança ou do movimento estrutural vivido pela sociedade brasileira no período, de forma a explicitar os diferentes projetos educacionais e sociais que lá estavam em conflito.

    Resumo em Inglês:

    The main objective of this text is to present a historical reading of the document entitled Educators' Manifesto (1959) under a context taken as a synthesis of tensions and with a qualitative potential to overcome the contradictions of the so called national-development model, based on industrialization, adopted between 1930 and 1964. This analysis mainly stresses the 1950s. As a result, we expect to have achieved a better historical understanding of the process of change or of the structural movement lived by the Brazilian society in that period, in order to clarify the different educational and social projects that were then in conflict.
  • Levantamento do estado da arte nos estudos do lazer: (Brasil) séculos XX e XXI - alguns apontamentos Revisão & Sinteses

    Peixoto, Elza

    Resumo em Português:

    Expõe-se mapeamento do estado da arte nos Estudos do Lazer no Brasil (séculos XX e XXI). Como fontes, recorre-se (1) às obras referidas pelos autores que estudam a produção do conhecimento em recreação e lazer no Brasil; (2) às informações prestadas nos currículos cadastrados na Plataforma Lattes (palavras chave recreação, ócio, lazer e tempo livre); (3) ao acervo on line das bibliotecas universitárias, Biblioteca Nacional e Biblioteca do Congresso Nacional. Observa-se a dinâmica da produção do conhecimento, bem como se localiza cronologicamente autores e temáticas privilegiadas. Espera-se que as informações, associadas a estudos históricos radicais e rigorosos do contexto em que esta produção do conhecimento acontece, viabilizem uma melhor compreensão dos processos de produção e veiculação do conhecimento em recreação e lazer no Brasil.

    Resumo em Inglês:

    This study presents the state of the art mapping in Leisure Studies in Brazil (XXth and XXIst centuries). The following sources of information were used: 1) works mentioned by authors who study knowledge production in Recreation and Leisure in Brazil; 2) information given on the curricula registered in Plataforma Lattes (Key words: recreation, idleness, leisure and free time); 3) the online collection of university libraries, National Library, Library of the National Congress. The dynamics of knowledge production are explored. Authors and privileged themes are chronologically situated. Hopefully, the information associated to radical and strict historical studies of the context in which this knowledge production happens will allow a better understanding of the production processes and knowledge transmission in Recreation and Leisure in Brazil.
  • Festas juninas nas escolas: lições de preconceitos Debate

    Campos, Judas Tadeu de

    Resumo em Português:

    As festas juninas que são promovidas nas escolas têm como principal finalidade a ludicidade. Mas também apresentam uma face preconceituosa, em relação à cultura caipira, que durante séculos marcou o modo de vida dos moradores do estado de São Paulo. Aparentemente, nem os professores nem os alunos percebem esse aspecto negativo. O artigo procura compreender os motivos que levam a comunidade escolar a conservar esse comportamento paradoxal numa instituição educativa.

    Resumo em Inglês:

    The parties promoted by the Brazilian schools during the month of June mainly aim at pupils' entertainment. Yet, they also offer a prejudiced view of the caipira culture, which, along the centuries, has marked the way of life of the inhabitants of the State of São Paulo. Apparently, no teachers or pupils seem to realize this aspect. This text seeks to understand why the school community preserves such a paradoxical behavior in an educational institution.
  • Educação, cidadania e emancipação Imagens & Palavras

    Jimenez, Susana Vasconcelos
  • Educação não-formal: contextos, percursos e sujeitos Imagens & Palavras

    Fávero, Osmar
  • La formación del profesorado y la mejora de la educación Imagens & Palavras

    Lastória, Andrea Coelho
Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes Av. Berttrand Russel, 801 - Fac. de Educação - Anexo II - 1 andar - sala 2, CEP: 13083-865, +55 12 99162 5609, Fone / Fax: + 55 19 3521-6710 / 6708 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: revistas.cedes@linceu.com.br